تولید فولاد ضد زنگ

تولید فولاد ضد زنگ

تولید فولاد ضد زنگ

تولید فولاد ضد زنگ که با عنوان Stainless Steel شناخته می‌شود و نوعی آلیاژ آهن با حداقل 10.5 درصد کروم است مراحل مختلفی دارد . همچنین کروم موجود در این فولاد از خوردگی و زنگ زدگی فولاد جلوگیری می نماید . نکته قابل توجه اینجاست که با بیشتر شدن مقدار کروم، افزایش مقاومت در برابر خوردگی این فولاد نیز بیشتر می‌شود .

تولید فولاد ضد زنگ

مراحل تولید فولاد ضد زنگ

1. ذوب شدن مواد اولیه

این فرآیند شامل ذوب شدن مواد اولیه در کوره قوس الکتریکی است. با جداسازی سرباره و ته نشین شدن، مواد اولیه مذاب تصفیه می‌شوند.

تولید فولاد ضد زنگ

2. حذف محتوای کربن

در این مرحله، مقدار اضافی کربن باید حذف شود. این کار را می‌توان با پردازش فلز مذاب در مبدل ( AOD آرگون اکسیژن زدایی) انجام داد. استفاده از AOD با تزریق مخلوط اکسیژن و آرگون به کاهش کربن کمک می‌کند.

تولید فولاد ضد زنگ

3. ریخته‌گری پیوسته

در این مرحله، مذاب تصفیه شده باید در قالب ریخته‌گری قرار گیرد و در نهایت به صورت تختال یا شمشال برش داده می‌شود.

تولید فولاد ضد زنگ

4. شکل‌گیری

در نهایت فولاد مذاب به اشکال مختلف شکل می‌گیرد؛ این فرم‌ها می‌توانند به شکل مستطیل، گرد یا مربع، میله یا لوله باشند.

تولید فولاد ضد زنگ

5. نورد گرم یا عملیات حرارتی

نورد گرم در دمای بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد اتفاق می‌افتد. انتخاب درجه حرارت به درجه فولاد ضد زنگ مورد نظر بستگی دارد.

تولید فولاد ضد زنگ

6. نورد سرد

این فرآیند در مواقعی که به ابعاد خاص نیاز باشد، استفاده می‌شود؛ فرآیند نورد سرد در زیر دمای تبلور مجدد فولاد رخ می‌دهد.

تولید فولاد ضد زنگ

7. آنیل کردن

عملیات آنیل کردن یا (بازپخت) فرآیندی است که برای نرم کردن فولاد ضد زنگ، افزایش شکل پذیری و تصفیه ساختار دانه‌ای استفاده می شود. در این فرآیند فولاد در شرایط کنترل شده گرم و سرد می شود.

تولید فولاد ضد زنگ

8. رسوب زدایی

فرآیند آنیل باعث تشکیل اکسیدهای سطحی روی فولاد می‌شود. سطح قطعه اکسید شده علاوه بر تاثیرات نامناسب بر خواص مکانیکی، از زیبایی سطح قطعه می‌کاهد؛ بنا بر این باید طی عملیاتی به نام رسوب زدایی، اکسیدها از روی سطح فولاد برداشته شوند.

تولید فولاد ضد زنگ

9. برش‌کاری

فرآیند برش کمک می‌کند تا فولاد ضد زنگ را به اندازه دلخواه برش دهید. فولاد ضد زنگ را می‌توان با چاقوهای گیوتین برش داد، با استفاده از چاقوهای دایره‌ای قیچی کرد و همچنین با تیغه‌های پرسرعت اره کرد.برشکاری کمک می‌کند تا محصولات فولادی، بهترین شکل ظاهری را داشته باشند؛ برای آسیاب یا صیقل دادن فولاد، از چرخ‌های آسیاب یا تسمه‌های ساینده استفاده می‌شود.

10. تمام‌کاری

در مرحله آخر، عملیات پرداخت سطحی بر روی فولاد انجام می‌شود تا در نهایت فولاد تولید شده سطحی صاف و زیبا داشته باشد.

انواع فولاد ضد زنگ

فولادهای ضد زنگ آستنیتی (سری 200 و 300)

فولادهای ضد زنگ Ferritic (سری 400)

فولاد ضد زنگ مارتنزیتی (سری 400 و 500)

آلیاژهای دوبلکس

فولاد ضد زنگ رسوب سختی (Precipitation-Hardening or PH)

فولاد ضدزنگ به دلیل ویژگی غیر فعال شدن خود می‌توانند مقاومت بسیار خوبی دربرابر خوردگی از خود نشان دهند. این فولادها به دلیل شکل گرفتن یک لایه غیرفعال بر روی سطح‌شان که به شدت به ماده زیرین پیوند خورده‌است و از تماس بیشتر ماده به محیط اطراف جلوگیری می‌کند، چنین ویژگی‌ای دارند.

مزایای استفاده از فولاد ضد زنگ

به طور کلی، محتوای کروم به کار رفته در فولاد ضد زنگ حدود 12 تا 20 درصد است. علاوه بر کروم، این نوع فولاد حاوی مقادیری مانند کربن، سیلیسیم و منگنز است که باعث می‌شوند فولاد ضد زنگ خواص عالی داشته باشد. عناصر دیگری مانند نیکل و مولیبدن برای افزودن سایر عناصر مانند شکل‌پذیری خوب و افزایش مقاومت در برابر خوردگی به فولاد ضد زنگ اضافه می‌شود.

  • مقاوم در برابر خوردگی
  • مقاوم در برابر کشش و سایش
  • قابلیت جوشکاری
  • مقاوم در برابر دمای بالا
  • بهداشتی بودن
  • رسانایی الکتریکی بالا
  • ماندگاری بالا و عدم نیاز به تعمیر

متداول‌ترین کاربردهای فولاد ضد زنگ

به طور کلی، از فولاد ضد زنگ هم در ساختمان‌سازی و هم در صنایع مختلف استفاده می‌شود؛ از لوازم روزمره و جزئی گرفته تا ساخت آسمان‌خراش‌های بزرگ! از کاربردهای فولاد ضد زنگ، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معماری و ساخت‌وساز
  • صنعت خودرو
  • قابل استفاده در کارخانه شیمیایی
  • صنعت کشتی‌سازی
  • ساخت لوازم خانگی
  • صنعت مواد غذایی و همچنین داروسازی

صرفه ی اقتصادی این محصول

فولاد ضد زنگ نه تنها یک انتخاب مناسبی برای محیط زیست است، بلکه از نظر اقتصادی هم کاملا مقرون به صرفه است. اگر گرید صحیح فولاد ضد زنگ برای کاربردی انتخاب شود، می‌تواند تا زمان دوام پروژه ادامه یابد و در طول عمر خود، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های نگهداری و همچنین هزینه‌های بازرسی می‌شود.

این نوع فولاد، به دلیل خواص ماندگاری بالا، در بدترین شرایط می‌تواند شکل اصلی خود را حفظ کند.برخی ویژگی‌های مقاومت فولاد ضد زنگ مانند مقاومت در برابر خوردگی، رنگ‌آمیزی و همچنین نگهداری ساده، آن را به ماده‌ای ایده‌آل برای بسیاری از کاربردها تبدیل کرده است.

 آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button