شیم‌پلیت ، انواع و خواص و کاربردها

  • خانه / شیم‌پلیت ، انواع و خواص و کاربردها

شیم‌پلیت ، انواع و خواص و کاربردها

شیم‌پلیت ؛ وقتی در حال ساخت محصولی هستیم که قطعات زیادی دارد، احتمال این که بین قطعات مختلف، فاصله وجود داشته باشد، زیاد است. پر کردن این فاصله‌ها، در برخی موارد ضروری است. همچنین ممکن است در صورت استفاده از قطعات مختلف، پستی و بلندی روی محصول ایجاد شود، که نیاز به یکسان‌سازی سطح داشته باشیم. شیم پلیت (Shim Plate) برای همین منظور به کار می‌رود.

شیم‌پلیت

شیم‌پلیت چیست؟

شیم‌پلیت‌ها، ورقه‌های نازک فلزی، معمولا از جنس استلس استیل هستند که برای پر کردن فاصله‌ی بین دو شیء، یا صاف کردن سطح مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به این که شیارهای مختلف، اندازه‌ها و قطرهای مختلفی دارند، شیم‌پلیت‌ها نیز در اندازه‌های گوناگونی تولید، و به بازار عرضه می‌شوند. از جمله انواع شیم‌پلیت، می‌توان به شیم پلیت استیل ۳۰۱ و شیم پلیت استیل ۳۰۴ اشاره کرد.

کاربرد شیم‌پلیت

کاربرد اصلی این محصول، همراست‌سازی و تراز دقیق قطعات دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی، از طریق پر کردن شکاف‌های کوچک چند میلی‌متری تا چند میکرونی است. در زمینه‌های مختلف صنعتی، استفاده‌ی گسترده‌ای از شیم‌پلیت‌ها می‌شود. برای مثال در صنعت ماشین‌آلات، استفاده از شیم‌پلیت، در زیر دستگاه، هنگام نصب، ضروری است. چرا که باعث ایجاد انعطاف‌پذیری نسبی در دستگاه می‌شود که امکان تعویض قطعات، هنگام بروز مشکل را به وجود می‌آورد.

شیم‌پلیت

مزایای استفاده از شیم‌پلیت

  • کاهش هزینه‌های نصب و نگهداری
  • کاهش ارتعاشات تجهیزات
  • افزاش عمر مفید ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی
  • حمل آسان
  • نصب آسان و سریع
شیم‌پلیت
خرید شیم‌پلیت

برای خرید این محصول، باید ابتدا ویژگی‌های مورد نظر خود را به دقت اندازه‌گیری کنید. برخی از فروشنده‌ها، امکان سفارش در ابعاد دلخواه را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند. قیمت شیم‌پلیت، به اندازه و ضخامت محصول مورد نظر بستگی دارد.شیم پلیت استیل ۳۰۱، از دسته‌ی محصولات استنلس استیل است. این مقاطع، ظاهری شبیه به ورق استیل دارند.

شیم‌پلیت

اما ضخامت آن‌ها پایین‌تر است. استفاده از شیم‌پلیت، برای پوشاندن فضاهای خالی بین قطعات و تجهیزات، یا همراستاسازی دستگاه‌های صنعتی است. شیم‌پلیت‌ها، با توجه به این که از جنس استیل هستند، ضد زنگ می‌باشند. نصب آسان، از دیگر مزایای این ابزار است. در ادامه، با ویژگی‌ها و کاربردهای این محصول، بیشتر آشنا می‌شویم.

شیم‌پلیت

ویژگی‌های شیم پلیت استیل ۳۰۱

این گرید از شیم پلیت استیل، شباهت‌های زیادی با گرید ۳۰۴ دارد. چرا که عناصر به کار رفته در ساختار شیمیایی آن‌ها، تقریبا یکسان است. اما درصد استفاده از آن‌ها، تفاوت می‌کند. در واقع، گرید ۳۰۱، نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی شیم پلیت استیل ۳۰۴ است.با این که مانند همه‌ی مقاطع استیل سری ۳۰۰، شیم‌پلیت‌های ۳۰۱ هم در دسته‌ی فولادهای نگیر قرار می‌گیرند و خاصیت مغناطیسی ندارند.

شیم‌پلیت

اما در صورت انجام عملیات سرد روی شیم‌پلیت ۳۰۱، خاصیت مغناطیسی آن، از دیگر محصولات سری ۳۰۰ بیشتر می‌شود.شیم‌پلیت‌های استیل ۳۰۱، خاصیت فرم‌دهی بسیار عالی هم دارند. مقاومت کششی این محصول هم بسیار بالا است. مقاومت شیم‌پلیت ۳۰۱، در برابر خوردگی و سایش، کاملا مشابه با گرید ۳۰۴ است.

شیم‌پلیت

کاربردهای شیم‌پلیت استیل ۳۰۱

با توجه به شباهت‌های زیادی که بین دو محصول وجود دارد، استفاده از شیم‌پلیت‌های ۳۰۱ و ۳۰۴، در خیلی از شرایط تفاوتی با هم ندارد. اما در صورتی که نیاز به شکل‌دهی، یا مقاومت کششی زیاد در شرایطی بود، گرید ۳۰۱، انتخاب مناسب‌تری است. کاربرد اصلی هر دو محصول، همتراز کردن دستگاه‌های صنعتی و پوشاندن فواصل موجود بین قطعات و ابزارهای مختلف است. کمتر واحد صنعتی پیدا می‌کنید که برای نصب تجهیزات خود، زیر آن‌ها شیم‌پلیت قرار ندهد تا کف آن، صاف شود.

شیم پلیت استیل ۳۰۴، یکی از محصولات صنعتی از جنس استلس استیل است که برای پوشاندن فضاهای خالی بین قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول، از آلیاژهای فولادی سری ۳۰۰ ساخته شده است که خاصیت مغناطیسی ندارند. یعنی جذب آهنربا نمی‌شوند. این دسته محصولات را با نام فولادهای آستنیتی نیز می‌شناسند. در ادامه، با کاربردها و ویژگی‌های این محصول، بیشتر آشنا می‌شویم.

شیم‌پلیت

ویژگی‌های شیم پلیت استیل ۳۰۴

استیل ۳۰۴، دارای استحکام مناسبی است. علاوه بر این، مقاومت قابل قبول در برابر خوردگی، از دیگر ویژگی‌های این محصول است. البته این مقاومت، تا دمای خاصی پابرجا است. در صورت افزایش دما به بالای ۶۰ درجه‌ی سانتیگراد، مقاومت این محصول در برابر خوردگی کاهش پیدا می‌کند و ممکن است سطح آن، ترک بخورد.

شیم‌پلیت

در ساخت این گرید شیم پلیت استیل، معمولا از گرید 304L این آلیاژ فولادی استفاده می‌کنند. این گرید، دارای کربن کمتری است. برای همین نرم‌تر است و خاصیت شکل‌پذیری و ماشین‌کاری آن افزایش می‌یابد. این دسته از شیم‌پلیت‌ها، همچنین قابلیت جوشکاری مناسبی هم دارند.

شیم‌پلیت

کاربردهای شیم‌پلیت استیل ۳۰۴

این شیم‌پلیت‌ها، دارای خواص مناسب برای کاربردهای عمومی صنعتی هستند. در کاربردهای تخصصی‌تر، معمولا از گرید ۳۰۱ شیم‌پلیت استیل استفاده می‌کنند. شیم پلیت استیل ۳۰۱، ساختاری بسیار مشابه با این محصول دارد. اما ترکیب شیمیایی آن کمی اصلاح شده است تا استحکام و شکل‌پذیری آن تقویت شود.

برخی از کاربردهای این محصول، عبارت است از:

  • تراز دقیق دستگاه‌های صنعتی
  • پر کردن شکاف بین قطعات (از چند سانتی‌متر تا چند میکرون)

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظرات اخیر

  • علیرضا شاه مرادی

    توضیحاتتون عالیه استیل فنری بسیار کاربردی و مورد مصرف میباشد.ممنونم از شرکت آرتااستیل

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button