فولاد ابزار ۱٫۲۳۷۹ SPK NL ، فولادی پر کاربرد در صنعت

  • خانه / فولاد ابزار ۱٫۲۳۷۹ SPK NL ، فولادی پر کاربرد در صنعت

فولاد ابزار ۱٫۲۳۷۹ SPK NL ، فولادی پر کاربرد در صنعت

فولاد ابزار ۱٫۲۳۷۹ SPK NL

فولاد ابزار ۱٫۲۳۷۹ که فولاد ابزاری با شباهت بالا به SPK می‌باشد . با کد بهلر K110 هم شناخته می‌شود . یکی دیگر از فولادهای ابزار سردکار می‌باشد که کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد.

فولاد ابزار ۱٫۲۳۷۹

مهمترین ویژگی فولادهای ابزار سختی بالا و مقاومت به سایش آن‌ها می‌باشد . تولید این آلیاژها با اضافه کردن عناصر آلیاژی کاربیدزا مانند کروم، وانادیم، مولیبدن و تنگستن، با درصد وزنی مشخصی به مذاب فولاد تولید می‌شود .

فولاد ابزار ۱٫۲۳۷۹

دسته بندی فولادها

از لحاظ خواص و کاربرد، فولادهای ابزار به سه دسته فولاد ابزار سرد کار، فولاد ابزار گرم کار و فولاد ابزار تندبر تقسیم می‌شوند . فولاهای ابزار سردکار بر اساس ترکیب شیمیایی و عملیات حرارتی روی آن‌ها به ۵ دسته‌ ی فولاد ابزار سخت شونده در روغن (O) ، فولاد ابزار سخت شونده در آب (W) ، فولاد ابزار سخت شونده در هوا (A) ، فولاد ابزار پرکربن و پرکروم (D) و فولاد ابزار مقاوم در برابر شوک (S) تقسیم می‌شوند.

فولاد ابزار ۱٫۲۳۷۹

فولاد ابزار گروه O با ترکیب شیمیایی خاصی هستند که سخت سازی آن‌ها با کوئنچ در روغن انجام می‌شود . همچنین گروه های W و A معرف گروهایی است که عملیات حرارتی سخت کاری آنها با سردسازی در آب و هوا انجام می‌شود.

فولاد ابزار ۱٫۲۳۷۹

فولاد ابزار گروه D به فولاد ابزار سردکار پرکروم و پر کربن معروف می‌باشد . پس از سخت کاری علاوه بر سطح قطعات فولادی از این نوع، عمق قطعات نیز سخت می‌شود . فولاد ابزار گروه S فولادهای ابزاری هستند که به دلیل چقرمگی بالا در برابر شوک و ضربه مقاوم هستند و نسبت به سایر فولادهای ابزار سردکار نرم‌ تر هستند . فولاد SPK NL در مقایسه با فولاد ابزار SPK مقادیر وانادیم و مولیبدن در ساختار خود دارد که باعث افزایش طول عمر ابزار می‌شود.

فولاد ابزار ۱٫۲۳۷۹

تفاوت فولاد ابزار سردکار و گرم کار

ساختار شیمیایی میلگرد (SPK NL (1.2379 شامل حدود ۱۲ درصد کروم، ۱ درصد مولیبدن، ۰/۸۵ وانادیم و ۱/۵۳ درصد کربن می‌باشد . آنالیز این فولاد مشابه فولاد SPK می‌باشد . در دسته فولاد ابزارهای سرد کار گروه D که پرکروم و پرکربن هستند قرار دارد . سختی و مقاومت به سایش مهمترین مشخصه‌ی یک فولاد ابزار می‌باشد . معمولا همه فلزات با افزایش دما سختی و مقاومتشان به سایش کاهش پیدا می‌کند.

فولاد ابزار ۱٫۲۳۷۹

فولادهای ابزار در مقایسه با فولادهای معمولی سختی خود را دمای بالا حفظ می‌کنند و تفاوت اصلی فولاد های ابزار سرد کار، گرم کار و تندبر در دمای کاری است که می‌توان از آنها استفاده کرد و سختی آن‌ها کاهش پیدا نکند، فولادهای ابزار سرد کار سطح دمای کاری پایین‌تری از فولاد گرم کار دارند و فولادهای تندبر بالاترین سطح تحمل دما را دارند به طوری که در سرعت‌های بسیار زیاد که اصطکاک شدید ایجاد می‌شود هم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

فولاد ابزار ۱٫۲۳۷۹

ابعاد و کاربرد میلگرد (SPK NL(1.2379

فولاد (SPK NL(1.2379  در حالت میلگرد (شفت) در قطرهای ۴۰ میلیمتر تا ۳۵۰ میلی متر بیشترین کاربرد را دارد و مشابه فولاد SPK این نوع فولاد هم در مقطع تسمه و در ابعاد مختلف در بازار موجود می ‌باشد.

سختی پذیری این نوع فولاد بیشتر از فولاد SPK می‌باشد به این معنا که تا اعماق بیشتری از قطعات قابل سخت کاری هستند. برای سخت‌کاری فولاد (SPK NL(1.2379 در دمای ۱۰۲۰ درجه سانتیگراد گداخته و در روغن یا حمام نمک مذاب کوئنچ می‌شود. از این فولاد برای تولید قالب های پانچ کاری، ابزار برش، قالب پلاستیک و … استفاده می‌شود.

مشخصات فنی این محصول

فولاد ابزار سردکار ۱٫۲۳۷۹ که با نام X155CrVMo12-1 نیز شناخته می‌شود . یک فولاد کروم-مولیبدن-وانادیمی است که دارای قابلیت سختی‌پذیری زیاد در شرایطی که محیط‌های کوئنچ روغن یا هوا باشد، است . از دیگر خواص این فولاد می‌توان مقاومت زیاد به سایش (بالاتر از فولاد ۱٫۲۰۸۰)، توان برش خوب، استحکام بسیار خوب در فشار و چقرمگی کمتر (با این حال بالاتر از فولاد ۱٫۲۰۸۰) اشاره کرد.

فولاد ابزار ۱٫۲۳۷۹

فولاد ابزار سردکار ۱٫۲۳۷۹ پایداری ابعادی خوبی را در عملیات حرارتی نشان داده و برای سخت‌سازی ثانویه (احتمال نیتروره کردن) مناسب است. از کاربردهای این آلیاژ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ساخت تیغه‌های برش، قالب‌های پانج و پولک‌زنی، ابزارهایی که با آن‌ها عمل شکل‌دهی سرد صورت می‌گیرد، استفاده در قالب‌های برش حساس به شکست، غلطک‌های برش در صنایع پروفیل، کاغذ‌سازی و …

عملیات حرارتی این محصول

در فرایند آنیل کردن فولاد ابزار سردکار ۱٫۲۳۷۹ دما تحت گاز محافظ تا محدوده‌ی ℃۸۵۰-۸۰۰ بالا می‌رود. سپس فرایند خنک کردن با یک نرخ ℃⁄ 10 بر ساعت تا دمای ℃۶۰۰ خنک شده و مابقی فرایند در هوا انجام می‌شود. میزان سختی که در این فرایند بدست می‌آید ۲۵۰ برینل است.

به منظور رهاسازی تنش که بعد از ماشین‌کاری زیاد باقی مانده است، نیاز است تا قالب فولادی تا دمای ℃۶۵۰ گرم شده و به مدت ۲ ساعت در این دما نگه داشته شود . سرد کردن در این فرایند در کوره تا دمای ℃۵۰۰ انجام . سپس فولاد مدنظر تا دمای محیط در هوا خنک می‌شود . فرایند کوئنچ در این فولاد چند مرحله‌ای است. ابتدا پیش‌گرم تا دمای ℃۶۰۰-۵۵۰ انجام و به ازای هر اینچ از ضخامت به مدت ۳۰ دقیقه فولاد در این دما نگه داشته می‌شود.

همین مرحله در محدوده دمای ℃۸۵۰-۸۰۰ انجام می‌شود. سپس دما تا محدوده‌ی ℃۱۰۴۰-۹۷۵ که دمای آستنیته کردن است بالا رفته و به ازای هر اینچ از ضخامت به مدت ۳۰ دقیقه در این دما نگه داشته می‌شود . نهایتاً کوئنچ در روغن یا هوا تا محدوده دمای ℃۷۰-۵۰ و بعد از آن فرایند بازپخت بلافاصله انجام می‌شود.

انواع بازپخت این محصول

دو نوع بازپخت وجود دارد . ۱) بازپخت دما پایین: فولاد ابزار سردکار ۱٫۲۳۷۹ در محدوده دمای ℃۲۰۰-۱۵۰ حدود ۶۰ دقیقه به ازای هر اینچ از ضخامت در فضای باز نگه داشته می‌شود (سختی حاصل از فرایند در حدود 61 راکول C).

در بازپخت دما پایین باید از یک دمای آستنیته‌ی کمتر در محدوده‌ی ℃۱۰۲۵-۹۷۵ استفاده شود . ۲) بازپخت دما بالا: دمای بازپخت در محدوده‌ی ℃۵۴۰-۴۸۰ قرار داشته و مدت زمان نگهداری در این دما به ازای هر اینچ از ضخامت حدود ۲۵ دقیقه است. این فرایند بیش از ۲ مرحله انجام می‌شود و سختی در حدود ۵۸ راکول C خواهد بود. در این فرایند از یک دمای بالاتر آستنیته کردن یعنی ℃۱۰۴۰-۱۰۰۰ استفاده می‌شود.

دیگر فرایندها میلگرد (SPK NL (1.2379

در فرایند فورجینگ فولاد به آرامی و به طور یکنواخت تا دمای ℃۷۰۰ بالا رفته و سپس به سرعت تا محدوده‌ی ℃۱۰۴۰-۹۰۰ گرم می‌شود . بعد از فرایند فورجینگ فرایند خنک کردن به آرامی انجام می‌شود.    

خرید و فروش این محصول

خرید و فروش فولاد (SPK NL (1.2379 به صورت شاخه‌های ۶ متری میلگرد یا شفت و در حالت تسمه به صورت برش خورده در مقاطع مختلف با طول ۶ متر انجام می‌شود . دادو ستد فولاد SPK NL 1.2379 بر حسب کیلوگرم انجام می‌شود . قیمت فولاد SPK NL 1.2379 به دلیل عناصر آلیاژی غنی‌تر کمی گرانتر از قیمت فولاد SPK می‌باشد .

استاندارد و ترکیب شیمیایی میلگرد (SPK NL(1.2379

فولاد ابزار سرد کار ۱٫۲۳۷۹ در استاندارد AISI/SAE با کد D2 شناخته می‌شود.

ترکیب شیمیایی این فولاد آلیاژی در جدول زیر آورده شده است .

کربنسیلیسیممنگنزفسفرگوگردکروممولیبدنوانادیم
۱/۴۵ %-۱/۶ %۰/۱ %-۰/۴ %۰/۱۵ %-۰/۴۵ %کمتر از ۰/۰۳ %کمتر از ۰/۰۳ %۱۱ %-۱۳%۰/۷ %-۱ %۰/۷ %-۱/۱ %

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button