فولاد اتومات ۱٫۰۷۱۸ ، خواص و کاربردها

  • خانه / فولاد اتومات ۱٫۰۷۱۸ ، خواص و کاربردها

فولاد اتومات ۱٫۰۷۱۸ ، خواص و کاربردها

فولاد اتومات ۱٫۰۷۱۸ 

فولاد اتومات ۱٫۰۷۱۸ نوعی از فولاد است که با نام خوش تراش هم شناخته می‌شوند. فولادهای اتومات فولادهای کم کربن هستند که قابلیت ماشینکاری بسیار مناسبی دارند .

فولاد اتومات ۱٫۰۷۱۸

فولاد ۱٫۰۷۱۸  به طور متوسط مقدار ۰/۰۸ درصد کربن دارند . سایر عناصر آلیاژی عمده آن سیلیسیم، منگنز، گوگرد، فسفر و سرب می‌باشد. به طور کلی حضور گوگرد و فسفر در ساختار فولاد باعث تردی آن می‌شود . اما برای تراشکاری فولاد نیاز به سختی پایین و کمی تردی می‌باشد تا این فرآیند ساده‌تر انجام شود.

فولاد اتومات ۱٫۰۷۱۸

تردی فولاد اتومات ۱٫۷۰۱۸ ناشی از حضور سرب، گوگرد و فسفر در ساختار فولاد می‌باشد .این عناصر با تشکیل فاز های تردی به بهبود تراشکاری آن کمک میکنند . زمانی که از تردی این فولاد صحبت می شود منظور استحکام پایین آن نیست و این فولاد استحکام مناسب برای کاربردهای خاصی را دارا می‌باشد.

حین ماشینکاری این نوع فولاد براده‌های ایجاد شده در ابعاد ریزی می‌باشند و به راحتی می‌شکنند. برای تولید فولاد آلیاژی ۱٫۰۷۱۸ آهن استحصال شده از کوره بلند یا سایر روش ها را تحت کربن زدایی طولانی قرار می دهند تا مقدار کربن آن کاهش یابد . همچنین از لحاظ زمانی فرآیندهای فسفر زدایی و گوگرد زدایی این نوع فولاد کمتر از سایر گریدها می‌باشد.

پس از کنترل ترکیب شیمیایی برای تولید میلگرد از این جنس ابتدا مذاب به شکل شمشه‌های چهارپهلو و به روش ریخته‌گری مداوم تولید می‌شوند . سپس با نورد گرم طی چند مرحله میلگرد فولاد اتومات ۱٫۰۷۱۸  تولید می‌شود. 

فولاد اتومات ۱٫۰۷۱۸

مشخصات فنی فولاد اتومات ۱٫۰۷۱۸

فولاد اتومات ۱٫۰۷۱۸ که در استاندارد AISI با کد ۱۲L14 شناخته می‌شود دارای قابلیت ماشین‌کاری عالی و مناسب برای سخت‌گردانی سطحی و آبکاری است. این فولاد آلیاژی به عنوان فولاد فرآوری ابزار ماشین اتوماتیک شناخته می‌شود.

فولاد اتومات ۱٫۰۷۱۸

همچنین برای اتوماسیون ماشین‌کاری و خط تولید نیز استفاده می‌شود. این فولاد می‌تواند با سرعت‌های برش بالاتر و عمق‌های برش عمیق‌تر ماشین‌کاری شود. همچنین بی‌نهایت آسان بر روی یک ماشین تراش برش می‌خورد به طوری که عمر ابزار و بهره‌وری در حدود ۴۰ % افزایش پیدا می‌کند.

فولاد اتومات ۱٫۰۷۱۸

شایان ذکر است که برش و فرایند بسیار آسان بوده و بهره‌وری از فرایند نسبت به فولاد ساده بهتر می‌شود.  فولاد اتومات ۱٫۰۷۱۸ به منظور تولید ابزاری استفاده می‌شود که الزاماتی همچون دقت ابعادی بالا، پرداخت زیاد در سطح و خاصیت مکانیکی کم را تامین کند.

از کاربردهای این مجموعه می‌توان به چرخ‌دنده‌ها، شفت‌ها، پیچ و مهره، دریچه‌ها، بوش‌ها، پین‌ها، اتصالات، قالب پلاستیک، ظروف عمل جراحی و دندان، اجزای ویژه‌ی اتومبیل و … اشاره کرد.

فولاد عاری از برش سرب‌دار دارای خستگی تماسی کمی بوده، بنابراین اجزایی مثل چرخ‌دنده و یاتاقان که در معرض تنش خستگی و بارگذاری قرار می‌گیرند، مناسب نیست.

فولاد اتومات ۱٫۰۷۱۸

عملیات حرارتی فولاد اتومات ۱٫۰۷۱۸

در عملیات حرارتی آنیل، دما تا محدوده‌ی ℃۹۲۰-۸۹۰ بالا رفته و پس از یکنواخت شدن دمای مقطع، فرایند خنک کردن در کوره انجام می‌شود.فرایند کربوریزه در دمای ℃۹۰۰ انجام و زمان نگهداری در این دما به عمق سخت‌گردانی و میزان کربن مورد نیاز بستگی دارد. در ادامه یک فرایند سخت کردن/پالایش و چرخه‌ی بازپخت به منظور بهینه کردن خواص پوسته و مرکز قطعه انجام می‌شود.

فولاد اتومات ۱٫۰۷۱۸

فرایند پالایش قطعه بدین صورت است که از دمای کربوریزه کردن خنک کردن به آرامی صورت می‌پذیرد و سپس گرمایش مجدد تا دمای ℃۹۰۰-۸۸۰ انجام و پس از هم دماسازی فرایند کوئنچ با توجه به نیاز در روغن یا آب انجام می‌شود. به دنبال پالایش مرکز قطعه، گرمایش مجدد تا دمای ℃۷۹۰-۷۶۰ و نگهداری در این دما و کوئنچ در آب انجام می‌شود.

فرایند نرمالیزه کردن با حرارت‌دهی تا محدوده دمای ℃۹۴۰-۹۰۰، نگه‌داری به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و نهایتاً خنک کردن در هوا انجام می‌شود. محدوده دمایی فرایند بازپخت برابر است با ℃۲۳۰-۱۲۰٫ در این فرایند به ازای هر ۱ اینچ از مقطع، ۱ ساعت زمان نگهداری درنظرگرفته می‌شود. این فرایند منجر به بهبود چقرمگی پوسته با تنها مقداری کاهش در سختی سطح می‌شود.

همچنین این فرایند منجر به کاهش حساسیت به ترک‌های سنگ‌زنی می‌شود. باید توجه کرد که جوشکاری فولاد ۱۲L14 به علت حضور سرب در عناصر آلیاژی و خطر این عنصر برای سلامتی توصیه نمی‌شود. 

ترکیب شیمیایی فولاد اتومات ۱٫۰۷۱۸

ترکیب شیمیایی فولاد اتومات ۱٫۰۷۱۸ در جدول زیر آورده شده است:

کربنسیلیسیممنگنزفسفرگوگردسرب
کمتر از ۰/۱۴ %کمتر از ۰/۰۵ %۰/۹ %-۱/۳ %کمتر از ۰/۱ %۰/۲۷ %-۰/۳۳ %۰/۱۵ %-۰/۳۵ %

خرید و فروش میلگرد اتومات ۱٫۰۷۱۸

خرید و فروش میلگرد اتومات ۱٫۰۷۱۸ در مقاطع میلگرد، ۴ پر و ۶ پر و معمولا به صورت شاخه های ۶ متری و بر واحد کیلوگرم انجام می‌شود.میلگرد ۱٫۰۷۱۸ وارادتی با برند ترک و … نیز در بازار موجود می‌باشد. قیمت میلگرد اتومات ۱٫۰۷۱۸  وابسته به هندسه مقطع و برند تولید کننده آن میباشد، همچنین قیمت فولاد اتومات ۱٫۰۷۱۸ گرانتر از فولادهای ساده کربنی معمولی می‌باشد.

تفاوت فولاد ۱٫۰۷۱۸ و ۱٫۰۷۱۵

تفاوت اصلی فولاد خوش تراش ۱٫۰۷۱۸ و ۱٫۰۷۱۵ در ترکیب شیمیایی آنها می‌باشد، آلیاژ ۱٫۰۷۱۸ مقادیری سرب در ساختارش دارد که در ساختار فولاد ۱٫۰۷۱۵ این عنصر وجود ندارد.سرب موجود در این آلیاژ به خوش تراشی بهتر آن کمک می‌کند، گوگرد و فسفر به تنهایی فازهای سخت تری تشکیل می‌دهند.

اما در حضور مقادیری از سرب فاز ایجاد شده شکننده تر می‌باشد، این ویژگی باعث سهولت ماشینکاری و تراشکاری فولاد ۱٫۰۷۱۸ نسبت به فولاد ۱٫۰۷۱۵ می‌شود، به همین دلیل فولاد خوش تراش ۱٫۰۷۱۸ در بازار با نام فولاد اتومات و فولاد خوش تراش ۱٫۰۷۱۵ با نام نیمه اتومات شناخته می‌شود.


ابعاد و کاربرد میلگرد اتومات ۱٫۰۷۱۸

میلگردهای فولاد اتومات ۱٫۰۷۱۸ با کد ۱۱SMnPb30 نیز شناخته می‌شوند. میلگرد از این جنس در قطرهای ۴ تا ۷۰ میلیمتر بیشترین فروش را دارند، همچنین علاوه بر میلگرد مقاطع ۴ پر و ۶ پر این نوع فولاد هم پرکاربرد می‌باشند.

از فولاد اتومات و خوش تراش ۱٫۰۷۱۸ در ساخت انواع قطعات با ابعاد مختلف که با روش تراشکاری و دقت ابعادی بالایی شناخته می‌شوند، کاربرد دارد. همچنین این فولاد قابلیت سختی سازی بالایی دارد و با حرارت دهی در دمای ۸۸۰ الی ۹۲۰ درجه سانتیگراد و سرد سازی ناگهانی آن در آب انجام می‌شود.

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل تهران که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button