ورق استیل ۳۲۱ ، فولاد زنگ نزن ، استیل ضد سایش

  • خانه / ورق استیل ۳۲۱ ، فولاد زنگ نزن ، استیل ضد سایش

ورق استیل ۳۲۱ ، فولاد زنگ نزن ، استیل ضد سایش

ورق استیل ۳۲۱ (استیل ضد سایش) در گروه استنلس استیل های (فولاد زنگ نزن) آستنیتی قرار داشته و مانند دیگر فولادهای این خانواده آلیاژی فاقد خاصیت مغناطیسی است.

ورق استیل 321

این گرید نیز مانند دیگر فولادهای آستنیتی دارای ویژگی هایی نظیر جوش پذیری و شکل پذیری است. همچنین چقرمگی بسیار خوبی حتی در دماهای زیر صفر درجه سانتی گراد (کاربردهای برودتی) نیز از خود نشان می دهد.

ورق استیل 321

ورق استیل ۳۲۱ ترکیب شیمیایی نزدیکی به فولاد زنگ نزن ۳۰۴ دارد. عمده ترین تفاوت این گرید با ورق استیل ۳۰۴ مربوط به حضور تیتانیم در ساختار استنلس استیل ۳۲۱ است. حضور تیتانیم از رسوب زایی کاربیدها و خوردگی بین دانه ای حین بکارگیری و جوشکاری در محدوده دمایی ۸۶۰ – ۴۲۵ درجه سانتیگراد ممانعت می کند.

ورق استیل 321

در حالی که یکی از معضلات ورق استیل ۳۰۴ ، رسوب زایی کاربیدها و وقوع خوردگی بین دانه ای حین بکارگیری و جوشکاری در محدوده دمایی اشاره شده می باشد. ورق استیل ۳۲۱ برای کاربرد تا دمای ۹۰۰ درجه سانتیگراد مناسب بوده و ترکیب بهینه ای از استحکام در دمای بالا، مقاومت در برابر پوسته شدن، پایداری فازی و مقاومت به خوردگی را ارائه می دهد.   

ترکیب شیمیایی ورق استیل ۳۲۱

عنصر آلیاژی (%) استیل ۳۲۱ استیل H 321
کربن (C)حداقل مقدار۰٫۰۴
حداکثر مقدار۰٫۰۸۰٫۱۰
منگنز (Mn)22
سیلسیم (Si)0.750.75
فسفر (P)0.0450.045
گوگرد (S)0.030.03
کروم (Cr)حداقل مقدار۱۷۱۷
حداکثر مقدار۱۹۱۹
نیکل (Ni)حداقل مقدار۹۹
حداکثر مقدار۱۲۱۲
نیتروژن (N)0.1
تیتانیمحداقل مقدار۵×( N + C )4×( N + C )
حداکثر مقدار۰٫۷۰٫۷
آهن (Fe)عنصر پایهعنصر پایه

    
همانطورکه در جدول بالا ملاحظه می شود گرید H 321 نسبت به استیل ۳۲۱ کربن بیشتری دارد. ورق استیل H 321 عمدتاً برای افزایش مقاومت به خزش و استحکام در دماهای بالاتر ۵۳۷ درجه سانتیگراد توسعه یافته است. 

ورق استیل 321

خواص مکانیکی ورق استیل ۳۲۱

رده آلیاژیاستحکام کششی نهایی (MPa)
(حداقل مقدار)
استحکام تسلیم (MPa)
(حداقل مقدار) 
الانگیشن (%)     
 
سختی
UTS (MPa)-minYS (%2 proof stress) (MPa-minE ( % in 50 mm)-minراکول (HR B)حداکثر مقداربرینل (HB)حداکثر مقدار
۳۲۱۵۱۵۲۰۵۴۰۹۵۲۱۷
۳۲۱H5152054095217
ورق استیل 321

خواص فیزیکی ورق استیل ۳۲۱

چگالی (g/cm3)7.92
دمای ذوب (C֯)۱۳۹۸-۱۴۶۶
مدول الاسیسیته (GPa)193
مقاومت الکتریکی (m.Ωn)720
رسانایی حرارتی (m.k / W)C ֯ ۱۰۰۱۶٫۱
C ֯ ۵۰۰۲٫۲۲
انبساط حرارتی (C ֯ / m / mµ) C ֯ ۱۰۰ – ۰۱۶٫۶
C ֯ ۳۱۵ – ۰۱۷٫۲
C ֯ ۵۳۸ – ۰۱۸٫۶
ورق استیل 321


مقاومت به خوردگی

رفتار مقاومت به خوردگی ورق استیل ۳۲۱ مشابه با گرید ۳۰۴ است به جز زمانی که در معرض خوردگی بین دانه ای (بازه دمایی ۸۶۰ – ۴۲۵ درجه سانتیگراد ) قرار می گیرد. به عنوان مثال این گرید نیز مانند استیل ۳۰۴ در بسیاری از محیط ها مقاومت به خوردگی خوبی از خود نشان می دهد اما در محیط های کلریدی در معرض خوردگی های حفره ای، شکافی و تنشی (SCC) قرار دارد.

ورق استیل ۳۲۱ نیز همچون گرید ۳۰۴ در برابر آشامیدنی حاوی کلر در دمای محیط و ۶۰ درجه سانتیگراد به ترتیب تا میزان lit / mg 200 و lit / 150 کلر مقاوم است. اما همانطور که پیش تر نیز اشاره شد یکی از معضلات و مشکلات ورق استیل ۳۰۴ هنگام بکارگیری و جوشکاری در محدوده دمایی ۸۶۰ – ۴۲۵ درجه سانتیگراد ، رسوب زایی کاربیدها و به تبع آن وقوع خوردگی بین دانه ای می باشد.

اما تیتانیم موجود در ورق استیل ۳۲۱ از رسوب زایی کاربیدها و مصرف کروم آلیاژ جلوگیری می کند. به این ترتیب همچون گرید ۳۰۴ در معرض خوردگی بین دانه ای قرار نمی گیرد.

البته ورق استیل L 304 به دلیل کربن کمتر مقاومت بیشتری در مقایسه با استیل ۳۰۴ در برابر رسوب زایی کاربیدها دارد و می توان از این گرید جهت بکارگیری در محدوده دمایی ۸۶۰ – ۴۲۵ درجه سانتیگراد در صورتی که فقط مقاومت به خوردگی مهم باشد استفاده کرد.

زیرا این گرید در مقایسه با ورق استیل ۳۲۱ قیمت پایین تری دارد. اما زمانی که علاوه بر مقاومت به خوردگی، استحکام نیز در بازه دمایی ۸۶۰ – ۴۲۵ درجه سانتیگراد مد نظر باشد و گرید L 304 نتواند استحکام مورد نیاز را تامین کند اولیت با ورق استیل ۳۲۱ است.

مقاومت به اکسیداسیون

ورق استیل ۳۲۱ در سرویس دهی های پیوسته تا دمای ۹۲۵ درجه سانتی گراد و در سرویس دهی های متناوب تا دمای ۹۰۰ درجه سانتی گراد مقاومت به اکسیداسیون خوبی از خود نشان می دهد. بر خلاف دیگر استنلس استیل های آستنیتی سری ۳۰۰ بنا بر دلایلی که در قسمت قبلی اشاره در محدوده دمایی ۸۶۰ – ۴۲۵ درجه سانتیگراد عملکرد خوبی دارد . 

عملیات حراتی

استنلس استیل ۳۲۱ بواسطه عملیات حرارتی سخت نمی شود. سیکل عملیات آنیل این فولاد شامل حرارت دهی ۱۱۲۰ – ۹۲۰ درجه سانتیگراد و سرمایش سریع به منظور دست یابی به حداکثر مقاومت به خوردگی می باشد.

شکل پذیری

ورق استیل ۳۲۱ نیز همچون دیگر گریدهای آستنیتی سری ۳۰۰ به راحتی تحت فرایندهای شکل دهی قرار می گیرد.

جوش پذیری

استنلس استیل ۳۲۱ قابلیت جوش پذیری بسیار بالایی بوسیله روش های ذوبی و مقاومتی دارد. همچنین پس از جوشکاری نیز به عملیات آنیل نیاز ندارد.

کاربردها

ساخت قطعات کوره، مبدل های حرارتی، قطعات موتورهای هوایی، مخازن تحت فشار، سیستم اگزوز خوردو و تجهیزات مورد استفاده در صنایع شیمیایی.

اگر قصد خرید ورق استیل برای موارد مصرف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button