ابزار کار بر روی فولاد ، کدام یک از فلزات بهتر ماشینکاری می شوند

  • خانه / ابزار کار بر روی فولاد ، کدام یک از فلزات بهتر ماشینکاری می شوند

ابزار کار بر روی فولاد ، کدام یک از فلزات بهتر ماشینکاری می شوند

ابزار کار بروی فولاد

ابزار کار بر روی فولاد امکان برشکاری و ماشینکاری روی فلزات مختلف یکی از اساس انتخاب مواد اولیه برای ایجاد محصول با کیفیت مطلوب می باشد . ماشین کاری تغییر شکل و براده برداری در قطعه اولیه باعث ایجاد قطعه مطلوب می گردد . از ابتدا بارز است که برای استفاده از قطعه فولادی باید به کمک دستگاه های تراش و ماتشین آلات تخصصی این کار به آن ویژگی های مورد نظر را اضافه نمود .

ابزار کار بر روی فولاد

در برخی ار صنایع ریختگری از مهمترین عوامل تغییر شکل برای فلزات ذوب شده می باشد و به کمک آن محصول نهایی ایجاد می گردد. در این مقاله ما به این بخش زیاد نخواهیم پرداخت .

ابزار کار بر روی فولاد

دستگاه cnc فلزات

ابزار کار بر روی فولاد و آلیاژ ، دستگاه cnc فلزات یک دستگاه سی ان سی اختصاصی برای کار بر روی فلزات و آلیاژهای آن ها که در مدل‌های مختلفی تولید شده اند. این دستگاه ها هم از لحاظ توان الکتروموتور و هم از لحاظ اندازه با یکدیگر متفاوت هستند . به همین دلیل به کارگیری آن ها در مورد آلیاژهای مختلف باید بر مبنای توانایی دستگاه باشد .

ابزار کار بر روی فولاد

یکی از وظایف شما به هنگام استفاده از دستگاه به عنوان تکنسین دستگاه تراش cnc است و حتماً باید این موارد را در نظر بگیرید.دستگاه فرز cnc فلزات برای کار بر روی آلیاژهای آهنی می‌تواند روی همه فلزاتی کار کند که در ساختار آن ها از آهن استفاده شده باشد به عنوان مثال این دستگاه برای فولاد و همه آلیاژ های آن مانند چدن قابل استفاده است .

ابزار کار بر روی فولاد

آلیاژ چدن داکتیل

بیشترین چدن تولید شده در کارخانه های مختلف برای تولید لوله های چدنی در خطوط انتقال آب و فاضلاب استفاده می گردد.همچنین آهن و آلیاژ های آن یکی از پرکاربردترین مواد اولیه در ساخت قطعات خودرو بوده و زمانی که نیازی به استحکام بالاتر از آلومینیوم باشد ، می توان از این گزینه استفاده کرد .

ابزار کار بر روی فولاد

در ضمن چدن گزینه خوبی برای صنعت تولید کامیون های دیزلی، کامیون های کلاس ۸ و تراکتورهای کشاورزی است . در صنعت انرژی هم از چدن داکتیل برای قطعات ساختاری مانند فریم ماشین ها استفاده می شود . بنابراین ما حوزه های مختلفی برای کار با دستگاه cnc فلزات داریم .

ابزار کار بر روی فولاد

مزایای کار روی چدن داکتیل

  • چدن داکتیل به راحتی ماشین کاری می شود . نیاز به خنک کننده ندارد . زیرا گرافیت در ساختار آن به عنوان یک روان کننده عمل می کند .
  • این چدن نسبت به چدن خاکستری قوی‌تر است . استحکام کششی چدن خاکستری بین ۲۰ هزار تا ۶۰ هزار Psi متغیر است . این در حالی است که برای چدن داکتیل استحکام کششی از ۶۰ هزار شروع شده و تا ۱۲۰ هزار بالا میرود .
  • مقاومت عالی در برابر سایش و اصطکاک به دلیل وجود گرافیت .
  • دفع گرما در این نوع چدن بسیار بهتر است .
ابزار کار بر روی فولاد

معایب کار روی آلیاژ چدن داکتیل

  • وجود گرافیک ممکن است کیفیت برشکاری شما را پایین بیاورد .
  • در ساختار آن گره وجود دارد که برای برش اذیت می کند .

ابزار کار بروی فولاد آلیاژ چدن خاکستری

این نوع آلیاژ چدن به عنوان متداول ترین چدن در بازار شناخته می شود . گرافیک به صورت تکه ای و مانند آهن خاکستری در ساختار آن وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود که احتمال ترک خوردگی و پوست پوست شدن در ساختار آن وجود داشته باشد . به همین دلیل چدن خاکستری یکی از آلیاژهای آهن است که در هنگام سایش و طول عمر بالا چندان استفاده نمی شود .

ابزار کار بر روی فولاد

مزایای کار روی چدن خاکستری

  • به راحتی ماشین کاری می شود و نیاز به خنک کننده ندارد، زیرا گرافیت به عنوان روان کننده عمل می کند
  • به عنوان یک آلیاژ ارزان قیمت شناخته می شود
  • استحکام نسبتاً خوبی دارد و در برابر سایش مقاوم است
  • در ساختار آن سیلیکون وجود دارد و مقاومت خوبی در برابر خوردگی از خود نشان می دهد.
ابزار کار بر روی فولاد

معایب کار روی چدن خاکستری

  • وجود گرافیت در ساختار آن می تواند کیفیت ماشینکاری را پایین بیاورد .
  • در برابر ضربه و شوک مقاومت چندانی ندارد .
  • احتمال ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن در ساختار آن وجود دارد .

فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل مناسب کار با دستگاه cnc فلزات

در مورد آلیاژهای مختلف فولاد ضد زنگ می‌توان به استیل ۳۰۴ اشاره کرد که هم مقاومت بالایی دارد و هم ضد زنگ است . خانواده فولادهای ضد زنگ در برابر خوردگی و درجه حرارت بالا مقاوم هستند . این اصلی‌ترین دلیل کاربرد آن ها است .

ابزار کار بر روی فولاد

فولادهای ضد زنگ ۳۰۰ غیر مغناطیسی، بسیار سخت و انعطاف پذیر هستند . اگر به فکر کار با دستگاه cnc فلزات روی این آلیاژ خاص هستید ، برای وسایل آشپزخانه، کارد و چنگال، ابزار و وسایل پزشکی، تجهیزات صنعتی و تجهیزات شیمیایی به کار گرفته می شود .

ابزار کار بر روی فولاد

مزایای کار روی استنلس استیل

  • به شدت در برابر خوردگی و درجه حرارت بالا مقاوم هستند .
  • شکل و ظاهر آن در پایان کار بسیار زیبا و جذاب است و نیازی به رنگ یا پوشش سطحی ندارد .
  • استحکام کششی بالا و اجازه می دهد که از آن برای تجهیزات پیچیده تر استفاده شود .

معایب کار روی استنلس استیل

  • در برابر سنگ زنی فرزکاری شکل ظاهری خوبی از خود نشان می دهند و ظاهراآنها زشت می‌شود .
  • کار کردن با آنها سخت است. احتمال پرش قطعات و ضایعات هنگام ماشینکاری وجود دارد . هنگام کار بر روی استیل ۳۰۴ خطرات زیادی وجود دارد.
  • استحکام عملکردی پایینی دارند . امروز به همین دلیل در کاربردهای ساختاری کمتر استفاده می شوند.
ابزار کار بر روی فولاد

استنلس استیل سری ۴۰۰

یکی دیگر از حوزه هایی که از ابزارهای کار بروی فولادها که می توانید از دستگاه cnc فلزات استفاده کنید، استنلس استیل سری ۴۰۰ است که به خوبی استنلس استیل سری ۳۰۰ در برابر خوردگی مقاوم نیست، اما به عنوان یک فلز گرما سخت شناخته می شود . این گروه از فلزات بر خلاف سری ۳۰۰ دارای خواص مغناطیسی است و گونه ۴۴۰ آن یکی از سخت ترین مدلهای فولاد ضد زنگ است . از این نوع فولاد خاص برای اگزوز خودرو، کارد و چنگال و همچنین لوازم تزئینی مانند تریم داخلی خودرو استفاده می شود .

مزایای کار روی استنلس استیل سری ۴۰۰

  • استحکام بالاتر و مقاومت در برابر سایش نسبت به استنلس استیل سری ۳۰۰
  • قیمت پایین تر نسبت به استنلس استیل سری ۳۰۰
ابزار کار بر روی فولاد

 معایب کار روی استنلس استیل سری ۴۰۰

مقاومت در برابر خوردگی کمتر نسبت به استنلس استیل سری ۳۰۰

ابزار کار بر روی فولاد

فولاد کم کربن

در ساختار این نوع فولاد و آلیاژ، مقدار کربن کمتری استفاده شده است . دارای کربن ۰٫۰۵ تا ۰٫۳۰٪ است. بیشتر مدل های آنها به صورت سرد و نورد گرم در دسترس هستند . نمونه  ۱۰۱۸ از آنها نسبت به فولاد ۱۰۲۰ متداول تر است ، اما برای ماشینکاری با دستگاه cnc فلزات گزینه خوبی هستند . این فولادها کاربرد بسیاری دارند که از آنها می‌توان در شفت خودرو، چرخ دنده های سبک، پین و زنجیر استفاده کرد . البته باید قبول کنیم که استحکام آنها به اندازه استنلس استیل نیست .

مزایای کار روی فولاد کم کربن

  • قیمت بسیار پایینی دارند .
  • برای ماشین کاری مناسب هستند و امکان جوشکاری آنها هم وجود دارد .

معایب کار روی فولاد کم کربن

درجه سختی و میزان استحکام این فولاد بسیار کم است ، اما شکل پذیری خوبی دارد .

ابزار کار بر روی فولاد

فولاد با کربن متوسط

ابزار کار بر روی فولاد ، فولاد کربن متوسط دارای کربن ۰٫۳-۰٫۶٪ است . انعطاف پذیری و استحکام این نوع فولاد متوسط است و مقاومت خوبی در برابر سایش از خود نشان می‌دهد . برای قطعات بزرگ و سنگین و همچنین قطعات خودرو قابل استفاده است . این فولاد نسبت به فولاد کم کربن قوی تر و سخت تر است ، اما شکل دهی، جوشکاری و برشکاری آنها هم دشوارتر شده است . فولادهای با کربن متوسط را می توان با استفاده از عملیات های حرارتی نرم کرده و دو نمونه معروف آنها فولاد ۱۰۰۸ و فولاد ۱۰۱۰ هستند. اگر به فکر کار با دستگاه cnc فلزات روی این نوع فولاد هستید، برای ساخت پیچ و مهره، برای ساخت چرخ دنده ، برای ساخت میل لنگ و همچنین ساخت شفت استوانه ای مناسب است .

ابزار کار بر روی فولاد

مزایای کار روی فولاد با کربن متوسط با دستگاه cnc فلزات

  • اغلب به دلیل ماشین کاری و جوش پذیری مناسب استفاده می شود .
  • به دلیل شرایط آلیاژی از خواص مکانیکی و مقاومت بیشتری در برابر خوردگی برخوردار است .

معایب کار روی فولاد با کربن متوسط

بالا رفتن درجه سختی آن باعث شده که شکل پذیری و برشکاری آن سخت تر شود .

ابزار کار بر روی فولاد

فولاد با کربن بالا یا فولاد پر کربن

فولاد کربن بالا دارای ۰٫۶ تا ۱ در صد کربن است . محتوای بالای کربن باعث می شود این فولادها بسیار قوی باشند . در حالی که آنها سخت ترین فولادها هستند ، اما کمترین انعطاف پذیری هم دارند و باعث می شود کار سخت شود . به طور معمول، آنها در حضور حرارت نرم تر می شوند و پس از دست دادن گرما مجدداً سخت می شوند . هرگونه عملیات حرارتی اشتباه روی این فولاد می تواند منجر به شکننده تر شدن و سخت تر شدن آن شود . تولید فنر، تولید ابزارهای لبه دار، تولید ماشین آلات پرس برای خم شدن و همچنین تولید سیم با استحکام بالا با کمک دستگاه cnc فلزات روی این فولاد امکان پذیر است.

مزایای کار روی فولاد با کربن بالا

برای تصفیه حرارتی و بهبود ساختار حرارتی مناسب است .

معایب کار روی فولاد با کربن بالا

  • نسبت به فولادهای با کربن متوسط گران تر است .
  • به شدت شکننده است .
  • ماشینکاری و جوشکاری روی آنها سخت است .

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل تهران که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button