استاندارد های لوله مانیسمان

  • خانه / استاندارد های لوله مانیسمان

استاندارد های لوله مانیسمان

استاندارد های لوله مانیسمان ؛ به منظور انتقال مواد بسیار حساس، لوله های بدون درز مانیسمان به کار می‌روند. فناوری ساخت این لوله ها باعث شده است که صنایع مختلف به خرید و استفاده از آن ها علاقمند شوند. با توجه به نوع استفاده هر صنعت، ویژگی های متفاوتی برای این لوله ها الزامیست. به عنوان مثال، لوله های مانیسمان برای انتقال مواد با فشار بالا باید قطور تر و با رده بالاتری باشند. همچنین، لوله های مورد استفاده در موتورخانه ها با لوله های بازدارنده اسید متفاوت هستند.

استاندارد های لوله مانیسمان

این ویژگی ها باعث می شوند که کارخانه های تولید کننده لوله مانیسمان برای هر نوع کاربرد، لوله هایی با ابعاد و استانداردهای خاص تولید کنند. استانداردهای ساخت لوله مانیسمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. تولیدکنندگان برای رعایت استانداردهای معمول، به ابعادی مانند ضخامت و دما توجه می کنند. همچنین، لوله های مانیسمان به خاطر داشتن ویژگی های ظاهری و استانداردهای خاص، قیمت بالاتری نسبت به لوله های فولادی با درز دارند.

مهم ترین استاندارد های لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان برای انتقال مواد بسیار حساس و مهم به کار می روند. در بین استانداردهای مرسوم لوله های مانیسمان، سه نوع از آن ها بسیار مهم هستند و شباهت هایی از نظر ساختار شیمیایی با هم دارند؛ اما نوع کاربرد و ساختار فیزیکی آن ها با هم متفاوت است. برخی از این لوله ها هم به صورت درزدار و هم به صورت بدون درز قابل استفاده می باشند و دارای استاندارد هستند.

مهم ترین استاندارد های لوله مانیسمان عبارتند از:

  • ASTM A106
  • ASTM A53
  • API 5L

لوله مانیسمان A106 بیشتر برای استفاده در پروژه های نیروگاه برق کاربرد دارد و به دلیل تحمل دما و فشار بالا، بسیار پرکاربرد است. لوله مانیسمان A53 در صنایع انتقال نفت، آب، بخار، آب و هوا که فشار کمی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. در نهایت، لوله مانیسمان 5L برای انتقال آب، گاز و همچنین نفت در صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

رعایت استانداردهای معمول در تولید لوله مانیسمان باعث می شود که این لوله ها به عنوان یکی از بهترین روش های انتقال مواد بسیار حساس و مهم مورد استفاده قرار گیرند.

استاندارد های لوله مانیسمان

انواع استاندارد های لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان برای انتقال مواد بسیار حساس و مهم به کار می روند. بر اساس استانداردهای جهانی، لوله های مانیسمان دارای چهار نوع استاندارد هستند: استاندارد DIN، ASME، ASTM و APL.

استاندارد DIN به عنوان اولین استاندارد جهانی، فاکتور ابعاد و اندازه در آن اهمیت بسزایی دارد و خود به چهار زیرگروه تقسیم می شود. این استاندارد شامل هر دو نوع لوله مانیسمان، یعنی لوله های بدون درز و درزدار می‌شود.

استاندارد دوم، ASTM است و جزو مهم‌ترین استانداردهای لوله مانیسمان محسوب می‌شود. این استاندارد دارای زیرشاخه‌های مختلفی است که تقریباً ۱۲ هزار نوع را شامل می‌شود.

ASME یکی دیگر از استانداردهای لوله مانیسمان است که توسط انجمن مهندسان آمریکایی حدود سه دهه پیش ارائه شده است. این نوع از لوله های مانیسمان کاربردهای فراوانی دارند و بیشتر در مواردی که نیاز است لوله ها دما و فشار بالایی را تحمل کنند، از آن ها استفاده می شود.

چهارمین و آخرین استاندارد مورد بحث APL است که برای استفاده در صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این استاندارد به دلیل خصوصیات بارزی که دارد، به عنوان متداول‌ترین استاندارد لوله‌های مانیسمان در صنعت نفت و گاز شناخته می‌شود. این لوله‌ها دارای ریسک پذیری بالایی هستند و برای انتقال مواد خطرناک و اشتعال‌زا مانند نفت و گاز و سیالات حساس مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدلیل امنیت بالای این لوله‌ها در دراز مدت، استفاده از آن‌ها دارای صرفه‌ اقتصادی محسوب می‌شود.

آنالیز لوله مانیسمان

لوله‌های مانیسمان با توجه به استانداردهای مختلف، عناصر مختلف و مواد اولیه متنوعی ساخته می‌شوند که هر یک دارای خصوصیات شیمیایی و مکانیکی خاص می‌باشند. در آنالیز لوله مانیسمان، این خصوصیات بررسی و ارزیابی می‌شود.

مواد اولیه لوله‌های مانیسمان شامل کربن، منگنز، فسفر، سولفور، سیلیکون، مس، نیکل، کروم و … می‌باشد. هر یک از این عناصر در طراحی و تولید لوله مانیسمان، با توجه به نیازمندی‌های مختلف، به کار گرفته می‌شوند.

لوله مانیسمان دارای خصوصیات شیمیایی و مکانیکی متنوعی است که با توجه به استانداردهای مختلف، قطر، ضخامت دیواره و قدرت عملکرد، کاربرد های متفاوتی دارند. برای اینکه لوله‌های مانیسمان که برای انتقال مواد حساس و مهم به کار می‌روند، به درستی عمل کنند، باید خصوصیات آن‌ها به صورت جامع بررسی شود.

در کشور، شرکت های مختلفی تمام خدمات مربوط به خرید، فروش و ارائه مشاوره تخصصی در زمینه آنالیز لوله مانیسمان را ارائه می‌دهند. این شرکت‌ها با تجربه و دانش فنی خود، به خریداران خود خدماتی با کیفیت و به روز ارائه می‌کنند .

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button