استیل نسوز ۳۱۰ خواص ، انواع و کاربردهای آن

  • خانه / استیل نسوز ۳۱۰ خواص ، انواع و کاربردهای آن

استیل نسوز ۳۱۰ خواص ، انواع و کاربردهای آن

استیل نسوز ۳۱۰ هر چقدر میزان درصد کروم در فولاد بیشتر باشد، مقاومت به اکسیداسیون و دمای بالا بیشتر می‌شود. استیل نسوز هم یکی از انواع این فولاد ها است.

استیل نسوز ۳۱۰

ورق‌های استیل سری ۳۰۰ (استیل‌های آستنیتی) بدلیل میزان کروم بالایی(حداقل  18‎٪) که دارند، توانایی تحمل دماهای تا ۸۷۰ درجه سانتی گراد بدون اکسید شدن را دارند. فولاد‌های گریدهای ۳۰۹،۳۱۰ و ۳۲۱ نیز ازجمله مهم‌ترین استیل‌های نسوز می‌باشد. 

استیل نسوز ۳۱۰

برای اجزایی که در دمای بالاتر از ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد ساخته می‌شوند، از فولادهای مقاوم در برابر حرارت و خزش استفاده می‌شود. بر خلاف فولادهای دیگ بخار، فولادهای مقاوم در برابر حرارت و خزش در محدوده دمای کاری ۸۰۰-۱۱۵۰درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شود.

استیل نسوز ۳۱۰

این فولادها در برابر اکسید کننده در دماهای بالا بسیار مقاوم هستند. علت خاصیت مقاومت در برابر گرمای این فولادها عنصر کروم است، به عنوان مثال، در فولادهای H6S2 – X10CrAl7 در حدود ۵-۸٪ کروم وجود دارد. در صورت داشتن دمای زیاد و محیط دشوار، اکسیدها به دلیل اکسیداسیون روی سطح محصول ظاهر می‌شوند و با افزایش دما ضخامت آنها افزایش می یابد. 

استیل نسوز ۳۱۰

مقاومت در برابر گاز، بخارات شیمیایی و بخار با مقاومت در برابر حرارت و یا مقاومت در برابر خوردگی در دمای بیش از ۵۵۰ درجه سانتی گراد بدون احتساب بارهایی که محصول در معرض آن است، تعیین می‌شود.

استیل نسوز ۳۱۰

مشخصات فنی استیل نسوز ۳۱۰

استیل نسوز ۳۱۰ یک فولاد زنگ ‌نزن آستنیتی بوده که که برای استفاده در کاربردهای مقاوم به خوردگی دما بالا توسعه یافته است.این فولاد آلیاژی در مقابل اکسیداسیون تحت شرایط چرخه‌ای خفیف تا دمای ℃۱۱۰۰ مقاومت می‌کند. استیل نسوز ۳۱۰ به دلیل میزان کروم بالا و نیکل متوسط به سولفیداسیون مقاوم بوده و همچنین می‌توان از آن در اتمسفرهای متعادل کربوریزه شده استفاده کرد.

اتمسفرهای به شدت کربوریزه تجهیزات فرایند حرارتی معمولاً به آلیاژهای نیکل‌دار مثل آلیاژ ۳۳۰ نیاز دارند. استیل نسوز ۳۱۰ می‌تواند در کاربردهای چرخه‌ای تا حدی حرارتی، کربن‌دهی، نیتریداسیون و اکسیداسیون به کار گرفته شود . اگرچه حداکثر دمای سرویس‌دهی باید کاهش یابد. این فولاد آلیاژی همچنین در کاربردهای برودتی با نفوذ مغناطیسی و چقرمگی کم تا دمای ℃۲۸۶- دارای کاربرد است.

استیل نسوز ۳۱۰

زمانی که دما بین محدوده‌ی ℃۹۵۰-۶۵۰ قرار گیرد، استیل نسوز ۳۱۰ در معرض رسوب فاز سیگما قرار می‌گیرد. یک عملیات آنیل انحلال در محدوده دمای ℃۱۱۵۰-۱۱۰۰ یک میزان از چقرمگی را احیاء می‌کند. از کاربردهای این فولاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: اجزای برودتی، اجزای کوره مثل مشعل‌ها، مبدل‌های حرارتی، سیستم‌های بازیابی کاتالیزوری در پالایش نفت، مخازن تحت فشار و دمای بالا، ظروف حمل مواد شیمیایی، قطعات در معرض خوردگی در دمای بالا نظیر پاتیل‌های حمام نمک و … .

مقاومت به خوردگی استیل نسوز ۳۱۰

آلیاژ ۳۱۰ برای مصرف در محیط‌های خورنده‌ تر طراحی نشده است. میزان کربن بالا که به منظور افزایش خواص خزشی بوده اثر مخربی بر روی مقاومت به خوردگی آبی دارد. استیل نسوز ۳۱۰ بعد از در معرض قرارگیری بلند مدت در دماهای بالا مستعد خوردگی بین دانه‌ای است. به هرصورت، این فولاد به علت میزان کروم بالای خود نسبت به اکثر آلیاژهای مقاوم به حرارت مقاومت به خوردگی بیشتری دارد.

میزان کروم و سیلیسیم بالای استیل نسوز ۳۱۰، این آلیاژ را در اکثر محیط‌ های در حال مصرف مقاوم به خوردگی دما بالا می‌ برد .

دماهای عملیاتی در ادامه آورده شده‌اند:

۱) شرایط اکسیدسیون: دمای ℃۱۰۵۰ در سرویس‌دهی پیوسته، دمای ℃۱۱۰۰ به عنوان پیک دمایی،

۲) اتمسفر کم اکسیژن: حداکثر دمای ℃۱۰۰۰

۳) اتمسفرهای کربوره یا نیتروره: محدوده دمای ℃۹۵۰-۸۵۰٫ این فولاد آلیاژی به خوبی آلیاژهای ۶۰۰ و ۸۰۰ در کاهش اتمسفرهای کربوره یا نیتروره عمل نمی‌کند، اما نسبت به اکثر فولادهای زنگ‌نزن در این شرایط بهتر عمل می‌کند. 

استیل نسوز ۳۱۰

مقایسه آلومینیوم، فولاد گالوانیزه و فولاد ضدزنگ

تحقیقات زیادی در راستای مقایسه مقاومت در برابر حرارت آلومینیوم و فولاد گالوانیزه با فولاد ضد زنگ وجود دارد.

نتیجه گیری جالب این است که مقاومت در برابر خوردگی، دوام، صرفه جویی در هزینه، چرخه عمر و حتی مقاومت در جلوگیری از آتش سوزی فولاد ضد زنگ در مقایسه با این فلزات بیشتر است. مزایای اقتصادی و جنبه‌های ایمنی فولاد ضدزنگ در برابر آتش بی نظیر است. 

استیل نسوز ۳۱۰

کاربردهای استیل نسوز

از استیل نسوز به عنوان فولاد در:

  • جعبه‌های کربورایزینگ،
  • فولادهای غلاف گرمائی،
  • ریل در اجاق‌ها،
  • در قطعات محفظه خلاء،
  • در لوله‌های مقاوم در برابر حرارت کوره های صنعتی، استفاده می‌شود.

ویژگی های استیل‌های نسوز چیست؟

  • مقاومت در برابر اکسیداسیون در دمای ۲۰۰۰ درجه فارنهایت
  • استحکام متوسط در دمای بالا
  • مقاومت در برابر خوردگی داغ
  • استحکام و چقرمگی بالا در دمای کرایوژنیک

دیگر فرایندهای این استیل نسوز

از دیگر فرایندها می‌توان به شکل ‌دهی داغ اشاره کرد. در این فرایند دما به طور یکنواخت تا محدوده‌ ی ℃۱۲۰۰-۹۵۰ بالا رفته و پس از انجام فرایند شکل‌دهی یک آنیل نهایی در محدوده دمایی ℃۱۱۵۰-۱۰۰۰ و به دنبال آن کوئنچ سریع انجام می‌شود. در فرایند شکل‌دهی سرد، استیل نسوز ۳۱۰ کاملاً چکش‌ خوار بوده و به روشی مشابه با فولاد ۳۱۶ شکل می‌گیرد.

استیل نسوز ۳۱۰

شکل‌دهی سرد قطعاتی که در معرض بلند مدت با دمای بالا قرار گرفته‌اند توصیه نمی‌شود زیرا فولاد با رسوب کاربید و فاز سیگما مواجه می‌شود. روش‌های جوشکاری که با آن‌ها می‌توان به راحتی استیل نسوز ۱۰ را جوشکاری کرد عبارتند از: TIG، Plasma، MIG، SMAW، SAW و FCAW. 

استاندارد و ترکیب شیمیایی 

استیل نسوز ۳۱۰ در استاندارد DIN با کد ۱٫۴۸۴۱ شناخته می‌شود. ترکیب شیمیایی این فولاد آلیاژی در جدول زیر آورده شده است:

کربنکرومنیکلمنگنزفسفرگوگردسیلیسیم
۰/۲۵ %۲۴ %-۲۶ %۱۹ %-۲۲ %۲ %۰/۰۴۵ %۰/۰۳۱/۵ %

میلگرد استیل ۳۱۰ نسوز (heat resistant)

از سری میلگردهای استیل سری ۳۰۰ می‌باشد که به دلیل مقاومت به اکسیداسیون در دمای بالا به نام نسوز شناخته می‌شوند. به طور کلی میلگردهای فولادی در رنج گسترده‌ای تولید می‌شوند و کاربردهای متنوعی دارند.

جهت تولید میلگرد‌ها از فرآیند نورد استفاده می‌شود، میلگردها از لحاظ ترکیب شیمیایی به دو دسته ساده کربنی و استنلس یا زنگ نزن تقسیم می‌شوند که نوع استنلس آن با نام استیل در بازار شناخته می‌شود. میلگرد‌های فولادی ساده کربنی از لحاظ هندسه به دو دسته اصلی آجدار و ساده تقسیم می‌شوند.

میلگرد استیل ۳۱۰ مقادیر بیشتری کروم و نیکل نسبت به میلگرد ۳۰۹ نسوز دارد. برای تولید میلگرد استیل ۳۱۰ ابتدا باید شمشال استیل از این جنس تولید شود، مذاب مربوط به این نوع فولاد در کوره‌های خلا یا آرگون با اضافه کردن عناصر آلیاژی گران قیمت مثل نیکل و کروم تولید می‌شود مذاب تولید شده به روش ریخته‌گری پیوسته (مداوم) به صورت یکی از مقاطع تختال، شمشال و شمشه از جنس استیل ریخته می‌شود.

جهت ساخت مقطع میلگرد از شمشال‌های استیل ۳۱۰ نسوز با سطح مقطع مربعی استفاده می‌شود. برای بهبود شکل پذیری شمشال‌های استیل ۳۱۰ در دمای بالا پیش گرم می‌شوند و وارد خط نورد می‌شوند، در خط نورد طی چند سری نورد میلگرد استیل ۳۱۰ با قطر مشخص تولید می‌شود .

قطرهای کوچکتر نیازمند مراحل نورد بیشتری هستند. به دلیل حرارت بالای مراحل پیش گرم و نورد سطح میلگرد دچار اکسیداسیون سطحی می‌شود هرچند مقدار اکسیداسیون سطحی در استیل ۳۰۹ و ۳۱۰ به دلیل خاصیت نسوزی کمتر از سایر انواع میلگرد استیل می‌باشد اما جهت حذف اکسیدهای سطحی میلگرد استیل ۳۱۰ نسوز از شات بلاست، اسید شویی، شست و شو با آب و پولیش‌کاری کمک گرفته می‌شود.

خریدوفروش

در بازار آهن آلات میلگرد استیل ۳۱۰ نسوز با کد ۱٫۴۸۴۱ هم شناخته می‌شود. خریدوفروش میلگرد استیل ۳۱۰ نسوز به صورت شاخه‌های ۶ یا ۱۲ متری بر حسب کیلوگرم انجام می‌شود.

قطر میلگرد استیل ۳۱۰ نسوز معمولا بین ۶ تا ۶۰ میلیمتر بیشترین کاربرد را دارد. عمده محصولات موجود در بازار وارداتی بوده و محصول کشورهای تایوان، چین، کره، هند و … می‌باشد.قیمت میلگرد استیل ۳۱۰ کمی گران تر از نوع دیگر میلگرد نسوز یعنی میلگرد استیل ۳۰۹ می‌باشد، همچنین قیمت میلگرد استیل ۳۱۰ نسوز گران تر از سایر میلگردهای استیل می‌باشد.

کاربرد میلگرد

میلگرد استیل نسوز ۳۱۰ در مقایسه با سری میلگرد ۳۰۹ مقادیر نیکل و کروم بیشتری دارد، مقادیر نیکل و کروم این فولاد به ترتیب ۲۰ و ۲۵ درصد می‌باشد .به همین دلیل مقاومت حرارتی میلگرد استیل ۳۱۰ بیشتر از میلگرد ۳۰۹ می‌باشد، این میلگرد تقریبا تا دمای ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد مقابل اکسیداسیون مقاومت می‌کند. همچنین این میلگرد مشابه سایر محصولات استیل در برار خوردگی مقاوم هستند و به راحتی زنگ  نمی‌زنند.

این میلگرد از خواص مکانیکی مناسب هم برخوردار است. میلگرد استیل ۳۱۰ نسوز در ساخت برخی اجزای کوره ها، لوازم ریخته‌گری، لوازم سینترینگ در صنعت سرامیک و کاربردهایی ازین دست که نیاز به تحمل حرارت دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button