انواع قوطی پروفیل ، خواص و کاربردها

  • خانه / انواع قوطی پروفیل ، خواص و کاربردها

انواع قوطی پروفیل ، خواص و کاربردها

انواع قوطی پروفیل ؛ پروفیل‌ چیست؟ مقاطعی فولادی و توخالی که با توجه به کاربردشان طراحی و تولید می‌شوند. این مقاطع فولادی مطابق جنس، سایز، کاربرد و شکل تقسیم‌بندی می شوند. دو نوع پروفیل باز و بسته وجود دارد که از ورق سیاه ساخته می‌شوند و کاربردهای مختلفی دارند. قوطی نیز مقطعی فلزی و یا پروفیل هایی به شکل چهارگوش تو خالی هستند. که به نام قوطی در صنعت درب و پنجره سازی،ساخت و ساز ساختمان و… کاربرد دارد. به طور کلی مقطع توخالی از جنس آهن که جهت استحکام سازه مورد استفاده قرار می گیرند. پروفیل‌ها را در دو دسته‌ی صنعتی و ساختمانی تقسیم‌بندی می کنند.

انواع قوطی پروفیل

مقدمه

قوطی و پروفیل در صنعت فولاد مورد استفاده قرار می گیرند. پروفیل و قوطی یکسان نیستند. و تفاوت های جزئی دارند. پروفیل به کلیه مقاطعی اطلاق می گردد که سطح مقطع مشخص دارند. و این سطح مقطع در تمام طول آن یکسان است. از انواع پروفیل می توان به میلگرد، تیرآهن، نبشی، سپری وناودانی اشاره کرد. اما قوطی نوعی خاص وتوخالی از پروفیل است. که سطح مقعطی به شکل مربع و مستطیل دارد. به قوطی های فلزی باکس نیز گفته می شود. قوطی های فلزی به انواع مختلفی مانند قوطی استیل،آهنی،آلومینیومی تقسیم می شوند قوطی های آهنی پر کاربرد ترین است.

انواع قوطی پروفیل

به دلیل افزایش جمعیت بعد از جنگ جهانی دوم یکی از پرمصرف ترین مصالح ساختمانی قوطی پروفیل شد. که در ساخت در و پنجره استفاده می گردید. و سپس در مکان های مختلف نیز بکار گرفته شد. از مشکلات رایج در استفاده از این مصالح ساختمانی اتصال آنها بود. که با اختراع بست به رفع این مشکل کمک شایانی شد. از همان زمان تا الان، پروفیل‌ ها کاربردهای متفاوتی دارند و از آنها برای مقاوم‌ سازی ساختمان استفاده می‌ شود. قیمت پروفیل ها بر مبنای جنس و وزنشان محاسبه میشود.

انواع قوطی پروفیل

تاریخچه قوطی پروفیل  

بعد از جنگ جهانی دوم اولین کارخانه‌ تولید قوطی پروفیل را شخصی با نام مانسمن احداث کرد. از کار شاخصی که این شخص در این کارخانه کرد سوراخ کردن رول های ورق فولاد به صورت اریب بود. که امکان ساخت مقاطع را ایجاد می کرد. در نهایت باعث جرقه ای در این صنعت شد. و در نهایت تولید پروفیل پیشرفت بسیاری کرد. که حاصل آن شکل‌ های مختلف پروفیل بود که به خط تولید رفت.

انواع قوطی پروفیل

پروفیل

انواع قوطی پروفیل ؛ پروفیل در اصطلاح به معنای مقطع توخالی می باشد. که معمولا جنس آن از آهن بوده و بسیار مقاوم است. به همین دلیل برای استحکام سازه از آن استفاده می شود. با توجه به اینکه پروفیل ها در اشکال مختلفی تولید می شود هرکدام کاربرد متفاوتی دارند. و به طور کلی می توان گفت به غیر از ساختمان سازی در صنعت هم کاربرد دارند. پس می توان گفت که به طور کلی می‌ توان پروفیل‌ ها را در دو دسته‌ صنعتی و ساختمانی تقسیم‌ بندی کرد. به طور کلی قوطی های پروفیل به محصولاتی می گویند که دارای سطح مقطع بسته و هندسی باشند. نکته قابل توجه اینجاست که این قوطی پروفیل‌ ها را به غیر از آهن با فولاد، آلومینیوم و کامپوزیت هم می سازند. ناودانی هم یکی از انواع پروفیل است .

انواع قوطی پروفیل

ویژگی های قوطی پروفیل

این محصول با توجه به اینکه دارای اشکال متفاوتی است ، در مکان های مختلفی استفاده می شود. دارای ویژگی های خوبیست که می توان از مهمترین ویژگی های آنها به جوش‌ پذیری، کیفیت سطحی زیاد، تنوع بالا، قابلیت شکل‌ پذیری و فرم‌ پذیری بالا اشاره کرد.

انواع قوطی پروفیل

انواع قوطی پروفیل ها

با توجه به اینکه روش ساخت این قوطی ها به شکل نورد سرد می باشد بهتر است بدانید که مراحل ساخت این قوطی ابتدا به صورت ورقی بوده که با قیچی های مخصوص به نوار های نازکی تقسیم می شوند سپس با ورود به دستگاه فرمینگ، به لوله تبدیل می‌ شوند و مرحله آخر، با عبور از غلتک‌ های سایزینگ، شکل قوطی با شکل و فرم مورد نظر را به خود می‌ گیرند.

انواع قوطی پروفیل

خوب است بدانید که به طور کلی، پروفیل‌ ها با معیار های مختلفی دسته‌ بندی می‌ شوند که عبارتند از:

  • کاربرد
  • شکل ظاهری
  • روش تولید
  • وزن
  • جنس

مکان‌ استفاده مناسب از هر پروفیل با توجه به جنس

انواع قوطی پروفیل ؛ با توجه به اینکه فولاد با آلیاژ های مختلفی ساخته می‌ شود؛ پس می توان گفت به انواع مختلفی دسته‌ بندی می‌ شود. به طور کلی، می‌ توان گفت که جنس پروفیل آهن، تعیین کننده کاربرد آن است.

پروفیل فولاد کربنی

یکی از پرکاربرد ترین پروفیل ها از جنس فولاد کربنی بوده که از ورق سیاه ST37 یا ورق روغنی تولید می گردد. و در صنعایع و ساختمان سازی کاربرد دارد. حتی کاربرد این پروفیل را در صنعت لوازم خانگی نیز مشاهده می کنیم. از ویژگی های ساختاری این محصول می توان به ضخامتی بین 2 تا 5 میلی‌متر اشاره کرد. که در صنعت ساختمان سازی بیشتر در نمای ساختمان مشاهده می گردد. این پروفیل در نما بیشتر برای ساخت در و پنجره بکار برده می شود. اما نوع دیگری از این پروفیل وجود دارد که ضخیم تر بوده یعنی 400 میلی متر و در صنعت استفاده می‌ شود. صنایعی مانند پل‌سازی، صنایع نظامی و ساخت دستگاه‌های صنعتی.

انواع قوطی پروفیل

پروفیل گالوانیزه

این پروفیل که به نوعی همان فولاد کربنی می باشد با یک لایه روی پوشیده شده است. این پروفیل با نام پروفیل گالوانیزه بیشترین کاربردی که دارد در ساخت در و پنجره است. پروفیل گالوانیزه به طور معمول به دلیل روکشی که دارد در مکان‌ هایی استفاده می‌ شود که احتمال زنگ‌ زدگی زیاد است.

پروفیل استیل

همانطور که از نام این پروفیل پیدا است از استیل یا فولاد ضد زنگ تولید و می توان گفت همه‌ گرید های فولاد ضد زنگ از جمله 304، 316 و 201 در ساخت پروفیل استیل به کار می‌ روند. این قوطی پروفیل با توجه به کاربردی که دارد برای صنایع مانند صنعت غذایی، دارویی و شیمیایی بسیار مناسب است.

انواع قوطی پروفیل

پروفیل آلومینیومی

آلومینیوم در صنعت دارای خواص منحصر بفردی می باشد. پروفیل‌ های تولیدی از آن هم دارای کاربرد های گسترده‌ ای است. که می توان از این کاربرد ها به ضد زنگ بودن، انعطاف‌ پذیری و تحمل فشار بالا آلومینیوم اشاره کرد. این نوع پروفیل‌ ها به مراتب وزن کمتری نسبت به سایر پروفیل‌ ها دارند. کاربرد اصلی پروفیل آلومینیومی، نمای ساختمان و ساخت در و پنجره است.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button