انواع میلگرد در صنعت ساخت و ساز

  • خانه / انواع میلگرد در صنعت ساخت و ساز

انواع میلگرد در صنعت ساخت و ساز

انواع میلگرد در صنعت ساخت و ساز ، در عصر حاضر از محصولات فولادی در صنایع مختلفی استفاده می شود. یکی از محصولات فولادی که کاربرد زیادی در صنایع به ویژه صنعت ساختمان سازی دارد، میلگرد می باشد. میلگردها به دو دسته کلی ساده و آجدار تقسیم بندی می شوند و در دو نوع شاخه و کلاف به بازار عرضه می گردند.

انواع میلگرد در صنعت ساخت و ساز

به میلگردی که بدون آج باشد، میلگرد ساده می گویند. در مقابل به نوعی از فولاد تغییر شکل یافته با استحکام بالا که دارای برآمدگی هایی به نام آج در سطح خود است، میلگرد آجدار می گویند.به طور کلی از میلگرد ساده و میلگرد آجدار در بتن ریزی کف سازه ها، دیوارها و فونداسیون برای تقویت و افزایش مقاومت بتن استفاده می شود.

انواع میلگرد در صنعت ساخت و ساز

میلگرد ، انواع میلگرد در صنعت ساخت و ساز

میلگرد یکی از مصالح مهم در صنعت ساخت و ساز محسوب می شود. به طور قطع در صورتی که تغییری در قیمت این کالا ایجاد شود، صنایع مرتبط با آن نیز دچار تحول می شوند. امروزه میلگردها در تمام قسمت های یک ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

این محصول را می توان فولادی دانست که برای جبران مقاومت کششی پایین بتن مورد استفاده قرار می گیرد. در موارد خاصی می توان از محصولاتی مانند ناودانی و قوطی پروفیل برای استحکام بتن در برابر نیروهای کششی استفاده کرد.

انواع میلگرد در صنعت ساخت و ساز

 انواع میلگرد در صنعت ساخت و ساز ، پیشینه استفاده

جوزف لوئیس در سال ۱۸۰۰ برای نخستین بار متوجه این مسئله شد که با اضافه کردن میلگردهای فولادی نازک به بتن، مقاومت بتن را تا حد زیادی افزایش می یابد. در نهایت نیز می توان سازه ای ساخت که در برابر نیروهای کششی و فشاری مقاومت بالایی داشته باشد.در آن سال ها شرکت های زیادی تصمیمی گرفتند که از میلگرد در سازه های خود استفاده کنند.

انواع میلگرد در صنعت ساخت و ساز

با وجود این، هنوز روش استانداردی برای تولید میلگرد وجود نداشت.به این ترتیب، میلگردها بدون استاندارد مشخصی تولید و در ساختمان ها استفاده می شدند. این موضوع ادامه داشت تا جایی که در سال ۱۸۷۸ اولین سیستم برای تولید استاندارد میلگرد ارائه شد.در سال ۱۹۰۰ محبوبیت این فرآیند افزایش یافت تا جایی که در ایالات متحده آمریکا، اکثر شرکت های ساخت و ساز، از میلگرد برای تقویت سازه های خود استفاده کردند.به تدریج و در طی سال های متمادی، فرآیند ساخت میلگردی که توسط تادئوس ارائه شده بود، کامل تر و در نهایت منجر به فرآیندی بهینه در جهت ساخت محصولی با کیفیت برای تقویت بتن شد.

انواع میلگرد در صنعت ساخت و ساز

انواع میلگرد در صنعت ساخت و ساز ، استانداردهای میلگرد در سراسر جهان

میلگردها از استاندارهای مختلفی برخوردار هستند. در این قسمت به تمامی استاندارهای موجود برای میلگرد می پردازیم.

استانداردهای بین المللی میلگرد

چند استاندارد مختلف برای تولید میلگرد وجود دارد که توسط سازمان های بین المللی تهیه و تایید شده است که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

  • استاندارد ملی روسیه (GOST 5781)
  • استانداردهای صنعتی ژاپن (JIS G3112)
  • مؤسسه استانداردهای آلمان (DIN 488)
  • مؤسسه استانداردهای بریتانیا (BSI BS4449)
  • استاندارد ایالات متحده (ANSI/AWS D1/4)
  • سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO 6935)
  • آیین‌نامه بتن کانادا (CSA-A23.3-04)
  • آیین‌نامه استرالیا برای میلگردهای آجدار
انواع میلگرد در صنعت ساخت و ساز

استانداردهای میلگرد در ایران ( انواع میلگرد در صنعت ساخت و ساز )

در ایران، کارخانه ذوب آهن اصفهان، به عنوان پیشگام در صنعت فولاد در فرآیند تولید میلگرد، از استاندارد های روسی استفاده می کند. استانداردهای دیگری برای تولید میلگرد در ایران وجود دارد که به مجموع این استانداردها، ISIRI 3132 می گویند که چکیده چندین استاندارد جهانی است (DIN ,EN ,JIS ,ASTM ,ISO) در ادامه به معرفی و توضیح مختصری از آن می پردازیم.

استاندارد DIN: استاندارد DIN آلمان در بیشتر کشور های اروپایی استفاده می شود. استفاده از این نوع استاندارد در مناطقی که نیازمند به مقاومت بالاست، مخرب می باشد زیرا این نوع استاندارد با روش ترمکس تولید می شود.

انواع میلگرد در صنعت ساخت و ساز

استاندارد روسیه: استاندارد میلگرد روسی بر طبق استاندارد GOST 5781 کشور روسیه می باشد که بر اساس این استاندارد، میلگردها تا سایز ۴۰ تولید می گردند. در این استاندارد، میلگردها به چهار دسته کلی به شرح ذیل تقسیم می‌شوند که در بازار به نام‌های A2 ،A1 A3 و A4 شناخته می‌شوند. کارخانه ذوب آهن یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان میلگرد در ایران است که در فرآیند تولید میلگرد از این استاندارد استفاده می کنند.

گروهاستاندارد ۳۱۳۲مقاومت کششی (MPa)مقاومت تسلیم (MPa)شکل ظاهریرده سختی
A1(S240)۳۶۰۲۴۰میلگرد سادهنرم
A2(S340)۵۰۰۳۰۰میلگرد آجدار مارپیچنیمه سخت
A3(S400)۶۰۰۴۰۰میلگرد آجدار جناغینیمه سخت
A4(S500)۶۵۰۵۰۰میلگرد آجدار مرکبسخت

میلگرد نوع A1

میلگرد A1 به دلیل نداشتن هیچ گونه آجی به آن میلگرد ساده نیز می گویند و در آیین نامه به F240 شناخته می شود. این نوع میلگرد مناسب عملیات جوشکاری و آهنگری است چرا که برخلاف میلگردهای آجدار مقاومت کمتری دارد. همچنین تغییر شکل پلاستیکی این محصول در محدوده ۱۵ درصد مشخص می شود. 

انواع میلگرد در صنعت ساخت و ساز

میلگرد نوع A2

این محصول دارای آج می باشد و نسبت به میلگردهای ساده از مقاومت بالاتری برخوردارند، اما سختی آنچنانی ندارند برای همین به میلگردهای نیمه سخت نیز معروفند و قابل استفاده در ساخت دیوار برشی و خاموت ها استفاده می شوند. میلگرد نوع A2 در آیین نامه به S340 شناخته می شود. همچنین تغییر شکل پلاستیکی این محصول در محدوده ۱۹ درصد تعیین شده است.

میلگرد نوع A3

میلگرد A3 نیز مانند نوع A2 در رده نیمه سخت، با شکل‌ پذیری و جوش ‌پذیری کم قرار دارد، اما با این تفاوت که مقاومت بالاتری نسبت به آن دارند. از کاربردهای آن می توان به استفاده در ستون ها و تیرها در ساختمان سازی اشاره کرد در حالی که به هیچ وجه برای عملیت جوشکاری مناسب نیست.

میلگرد نوع A4

میلگرد A4 یا آج ۵۰۰ در آخرین رده سختی قرار دارد و به آجدار مرکب معروف می باشد. این نوع میلگرد دارای سختی، خاصیت شکل‌ پذیری و جوش ‌پذیری بالایی بوده و در اجزای دیوارهای برشی و قاب خمشی به کاربرده می شود. قیمت آن نسبت به میلگردهای دیگر گران‌تر است. معمولا کارخانه های ذوب آهن، فولاد کویر کاشان بهترین تولیدکنندگان این نوع میلگرد است.

انواع میلگرد در صنعت ساخت و ساز

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button