انواع ورق آلیاژی غیرفولادی و خواص آن ها

  • خانه / انواع ورق آلیاژی غیرفولادی و خواص آن ها

انواع ورق آلیاژی غیرفولادی و خواص آن ها

انواع ورق آلیاژی غیرفولادی ، آلیاژهای غیرآهنی با نام فلزات رنگین نیز شناخته شده‌اند. به طور کلی انواع مختلف این آلیاژها مقاومت به خوردگی بالایی داشته و از رسانایی حرارتی و الکتریکی خوبی برخوردار هستند. این آلیاژها نسبت به آلیاژهای آهنی، سبک‌تر بوده و مقاومت کمتری در دماهای بالا دارند. در ادامه به معرفی پرکاربردترین انواع ورق آلیاژی غیر فولادی می‌پردازیم.

انواع ورق آلیاژی غیرفولادی

انواع ورق آلیاژی غیرفولادی

ورق آمالگام

آلیاژ مورد استفاده برای تولید ورق آمالگام از ترکیب فلز جیوه با عناصر دیگری مانند روی، نقره، قلع، مس، پالادیوم و طلا ترکیب می‌شود. حضور فلز جیوه و مس سبب افزایش استحکام و انبساط این آلیاژ می گردد. در حالی که افزایش میزان عنصر قلع در آلیاژ آمالگام باعث کاهش استحکام آن می‌شود. در صورت وجود عنصر روی، ورق آمالگام در برابر خوردگی مقاوم خواهد بود. کاهش یا افزایش درصد عنصر جیوه در ترکیب شیمیایی این آلیاژ، تعیین‌کننده حالت فیزیکی مایع، خمیری یا جامد آن است. 

انواع ورق آلیاژی غیرفولادی

ورق پیوتر

ورق پیوتر نوعی ورق چکش‌خوار، نرم و انعطاف‌پذیر است که جهت ساخت محصولاتی با طراحی سه‌بعدی، آلیاژ بسیار مطلوبی است. 90 تا 92 درصد ترکیب شیمیایی این ورق شامل قلع است. آنتیموان، مس، بیسموت و گاهی نقره نیز از دیگر عناصر موجود در آلیاژ پیوتر هستند. در برخی موارد این آلیاژ می‌تواند شامل سرب نیز باشد. البته در مواردی که برای ساخت وسایل تزئینی و مجسمه‌ها به کار رود، عاری از سرب خواهد بود.

انواع ورق آلیاژی غیرفولادی

ورق قلع‌اندود

به پوشاندن سطح فلزات توسط فلز قلع، قلع‌اندود کردن گفته می‌شود. وجود لایه نازکی از قلع بر روی ورق‌های فولادی باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی می‌شود. درصد حضور قلع در این ورق تعیین‌کننده میزان سختی آن است. بر همین اساس این ورق شامل سه دسته ورق تمپر 2 ،3 و 4 با درجه سختی‌های متفاوت است. بیشترین کاربرد ورق آلیاژی قلع‌اندود در صنایع کنسروسازی، بسته‌بندی رنگ، خودروسازی و نرده‌سازی است.

این ورق در برابر فرسایش مقاوم بوده و قابلیت فرم‌پذیری، لحیم‌کاری، جوش‌پذیری و خم‌کاری مطلوبی دارد. این محصول از ظاهر درخشان و زیبایی نیز برخوردار است. ورق قلع‌اندود به سبب مقاومت در برابر خوردگی، با مواد مجاور خود به سختی وارد واکنش می‌شود و بازیافت آن به آسانی قابل انجام است. به همین دلیل می‌توان آن را بدون نگرانی در ظروف پخت‌و‌پز و همچنین بسته‌بندی مواد غذایی استفاده کرد. 

ورق‌های برنز

این آلیاژ ترکیبی از عناصر قلع و فسفر است. حضور عنصر فسفر باعث نرمی، افزایش انعطاف و شکل‌پذیری شده و حضور عنصر قلع نیز به افزایش مقاومت به خوردگی کمک می‌کند. این ورق مقاومت بالایی در برابر سایش داشته و به سبب حضور مس در ترکیب شیمیایی آن، رسانایی الکتریسیته خوبی دارد. ضریب اصطکاک پایین، استحکام بالا در عین انعطاف پذیری و الاستیسیته بالا و ریزدانه بودن از خواص این ورق آلیاژی است. این محصولات غالبا در صنعت الکترونیک و در ساخت قطعات کامپیوتر، حمل و نقل سوخت هسته‌ای، ساخت پیچ و مهره و پروانه کشتی به کار می‌روند. 

ورق آلیاژی برنج

آلیاژ برنج حاصل ترکیب دو عنصر روی و مس است. درصد عنصر مس در ترکیب آلیاژ برنج حداکثر 40 درصد است. عناصر افزودنی دیگر به این آلیاژ شامل نیکل، سیلیسیوم، قلع، آرسنیک، فسفر، آلومینیوم، منگنز و سیلیکون است. ورق آلیاژی برنج در دکوراسیون، ساخت قفل، چرخ‌دنده، بلبرینگ، دستگیره، پوشش مهمات، دریچه و در لوله‌کشی کاربرد دارد. حضور عنصر روی در ترکیب این آلیاژ باعث افزایش مقاومت به خوردگی در آن شده است.

وضعیت تولید، خرید و فروش ورق‌های آلیاژی در ایران

کشورمان ایران در کنار دیگر کشورهای خاورمیانه نظیر ترکیه، عربستان و امارات، تنها واردکنندگان ورق آلیاژی خاورمیانه هستند. طبق آمارهای سال 2016، حدود 5/9 درصد از صادرات جهانی ورق آلیاژی به مقصد خاورمیانه بوده است. در سال 2015، ایران با دارا بودن سهم 18 درصدی از کل بازار وارداتی خاورمیانه، پس از ترکیه بزرگ‌ترین واردکننده ورق آلیاژی در منطقه بوده است.

انواع ورق آلیاژی غیرفولادی

برای مثال ورق آلیاژی CK45 در حال حاضر از کشورهای اوکراین و کره جنوبی وارد می‌شود. رشد و توسعه در افزایش واردات ورق آلیاژی، نشان‌دهنده روند رو به توسعه و رشد صنایع در ایران و کشورهای ذکر شده است. زیرا ورق آلیاژی محصولی با کاربردهای پیشرفته صنعتی است و افزایش تقاضای این محصول تنها در کشورهای در حال توسعه صنعتی به چشم می‌خورد. 

انواع ورق آلیاژی غیرفولادی

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button