انواع ورق آلیاژی فولادی و خواص آن ها

  • خانه / انواع ورق آلیاژی فولادی و خواص آن ها

انواع ورق آلیاژی فولادی و خواص آن ها

انواع ورق آلیاژی فولادی ، همان‌طور که می‌دانید، فولاد گسترده‌ترین آلیاژ صنعتی در سراسر دنیاست. علت این امر نیز گستردگی پذیرش عناصر آلیاژی ‌‌توسط عنصر آهن است. تا جایی که با افزودن عناصر مختلف به ترکیب فولاد می‌توان انواع متنوعی از این فلز از فولاد نرم گرفته تا فولاد سخت و الماسه‌ها تولید کرد. به عبارت بهتر فولاد به خودی خود آلیاژی از آهن است که با افزودن درصدهای متغیرهایی از کربن، سیلیسیوم، منگنز، فسفر و گوگرد تشکیل می‌شود.

انواع ورق آلیاژی فولادی

اما در مواردی که جهت تولید محصولاتی نیاز به فولاد با ویژگی‌های خاص باشد، از فولاد آلیاژی استفاده می‌شود. چنین محصولی از خواص مطلوب‌تری برخوردار هستند. مهم‌ترین عناصری که به فولاد آلیاژی افزوده می‌شود عبارت است از: کربن، سیلیسیوم، منیزیم، منگنز، مولیبدن، آلومینیوم، کلسیم، سدیم، کروم، نیکل، کبالت و مس. تقسیم‌بندی ورق آلیاژی را می‌توان از دو منظر درصد عناصر آلیاژی و عناصر آلیاژی پایه بیان کرد.

انواع ورق آلیاژی فولادی

مهم‌ترین و پرکاربردترین فلز موجود در جهان که با تمامی صنایع سازگار می گردد فولاد است. تمامی کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی جهان با فولاد سروکار دارند. فولاد با جذب خواص برخی از عناصر می‌تواند قابلیت‌های منحصربه‌فردی را برای خود ایجاد نماید که در این حالت فولاد آلیاژی تولید می‌شود .

انواع ورق آلیاژی فولادی

در واقع فولاد خود یک نوع فلز آلیاژ است که از ترکیبات آهن و کربن تشکیل‌شده است. فولاد آلیاژی انواع مختلفی دارد که انتخاب فولاد آلیاژی متناسب با نوع عملکرد آن مشخص می‌شود. با آرتا استیل تهران همراه باشید.

انواع ورق آلیاژی فولادی
Steel

فولاد آلیاژی

فولاد آلیاژی از ترکیب چهار نوع فولاد بر اساس استانداردهای موسسه فولاد و آهن آمریکا تولید می‌شود. درواقع یک نوع آلیاژ است که در صنایع بسیاری با عملکردهای متفاوتی در نوع‌های مختلف به کار گرفته می‌شود. در صنایعی مانند نفت، پتروشیمی، هواپیماسازی، خودروسازی، کشتی‌سازی، صنایع غذا سازی، تولید لوازم آشپزخانه و … از این محصول استفاده می‌شود.

انواع ورق آلیاژی فولادی

این محصول به دلیل قابلیت‌هایی که دارد مانند استحکام، مقرون‌به‌صرفه بودن، ارزان‌قیمت بودن، دسترسی آسان، استخراج راحت و تولید یکی از پرکاربردترین مواد در صنایع مختلف است.هرگاه در مرحله ذوب فولاد، عناصر مختلف باهدف تولید فولاد آلیاژی با ترکیبات خاص به فولاد اضافه شود یک فولاد آلیاژی تولید می‌شود. کربن مهم‌ترین عنصری است که به‌منظور نرم شدن و تعیین درجه سختی فولاد اضافه می‌شود.

انواع ورق آلیاژی فولادی

هر چه میزان کربن اضافه‌شده بیشتر باشد درجه سختی، میزان جوش‌پذیری و شکنندگی آن افزایش‌یافته و برعکس هر چه مقدار کربن کمتر باشد خاصیت نرم بودن در آن افزایش می‌یابد. به همین علت برای تولید این فولاد، مقدار متعادلی از کربن را اضافه می‌کنند تا ضمن داشتن سختی از جوش‌پذیری مناسبی نیز برخوردار باشد.

انواع ورق آلیاژی فولادی

انواع ورق آلیاژی فولادی

ورق آلیاژی بر اساس درصد عناصر به کار رفته، دارای دو نوع پرآلیاژ و کم‌آلیاژ است. در طبقه‌بندی ورق آلیاژی بر اساس عنصر آلیاژی پایه، نام فولاد را عنصر آلیاژی پایه تعیین می‌کند. در ادامه پرکاربردترین انواع ورق آلیاژی فولادی معرفی می‌شود:

ورق CK45

ترکیب شیمیایی این فولاد دارای عناصر آلیاژی سیلیسیوم و منگنز است. استفاده از این ورق در ساخت ماشین‌آلات سنگین و کشاورزی، میل‌لنگ‌های صنعتی، شافت‌های تراش‌کاری و محور پمپ‌ها متداول است. خواص ماشین‌کاری این ورق در حالت نرمال و شرایط نورد گرم، مطلوب است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این ورق استحکام و سختی بالا و مقاومت در برابر محیط‌های خورنده است.

انواع ورق آلیاژی فولادی

ورق MO40

این ورق آلیاژی نوعی فولاد کم‌آلیاژ و سخت است که دارای قابلیت عملیات حرارتی است. این محصول دارای کاربرد وسیعی در صنایع نفت و گاز است. عناصر کربن و منگنز موجود در ترکیب شیمیایی این فولاد آلیاژی باعث افزایش چشمگیری فرم‌پذیری و قابلیت تحمل دماهای بسیار بالا شده است.

انواع ورق آلیاژی فولادی

وجود عناصر کروم، مولیبدن و درصدهای کمی از عناصر فسفر و گوگرد در این آلیاژ، خواصی مانند مقاومت سایشی، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت به ضربه را به ارمغان آورده است. از ورق آلیاژی Mo40 در مواردی مانند تجهیزات درون چاهی صنایع نفت و گاز، قطعات در معرض فشار مانند پیچ و مهره، قاشق و چنگال و ساخت دستگاه‌های صنعتی مانند دستگاه فرزکار، استفاده می‌شود.

انواع ورق آلیاژی فولادی

ورق St52 (ورق سیاه)

نوعی ورق آلیاژی کم‌کربن و آتش‌خوار است که با کاهش حجم مصرفی فولاد، باعث کاهش هزینه‌ها در پروژه‌های عمرانی شده است. وجود عناصر سیلیسیوم و منگنز در ترکیب این آلیاژ باعث ایجاد ترکیب مطلوبی از استحکام و شکل‌پذیری شده است. این ورق در ساخت ریل، بدنه جرثقیل، اسکلت پل و دیواره قطعات صنعتی به کار می‌رود. همچنین به دلیل خواص جوشکاری عالی، در فرآیندهایی که نیاز به اتصالات جوش زیاد دارد، به کار می‌رود.

ورق A516

منگنز، مولیبدن و کروم از عناصری هستند که در ترکیب این آلیاژ حضور دارند. سختی و تحمل فشار بالا از مهم‌ترین ویژگی‌های این ورق آلیاژی است. در ساخت اتصالات و مخازن تحت فشار از این ورق استفاده می‌شود. این محصول نوعی ورق آتشخوار که کاربرد زیادی در ساختمان‌سازی دارد.

ورق A283

این ورق از قابلیت جوشکاری و خمش بالایی برخوردار است. از این محصول در ساخت دیگ بخار و مخازن تحت فشارهای پایین، سیم‌پیچ، لوله و مقاطع استفاده می‌شود.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولاتمیلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button