انواع ورق استحکام بالا و کاربردهای آن

  • خانه / انواع ورق استحکام بالا و کاربردهای آن

انواع ورق استحکام بالا و کاربردهای آن

انواع ورق استحکام بالا یکی از محصولات فلزی پایه ای است که از آن برای ساخت مقاطع فلزی مختلف استفاده می‌ شود. برای ساخت ورق، علاوه بر فولاد عناصر فلزی دیگری از جمله روی، آلومینیوم، کربن، مس، منگنز استفاده می‌شود.

انواع ورق استحکام بالا

تولید ورق فلزی به دو روش زیر انجام می‌ شود.

  • روش نورد گرم
  • روش نورد سرد

همانطور که می‌ دانید ورق‌ های فلزی در انواع مختلفی تولید می‌شود. یکی از آن ها ورق فولادی با استحکام بالا می‌ باشد که در این مطلب به شرح و بررسی آن و انواع آن می پردازیم.

انواع ورق استحکام بالا

ورق استحکام بالا

ورق استحکام بالا، خاصیت شکل پذیری و جوش پذیری خوبی داشته و مقاوم بالاتری نسبت به فولاد کربنی دارد. تولید این ورق در ضخامت و گریدهای متفاوت و در طی فرآیند ترمومکانیکال می‌ باشد.در فرآیند ترمومکانیکال، از حرارت برای مستحکم کردن، ایجاد و حفظ خواص فیزیکی برجسته استفاده می‌ شود. این ورق دارای قابلیت‌ هایی چون شکل پذیری عالی، جوش پذیری بسیار خوب، چقرمگی بالا و ضربه پذیری است. در مواردی که نیاز به استحکام بالا با وزن کم مدنظر باشد، از ورق استحکام بالا استفاده می‌ شود که تولید آن ها نیز با ضخامت دقیق همراه است.

انواع ورق استحکام بالا

از این ورق‌ ها برای ساخت بالابرها، جرثقیل‌ ها، پل‌ ها، ماشین‌ ها و سبک سازی تجهیزات در کشتی سازی استفاده می‌ شود. تولید ورق‌ های فلزی در آلیاژهای متفاوتیست . که هر آلیاژ ویژگی‌ های منحصر به فردی به آن‌ ها می‌ دهد. تولیدکنندگان براساس کاربرد و کارآیی هر ورق، نوع آلیاژ آن را مشخص می‌ کنند که آن ورق بتواند جوابگوی نیاز مورد انتظار باشد. بر این اساس می‌ توان دریافت که برخی ورق‌ های فلزی با توجه به آلیاژ و ویژگی‌ هایی که دارد، سختی و مقاومت بیشتری خواهند داشت.

انواع ورق استحکام بالا

محکم ‌ترین انواع ورق استحکام بالا

تا حدودی می‌ توان گفت که هر ورق فولادی از استحکام و مقاومت خاصی برخوردار است. ورق‌ های مستحکم شامل موارد زیر است:

  • محصول ورق آلیاژی ولداکس
  • ورق آلیاژی آلفورم
  • محصول ورق فولادی سیاه
  • ورق آلیاژی دومکس
  • محصول ورق نورد سرد
  • ورق فولاد ضدزنگ
  • محصول ورق مسی
انواع ورق استحکام بالا

انواع ورق استحکام بالا ،ورق آلیاژی ولداکس

برای ساخت آلیاژ این ورق از عناصر شیمیایی قدرتمند، بسیار دقیق و فلزی کمتری استفاده می‌ شود. وزن این نوع ورق در مقایسه با دیگر ورق‌ های آلیاژی کمتر است. همچنین تولید ورق ولداکس از عناصری چون سیلیسیم، کربن و منگنز می‌ باشد. این ورق به علت خواصی از جمله مقاومت بسیار بالا در برابر انواع ضربه، استحکام کششی زیاد و مقاومت خوب در برابر خوردگی، به یکی از محکم‌ ترین ورق‌ های فلزی تبدیل شده است.

انواع ورق استحکام بالا

جدول ترکیبات شیمیایی ولداکس

نوع فولادC%Si%Mn%Mo%Ni%V%Ti%
ولداکس ۴۲۰D۰.۱۶۰.۵۱.۷۰.۲۰.۳۰.۱۲۰.۰۵
ولداکس ۴۶۰D۰.۱۶۰.۶۱.۷۰.۲۰.۴۵۰.۱۲۰.۰۵
انواع ورق استحکام بالا

ورق آلیاژی آلفورم

ورق آلیاژی آلفورم همانند نمونه‌ قبلی مقاومت بالایی در مقابل ضربات دارد. این ورق در مقایسه با سایر ورق‌ های فولادی دارای شکل پذیری مناسب‌ تر، جوش پذیری بهتر و چقرمگی بیشتر است. تولید این نوع از ورق، در گریدهای مختلفی می‌ باشد که هر گرید از مقاومت متفاوتی در برابر عوامل مخرب برخوردار است.

انواع ورق استحکام بالا

جدول ترکیبات شیمیایی آلفورم

نوع فولادC%Si%Mn%Mo%Ni%V%Ti%
الفورم ۴۲۰۰.۱۲۰.۵۱.۶۰.۲۰.۱۵
الفورم ۵۰۰۰.۱۲۰.۵۱.۷۰.۲۰.۱۵
الفورم ۶۰۰۰.۱۲۰.۵۱.۹۰.۵۰.۲۰.۲۲
الفورم ۷۰۰۰.۱۲۰.۶۲.۱۰.۵۰.۲۰.۲۲
انواع ورق استحکام بالا

ورق فولادی سیاه

تولید ورق فولادی سیاه، بر اساس روش نورد گرم می‌ باشد. این ورق ظاهری مات و جنس زبری دارد که به عنوان ورق سیاه مشهور است. ورق فولادی سیاه در مقایسه با سایر ورق های دیگر از مقاومت بسیار زیادی برخوردار است. به همین جهت از آن برای ساخت سایر مصالح صنعتی استفاده می‌ شود.

انواع ورق استحکام بالا

ورق آلیاژی دومکس

تولید ورق آلیاژی دومکس با آلیاژهای فلزی خاصی می‌ باشد. این ورق مقاومت و استحکام بسیار زیادی دارد. در این ورق، عنصر کربن و منگنز حضور کمتری دارند و عناصری از جمله نایوبیوم، تیتانیوم، وانادیم در ترکیب این آلیاژ مورد استفاده قرار می‌ گیرد که باعث افزایش مقاومت در آن می‌ شود.

انواع ورق استحکام بالا

جدول ترکیبات شیمیایی دومکس:

نوع فولاد%CSi%Mn%Mo%Ni%V%Ti%
دومکس ۶۰۰۰.۱۲۰.۵%۱.۹%۰.۵۰.۲۰.۲۲
دومکس ۶۵۰۰.۱۲۰.۶%۲۰.۵۰.۲۰.۲۲
دومکس ۷۰۰۰.۱۲۰.۶۲.۱۰.۵۰.۲۰.۲۲
انواع ورق استحکام بالا

ورق نورد سرد

برای تولید ورق به صورت نورد سرد، ورق‌ ها میان غلطک‌ های نورد سرد قرار می‌ گیرند و با انجام عملیاتی خاص به محصول نهایی تبدیل می‌ شوند. این ورق‌ ها پس از خروج از خط تولید با استفاده از محلول‌ های اسیدی شسته شده و به صورت رول و شیت به بازار عر ضه می‌ گردند. ظاهر ورق‌ نورد سرد، صیقلی و براق است و همچنین در مقایسه با انواع ورق‎‌ های دیگر از مقاومت کمتری برخوردار می باشد.

ورق فولاد ضدزنگ

ورق های فولاد ضدزنگ با ترکیبی از آلیاژهای فلز کروم تولید می گردد. علاوه بر آن، نیکل و مولیبدنوم نیز در تولید ورق ضدزنگ نقش دارند. بر اساس فلزاتی که در تولید این ورق ها به کار می روند سه نوع ورق ضدزنگ شامل ورق ضدزنگ فریتیک، مارتنزیتی و آستنیتی نیز موجود می باشند. از ویژگی های این ورق ها می توان به مقاومت بالا در برابر ضربه و خوردگی اشاره کرد.

ورق مسی

مس یکی از معدود فلزاتی که به استخراج از سنگ معدن نیاز ندارد . مستقیما در حالت طبیعی قابل استفاده است . رسانایی حرارتی و الکتریکی عالی، شکل پذیری خوب و مقاومت طبیعی در برابر خوردگی از خود نشان می دهد. ورق مسی نیز به دلیل خصوصیاتی مثل مقاومت زیاد در برابر فرسایش، ضربه و خوردگی در دسته ورق های استحکام بالا قرار می گیرد. ورق مس به طور گسترده در ساخت و ساز استفاده می شود . زیرا بسیار چکش خوار است . به راحتی در اطراف دودکش ها و لبه ها قرار می گیرد. همچنین ورق مسی را در صنایع خودروسازی و برق استفاده می شود.

سخن پایانی

ورق های استحکام بالا دارای خاصیت هایی از جمله شکل پذیری و جوش پذیری خوب هستند . طی عملیات ترمومکانیکال تولید می گردند. انواع ورق های استحکام بالا شامل ورق آلیاژی ولداکس، ورق آلیاژی آلفورم، ورق آلیاژی آلفورم، ورق فولادی سیاه، ورق آلیاژی دومکس، ورق نورد سرد، ورق فولاد ضدزنگ و ورق مسی می باشند.با توجه به آلیاژهای به کار رفته در هر ورق، ویژگی ها و کاربردهای آن نیز متفاوت هستند. به طور کلی از این ورق ها در ساخت بالابرها، جرثقیل‌ ها، پل‌ ها، ماشین‌ ها و سبک سازی تجهیزات در کشتی سازی استفاده می‌ شود.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button