انواع ورق استیل ۳۰۴ و کاربردهای آن‌ها

  • خانه / انواع ورق استیل ۳۰۴ و کاربردهای آن‌ها

انواع ورق استیل ۳۰۴ و کاربردهای آن‌ها

انواع ورق استیل ۳۰۴ ، استیل ۳۰۴ از انواع فولاد زنگ نزن آستنیتی نگیر است که قابلیت کشش و مقاومت به خوردگی بالایی دارد. این استیل تحت استاندارد DIN آلمان با نام ۱.۴۳۰۱ نیز شناخته می‌شود.

فولاد زنگ نزن (stainless steel) با نام استیل در بازار ایران شناخته می‌شود. این نوع فولاد در گریدهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود و با توجه به خواص بسیار خوبی که نشان می‌دهد، کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف یافته‌ است.

انواع ورق استیل ۳۰۴

از مهم‌ترین خواص فولاد زنگ نزن، مقاومت به خوردگی آن است که به دلیل بالابودن مقدار عناصر آلیاژی کروم و نیکل موجود در ترکیب شیمیایی استیل، در آن ایجاد شده است. کروم موجود در این آلیاژها، بین ۱۲ تا ۲۰ درصد است.

فولاد زنگ نزن در گریدهای مختلفی در بازار موجود است که از پرکاربردترین و معروف‌ترین این آلیاژها، استیل ۳۰۴ است. از این آلیاژ در تولید انواع مقاطع فولادی از قبیل لوله، پروفیل، ورق و … استفاده می‌شود.

گرید ۳۰۴L، نوع کم کربن استیل ۳۰۴ است و گرید پرکربن این آلیاژ (۳۰۴H )، با مقدار کربن بالاتر، برای کاربردهای دما بالا مناسب است. ساختار آستنیتی آلیاژهای گرید ۳۰۴ موجب شده است تا چقرمگی خوبی را حتی در دماهای پایین نشان دهند.

ورق استيل ۳۰۴ به دلیل ارائه خواص خوب، کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. در ادامه این مطلب به بیان خواص استیل ۳۰۴ و مشخصات آن و خواص ورق استیل ۳۰۴ می‌پردازیم.

انواع ورق استیل ۳۰۴

ورق استیل ۳۰۴ بر اساس حالت سطحی در سه گروه زیر قرار می‌گیرند:

  • ورق استیل ۳۰۴ براق
  • استیل ۳۰۴ مات
  • ورق استیل ۳۰۴ خشدار

در ادامه به معرفی هرکدام از این نوع ورق‌ها می‌پردازیم.

استیل ۳۰۴ براق

ورق استیل ۳۰۴ براق ازجمله گریدهای استیل پرمصرف در بازار آهن آلات محسوب می‌شود. ورق استیل براق یا آینه ای نوعی از ورق استیل است که با انجام فرایند پولیش‌کاری بر روی آن، سطح براق و درخشانی را برای آن ایجاد می‌کنند. این نوع ورق در مواردی کاربرد دارد که ظاهر کار از اهمیت بالایی برخوردار باشد. قیمت ورق استیل ۳۰۴ براق از انواع دیگر این نوع ورق، بیشتر است.

انواع ورق استیل ۳۰۴

ورق استیل ۳۰۴ مات

ورق استيل ۳۰۴ مات در مواردی که ظاهر اهمیت چندانی نداشته باشد و فقط خواص دیگر آن مانند مقاومت به خوردگی و استحکام مهم باشد، کاربرد دارد. قیمت ورق استیل ۳۰۴ مات از قیمت نوع براق آن کمتر است.

انواع ورق استیل ۳۰۴

ورق استیل ۳۰۴ خشدار

ورق استيل ۳۰۴ خشدار با استفاده از سنگ زنی ورق در جهات مشخص و ثابت، تولید می‌شود. به دلیل شیارهایی که در سطح آن ایجاد شده است، آلودگی‌ها و چربی‌های روی سطح آن مشخص نمی‌شود. این نوع ورق برای تولید جواهرات و ساعت مچی کاربرد دارد.

انواع ورق استیل ۳۰۴

مشخصات ورق استیل ۳۰۴

آلیاژ استيل ۳۰۴ از پرکاربردترین فولادهای زنگ نزن موجود در بازار است. این نوع فولاد دارای خواص انعطاف‌پذیری و جوشکاری عالی است و به دلیل دارا بودن ساختار آستنیتی متعادل، می‌تواند بدون انجام عملیات آنیل، تحت کشش عمیق قرار گیرد. این ورق دارای خواص عالی جوشکاری است. و برای جوشکاری ورق‌های با ضخامت کم، به آنیل پس از جوشکاری نیازی نیست. در ادامه برخی از مشخصات ورق استیل ۳۰۴ را بررسی می‌کنیم.

انواع ورق استیل ۳۰۴

ترکیب شیمیایی ورق استیل ۳۰۴

استیل ۳۰۴ معمولا به عنوان متداول‌ترین فولاد زنگ نزن آستنیتی محسوب می‌شود. این آلیاژ حاوی مقدار زیادی نیکل بین ۸ تا ۱۰/۵ درصد و نیز مقدار زیادی کروم بین ۱۸ تا ۲۰ درصد است. عناصر آلیاژی دیگر درترکیب شیمیایی این استیل شامل منگنز، سیلیسیم و کربن است. مقادیر زیاد کروم و نیکل در این آلیاژ، موجب مقاومت به خوردگی عالی استیل ۳۰۴ شده است.

انواع ورق استیل ۳۰۴

حداکثر مقدار کربن موجود در آلیاژ ۳۰۴، ۰/۰۸ درصد، در آلیاژ ۳۰۴L، ۰/۰۳ درصد و در نمونه پرکربن آن ۰/۱ درصد است. متداول‌ترین ترکیب استیل ۳۰۴ شامل ۸ درصد نیکل و ۱۸ درصد کروم است که به همین دلیل به آلیاژ استیل ۸-۱۸ نیز معروف است.

انواع ورق استیل ۳۰۴

خواص مغناطیسی ورق استیل ۳۰۴

آلیاژهای استیل در حالت کلی در دو دسته بگیر و نگیر قرار می‌گیرند. تفاوت اصلی این دو دسته در جذب آهن‌ربا شدن است. به اینصورت که استیل بگیر جذب آهن‌ربا می‌شود ولی استیل نگیر جذب آهن‌ربا نمی‌شود. سری ۴۰۰ فولاد زنگ نزن از نوع بگیر و سری ۲۰۰ و ۳۰۰  (به جز گریدهای ۳۰۹ و ۳۱۰)  از نوع نگیر هستند. دسته‌بندی‌های دیگری از استیل نیز وجود دارد که از نظر کاربرد، ریزساختار (ساختار درونی) و … می‌باشد. ورق استیل ۳۰۴ از نوع نگیر است.

مقاومت در برابر خوردگی ورق استیل ۳۰۴

ورق استیل ۳۰۴ در محیط‌های خورنده خواص بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. همین امر موجب کاربرد گسترده آن در بسیاری صنایع از قبیل صنایع غذایی شده است. اما در محیط‌های کلریدی این استیل ممکن است دچار خوردگی حفره‌ای شود و در دماهای بالا ممکن است خوردگی تنشی در آن رخ دهد.

انواع ورق استیل ۳۰۴

مقاومت به حرارت ورق استیل ۳۰۴

ورق استیل ۳۰۴ مقاومت به اکسیداسیون خوبی را  تا دمای ۸۷۰ درجه سانتیگراد در سیستم‌های متناوب و تا دمای ۹۲۵ درجه سانتیگراد در سیستم‌های پیوسته نشان می‌دهد. استفاده از ورق استیل ۳۰۴ در محدوده دمایی ۴۲۵-۸۶۰ درجه سانتیگراد و در شرایطی که به مقاومت به رطوبت نیاز است، توصیه نمی‌شود. گرید ۳۰۴L مقاومت بیشتری در مقابل رسوب کاربید دارد و می‌تواند تا این دما گرم شود.

گرید ۳۰۴H استحکام بالاتری در دماهای بالا دارد. بنابراین اغلب در کاربردهای ساختمانی  و در شرایطی که به مقاومت به فشار در محدوده دمایی بین ۵۰۰-۸۰۰ درجه سانتیگراد نیاز باشد، کاربرد دارد. فولاد ۳۰۴H در محدوده دمایی بین ۴۲۵- ۸۶۰ درجه سانتیگراد است تجزیه می‌شود اما این موضوع کاربردهای دما بالای این استیل را مختل نمی‌کند. فقط موجب می‌شود که مقاومت به خوردگی در مقابل آب در این استیل کاهش می‌یابد. برای مواردی که به مقاومت به حرارت بالایی نیاز باشد، باید از استیل نسوز استفاده کرد.

انواع ورق استیل ۳۰۴

قابلیت جوشکاری ورق استیل ۳۰۴

گرید ۳۰۴ قابلیت جوشکاری با تمامی روش‌های ذوبی، با و بدون فلز پرکننده را دارد. الکترودهای با جنس استنلس استیل ۳۰۸، برای جوشکاری استیل ۳۰۴ پیشنهاد می‌شود. برای دستیابی به حداکثر مقاومت به خوردگی نیاز است تا پس از انجام جوشکاری بر روی ورق استیل ۳۰۴، آنیل بر روی آن انجام شود.

این عمل بیشتر بر روی  مقاطع با ضخامت بالا از گرید ۳۰۴ انجام می شود درحالیکه گرید ۳۰۴L به این عملیات نیاز ندارد. در مواردی که جوشکاری عمیق نیاز باشد و همچنین امکان عملیات حرارتی پس از جوشکاری وجود نداشته باشد، می‌توان از استیل ۳۲۱ به جای ۳۰۴ استفاده کرد.

عملیات حرارتی استیل ۳۰۴

گریدهای آلیاژی ۳۰۴ با عملیات حرارتی سخت نمی‌شوند. در آنیل استیل ۳۰۴، این استیل در محدوده دمایی ۱۱۲۰-۱۰۱۰ درجه سانتیگراد گرم شده و سپس به سرعت سرد می‌شود.

کاربرد ورق استیل ۳۰۴

ورق استیل ۳۰۴ از پرکاربردترین نوع از ورق‌های استیل است. ازجمله معروف‌ترین کاربردهای ورق استیل ۳۰۴، در صنایع غذایی و بخصوص در ساخت قاشق و چنگال است که به دلیل قابلیت خوب تمیزکاری، مقاومت به خوردگی مواد شیمیایی و محیط مرطوب، مقاومت در برابر ترکیبات اسیدی و مقاومت به سایش این نوع استیل می‌باشد .

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظرات اخیر

  • محمد اظهری

    • 22 اسفند 1400 @ 6:32 ب.ظ
    • پاسخ

    درود این مقاله واقعا عالی و پرمحتوی هست .
    تشکر ویژه

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button