انواع ورق فولادی پوشش‌دار

  • خانه / انواع ورق فولادی پوشش‌دار

انواع ورق فولادی پوشش‌دار

انواع ورق فولادی پوشش‌دار یک نوع فولاد است. که با پوشش‌دهی مناسب به آن خواصی مانند مقاومت به خوردگی، مقاومت در برابر خوردن، سایش و ضربه را به آن اضافه می‌کند. ورق‌های فولادی پوشش‌دار به صورت ورق‌های روکش دار و ورق‌های گالوانیزه پوشش‌دار به بازار عرضه می‌شوند.

انواع ورق فولادی پوشش‌دار شامل موارد زیر می‌باشد

۱. ورق فولادی پوشش‌دار با پوشش روکش پلی‌استر: این نوع ورق فولادی پوشش‌دار از یک لایه پوشش روکش پلی‌استر با ضخامت متفاوت تشکل می‌گردد. که می‌تواند به صورت براق یا مات باشد. این نوع ورق فولادی پوشش‌دار معمولاً برای صنایع بسته‌بندی، تولید مبلمان، تولید درب‌ها و پنجره‌ها و سایر کاربردهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲. ورق فولادی پوشش‌دار با پوشش روکش پلی‌استر-سیلیکون: در این نوع ورق فولادی پوشش‌دار، پوشش روکش پلی‌استر با روکشی از سیلیکون ترکیب شده است. که باعث افزایش پایداری و مقاومت در برابر نور خورشید، حرارت و شرایط آب و هوایی مختلف می‌شود. این نوع ورق فولادی پوشش‌دار معمولاً برای استفاده در برگیرنده‌ها، سازه‌های فلزی، درب‌ها و پنجره‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و سایر کاربردهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳. ورق فولادی گالوانیزه پوشش‌دار: در این نوع ورق فولادی پوشش‌دار، ورق فولادی با یک لایه روکش گالوانیزه پوشش‌دار پوشیده شده است. که باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی، سایش و ضربه می‌شود. این نوع ورق فولادی پوشش‌دار معمولاً برای کاربردهای ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مانند سقف و دیوارهای ساختمان‌ها، درب‌ها و پنجره‌ها، صندوق‌های باربری و سایر کاربردهای مشابه.

۴. ورق فولادی آلومینیومی پوشش‌دار: در این نوع ورق فولادی پوشش‌دار، ورق فولادی با یک لایه روکش آلومینیومی پوشش‌دار پوشیده شده است که باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی، سایش و ضربه می‌شود. این نوع ورق فولادی پوشش‌دار معمولاً برای کاربردهای خاص مانند در تولید کابین‌های وسایل حمل‌ونقل، کارخانجات الکتریکی و الکترونیکی و سایر کاربردهای مشابه مانند صنعت هوا و فضا و صنعت دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کل، انتخاب نوع ورق فولادی پوشش‌دار بستگی به کاربرد و شرایط مورد نیاز دارد و باید با توجه به مقاومت، پایداری و دوام آن برای هر کاربرد مشخص شود.

انواع ورق از لحاظ روش تولید

عمدتا ۸۰ درصد مصنوعات فلزی را با روش نورد تولید می‌کنند، در عملیات نورد شمش(اسلب یا تختال) را به وسیله غلتک نورد کرده تا انواع مصنوعات تخت را از آن تولید کنند؛ ورق نیز به عنوان ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین مصنوع تخت از این قاعده مستثنی نیست. همانطور که پیش‌تر اشاره شد دو نوع روش نورد گرم و سرد برای تولید ورق وجود دارد که در زیر به توضیح این دو روش می‌پردازیم:

نورد گرم

در روش نورد(دمای بالای ۱۱۰۰ درجه) گرم فلز را از بین دو غلتک با فاصله مشخص و دمای بالا عبور می‌دهند تا ضخامت آن کاهش و طولش افزایش یابد، شاید پر بیراه نباشد که بگوییم یکنواخت نگه داشتن دما در حین نورد مهم‌ترین فاکتور در روش نورد گرم است، زیرا اگر دما را نتوان در طی نورد یکنواخت نگه داشت، محصول دارای پستی، بلندی می‌شود؛ در نتیجه همواره دما در این روش باید کنترل شود. به ورق تولیدی به روش نورد گرم، ورق سیاه نیزاطلاق می‌شود. که در بازار نیز ، این نام مرسوم‌تر است.

نورد سرد

این روش در واقع همان روش نورد گرم است. که مرحله سردکاری نیز به آن اضافه گردیده است. از این روش به منظور کاهش ضخامت ورق، زیرفشار بسیار زیاد استفاده می‌شود. پس از نورد گرم، ورق‌ها اسیدشویی شده و یک لایه اکسیدی از سطح آن زدوده می‌شود. تا ضخامت ورق حدود۸۰ درصد کاهش یابد. ورق تولیدی به روش نورد سرد را در اصطلاح ورق روغنی نیز می‌نامند. که در صنایع خودروسازی و لوازم خانگی بیشترین مصرف دارد.

حال که با ورق‌های سیاه و روغنی آشنا شدیم وقت آن است که بدانیم ورق‌های پوشش‌دار از چه نوع ورق‌هایی تولید می‌شوند.

انواع ورق فولادی پوشش‌دار

برای افزایش طول عمر ورق از پوشش استفاده می‌کنند تا از فلز آن در برابر اکسید شدن محافظت شود. در بسیاری از محصولات که مخصوصا در شیروانی‌ها، ساندویچ پنل‌ها، بدنه لوازم خانگی و …، استفاده از ورق پوشش‌دار ضروری است.

ورق گالوانیزه

برای تولید ورق گالوانیزه از ورق روغنی(ورق براق و صیقلی) استفاده می‌شود؛ یکی از مراحلی که در تولید تمامی ورق‌های پوشش‌دار ضرورت دارد، لایه‌روبی است؛ این عمل موجب می‌شود تا آلودگی و چربی از سطح ورق زدوده شده تا پوشش بدون هیچ چالشی روی ورق کشیده شود، برای تولید ورق گالوانیزه، هم می‌توان ورق روغنی را در وان مذاب “روی” غوطه‌ور کرد و هم از روش الکتروشیمیایی یا اسپری کردن، بهره برد. طول عمر این ورق‌ها، بیش از ۲۰ سال است.

ورق آلوزینک

یکی دیگر از ورق‌های پوشش‌دار ورق آلزونیک است که برای پوشش سطح آن، همچون ورق گالوانیزه از روی استفاده می‌کنند، البته به جز روی در پوشش این نوع ورق، آلومینیوم و سیلیسسیم نیز دارد.

ورق قلع‌اندود

ورق قلع اندود ورقی است که سطح آن را با قلع می‌پوشانند که معمولا نهایتا سطح آن را با یک لایه نازک از کروم جهت محافظت پوشش می‌دهند. یکی از تکنولوژی‌های تولید ورق قلع اندود الکترووپلیت است. ورق قلع اندود، ورقی است که برای پوشش آن از قلع استفاده می‌شود و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای لوازم خانگی است. سمهم‌ترین خاصیت این ورق حفظ و نگهداری مواد غذایی است، عمدتا از این ورق در صنایع حمل‌ونقل، بسته بندی مواد غذایی، شیمیایی، دارویی و … استفاده می‌شود.

ورق گالوالوم

از این نوع ورق نیز در صنایع مختلفی همچون تابلو برق، لوازم خانگی، ساخت انواع سقف استفاده می‌شود. در ایران شرکت هفت الماس این نوع ورق‌ها را تولید می‌کند.

ورق رنگی

ورق رنگی نیز یکی از ورق‌های پوشش‌دار است که برای پوشش سطح آن از رنگ استفاده می‌کنند و در صنایع مختلفی که نیاز به طول عمر زیاد دارد، استفاده می‌کنند؛ برای تولید محصولاتی همچون سقف‌ها و کانکس که در شرایط آب‌وهوایی مختلف قرار می‌گیرد، بهترین انتخاب ورق‌های رنگی است.

عمدتا برای تولید ورق پوشش‌دار از ورق سرد استفاده می‌شود، زیرا سطح براق و صیقلی این نوع ورق باعث می‌شود که پوشش راحت‌تر روی آن قرار گیرد. مهم‌ترین خصوصیت ورق سرد مقاومت بالا در برابر فشار است و همین علت سبب شده این ورق برای تولید ورق‌های پوشش‌دار بهترین انتخاب باشد.

انواع ورق فولادی پوشش‌دار

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button