انواع گرید ورق استیل ، ورق استیل سری ۲۰۰ ، ۳۰۰ و ۴۰۰

  • خانه / انواع گرید ورق استیل ، ورق استیل سری ۲۰۰ ، ۳۰۰ و ۴۰۰

انواع گرید ورق استیل ، ورق استیل سری ۲۰۰ ، ۳۰۰ و ۴۰۰

انواع گرید ورق استیل ، استنلس استیل ها فولادهایی هستند که حاوی عناصر متفاوتی از جمله کروم، نیکل، مولیبدن، تیتانیم، سیلیکون و… می باشند. گستره کاربرد فولادهای زنگ نزن معطوف به حوزه خاصی نبوده و طیف وسیعی از صنایع همچون صنعت غذایی، نفت و گاز، لوازم خانگی، تجهیزات و لوازم پزشکی، ساختمان سازی و داروسازی را شامل می شود. به عنوان مثال روزانه ورق استیل را در بسیاری از ابزار آشپزخانه در قالب وسایلی نظیر ظروف غذا، سینک، فلاسک، قاشق و چنگال استفاده می کنید.

انواع گرید ورق استیل

فولادهای زنگ نزن بر مزه غذا تاثیری نمی گذارند و به آسانی تمیز می شوند. به همین دلایل این فولادها اغلب در ساخت وسایل آشپزخانه و تجهیزات مرتبط با صنایع غذایی به کار می روند. استنلس استیل آلیاژی از آهن است که حداقل 11 درصد کروم دارد. که کروم در این فولادها، یک لایه نازک اکسیدی را ایجاد می کند که مانع از خوردگی سطح می گردد. این لایه تحت عنوان لایه پسیو شناخته می شود.

انواع گرید ورق استیل

افزایش میزان کروم منجر به افزایش مقاومت به خوردگی می شود. یکی دیگر از عناصر موجود در بعضی از گریدهای فولادهای زنگ نزن، نیکل است که حضور این عنصر هم مقاومت به خوردگی را افزایش می دهد. بنابر ویژگب های مذکور استنلس استیل ها در موارد متعددی به کار می روند، از لوازم آشپز خانه گرفته تا تجهیزات پزشکی. این فولادها در مقاطع مختلفی تولید می شوند. ورق ها یکی از رایج ترین مقاطع تولیدی استنلس استیل ها هستند. ورق های استنلس استیل در عرف معمولا به ورق استیل معروفند.

معرفی انواع گرید ورق استیل

رده های آلیاژی مختلفی از فولادهای زنگ نزن در شاخه های مختلف صنعت به کار می روند که هر کدام از این فولادها دارای عناصر آلیاژی متفاوت، خواص فیزیکی، مکانیکی و در نهایت قیمت متفاوتی هستند. در ادامه به معرفی گروهی از استنلس استیل ها پرداخته می شود.

انواع گرید ورق استیل

انواع گرید ورق استیل ، ورق سری ۲۰۰

گرید۲۰۱: سری 200 و سری 300 از فولادهای زنگ داری ساختار فازی آستنیتی و فاقد خاصیت مغناطیسی هستند. به طور کلی این گروه از فولادها (سری 200) مقاومت به خوردگی کمتری نسبت به سری۳۰۰ داشته ولی‌ استحکام تسلیم بالاتری دارد. کاربرد های سری 200 از استنلس استیل ها شامل بکارگیری در ساخت وسایل آشپزی، بدنه تریلی ها، و تجهیزات آشپزخانه می باشد.

انواع گرید ورق استیل ، ورق سری ۳۰۰

گرید ۳۰۱

استیل 301 دارای مقاومت بالایی در مقابل خوردگی، شکل پذیری و استحکام می باشد. کابرد های متداول این گرید شامل یراق آلات و فنر ها می باشد.

گرید ۳۰۲

فولاد زنگ نزن 302 استحکام بالا به همراه وزن پایین داشته، در مقابل اکسیداسیون مقاوم بوده و به راحتی تولید می شود. کاربرد های متداول آن شامل وسایل آشپزی و ظروف مسطح می باشد.

انواع گرید ورق استیل

گرید 304 و (L) 304

 ورق استیل 304 در مقابل اسیدهای ارگانیک و غیر ارگانیک و نیز زنگ زدگی معماری مقاوم می باشد. این آلیاژ کاربردهای بسیاری دارد که نمونه از این ها بکارگیری در کارخانه های فرآوری غذا، لوازم خانگی و صنایع نفت و گاز می باشد.

انواع گرید ورق استیل

گرید 305

یکی از ویژگی های این فولاد قابلیت تمیز شدن است. استیل 305 به سادگی تمیز می شود و نسبت استحکام به وزن بالایی دارد. همچنین نرخ کارسختی این فولاد پایین است. برای خمکاری مناسب می باشد. کاربرد های متداول آن شامل ساخت قطعات مکانیکی و گیره های فنری می باشد.

انواع گرید ورق استیل

گرید 308

استیل 308 مقاومت بالایی در مقابل اکسیداسیون و خوردگی نسبت به گرید ۳۰۵ داشته و در مقابل حرارت نیز مقاوم بوده، شکل پذیری و جوش پذیری بالایی دارد. کاربرد های آن شامل قطعات کوره، پمپ ها و بویلر است.

انواع گرید ورق استیل

گرید 309

گریدهای 309 و 310 معمولا تحت عنوان استیل نسوز شناخته می شوند. ورق استیل 309 حاوی 22 الی 24 درصد کروم و 11 الی 13در ترکیب خود دارد. ورق استیل 309 در سرویس دهی های پیوسته تا دمای 1093 درجه سانتی گراد و در سرویس دهی های متناوب تا دمای 982 مقاومت به اکسیداسیون خوبی از خود نشان می دهد. از جمله عمده ترین کاربردهای این گرید از فولادهای زنگ نزن می توان به ساخت قطعات موتورهای هوایی، مبدل های حرارتی، تجهیزات مورد استفاده در پتروشیمی و همچنین کوره سازی اشاره کرد.

انواع گرید ورق استیل

گرید310

 ورق استیل 310 با ساختار آستنینی دارای 24 الی 26 درصد کروم و 19 الی 22 در ترکیب شیمیایی خود است. استنلس استیل مقاومت به اکسداسیون خوبی در سرویس دهی های پیوسته تا دمای1150 و در سرویس دهی های متناوب تا دمای 1050 از خود نشان می دهد. کاربردهای استنلس استیل 310 شامل بکارگیری در ساخت بویلرها، مبدل های حرارتی، تجهیزات و قطعات کوره است.

انواع گرید ورق استیل

گرید 316 و (L) 316

 ورق استیل 316 نسبت به استیل ۳۰۴ نیکل بیشتری داشته که منجر به افزایش استحکام و مقاومت به خوردگی می شود. استیل (L) 316 معمولا به راحتی نگهداری می شود (هزینه تعمیر و نگهداری پایین است) و دارای استحکام خزشی و مقاومت بیشتر در برابر خوردگی نسبت به استیل 304 مخصوصا در محیط های حاوی کلر است. یکی از عمده ترین ورق استیل 316 بکارگیری در ساخت تجهیزات نگهداری و فرآوری صنعت غذایی است.

انواع گرید ورق استیل

گرید 317

استیل 317، استحکام کششی بالا و نیز مقاومت بالایی در برابر خوردگی حفره ای دارد. گرید 317 به صورت متداول برای ساخت مخازن مواد شیمایی، ظروف دارو سازی و مخازن نگهداری به کار می رود.

گرید (L) 317

عمده ترین ویژگی های این آلیاژ شامل استحکام و مقاومت به خوردگی بالا می باشد. همچنین این آلیاژ خواص خزشی بسیار خوبی دارد. این نوع استیل دارای مقاومت خوب در مقابل خوردگی حفره ای و استحکام کششی بالا می باشد. این فولادها زمانی که تحت تنش های شدیدی قرار می گیرند مقاومت بالایی در برابر گسیخته شدن (پارگی) دارند. استنلس استیل (L) 317  برای ساخت مخازن فرآوری و ذخیره سازی عناصر با خورندگی بالا به کار می روند.

انواع گرید ورق استیل

گرید ۳۲۱

 ورق استیل 321 استحکام بالا و مقاومت فوق العاده ای در مقابل درجه حرارت های بالا دارد که این امر متاثر از حضور تیتانیم در ساختار این فولاد است. کاربرد های متداول استنلس استیل 321 شامل بکارگیری در ساخت هیترها، قطعات بویلرها و سیستم های تخلیه دود هواپیما می باشد.

گرید 326

گرید 326 دارای استحکام بالا، کارپذیری سرد (فرم دهی سرد) و مقاومت مناسب در مقابل خوردگی می باشد. از این فولاد در ساخت اتصالات استفاده می شود.

انواع گرید ورق استیل

گرید 332

استنلس استیل 332 در درجه حرارت های بالا دارای مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون بالایی است. این گرید همچنین خواص خزشی مناسبی دارد. بکارگیری در مخازن تحت فشار بویلرها و مخازن هسته ای نمونه ای از کاربردهای این فولاد می باشد.

انواع گرید ورق استیل

گرید 334

این فولاد دارای مقاومت به پوسته شدن، خوردگی و اکسیداسیون است. ساخت تجهیزات برقی و سیستم های کنترل آلایندگی خودرو نمونه ای از کاربردهای این فولاد در صنعت است.

انواع گرید ورق استیل

گرید 347

حضور تانتالیوم و نایوبیوم در ساختار استنلس استیل 347 منجر به افزایش استحکام در دماهای بالا می شود. کاربرد های عمده آن شامل بکارگیری در ساخت اگزوز و بویلرهاست.

انواع گرید ورق استیل

انواع گرید ورق استیل ، ورق استیل سری۴۰۰

گرید 404

گرید 404 از فولادهای زنگ نزن دارای خاصیت شکل پذیری، دوام و داکتیلیته بالا و همچنین قابلیت فرم دهی بوسیله فرایند کشش عمیق (deep drawn) می باشد. کاربرد های متداول آن شامل بکارگیری در درپوش های گازی و رادیاتور، مبدل های حرارتی و تجهیزات اتوموبیل است.

گرید 405

استیل 405 دارای مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون، داکتیلیته بالا بوده و به سهولت تحت فرایند ماشین کاری و فرم دهی قرار می گیرد. بکارگیری در ساخت مخازن، تجهیزات پالایشی و تیوب های مبدل های حرارتی نمونه ای از کاربردهای فولاد زنگ نزن 405 است.

گرید 409

فولاد زنگ نزن 409، عناصر آلیاژی بسیار کمی در ساختار خود دارد و برای ساخت قطعاتی که تحت تنش هستند و نیاز به مقاومت به خوردگی و استحکام بالا دارند بکارگیری می شوند. کاربرد های آن شامل اتصلات، اگزوز اتومبیل و تکیه گاه سازه ای می باشد.

انواع گرید ورق استیل

گرید 410

 ورق استیل 410 در مقابل حرارت، پوسته پوسته شدن، خوردگی و اکسداسیون مقاوم می باشد. این گرید همچنین به سادگی جوشکاری می شود و استحکام بالایی‌ دارد. پره های توربین، وسایل آشپزخانه، شیرآلات، بست ها و اتصالات می باشد.

گرید 420 

ورق استیل 420 دوام بالایی داشته و مقاومت بالایی‌ در مقابل خوردگی دارد. همچنین تا ۵۰۰ (BHN) سخت می گردد. از جمله کاربردهای آن می توان به بکارگیری در ساخت ابزار جراحی، تجهیزات بیمارستانی، قطعات شیرآلات صنعتی و تجهیزات دندان پزشکی اشاره نمود.

انواع گرید ورق استیل

گرید 430

 ورق استیل 430 در مقایسه با ۳۰۴ عناصر آلیاژی کمتری دارد. از جمله ویژگی های آن می توان به رسانایی حرارتی، داکتیلیته، شکل پذیری و مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون اشاره نمود. کابینت های آشپزخانه ها، مبدل های حرارتی، تجهیزات فرآوری غذا و بکارگیری در محیط هایی که تجهیزاتی که در معرض اسید نیتریک قرار می گیرند، نمونه ای از کاربردهای این فولاد است.

گرید 434

این رده آلیاژی از فولادهای زنگ نزن فولاد دارای شکل پذیری و داکتیلیته بالایی است و همچنین مقاومت بالایی در مقابل پوسته پوسته شدن دارد و به راحتی نگهداری می گردد. کاربرد های متداول آن شامل بکارگیری در ساخت ماشین آلات مورد استفاده در کارخانه ها و قسمت هایی از اتومبیل می باشد.

انواع گرید ورق استیل

گرید 436

استیل 434 در مقابل خوردگی و پوسته پوسته شدن مقاوم بوده، و سطحی براق دارد. از این گرید برای ساخت قطعاتی که تحت فرم دهی های کششی قرار می گیرند استفاده می شود.


گرید 442

این فولاد در مقابل پوسته پوسته شدن و خوردگی مقاوم می باشد. کاربرد های متداول آن عبارتند از: بکارگیری در ساخت هیترها، اتصالات، درپوش دودکش و قطعات کوره.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button