اهمیت استفاده از میلگرد در صنعت ساخت و ساز

  • خانه / اهمیت استفاده از میلگرد در صنعت ساخت و ساز

اهمیت استفاده از میلگرد در صنعت ساخت و ساز

اهمیت استفاده از میلگرد ، در حال حاضر از بتن برای استحکام ساختمان ها استفاده می شود. با اینکه بتن از استحکام بالا و مقاومت زیادی در برابر فشار برخوردار است، اما دارای نقاط ضعفی می باشد.در مورد ضعف بتن می توان به این مسئله اشاره کرد که این کالا در برابر نیروهای کششی و چرخشی مقاومتی ندارد. با توجه به این موضوع می توان به اهمیت محافظت میلگرد در برابر نیروهای کششی، پی برد.

اهمیت استفاده از میلگرد

در هنگام وقوع زلزله، میلگرد به افزایش مقاومت کششی سازه ها کمک کرده و باعث عدم تخریب ساختمان می شود. به همین ترتیب، امنیت ساکنان را فراهم می کند.ضریب انبساط دمایی در بتن و فولاد، وجه مشترک بین این دو بوده و نزدیک بودن مقدار این ضریب، مانع بروز تنش های اضافی درونی در ساختار بتن در شرایط دمایی مختلف می شود که این مسئله از تخریب زود هنگام بتن جلوگیری می کند.

اهمیت استفاده از میلگرد

اهمیت استفاده از میلگرد ، شرایط نگهداری صحیح میلگرد

میلگردها شرایط خاصی برای نگهداری دارند . در ادامه به توضیح مختصری از آن ها می پردازیم

مورد اول

قبل از استفاده از میلگرد باید آزمایش هایی مثل اندازه گیری مقاومت کششی، مقاومت گسیختگی، میزان ازدیاد طول در هنگام گسیختگی و اطمینان از استاندارد بودن آن، انجام شود.

اهمیت استفاده از میلگرد

مورد دوم

میلگردها باید در محلی انبار شوند که از تماس مستقیم با مواد خورنده و زیان آور جلوگیری گردد. از افزایش دمای میلگردهای داخل قالب ها در اثر تابش مستقیم نور خورشید قبل از بتن ریزی جلوگیری شود و باید قبل از بتن ریزی توسط آب پاشی دمای آن ها کاهش یابد.

اهمیت استفاده از میلگرد

مورد سوم

میلگردها به صورت کلاف، شاخه، شبکه جوشی یا بافت در کارخانه، تولید می گردد. میلگردهای مصرفی در بتن باید بدون خمیدگی به کارگاه ها تحویل شود.

مورد چهارم

معمولاً میلگردهای به قطر ۸ میلیمتر و کمتر می توانند به صورت کلاف تولید شوند. مصرف میلگردها با قطرهای بالاتر از ۱۰ میلیمتر به صورت کلاف مجاز نیست. باز کردن کلاف با وسیله مناسب و با تأیید دستگاه نظارت در کارگاه انجام می گیرد.

اهمیت استفاده از میلگرد

مورد پنجم

میلگردها باید در محلی انبار شوند که در معرض مستقیم رطوبت نباشند. همچنین لازم است که از میلگردها در برابر وزش باد محافظت گردد.

مورد ششم

اکیدا توصیه می شود که میلگردها بر روی خاک قرار نگیرند. در تماس با خاک و نیز موادی که دارای املاح خورنده هستند آلوده می گردند و استفاده از میلگردهای آلوده باعث جذب رطوبت توسط املاح روی آن و خوردگی در بتن می شود.

اهمیت استفاده از میلگرد

مورد هفتم

میلگردها باید طوری انبار شوند که حداقل ۱۵ سانتیمتر از سطح زمین فاصله داشته باشند.

مورد هشتم

میلگردها را باید بر حسب نوع و قطر آن ها تفکیک و انبار نمود. در صورت وجود میلگردهایی با قطرهای مشابه اما با مقاومت و مشخصات مکانیکی متفاوت، باید آن ها را در محل های جداگانه و با علامت گذاری انبار کرد.

اهمیت استفاده از میلگرد

مورد نهم

میلگردهای آلوده به خاک، املاح و مواد زیان آور که از راه تماس با زمین و یا به علل دیگر دچار آلودگی شده اند، باید قبل از مصرف کاملاً تمیز شده و زنگ آن زدوده شود. این میلگردها تنها در صورتی قابل استفاده هستند که خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی آن تغییر نکرده و طبق ویژگی های استاندارد باشند.

اهمیت استفاده از میلگرد

فرآیند تولید میلگرد

به مقاطع فولادی موجود در صنعت مثل شمش‌ ها، پروفیل‌ ها، میله‌ ها و غیره، محصولات نیمه ساخته گفته می شود. در ابتدا لازم است فرآیند تولید شمش را به صورت مختصر توضیح دهیم.

تولید شمش فولادی

اولین مرحله برای تولید میلگرد نیاز به تولید شمش های فولادی می باشد. به طور کلی شمش ها به دو روش تولید می شوند:

  • تهیه شمش با استفاده از قالب.
  • تهیه شمش با کمک از روش ریخته گری مداوم.

تولید شمش با استفاده از قالب

در این روش مواد مذاب با استفاده از پاتیل در قالب های مخصوص ریخته می شود. پس از خنک شدن شمش ها از درون قالب ها تخلیه می شوند.

تهیه شمش با استفاده از روش ریخته گری مداوم

در روش ریخته گری مداوم پس از خروج مواد مذاب از محفظه، وارد قالب های مخصوص ریخته می شود . تا دمای اولیه فولاد سرد می شوند. بعد از این مرحله شمش ها در ابعاد مورد نیاز بریده و وارد مرحله خنک سازی می شود. این روش بر خلاف روش قالب سازی متداول تر است. در نهایت شمش های بریده شده که از درجه حرارت مطلوبی برخوردارند، برای عملیات بعدی هدایت می شوند.

اهمیت استفاده از میلگرد

پس از تولید شمش به مرحله تولید میلگرد می رسیم. برای تولید میلگردها، ابتدا شمش هایی که با استفاده از دو روش گفته شده تولید شدند، با گذر از مراحلی چون برشکاری، از بین بردن پوسته های سطح شمش، زنگ زدایی و غیره آماده می شوند.

اهمیت استفاده از میلگرد

به طور کلی میلگردها با ۴ روش تولید شده که در ادامه به توضیح هر یک از مراحل پرداخته ایم:

اهمیت استفاده از میلگرد ، تولید میلگرد به روش نوردکاری

عملیات نوردکاری ممکن است به دو روش زیر انجام گیرد:

  • روش نورد گرم
  • روش نورد سرد

اهمیت استفاده از میلگرد ، تولید میلگرد به روش نورد گرم

برای تولید میلگرد از شمش های فولادی استفاده می شود. شمش ها را در کوره هایی با دمای بالای ۱۰۰۰ حرارت می دهند تا وارد مرحله نورد شوند. در مرحله نورد با عبور غلتک هایی در ۳ مرحله، شمش ها به مقطع دایره و قطر مناسب می رسند که به این مرحله رافینگ می گویند و پس از عبور از قفسه های نورد میلگرد های مورد نظر تولید می شوند. بعد از آن، نوبت به مرحله آج کاری می رسد که طبق استانداردهای کشورمان نوع A2 ،A3 و A4 تولید می شوند. آج کاری نوع A3 و A4 پس خنک شدن میلگردها با آب انجام می شود در حالی که آج کاری نوع A2 در همان مرحله نورد گرم صورت می گیرد.

اهمیت استفاده از میلگرد

اهمیت استفاده از میلگرد ، تولید میلگرد به روش نورد سرد

تولید میلگرد به روش سرد تا مرحله رافینگ مانند روش گرم است پس از آن مرحله نورد بیشتری روی آن انجام می شود. این عملیات باعث می شودمیلگردها دارای مقاومت و سختی بیشتر این نوع میلگرد شود. به همین دلیل میلگردهای تولیدی در نورد سرد بسیار مناسب مناطقی هستند که نیاز به میلگردهای با مقاومت بالا هستند.

اهمیت استفاده از میلگرد ، تولید میلگرد به روش میکروآلیاژی (آلیاژسازی)

تنها تفاوت این روش با دیگر روش های تولید میلگرد اضافه کردن عناصری مثل تیتانیوم، نیوبیوم و وانادیوم به مواد مذاب میلگرد است. میلگردهای آلیاژی، پس از اتمام فرآیند تولید در هوا سرد می‌شوند به همین دلیل در این روش میلگردها دارای استحکام، کشش و انعطاف بالاتری نسبت به دیگر روش های دیگر است و به همان نسبت قیمت آن ها نیز بالاتر می باشد.

تولید میلگرد به روش ترمکس

میلگردهایی که در روش ترمکس تولید می شوند به علت مصرف کمتر کربن از شکل ‌پذیری و مقاومت کششی بهتری برخوردار باشند. این میلگردها دارای حداقل استحکام تسلیم ۵۰۰ نیوتون بر متر مربع هستند.تولید میلگرد به روش ترمکس به این صورت است که قسمت بیرونی میلگردها را با روغن یا آب خنک می شوند و حرارتی که از داخل میلگردها به قسمت بیرونی منتقل می شود که باعث سختی و شکننده ای بالای میلگردها می شود.

اهمیت استفاده از میلگرد

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button