اینکونل ۶۲۵ سوپرآلیاژی منحصر به فرد با خواص ویژه

  • خانه / اینکونل ۶۲۵ سوپرآلیاژی منحصر به فرد با خواص ویژه

اینکونل ۶۲۵ سوپرآلیاژی منحصر به فرد با خواص ویژه

اینکونل ۶۲۵ یکی دیگر از سوپرآلیاژهای پایه نیکل می‌باشد . سوپرآلیاژها (super alloys) به دلیل خواص ویژه و منحصر به فردشان به این نام شناخته می‌شوند.بطور کلی، سوپر آلیاژها در انواع پایه نیکل، پایه کبالت، پایه نیکل-آهن و… تقسیم بندی می‌شوند. سوپرآلیاژهای اصلی و پرکاربرد، علاوه بر اینکونل ۶۲۵ آلیاژهای inconel600، monel400، inconel718 و hastelloy X می‌باشند .

اینکونل ۶۲۵

این آلیاژ یک سوپرآلیاژ نیکل-کروم می‌باشد . مقاومت به اکسیداسیون و خوردگی بالایی دارد . همچنین علاوه بر این خواص استحکام و چقرمگی بالایی نیز دارد که به دلیل ترکیب شیمیایی خاص آن می‌باشد . از سایر آلیاژهای دسته اینکونل، اینکونل ۶۰۰ و اینکونل ۷۱۸ می‌باشد که تفاوت‌هایی در ساختار، ترکیب شیمیایی و خواص با یکدیگر دارند.

اینکونل ۶۲۵

خواص ویژه‌ ی آلیاژهای اینکونل ۶۲۵ مقاومت اکسیداسیون، خوردگی، چقرمگی بالا و مقاومت به خزش می‌باشد. برای درک مفهوم خزش باید این را در نظر گرفت که همه ‌ی فلزات با افزایش دما دچار کاهش خواص مکانیکی مثل سختی و استحکام می‌شوند.

اینکونل ۶۲۵

به تغییر شکل در طول زمان‌های طولانی در تنشی کمتر از تنش تسلیم ماده، خزش گفته می‌شود. هر چه دما بالاتر برود ماده در معرض خزش شدیدتری قرار می‌گیرد. آلیاژ اینکونل ۶۲۵ به دلیل ترکیب شیمایی خاصش، مقاومت به خزش بالایی دارد و قابلیت کاربری در دماهای بالا را دارد. این آلیاژ اولین بار در سال ۱۹۴۰ ساخته شد و از آن زمان تاکنون کاربردهایش رو به گسترش بوده است.

اینکونل ۶۲۵

عملیات حرارتی این محصول

این آلیاژ قابلیت انعطاف پذیری و جوش پذیری بسیار مناسبی دارد. برای فورجینگ این آلیاژ نیاز به پیش گرم کردن در دمای ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد می‌باشد.

به دلیل انعطاف پذیری بالا این فلز قابلیت کار پذیری در دمای پایین را هم دارد . اما از آنجا که کار سخت می‌شود و به محض وارد کردن تنش به ماده استحکام آن افزایش می‌یابد ، نیاز به یک مرحله آنیل کردن اجتناب ناپذیر می‌باشد . آنیل نرم سازی اینکونل ۶۲۵ در دمای حدود ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد انجام می‌شود.

ویژگیهای اینکونل ۶۲۵

مقاومت به خزش، مقاومت به اکسیداسیون تا دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد، مقاومت به خوردگی در برابر یون کلر و مقاومت به خوردگی شیاری در برابر آب دریا از اصلی ترین ویژگی های اینکونل ۶۲۵ می‌باشد. همچنین، به دلیل مقادیر بالای نیکل و پایداری فاز آستنیت در دمای محیط، مشابه بسیاری از استیل‌های زنگ نزن خاصیت مغناطیسی نداشته و جذب آهنربا نمی‌شود .

اینکونل ۶۲۵

خوردگی شیاری به گونه ای از خوردگی گفته می‌شود که در شیار اتصالات فلزات مثل مکان‌های پیچ و مهره یا پین شده رخ می‌دهد و رخ دادن این نوع خوردگی برای تجهیزات دریایی بسیار شایع و محتمل می‌باشد. بنابراین یک از اصلی ترین کاربردهای اینکونل ۶۲۵ در ساخت تجهیزات مهندسی دریا می‌باشد .

اینکونل ۶۲۵

همچنین به دلیل مقاومت به خزش و اکسیداسیون بالای این آلیاژ از آن در ساخت قطعات با دمای کاربری بالا استفاده می‌شود. بدنه اگزوز و سیستم‌های تنظیم کننده فشار موتورهای جت و تجهیزات راکتورهای هسته‌ای از جمله این قطعات می‌باشد.

اینکونل ۶۲۵ یکی دیگر از سوپر آلیاژ‎هایی است که بر پایه ی نیکل می‎ باشد که با اضافه کردن کروم و مولیبدن و نیوبیوم باعث بالا رفتن میزان سختی این آلیاژ شده‎ است . استحکام این سوپرآلیاژ بدون انجام عملیات حرارتی مطلوب می‎ باشد.

اینکونل ۶۲۵

ویژگیهای فیزیکی

  • چگالی این سوپر آلیاژ : ۸٫۴۴۲ g/cm³
  • مقاومت به اکسیداسیون تا ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد
  • ترک خوردگی تنش کشش یون کلراید
  • ضد مغناطیس
  • نقطه ذوب اینکونل ۶۲۵ : ۱۲۹۰-۱۳۵۰ درجه سانتیگراد است.
  • سختی این سوپر آلیاژ : ۱۴۵-۲۲۰  HRB
اینکونل ۶۲۵

ترکیب شیمیایی این محصول

ترکیب شیمیایی اینکونل ۶۲۵ شامل حداقل ۵۸ درصد نیکل، ۲۰ تا ۲۳ درصد کروم، ۸ تا ۱۰ درصد مولیبدن، ۵ درصد آهن، ۳/۱۵ تا ۴/۱۵ درصد نایوبیوم و سایر عناصر در درصد پایینی می‌باشد.اینکونل ۶۲۵ در دسته‎ ی سوپرآلیاژهایی قرار دارد که در برابر مواد به شدت خوردنده بسیار مقاوم است و همچنین در برابر خوردگی در درزها از خود بسیار مقاومت نشان می ‎دهد.

اینکونل ۶۲۵ معمولا بخاطر خواص منحصر به فردش برای ساخت قطعات و وسایلی که در تماس مستقیم با آب دریا هستند  انتخاب می‎ شود . چرا که مقاومت بالایی در برابر خستگی خوردگی از خود نشان می دهد .  استحکام کششی بالایی داشته و  علاوه بر این مقاومت خوبی در برابر ترک برداشتن نیز دارد.

قابلیت جوشکاری و لحیم‎ کاری اینکونل ۶۲۵

قابلیت جوشکاری و لحیم‎ کاری عالی، از خواص موجود در آلیاژ اینکونل ۶۲۵ هستند که به دلیل پایداری ساختار بلوری آن در دمای بالا و حفظ دانه بندی این آلیاژ گزینه ی مناسبی برای مواردی است که در آن نیاز به لایه نشانی با جوش است.

رایج ‌ترین متدهای جوشکاری اینکونل‌ها، جوشکاری قوس تنگستن و جوشکاری اشعه الکترونی می‌باشد . در شرایط دمایی بالا بر روی آلیاژ اینکونل یک لایه نازک و پایدار از اکسید تشکیل شده که اینکونل داخلی را محافظت می کند.

خصوصیات مکانیکی این محصول

خصوصیات مکانیکی عالی در محیط ‌های کاری گرم و سرد مثل تنش تسلیم بالا (حتی در دماهای نزدیک به ۷۵۰ درجه سانتیگراد) اینکونل ۶۲۵ پرکاربردترین آلیاژ پایه نیکل در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی است.

اینکونل ۶۲۵

ماشین کاری اینکونل۶۲۵  بسیار مشکل است و خواص ماشین کاری به نسبت ضعیفی دارد.
ماشین‌کاری این آلیاژها به روش‌های سنتی بسیار مشکل است و رسیدن به یک کیفیت سطح مناسب در مواردی تقریباً غیرممکن می‌باشد.

اشکال مختلف وکاربردهای این محصول

  •  اتصالات لوله
  •  سیم جوش
  • سیم مفتول
  • فلنج
  • لوله
  • میلگرد
  • ورق

از مفتول آن به عنوان سیم برای کابل‎‌های مهار کننده استفاده می‌شود . در پره موتور برای قایق ‎های گشت ‎زنی، موتور‎های پروانه‌‎ای محوری زیردریایی‌‎ها، اتصالات زیر دریایی، کانال‎های اگزوز قایق، پوشش کابل‎های زیرآب، ترانسفورماتورهای کنترل زیر دریا و دمنده‎های خطوط بخار نیز از این آلیاژ استفاده می‌شود.

کاربرد آن بیشتر در فنرها، آب‎‌بندها ودمنده‎‌های معلق دریایی، اتصالات کابل برق،اتصال دهنده‌‏‎ها، دستگاه‎‌های خمکاری و تجهیزات اقیانوس می‌باشد.

صنایع نفت و گاز
تیوب‎های انتقال مواد شیمیایی
قطعات شیرهای صنایع نفت و گاز
صنایع هوافضا
گسکت و آب بند دما بالا
تقاضای بالا در کشور موجب شده تا اینکونل ۶۲۵ در بازار داخل به راحتی در دسترس باشد.

نام‌های تجاری دیگر اینکونل عبارتند از: 
Inconel 625, Chronin625 Altemp 625, Haynes 625, Nickelvac 625 و Nicrofer 6020.

استانداردها
ASTM B443, B444, B446, B704, B705, B366, B751, B775, B829, AMS 5599, 5666, 5837, 5879, 5869, 5581

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

اینکونل ۶۲۵

نظرات اخیر

  • فولادگستران شرق

    • 15 مرداد 1401 @ 12:42 ق.ظ
    • پاسخ

    باتشکر از کلیه پرسنل شرکت آرتا استیل بابت تامین الیاژهای مصرفی و مقاطع اینکونل این شرکت در کمترین زمان

    • یحیی صالحی

      • 18 مرداد 1401 @ 10:38 ق.ظ
      • پاسخ

      با درود فراوان
      تشکراز حضرتعالی
      نظرات شما عزیزان باعث دلگرمی بیش از پیش گروه صنعتی آرتااستیل تهران خواهد شد .
      سپاسگزاریم

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button