برشکاری به روش وایرکات

  • خانه / برشکاری به روش وایرکات

برشکاری به روش وایرکات

برشکاری به روش وایرکات ، یکی از ابزارآلاتی که به منظور برش فلزات مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه وایرکات است. که برای انجام فرآیند برش از روش تخلیه الکتریکی استفاده می کند. استفاده از دستگاه وایرکات می تواند به صنایع مختلف در تولید و ساخت تجهیزات گوناگون کمک شایانی کند. و باعث بهبود کیفیت و افزایش سرعت اجرای کارها گردد. برای استفاده از دستگاه وایر کات باید به این نکته توجه داشت که قابلیت ماشین کاری آن تنها برای مقاطعی که رسانای الکتریکی باشند، استفاده می شود.

برشکاری به روش وایرکات

دستگاه برش وایرکات

دستگاه برش وایرکات، نوعی دستگاه برای برش ورق است. که از دقت بسیار بالایی برخوردار است. به همین خاطر در تعیین قیمت نهایی ورق تاثیر بسزایی دارد. در برشکاری با دستگاه وایرکات، باید به این نکته توجه ویژه ای داشت که کیفیت نهایی برش با سرعت برش رابطه عکس دارند. به گونه ای که برای داشتن یک سطح با کیفیت، یابد سرعت دستگاه کاهش یابد. و اگر به دنبال سرعت باشید، کیفیت کار کاهش می یابد.

برشکاری به روش وایرکات

برشکاری به روش وایرکات ، عملکرد دستگاه وایرکات

عملکرد این دستگاه به گونه ای است که جریان الکتریکی از سیم عبور کرده و در اثر تماس با قطعه مورد نظر، گرما ایجاد می‌ شود و در نتیجه به دلیل رسانا بودن قطعه، ماشین کاری ابزار شروع می شود. هنگام انجام برشکاری با استفاده از دستگاه وایرکات، به منظور جلوگیری از پرتاب براده های حاصل از برش و همچنین کنترل گرمای قوس، از یک مایع دی الکتریک استفاده می شود.

لازم است بدانید در دستگاه وایرکات سیستم تصفیه وجود دارد که در طول انجام عملیات ماشین کاری، مایع تصفیه می شود. عمل تصفیه توسط فیلترهایی انجام می شود که این فیلترها بایستی در بازه زمانی مشخص پاکسازی شوند. مایع دی الکتریک نیز بایستی در بازه زمانی مشخص عوض شود.

دستگاه های وایرکات فیلترهای زیادی در زمان کار مصرف می کنند. این سیستم فیلتراسیون نیمه اتوماتیک برای سیالات دی الکتریکی است که در دستگاه وایر کات مورد استفاده قرار می گیرد که می توان به واسطه آن اندازه و ابعاد ذراتی را که در مرحله پرداخت به گردش در می‌ آیند، کنترل کرد؛ چرا که باید به این نکته توجه داشت اگر اندازه ذرات از حد مشخصی بزرگتر باشد، دستگاه دچار ناپایداری خواهد شد.

از این رو یکی از رایج ترین مشکلاتی که ممکن است صنایع در زمان استفاده از این دستگاه با آن رو به رو شوند، نیاز بیش از حد دستگاه وایرکات به فیلتر کارتریج است.

برشکاری به روش وایرکات ، کاربرد دستگاه وایرکات

دستگاه وایرکات یکی از دستگاه های برشی است که می توان از آن در موارد زیادی بهره برد چرا که این دستگاه قابلیت برش قطعات کوچک را نیز دارد. به همین دلیل برای تولید آیتم هایی که جزئیات زیادی دارند و ساختنشان با دستگاه های دیگر دشوار است، وایرکات دستگاه بسیار مناسبی می باشد.

مزایای دستگاه وایرکات

استفاده از دستگاه وایرکات با توجه به کاربرد گوناگونی که در صنایع مختلف دارد، مزایایی زیادی نیز به همراه دارد که این مزایا به شرح زیر می باشد:

  • دستگاه وایرکات تنش کم تری در قطعه مورد نظر ایجاد می‌ کند.
  • در این دستگاه نیازی به وجود نیروهای ماشین کاری نمی‌ باشد.
  • این دستگاه می تواند کیفیت بسیار بالایی در سطح قطعه برش داده شده، ایجاد کند.
  • در صورت عدم حضور اپراتور، عملیات ماشین کاری می تواند ادامه پیدا کند.
  • دستگاه وایرکات معمولی، قابلیت برش تا ضخامت ۱۵۰ میلی‌ متر را دارد؛ البته برخی از آن ها می توانند فلزاتی تا ضخامت ۴۲۰ میلی‌ متر را نیز برش بدهند.

معایب دستگاه وایرکات 

برشکاری به روش وایرکات ، با وجود مزیت های برشمرده شده برای دستگاه وایرکات، استفاده از این دستگاه، معایبی نیز به همراه دارد که این معایب در زیر ذکر شده است:

  • هزینه‌ تهیه و خرید دستگاه وایرکات بالا است.
  • سرعت دستگاه وایرکات در هنگام اجرای عملیات، پایین است. به عنوان مثال در زمان برش فولادی که دارای ضخامت ۲۵ میلی‌متر است، در عرض یک ساعت، تنها ۱۰۰ میلی‌ متر از آن برش داده می شود.
  • از دستگاه برشکاری وایرکات تنها می توان برای برش مقاطع رسانا استفاده نمود.
  • برای استفاده از دستگاه برش وایرکات به ابزار دیگری به نام Super drill جهت ایجاد سوراخ در قطعه مورد نظر به منظور عبور سیم، نیاز است.
  • برای شروع کار برش، حتما باید سیم از داخل قطعه عبور داده شود.

سیم مورد مصرف در دستگاه وایرکات 

در دستگاه وایرکات از دو نوع سیم استفاده می‌ شود که به شرح زیر است:

سیم فولادی

سیم فولادی استحکام کششی بالایی دارد و از سوی دیگر استفاده از روکش مسی در سیم فولادی، باعث افزایش هدایت الکتریکی در آن شده است. اما باید به این نکته توجه نمود که تهیه سیم فولادی، هزینه‌ بالایی در پی خواهد داشت؛ اما سرعت برشکاری را افزایش می‌ دهد که در نتیجه باعث کاهش هزینه در برشکاری خواهد شد. همچنین این سیم‌ها ضخامت کمی دارند.

سیم برنجی

سیم برنجی، دارای قابلیت هدایت الکتریکی بالایی است. از سمتی دیگر سیم برنجی دارای امکان فرم دهی و استحکام کششی بالایی می باشد. سیم برنجی از جمله سیم هایی است که دارای کاربرد فراوانی می باشد و می توان از آن با انواع روکش استفاده نمود.

این سیم‌ ها به دلیل ضخامت کمی که دارند، در هنگام استفاده در دستگاه وایرکات، دچار کاهش مقاومت خواهد شد که در نتیجه، این کار باعث می شود که این سم دیگر قابل استفاده مجدد نباشد. از این رو از سیم برنجی به عنوان سیم های یک بار مصرف نیز یاد می شود.

جمع بندی

برشکاری به روش وایرکات ، با مطالعه این مقاله دریافتیم که یکی از روش های برش فلزات، استفاده از دستگاه وایر کات است. دستگاه وایرکات، نوعی دستگاه برای برش ورق است که استفاده از این دستگاه مزایا و معایب خاص خود را برای صنایع به همراه دارد. همچنین در مقاله به نکات ویژه اشاره شده که در زمان کار با دستگاه وایر کات باید توجه خاصی داشت. برای استفاده از دستگاه وایر کات پیشنهاد می کنیم حتما این مقاله را بادقت مطالعه نمایید.

برشکاری به روش وایرکات

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button