تبدیل لوله به پروفیل

  • خانه / تبدیل لوله به پروفیل

تبدیل لوله به پروفیل

تبدیل لوله به پروفیل ، با تغییر سبک ساختمان سازی در کشور و تغییر در متریال های به کار رفته در ساخت ساختمان ها،استفاده از پروفیل در سالهای اخیر در صنعت ساخت و ساز رونق گرفته است.پروفیل ها بنا به نوع کاربری که از آنها به انتظار داریم ، در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شوند. استفاده از پروفیل های با ابعاد بزرگ بیشتر در ساخت اسکلت های فلزی و ساخت سوله و… صورت می گیرد . همچنین پروفیل های کوچک تر برای ساخت حفاظ،نرده و… استفاده می شوند.

فرآیند تولید پروفیل در کارخانجات تولید پروفیل به کمک ورق های فولادی انجام می گیرد.به طور کلی فرآیند تولید پروفیل را می توان به دو دسته غیر مستقیم و مستقیم تقسیم بندی کرد . همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم لوله و پروفیل ، از جمله موارد پر مصرف در صنعت ساختمان سازی به شمار می روند.طبق نظر کارشناسان لوله و پروفیل ، هر کدام از تعاریف متمایزی بهره مند هستند.

تعریف لوله

لوله به استوانه های بلند با سطح مقطع دایره ای و به صورت دو سر باز اطلاق می شود.

تعریف پروفیل

پروفیل از لحاظ لغوی یعنی ثابت بودن مقطعی مشخص و ثابت در طولی معین. لوله و پروفیل ها در انواع مختلفی در بازار موجود هستند.انواع پروفیل موجود در بازار در دو دسته پروفیل باز و پروفیل بسته تقسیم بندی می شوند.همچنین لوله ها را در تقسیم بندی رایج به سه دسته لوله های صنعتی ، لوله های حفاری و لوله های سیاه آب تقسیم بندی می کنند. ولی این تقسیم بندی را نمی توان به عنوان یک تقسیم بندی استاندارد به شمار بیاوریم . علاوه بر این دسته بندی ، لوله ها را می توان بر حسب ابعاد ، اندازه ، جنس ، نحوه مصرف ، شیوه تولید آن ها و… نیز تقسیم بندی کرد.

تبدیل لوله به پروفیل ، روش های تولید پروفیل

دستگاه تبدیل لوله به پروفیل روش مستقیم

همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم ، پروفیل ها به شیوه مستقیم و غیر مستقیم تولید می شوند. شیوه ای که پروفیل و قوطی از طریق آن تولید و به بازار عرضه می شود بستگی به نوع دستگاه های تولید کننده پروفیل دارد . پروفیل های باز معمولا به روش مستقیم تولید می شوند. در طراحی دستگاه های ساخت پروفیل و لوله دستگاه از بخش های مختلفی تشکیل گردیده است . این بخش ها عبارتند از قسمت تغذیه نوار، بخش گیوتین ، قسمتی که سر و ته نوار را جوش می دهند . انباره ، قسمت فرمینگ که از دو بخش فرم دهنده اولیه و فرم دهنده نهایی تشکیل شده است . بخش جوش لبه های پروفیل ، بخش براده برداری ، قسمت خنک کننده ، بخش سایزینگ متشکل از چهار تا شش دروازه ، خمش و پیچش گیر ، بخش اره اتوماتیک ، قسمت شتاب دهنده و در نهایت بخش تخلیه نهایی یا میز تخلیه .

با توجه به محصولاتی که قرار است توسط این دستگاه تولید شوند و البته شیوه طراحی آن ها ، بخش های این دستگاه ها،از لحاظ  اندازه و تعداد دروازه و… ممکن است متغیر باشند ؛ ولی عمل اصلی که توسط این دستگاه ها انجام می شود تغییر چندانی نخواهد داشت. در واقع می توان گفت که وظیفه اصلی این دستگاه ها فرم دهی به ورق است . که بین قالب های بالا و پایین در حال چرخش عبور می کنند .

تبدیل لوله به پروفیل

نحوه تولید قوطی ها و پروفیل های ساختمانی به روش غیر مستقیم

تبدیل لوله به پروفیل ، تولید قوطی ها و پروفیل های ساختمانی به طریق غیر مستقیم به این صورت است که ابتدا لوله هایی تولید می شوند و در نهایت این لوله ها توسط دستگاه هایی شکل نهایی را به خود می گیرند ؛ در واقع این روش را می توان تحت عنوان تبدیل لوله به پروفیل معرفی کرد.

تبدیل لوله به پروفیل

فرایند تولید پروفیل به روش تولید غیر مستقیم یا تبدیل لوله به پروفیل پروفیل ها به شرح ادامه انجام می گردد . ابتدا در دستگاه های نورد با تبدیل نوارهای فولادی می شوند . این تبدیل در اثر گذر از بین قالب های بالا و پایین متحرک صورت می گیرد . در کنار هرز گردها که با انجام محاسبات فراوان از نظر زاویه های شکل مورد نظر پروفیل و میزان نیروی لازم توسط طراحان انجام می شود . نهایتا توزیع این نیرو در دروازه های موجود در دستگاه تولید پروفیل ، به صورت تدریجی شکل مورد نظر را به خود می گیرند .

تبدیل لوله به پروفیل

 در مرحله بعد ، دو لبه ورق ها توسط بخش جوشکاری دستگاه به یکدیگر جوش می خورد . این پروفیل ها توسط یکی از روش های خم کردن ، پیچش و کمانش ، با اعمال نیرو توسط بخش پیچش گیر ، به لوله تبدیل می شود. این لوله ها با عبور از بخش های سایزینگ و پیچش گیر در اثر فشار اعمال گردیده از جهات بالا و پایین و جوانب به اشکال مختلف مورد نظر تبدیل می شوند .

یا در صورتی که دستگاه برای تولید لوله برنامه ریزی شده باشد ، در قسمت پیچش گیر و سایزینگ ، مراحل پایانی کار انجام می گردد . محصول نهایی خروجی از دستگاه همان لوله باقی می ماند .در مرحله نهایی ، محصولات تولیدی از تبدیل لوله به پروفیل ، توسط قسمت برش دستگاه ، برش خورده و برای بسته بندی به بخش مربوطه منتقل می شود.

تبدیل لوله به پروفیل

مزایای تبدیل لوله به پروفیل

در روش تولید پروفیل به صورت غیر مستقیم یا تبدیل لوله به پروفیل به دلیل اینکه می توان با ساخت لوله در قسمت فرمینگ و عوض کردن حداقل چندین قالب در قسمت (sizing ) سایزینگ و یا انتقال به سایر دستگاه های بدون جوش ، پروفیل ها را در انواع مختلفی تهیه و تولید کرد ، دارای مزایای زیادی است.

تبدیل لوله به پروفیل

برخورداری از حداکثر تنوع با حداقل ماشین لوله سازی در روش غیر مستقیم امکان پذیر است. به دلیل فاصله هوایی بین لوله و اینداکتور به پایین ترین مقدار ممکن و قابلیت رساندن قطر انتخابی فریت به بالاترین اندازه ممکن ، از نهایت قدرت و توان دستگاه جوش می توان بهره برد . همین نکته باعث سرعت تولید پروفیل در روش غیر مستقیم نسبت به روش مستقیم می باشد.

تبدیل لوله به پروفیل

به علاوه قالب ها منحنی شکل بوده و  ساخت آن ها به وسیله دستگاه راحت تر است. همچنین در عملیات حرارتی امکان شکستن قطعات تولیدی به دلیل عدم وجود گوشه های تیز و شکننده بسیار کمتر خواهد بود.

تبدیل لوله به پروفیل

معایب تبدیل لوله به پروفیل در روش غیر مستقیم

تبدیل لوله به پروفیل در کنار داشتن مزایایی که پیشتر با آن اشاره کردیم دارای معایبی نیز می باشد ؛ از جمله معایب ساخت پروفیل به روش غیر مستقیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پروفیل هایی که از تبدیل لوله به پروفیل ساخته شده اند از لحاظ سطح  برخورداری از کیفیت نسبت به پروفیل های تولیدی به روش مستقیم پایین تر هستند.

همچنین پروفیل های ساخته شده از لوله یا روش غیر مستقیم از نظر اندازه اضلاع با دقت کمتری نسبت به پروفیل های تولیدی به روش مستقیم ساخته می شوند. پروفیل هایی که از لوله تولید می شوند از خط جوش  و انحنای سطحی با دقت پایین تری نسبت به پروفیل هایی که به روش مستقیم تولید می شوند بهره مند هستند.

تبدیل لوله به پروفیل

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button