تسمه ST52 ، تفاوت تسمه و ورق ST52

  • خانه / تسمه ST52 ، تفاوت تسمه و ورق ST52

تسمه ST52 ، تفاوت تسمه و ورق ST52

تسمه ST52 نوعی تسمه فولادی با ترکیبات شیمیایی و خواص متفاوت از تسمه معمولی ST37 می‌باشد تسمه مقطعی مشابه ورق با عرض کمتر می‌باشد.

تسمه با فرآیند نورد یا با فرآیند برش ورق تولید می‌شود. به طور کلی تسمه ST52 مشابه تسمه‌های آهنی معمولی است . به سه دسته تسمه فابریک، تسمه نوردی و تسمه ماشینکاری تقسیم می‌شوند.

تسمه ST52

تولید تسمه ST52

روش تولید تسمه نوردی و تسمه فابریک نورد گرم شمشه های فولادی می‌باشد . مذاب مورد نظر برای تولید تسمه ST52 نوردی از ذوب مجدد قراضه های از این جنس تولید می‌شوند . در مقابل مذاب مربوط به تسمه ST52 فابریک محصول اولیه فولاد سازی‌ها می‌باشد.

تسمه ST52

پس از آماده سازی مذاب مورد نظر، آن‌ را به روش ریخته گری پیوسته به شکل شمشه ریخته‌گری می‌کنند . پس از تولید شمشه فولادی در طول‌های مشخص آن‌ها را در کوره های مخصوصی در دمای بالا پیش گرم می‌کنند پس از پیش گرم کردن، شمشه ها طی چند مرحله در دمای بالا تحت فشار غلطک قرار می‌گیرند .

تسمه ST52

در نهایت به صورت تسمه با  ضخامت مشخصی از خط خارج می‌شود. برای تولید تسمه ST52 به روش ماشینکاری ابتدا ورق مادر ST52 تولید می‌شود . سپس با برش ورق مادر به قطعات با عرض کمتر و تسمه ST52 تولید می‌شود. ورق مادر با نورد تختال با آنالیز ST52 تولید می‌شود.

روش تولید تسمه ST52

تختال‌ها به روش ریخته‌گری مداوم ، (پیوسته) مذاب تولید و توسط دستگاه هوا برش در طول‌های مشخصی بریده می‌شوند. پس از این، تختال‌ها در دمای بالا در کوره‌های مخصوصی پیش گرم می‌شوند و طی چند مرحله نورد گرم در دمای بالا به ضخامت مورد نظر می‌رسند . پس از تولید ورق مادر این ورق باید در عرض‌های مشخصی بریده شود . این کار توسط دستگاه گیوتین انجام می‌شود و تسمه بوجود می‌آید .

تسمه ST52

تسمه‌ها حین برش به دلیل تنش سطحی دچار خمیدگی در جهات مختلف می‌شوند . خمیدگی تسمه‌ها باید برطرف شود و اینکار توسط اطوکشی (Ironing) برطرف می‌شود با عبور تسمه‌ها از غلطک‌های مخصوصی در دمای پایین خمیدگی تسمه بر طرف می‌شود.

تسمه ST52

هر چقدر عرض تسمه کمتر باشد خمیدگی‌ها و تابیدگی‌های آن بیشتر می‌شود. پس از رفع خمش‌ها و تابیدگی‌های تسمه، لبه‌های تسمه به دلیل برشی که خورده‌اند تیز و پلیسه دار هستند. برای رفع تیزی گوشه‌های تسمه از ماشینکاری استفاده می‌شود.

ابعاد و کاربرد این محصول

 تسمه‌ ST52 معمولا در طول ۶ متر تولید می‌شود . همچنین عرض آن بین ۳ سانتی متر تا ۱۰ سانتی متر می‌باشد و ضخامت تسمه‌های ماشینکاری متنوع و معمولا بین ۳ تا ۱۲ میلیمتر می‌باشد.

تسمه ST52

تسمه ST52  در مقایسه با تسمه معمولی مقادیر منیزیم و سیلیسیم بیشتری دارد به همین دلیل استحکام خمشی و تحمل بار این نوع تسمه بیشتر است و برای کابردهای سنگین‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد اصلی تسمه ST52 در ساخت شاسی خودروهای سنگین، ساخت بعضی قطعات صنعتی و … می‌باشد.

بررسی فنی تسمه فولاد کربنی St52 

فولادDIN 17135 A St52) St52)  ازجمله فولادهای کم آلیاژی می‌باشد که شامل درصد بسیار پایینی عناصر آلیاژی نظیر کروم، مس، منگنز، نیکل و..هستند. افزودن این عناصر آلیاژی موجب شده است که این فولادها در زمره فولادهای کربن‌ دار قرار بگیرند.

تسمه ST52

این فولادها عمدتا به صورت لوله و ورق و تسمه تولید می‌شود. این لوله‌ها خواص منحصر بفردی دارند و برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این خواص عبارتند از: استحکام کششی بالا، چقرمگی بالا، انعطاف‌پذیری خوب، ضد خوردگی و قابلیت تحمل در دمای بالا و … .

تسمه ST52

همچنین، این لوله‌های در برابر اکسیداسیون و خوردگی تنشی و حفره‌ای مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. دلیل نام گذاری این فولادها بدین گونه است که عددی که پس از واژه St آورده می‌شود، در واقع استحکام کششی نهایی فولاد می‌باشد. قیمت مناسب این فولادها و استحکام کششی بالای آن‌ها موجب شده است که بطور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

تسمه ST52

کاربردهای فولادهای کربنی St52  در ادامه آورده شده است

  • سازه‌های دریایی
  • اجزای پل‌ها
  • صنایع نفت و گاز
  • کاربردهای مهندسی
  • ساخت وساز

تفاوت تسمه و ورق

بطور کلی تسمه‌ها از برش دادن ورق‌ها بوجود می‌آیند. به عبارت دیگر، تسمه، ورق‌های برش خورده هستند که با توجه به نیاز مشتری و صنعت در سایزهای مختلف تولید می‌شوند.  با توجه به جنس، تسمه‌ها به دسته‌های مختلفی از قبیل: تسمه فلزی، تسمه آهنی، تسمه آلومینیمی و تسمه پلاستیکی تقسیم‌بندی می‌شوند.

از میان این تسمه‌ها، تسمه‌های آهنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند که خود به سه گروه: ۱- تسمه ماشین‌کاری ۲- تسمه نوردی ۳- تسمه فابریک تقسیم می‌شوند. 

بطور کلی تسمه‌های فولادیSt52  به علت قابلیت ماشین‌کاری و شکل‌پذیری خوبی که دارند در ساختارهای پیچیده مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تسمه‌ها در دو حالت مغناطیسی و غیر مغناطیسی وجود دارند.  بعلاوه، تسمه‌های St52 در دو شرایط آنیل شده و کوئنچ شده عرضه می‌شوند.

آزمون‌های مخرب و غیرمخربی که روی تسمه‌های St52 انجام می‌شوند :

  • آنالیز شیمیایی
  • آزمون کشش
  • آزمون سختی
  •  رادیوگرافی
  •  آزمون خوردگی
  • آزمون PMI

ترکیب شیمیایی تسمه فولادی St52

ترکیب شیمیایی تسمه فولادی St52 در شکل زیر بطور کامل آورده شده است:

CSiMnCrMoNiVWSPCU
max 0.20max 0.55max 1.60max 0.035max 0.035

مشخصات تسمه فولاد کربنیSt52:

۱٫۰۵۸۰شماره فولاد
۳mm~ 800mmابعاد
۵۰ mm – 6000 mm Longضخامت
۱-۶ Metersطول
۲۵mm – 152 mmقطر
کشش سرد، پولیش شدهشرایط

خواص مکانیکی تسمه فولاد کربنی St52:

خواص مکانیکی تسمه فولاد کربنی St52 در شکل زیر بطور کامل آورده شده است:

mpact Energy(KV J) minElongationTensileYieldThicknessGrade
+200-20%minMPaMPamm   St52
55474022490-630355≤ ۱۶
۵۵۴۷۴۰۲۲۴۹۰-۶۳۰۳۵۵۱۶> to ≤۳۵
۵۵۴۷۴۰۲۲۴۹۰-۶۳۰۳۴۵۳۵> to ≤۵۰
۵۵۴۷۴۰۲۲۴۹۰-۶۳۰۳۲۵۵۰> to ≤۷۰
۵۵۴۷۴۰۲۱۴۷۰-۶۱۰۳۱۵۷۰> to ≤۱۰۰
۵۵۴۷۴۰۲۱۴۵۰-۵۹۰۲۹۵۱۰۰> to ≤۱۵۰

خواص فیزیکی تسمه فولاد کربنی St52

خواص فیزیکی تسمه فولاد کربنی St52 در زیر بطور کامل آورده شده‌است:
چگالی:  g/cm3)  7.8)
نقطه ذوب:  1420-1460 (C)
ضریب الاستیسیته: ۲۱۰ (۱۰۳ N/mm2)
دمای سخت شدن: 860-890(C)
تمپرینگ:  860-890(C)
دمای فورجینگ:  805-1050(C)

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button