تفاوت لوله پایپ و تیوب

  • خانه / تفاوت لوله پایپ و تیوب

تفاوت لوله پایپ و تیوب

تفاوت لوله پایپ و تیوب ؛ در صنعت ساختمان سازی، پیمانکاری، جوشکاری، تولید تابلو، خودروسازی و … از پایپ و تیوب (لوله) استفاده‌های زیادی می‌کنند. حتی عموم مردم یا صاحبان خانه گاهی مجبور می‌شوند که از این محصولات استفاده کنند. بنابراین باید از تفاوت های بین پایپ و تیوب اطلاع داشته باشید تا بتوانید آنها را در جای درستی به کار ببرید. ما در این مقاله به بررسی تفاوت لوله پایپ و تیوب می‌پردازیم.

تفاوت لوله پایپ و تیوب

تیوب

این محصول بدنه‌ای توخالی و معمولا استوانه‌ای است که از فولاد، فولاد زنگ نزن یا آلومینیوم ساخته می‌شود. تیوب مخصوصا برای انتقال مایعات یا گازها به کار می‌رود.

پایپ

پایپ سیلندری توخالی از جنس فلز یا مواد دیگر است که برای انتقال آب، گاز، بخار، نفت و … به کار می‌رود. لوله آب PVC نمونه‌ای از انواع پرکاربرد پایپ است.

تفاوت لوله پایپ و تیوب

تفاوت لوله پایپ و تیوب

گرچه شباهت‌هایی میان پایپ و تیوب وجود دارد، اما تفاوت‌ها آن‌ها موجب شده تا محل مصرف مختلفی داشته باشند. در ادامه تفاوت‌های پایپ و تیوب را بررسی می‌کنیم:

کاربرد

تیوب

کاربرد اصلی تیوب برای اهداف ساختاری است. در مواردی که به قطرهای خارجی دقیق نیاز دارند، از تیوب استفاده می‌شود. این مقطع با قطر خارجی و ضخامت دیواره، برای پایداری در ساخت و ساز تعریف می‌شود. تیوب‌ها همیشه یک تکه‌‌اند و می‌توانند انعطاف‌پذیر یا عمود برهم باشند. کاربرد تیوب شامل موارد زیر می‌شود:

  • ✔ خط گاز یا خط هیدرولیک
  • ✔ انتقال آب
  • ✔ حفاظت از فیبر نوری، سیم‌ها و کابل‌های برق
  • ✔ حمل و نقل مایع و گاز
  • ✔ اجزای ماشین
  • ✔ لوله خلا در مدارهای الکتریکی
  • ✔ داربست
پایپ

لوله‌ها عمدتا برای انتقال سیالات و گازها مانند آب، نفت، گاز، پروپان و … استفاده می‌شوند. پایپ‌ها برای مقابله با فشار و ضربه، به مقاومت و استحکام نیاز دارند. معمولا پایپ را در تجهیزات خانگی به طور گسترده‌ای به کار می‌برند. برای اتصال آن‌ها، یک فلنج را تا انتها جوش می‌دهند. پایپ‌ها برای موارد زیر استفاده می‌شوند:

  • ✔ سیستم‌های لوله کشی
  • ✔ حمل و نقل مایع و گاز
  • ✔ سیستم‌های هوای فشرده
  • ✔ سیستم‌های تحویل مایعات
  • ✔ واحدهای ذخیره‌سازی فشار بالا
تفاوت لوله پایپ و تیوب

شکل، اندازه و ساختار

تیوب

تیوب می‌تواند مستطیل، مربع و گرد باشد. آن‌ها معمولا از قسمت درز جوش داده می‌شوند و معمولا در جاهایی به کار می‌روند که به قطر کمتری نیاز دارند.

پایپ

پایپ‌ها همیشه به شکل گرد دیده می‌شوند. پایپ‌ها در دو نوع درزدار و بدون درز تولید می‌گردند. از آنجا که ای ن مقاطع سیالات مهمی چون گاز را حمل می‌کنند، با تست‌های کنترل کیفی و هیدرولیک خواص مکانیکی آن‌ها سنجیده می‌شود. سایز و ابعاد پایپ متناسب با نوع کاربرد تعیین می‌گردد.

تفاوت لوله پایپ و تیوب

قطر

تیوب

لوله معمولا با ابعاد قطر خارجی یا با ضخامت دیواره اندازه‌گیری می‌شود. ضخامت دیواره بسیار مهم است، زیرا استحکام لوله به آن بستگی دارد. ممکن است کسی فکر کند که یک تیوب با قطر خارجی ۳ اینچی، همان ۳ اینچ اندازه‌گیری می‌شود. ولی ماشین‌ها امروزه نمی‌توانند ابعاد را دقیقا به مقدار اسمی نگه دارند. به همین دلیل، باید درجات قابل قبولی از تغییرات وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، این اندازه‌گیری‌ها با مقدار اسمی آن کمی تفاوت دارد.

پایپ

برای پایپ‌ها به قطر داخلی و ضخامت دیواره‌های داخلی توجه می‌شود. یک راه آسان برای به خاطر سپردن این موضوع وجود دارد، از آنجایی که پایپ برای انتقال مایعات یا گاز استفاده می‌شود، اندازه دهانه‌ای که سیالات یا گاز می‌توانند از آن عبور کنند، احتمالا برای شما مهم‌تر از ابعاد بیرونی لوله است. تحمل پایپ نسبت به تیوب کمتر است. پایپ‌ها معمولا برای حمل و نقل یا توزیع استفاده می‌شوند، بنابراین خواص فشار، صافی یا گرد بودن به طور دقیق مشخص شده است.

ضخامت دیوار

تیوب

ضخامت دیواره یک لوله فولادی بر حسب اینچ یا میلی متر بیان می‌شود. برای لوله‌ها، ضخامت دیواره نیز با نام‌گذاری گیج (BWG، SWG) اندازه‌گیری می‌گردد.

پایپ

ضخامت یک لوله فولادی با مقدار مشخصی تعیین می‌شود، متداول‌ترین آنها عبارتند از Sch. 40، Sch. STD.، Sch. XS، Sch. XXS.

فرایند ساخت

تیوب

ساخت تیوب به سطح بالاتری از فرآیندها، آزمایش‌ها و بازرسی نیاز دارد. در نتیجه، مدت زمان تحویل نیز طولانی‌تر است. بازده تیوب نسبتا بسیار کمتر از پایپ است.

پایپ

فرآیند ساخت پایپ در مقایسه با تیوب آسان‌تر است و اغلب تحت تولید انبوه قرار می‌گیرد.

تفاوت لوله پایپ و تیوب

مواد به کار رفته

تیوب

لوله یا تیوب از فولاد نرم، آلیاژهای آلومینیوم، برنج، مس، کروم، استیل و … ساخته می‌شود. تیوب در فولاد نورد گرم و فولاد نورد سرد موجود است. تفاوت در مواد به کار رفته نیز دلیلی بر تفاوت در کاربرد و قیمت لوله است.

پایپ

پایپ معمولا از فولاد کربنی یا فولاد کم آلیاژ ساخته می‌شود. همچنین جنس پایپ معمولا از فولاد سیاه (نورد گرم) است. هم تیوب و هم پایپ را می‌توان گالوانیزه کرد.

تفاوت لوله پایپ و تیوب

هزینه

تیوب

ساخت تیوب به نیروی کار، انرژی و مواد بسیار بیشتری نیاز دارد. در مورد مواد مشابه، هزینه تولید تیوب معمولا بیشتر از پایپ است.

پایپ

فرآیند ساخت پایپ آسان‌تر است و در قطعات بزرگ تولید می‌شود. به همین دلیل است که هزینه پایپ می‌تواند کمتر از لوله باشد. در نتیجه اگر به دنبال قیمت لوله گالوانیزه باشید، پایپ گالوانیزه شده قیمت کمتری دارد.

تفاوت لوله پایپ و تیوب

خواص مکانیکی و شیمیایی

تیوب

کلید کیفیت بالای تیوب، سختی، استحکام کششی و دقت بالا است.

پایپ

درجه فشار و خواص شکل‌پذیری برای پایپ مهم‌تر است. کربن، گوگرد، فسفر، منگنز و سیلیسیم عناصر شیمیایی اصلی پایپ به شمار می‌روند.

تفاوت لوله پایپ و تیوب

سختی

تیوب

اگرچه لوله‌های برنجی و مسی را می‌توان نسبتا آسان شکل داد، ولی با این حال تیوب معمولا سفت و سخت محسوب می‌شود.

پایپ

پایپ‌ها جزو تجهیزات سخت به حساب می‌آیند و بدون تجهیزات خاص نمی‌توان آنها را شکل داد.

اتصالات

تیوب

لوله‌ها را می‌توان با شعله‌ور شدن، کوپلینگ یا لحیم‌کاری به سرعت و بدون زحمت به هم وصل کرد. همچنین مونتاژ تیوب می‌تواند از طریق اتصالات لوله در جایی که استانداردهای بالای ساخت مورد نیاز است، انجام شود.

پایپ

اتصال یک پایپ به پایپ دیگر فرآیندی بسیار فشرده است، زیرا به جوش، فلنج یا رزوه نیاز دارد. جوشِ پایپ ایمن‌تر از اتصال تیوب است.

بخش انتهایی

تیوب

معمولا لوله‌ها با انتهای خاصی مانند انتهای نامنظم، رزوه پیچ مخصوص و … عرضه می‌شوند.

پایپ

انتهای پایپ معمولا به صورت ساده، اریب یا رزوه‌ای و جفتی است.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button