تفاوت میلگرد و مفتول

  • خانه / تفاوت میلگرد و مفتول

تفاوت میلگرد و مفتول

میلگرد و مفتول دو نوع از محصولات فولادی پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی محسوب می‌شوند. کاربرد این دو در بسیاری از موارد به یکدیگر شباهت دارد و گاهی مصرف‌کنندگان بین آنها تفاوتی قائل نمی‌شوند. اما از نظر ساختار و قرارگیری در بخش‌های مختلف سازه، با هم تفاوت دارند. انتخاب هر یک از این مواد فولادی برای پروژه‌ها و کاربری مناسب می‌تواند چالش برانگیز باشد. بنابراین ما در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم که تفاوت میلگرد و مفتول چیست تا بتوانید از آنها بهتر بهره ببرید.

تفاوت میلگرد و مفتول

مفتول

پیش از آنکه بخواهیم به فرق مفتول و میلگرد بپردازیم، ابتدا کمی درباره آنها توضیح می‌دهیم. مفتول یکی از مصالح فولادی به حساب می‌آید که از فولاد زنگ نزن یا فولاد کم کربن تولید می‌شود. علاوه بر ساخت و ساز، استفاده از این نوع محصول در ساخت جواهرات نیز دیده می‌شود. شبکه‌های مفتولی بر روی دال بتنی یا شبکه میلگرد ساختمان قرار می‌گیرند که در برابر کشش نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.

میلگرد

از میلگردها در بتن برای افزایش مقاومت کششی استفاده می‌شود. به کار بردن میلگرد در ساختمان‌ها، آن‌ها را مقاوم می‌کند و باعث می‌شود تا تغییراتی مانند تغییر دمای شدید را تحمل کنند. فرقی نمی‌کند که یک سازه کوچک بسازید یا بزرگ، باز هم به میلگرد نیاز دارید. نوع شبکه‌ای بودن میلگرد در داخل بتن، باعث افزایش چسبندگی بین بتن و میلگرد می‌شود.

تفاوت میلگرد و مفتول

مفتول و میلگرد باهم تفاوت‌هایی دارند که در ما در ادامه به ۸ مورد از مهمترین آنها می‌پردازیم:

حفاظت از سازه بتنی

اولین تفاوت مفتول و میلگرد در سطح پشتیبانی آنها از سازه بتنی است. میلگرد، علیرغم محدودیت‌های اجرایی، قطعا قوی‌تر از مفتول است. با افزایش وزن سازه، توصیه می‌شود از انواع میلگرد قوی‌تری استفاده کنید. در اکثر ساختمان‌ها استفاده از هر دوی این محصولات توصیه می‌شود. به طور کلی باید گفت که هیچ یک از این دو ماده نمی‌توانند به طور ۱۰۰% از ایجاد ترک در بتن جلوگیری کنند. با این حال، هر دوی آنها می‌توانند تا حدی به توقف ایجاد ترک‌ها کمک کنند.

محل نصب

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که باید به آن اشاره کنیم، محل استقرار این محصولات است. شبکه مفتول در مرکز دال بتنی و با عمق حدود پنج سانتی‌متر قرار می‌گیرد. ولی میلگرد در کف سازه یا در ستون‌هایی با عمق مشخص نصب می‌شود.

کاربرد

همانطور که قبلا ذکر شد، از مفتول و میلگرد برای بهبود مقاومت سازه‌ها استفاده می‌شود. اما وجود تفاوت در ساختار این دو، گاهی استفاده از یکی از آنها را در بتن ضروری می‌کند. تورهای مفتولی زمانی استفاده می‌شوند که ضخامت یا قطر دال بتنی کمتر از ۳۰ سانتی‌متر باشد. با وجود محدودیت‌های سازه برای تحمل وزن، بهتر است به جای میلگرد از مفتول استفاده شود.

انعطاف پذیری

هم میلگرد و هم مفتول را می‌توان به صورت عمودی در ساختمان و سازه بتنی قرار داد. تفاوت مفتول با میلگرد در این قسمت این است که شبکه توری مفتول را می‌توان در سازه بتنی تعبیه کرد، ولی میلگرد این توانایی را ندارد. در نتیجه می‌توان گفت که شبکه مفتولی نسبت به میلگرد انعطاف‌پذیرتر است. همچنین، هر سلول در یک شبکه مفتولی دارای طیف وسیعی از اندازه‌ها و ضخامت‌ها است. کارشناسان دریافته‌اند که هرچه اندازه سلول و ضخامت مفتول کوچک‌تر باشد، شبکه مفتولی انعطاف‌پذیری بالاتری دارد و استحکام ساختمان بهتر است. در مقابل، باید از تعداد بیشتری شبکه مفتولی استفاده کنید. البته باید بدانید که محدوده ضخامتی و اندازه هر سلول در شبکه میلگرد با محدودیت روبه‌رو است.

هزینه‌های تولید و نصب

فرآیند ساخت توری مفتولی آسان‌تر بوده و وزن آن کمتر از میلگرد است، بنابراین هزینه توری مفتولی کمتر خواهد بود. در ضمن، مفتول نصب و اتصال آسانی دارد و به دلیل وزن کم به نیروی انسانی کمتری نیاز است. از این رو، هزینه تمام شده نصب توری مفتولی کمتر از میلگرد تخمین زده می‌شود.

مقاومت خمشی

تفاوت مفتول و میلگرد در مقاومت آنها در برابر خم‌شدگی بارزتر است. مفتول توانایی بیشتری برای شکست در برابر نیروهای برشی دارد. از این‌رو باید به گونه‌ای نصب شوند که کمترین فشارهای برشی را متحمل شوند. در عوض، میلگرد چه به تنهایی و چه به صورت شبکه، مقاومت بیشتری در برابر نیروهای برشی دارد و کمتر مستعد خم‌شدگی است.

تفاوت در روش تولید

اگرچه هر دو این محصولات برای افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می‌شوند، اما روش تولید آنها متفاوت است. میلگردها از فولادِ با عملکرد بالا و حاوی ۹۹٪ آهن ساخته می‌شود. در بسیاری از موارد منگنز، کربن، فسفر و گوگرد به مواد اولیه میلگرد اضافه می‌شوند تا محصول مورد نظر ماندگاری بیشتری داشته باشد. در بیشتر موارد از میلگرد ضد زنگ یا میلگرد گالوانیزه در سازه‌ها استفاده می‌شود، زیرا دوام بیشتری دارند. این در حالی است که شبکه میلگرد می‌تواند طول و عرض متفاوتی داشته باشد و برای اتصال آنها به یکدیگر از جوش الکتریکی استفاده می‌شود، به همین دلیل استحکام مفتول بیشتر است. به طور کلی، برای ساخت سیم مفتول، سیم‌های متقاطع را با روش‌هایی مانند بافندگی یا انواع جوشکاری به یکدیگر متصل می‌کنند تا دایره‌ای شکل شوند. این کار باید تا رسیدن به قطر مورد نظر انجام شود.

استحکام نقطه جوش

آخرین تفاوت میلگرد و مفتول، در استحکام نقطه جوش آنها در شبکه یا مش است. میلگردها به دلیل ضخامت بیشتر نسبت به مفتول، نقطه جوش بالاتری دارند. بنابراین احتمال پارگی و تخریب شبکه میلگرد کمتر از شبکه مفتولی خواهد بود.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button