تفاوت نبشی پرسی و فابریک

  • خانه / تفاوت نبشی پرسی و فابریک

تفاوت نبشی پرسی و فابریک

تفاوت نبشی پرسی و فابریک ؛ نبشی یکی از انواع پروفیل‌های فولادی، به شکل حرف L انگلیسی است که با نام پروفیل L یا LNP نیز در بازار شناخته می‌شود. این محصول یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده در انواع پروژه‌های ساختمانی و صنعتی به‌شمار می‌رود که به شکل تکی یا مرکب به کار می‌رود. به طور کلی، نبشی‌ها را براساس روش تولید به دو دسته تقسیم می‌کنند که عبارتند از: نبشی پرسی و نبشی فابریک.

تفاوت نبشی پرسی و فابریک

نبشی پرسی

برای ساخت این نبشی، ابتدا ورق‌های فولادی را برش می‌دهند. این برش‌ها ۶ متر طول دارند و پس از برش، این ورق‌ها برای فرم‌دهی به دستگاه فرمینگ ارسال می‌شوند. ورق بعد از قرار گرفتن در دستگاه، از وسط آن عبور می‌کند و در اثر این عبور از وسط خم می‌شود، در نتیجه ورق به شکل نبشی در می‌آید. برای ساخت نبشی پرسی توسط دستگاه فرمینگ ساخته می‌شود. باتوجه به نحوه کار دستگاه رول فرمینگ، این دستگاه از گیربکس‌های متعدد تشکیل شده و قابلیت تولید ورق فولادی با ضخامت‌های مختلف را دارد. دستگاه برش ورق فلزی، به شکل گیوتین هیدرولیک است که هر نوع ورق را با ضخامت‌های مختلف برش می‌دهد و درجه برش و سرعت آن نیز قابل تنظیم است.

تفاوت نبشی پرسی و فابریک

نبشی فابریک

نوع دیگری از نبشی وجود دارد که با نورد گرم تولید می‌شود و به آن نبشی فابریک می‌گوییم. برای تولید این نوع نبشی ابتدا شمش فولادی یا بلوم با اندازه مشخص و استاندارد، به کوره پیشگرم منتقل می‌شود و پس از عبور از غلتک‌های نورد، باعث کاهش ضخامت و افزایش طول به صورت پروفیل نبشی می‌شود. پس از مرحله عبور، نبشی تولید شده به قسمت برش فرستاده شده و سپس به اندازه سفارش مشتری برش داده می‌شود. عواملی مانند سرعت، قدرت و تعداد دروازه‌های گیوتین هیدرولیک می‌توانند بر کیفیت محصول تاثیر بگذارند.

تفاوت نبشی فابریک و پرسی

در ادامه به‌طور مفصل به تفاوت های نبشی فابریک و پرسی خواهیم پرداخت.

تفاوت در ظاهر

برای تشخیص نبشی پرسی و فابریک از روی ظاهر می‌توان به زاویه بیرونی نبشی (همان بخشی از سطح مقطع که زاویه ۹۰ درجه تشکیل شده) دقت کرد. در نوع پرسی، به دلیل خم شدن ورق، زاویه تشکیل شده کمی گردتر از فابریک است. از دیگر تفاوت‌های ظاهری می‌توان به ضخامت بال‌های آن‌ها اشاره کرد. معمولا در نبشی فابریک، ضخامت در طول بال یکی نیست و در انتهای هر بال کاهش پیدا می‌کند، اما در نوع پرسی، ضخامت در سرتاسر بال یکسان است. آشنایی با تفاوت‌های ظاهری این نبشی‌ها، می‌تواند به تشخیص شما در حین خرید، بسیار کمک کند.

تفاوت در کاربرد

در بیشتر موارد، نبشی فابریک نبست به نبشی پرسی استحکام بالاتری دارد. بنابراین، هنگام خرید نبشی باید مکان مورد استفاده را مشخص کنید. از نبشی فابریک در مکان‌هایی که قرار است فشار و بارهای زیادی تحمل شود، استفاده می‌کنند. استفاده از نبشی فابریک در ساخت و ساز بسیار رایج است و نبشی پرسی در ساخت لوازم خانگی و خودرو به کار می‌رود.

تفاوت در روش تولید و مواد اولیه

بین تمامی موارد عنوان شده، شاید بتوان گفت که این مورد مهم‌ترین تفاوت نبشی پرسی و فابریک است. زیرا تعداد زیادی از تفاوت‌های دیگر، به دلیل مواد اولیه و روش تولید به وجود می‌آیند. نبشی فابریک با فرآیند نورد گرم در دمای بالا تولید می‌شود. در این روش، ابتدا شمش فولادی (به عنوان ماده اولیه) را پیش‍گرم کرده و سپس تحت نورد قرار می‌دهند تا شکل نبشی ایجاد شود. به عبارت دیگر، نبشی در شکل نهایی خود از خط تولید خارج می‌شود. اما تولید نبشی پرسی بسیار متفاوت است. در خط تولید این محصول، انواع ورق فولادی (ورق گرم و سرد) را در ضخامت‌های مشخص، پرس می‌کنند تا زاویه ۹۰ درجه به خود بگیرد. دمای تولید این محصول بالا نیست، به همین‌خاطر ممکن است این را هم بشنوید که از روش نورد سرد در تولید آن استفاده می‌شود.

تفاوت از نظر ضخامت و سایز بعد از خط تولید

ضخامت نبشی فابریک، با توجه به نوع تنظیم غلتک موجود در خط نورد و قالب، از پیش تعیین می‌شود. معمولا شرکت‌های فولادی، این نبشی را با استانداردهای خاصی با ضخامت‌ها و طول بال‌های خاص تولید می‌کنند. نبشی فابریک از این نظر انعطاف بالایی ندارد، مگر اینکه سفارش مشتری در تناژ بالا باشد و کارخانه به صورت سفارشی محصول مورد نظر را تولید کند. در نبشی پرسی، ضخامت از قبل تعیین نمی‌شود و همه چیز قابل کنترل است.بنابراین برای نبشی در هر ضخامتی می‌توانید از ورق‌هایی با ضخامت متفاوت استفاده کنید.

همچنین اندازه بال‌های نبشی قابل تعیین است، زیرا دستگاه رول فرمینگ ورق را تا می‌کند و باعث می‌شود که به نبشی تبدیل شود. با تغییر خط خم زدن ورق، می‌توان اندازه بال نبشی پرسی را به راحتی تغییر داد. از سوی دیگر باید گفت که نبشی پرسی را نمی‌توان در هر ضخامتی تولید کرد. چراکه دستگاه‌های پرسکاری، توان مشخصی برای خم کردن ورق‌ها دارند و هر ضخامتی را نمی‌توانند خم کنند. از این‌رو، این مقاطع فولادی را معمولا در ضخامت حداکثر ۶ میلی‌متر می‌توانید خریداری کنید و برای ضخامت‌های بالاتر، باید نوع فابریک را بخرید.

تفاوت در تولیدکنندگان

با توجه به اهمیت بالای نبشی در ساخت و ساز و صنایع مختلف، کارخانه‌های بسیاری در سراسر کشور اقدام به تولید نبشی می‌کنند. برخی از آنها خط تولید نبشی فابریک دارند و برخی دیگر با استفاده از دستگاه رول فرمینگ، نبشی پرسی تولید می‌کنند. شرکت‌های معروفی مانند ذوب آهن اصفهان، شکفته مشهد، فولاد ناب تبریز، فولاد کوهپایه، سپاهان اصفهان و نورد فولاد تهران، انواع نبشی پرسی و فابریک را در کشور تولید می‌کنند. ناودانی نیز یکی از مقاطع شبیه به نبشی است که در این کارخانه‌ها تولید می‌شود. بر همین اساس، قیمت نبشی و قیمت ناودانی می‌تواند با توجه به کارخانه مورد نظر، متفاوت باشد.

تفاوت در قیمت

ویژگی‌های خاصی مانند ضخامت، اندازه بال‌ها و طول بر وزن نبشی و در نتیجه هزینه آن تاثیر می‌گذارند. از طرفی تاثیر نوع ماده اولیه مصرفی بر قیمت را نمی‌توان نادیده گرفت. نوع ورق فولادی مورد استفاده بر قیمت نبشی پرسی موثر است. به عنوان مثال، اگر از ورق سیاه استفاده شود، هزینه نهایی نبشی کمتر از ورق روغنی است. به همین ترتیب، اگر از ورق‌های دیگر با قیمت بالاتر برای ساخت نبشی پرسی استفاده شود، قیمت نهایی نیز بالاتر خواهد بود.

تفاوت نبشی پرسی و فابریک بر اساس جنس

نبشی های پرسی موجود در بازار، اغلب از ورق های سیاه st37 تولید می‌شوند. درحالیکه برای ساخت نبشی فابریک، می‌توان از شمش فلزات مختلفی مانند آلومینیوم، استیل و … نیز استفاده کرد.

۱. نبشی آلومینیومی

از مزیت‌های این نبشی می‌توان به سبک بودن، حمل و نقل آسان، قابلیت بازیافت و مقاومت در برابر خوردگی اشاره کرد. همچنین به دلیل عدم رسانایی، برای دکل‌های مخابراتی و تولید برق فشار قوی استفاده می‌شود.

۲. نبشی گالوانیزه

این نبشی با انجام فرآیند گالوانیزه (روی اندود کردن سطح فلز مادر) به نبشی آهنی ایجاد می‌شود. این فرآیند به دو روش گالوانیزه گرم یا الکترولیز اتفاق می‌افتد. با توجه به لایه گالوانیزه و ایجاد خاصیت مقاومت به خوردگی خوب، قیمت این نبشی‌ها نسبت به سایر نبشی‌های بدون پوشش بیشتر است.

۳. نبشی استیل

این نبشی با عنوان نبشی ضد زنگ نیز شناخته می‌شود و در مواردی به کار می‌رود که محیط خورنده باشد. قیمت نبشی استیل با قیمت نبشی گالوانیزه و آلومینیومی فرق دارد و بیشتر است. بنابراین باید حتما نوع نیاز خود را مشخص کنید تا به اشتباه هزینه بیشتری را نپردازید.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button