تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد

  • خانه / تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد

تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد

تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد ؛ ورق گالوانیزه به دو روش گرم و سرد تولید می‌شود. بررسی تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد خالی از لطف نیست . ورق گالوانیزه، از جمله انواع پر کاربرد ورق است که با پوشش روی تحت حفاظت قرار می‎‌گیرد. به‌طور کلی فولاد و آهن در برابر خوردگی مقاومت چندانی ندارند. درنتیجه بدون استفاده از روش‌های حفاظتی، بسیاری از سازه‌ها و تجهیزات فولادی دوام نمی‌آورند. یکی از راهکار‌های حفاظت از فولاد در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی، آبکاری گالوانیزه است. با قرار گرفتن لایه‌ای از روی بر روی ورق فولادی می‌توان آن را در برابر شرایط خورنده و نیز رطوبت حفاظت کرد.

پوشش گالوانیزه اغلب به دو شیوه گرم یا سرد، بر ورق اعمال می‌شود. با توجه به روش تولید، هر ورق گالوانیزه پوششی با ضخامت متفاوت و کاربردهای خاص خود دارد. در واقع تفاوت در نحوه تولید ورق گالوانیزه می‌تواند بر خواص و کیفیت پوشش تاثیر بسزایی داشته باشد.در ایران  کارخانه‌های مختلفی به تولید ورق گالوانیزه سرد و گرم مشغول هستند. بهترین ورق گالوانیزه ایران در صنایع مختلفی چون الکترونیک، ساخت لوازم خانگی و خودروسازی کاربرد دارد. از آنجا که کیفیت و ضخامت پوشش بسته به نوع روش گالوانیزاسیون متفاوت است، آشنایی با تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم اهمیت پیدا می‌کند. در ادامه این مطلب ضمن آشنایی بیشتر با این دو نوع ورق، تفاوت‌های آن‌ها را بهتر درک خواهید کرد.

تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد

در بازار آهن ، ورق گالوانیزه توسط برندهای معتبر داخلی چون هفت الماس و تاراز به فروش می‌رسد. ورق گالوانیزه سرد و گرم این برندها، از روش ساخت تا نوع کاربرد تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند. در ادامه این تفاوت‌ها بیشتر بررسی خواهد شد:

روش تولید

فرآیند گالوانیزه کردن گرم، بر خلاف روش گالوانیزه سرد یا الکتروگالوانیزاسیون، فرایند پوشش‌دهی پیچیده‌ای است. در این روش باید از میکسرهای قدرتمند و دستگاه‌های پیشرفته و بزرگ استفاده کرد. در فرایند گالوانیزاسیون گرم، یک حمام روی برای اعمال پوشش مورد استفاده قرار می‌گیرد و ورق در حمام غو‌طه‌ور می‌شود. پس از نشستن پوشش “روی” بر ورق، نوبت به سرد شدن آن و چسبیدن پوشش به سطح می‌رسد. کنترل شرایط سرد شدن در این روش اهمیت بسیاری دارد.

در مقابل، در روش الکتروگالوانیزاسیون، با اسپری الکترولیتی از آب و نمک روی یا محلول اسیدی و نمک روی پوشش اعمال می‌شود. تفاوت فرآیند این دو روش باعث شده مواد مصرفی در روش سرد نسبت به روش گرم کاهش یافته و دیگر نیازی به دستگاه‌های پیچیده نباشد. بدین ترتیب هدر رفت مواد اولیه نیز کاهش خواهد یافت.از سوی دیگر، تفاوت این دو روش بر چسبندگی پوشش نیز تاثیر می‌گذارد. پوشش ورق گالوانیزه سرد چندان وابسته به فلز مادر نیست و راحت‌تر از نوع گالوانیزه گرم، جدا می‌شود.

ضخامت پوشش گالوانیزه

پوشش‌های سرد ضخامت بسیار کمتری نسبت به پوشش گرم دارند. پوشش ورق گالوانیزه سرد نازک است و حداکثر به ۲۵ میکرون می‌رسد. در صورتی‌که برای تولید ورق‌های گالوانیزه با ضخامت پوشش بالاتر، روش غوطه‌وری مناسب‌تر است. هرچه ضخامت بالاتر باشد، مقاومت به خوردگی بهتر خواهد بود. در هر دو روش ضخامت قابل کنترل است. بر اساس استانداردها ضخامت پوشش سرد نباید از ۲۵ میکرون بیشتر باشد. ورق گالوانیزه سرد ضخامت کمتری نسبت ورق گالوانیزه گرم دارد.

خاصیت شیمیایی

واکنش‌های شیمیایی خاصی در محل اتصال پوشش گرم و ورق شکل می‌گیرد. در مقابل واکنش الکتروشیمیایی صورت گرفته در گالوانیزه گرم، در روش سرد یک واکنش فیزیکی اتفاق می‌افتد. ترکیب شیمیایی ایجاد شده در این ناحیه، حتی پس از خراشیدگی و آسیب دیدگی پوشش، از فلز مادر محافظت می‌کند. در الکتروگالوانیزاسیون این خاصیت ضعیف است.

عمر و دوام

ضخامت و میزان چسبندگی پوشش در روش گرم، منجر به افزایش مقاومت به خوردگی ورق و طول عمر آن می‌شود. ورق‌های فولادی گالوانیزه گرم همچنین مقاومت سایشی بهتری نسبت به روش آبکاری سرد دارند. بر این اساس، ورق‌های گالوانیزه گرم برای استفاده در محیط‌های باز مناسب‌تر هستند.

ظاهر و سطح

ظاهر ورق گالوانيزه سرد، براق و درخشان است؛ در حالی که گالوانیزه گرم، ظاهری مات و کدر دارد. بنابراین در مواردی که زیبایی ظاهری اهمیت دارد، ورق گالوانیزه سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد در کاربرد

تفاوت در ویژگی‌های مذکور، منجر به تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد در کاربرد می‌شود. با نفوذ “روی” به پوشش در روش گالوانیزاسیون گرم، مقاومت به خوردگی افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، در این روش ضخامت پوشش بیشتر است. با توجه به این موارد، ورق گالوانیزه گرم مقاومت بالاتری در برابر خوردگی و زنگ زدن دارد؛ بنابراین برای استفاده در محیط‌های باز و محیط‌هایی که در معرض رطوبت و اکسیژن بیشتری هستند، مناسب است.

این نوع ورق گالوانیزه در محل‌های زیر کاربرد بیشتری دارد:

  • دکل‌های مخابراتی
  • گاردریل جاده‌ها
  • لوله‌های آب با ضخامت زیاد
  • تیرهای برق
  • دکل‌های فشار قوی برق

به طور کلی در محیط‌های باز و محل‌هایی که در معرض خوردگی بیشتر قرار دارند، استفاده از ورق گالوانیزه گرم توصیه می‌شود. در مقابل، ویژگی‌های ورق گالوانیزه سرد آن را برای استفاده در محل‌هایی که خوردگی کمتر است مناسب می‌کند. در صنایع زیر از این نوع ورق گالوانیزه بیشتر استفاده می‌شود:

  • قطعه‌سازی خودرو
  • صنایع ساخت پیچ و مهره
  • محصولات بهداشتی
  • تولید لوله‌های با ضخامت کم

لوله، یکی از موارد مصرف ورق گالوانیزه سرد است. بنابراین قیمت لوله گالوانیزه از این نوع ورق تاثیر می‌پذیرد.

اولویت انتخاب ؟

عوامل متعددی بر انتخاب ورق گالوانیزه تاثیر می‌گذارد. اما در نهایت انتخاب ورق گالوانیزه سرد یا گرم به نیاز شما بستگی دارد. ورق گالوانیزه گرم ظاهری مات و کدر دارد. بنابراین در محل‌هایی که زیبایی ظاهری مهم است، نمی‌توان از این نوع استفاده کرد. زمانی که به دوام و مقاومت بالا در برابر خوردگی و سایش نیاز است، این نوع ورق مناسب‌تر است.

در حالی که نوع الکتروگالوانیزه‌ شده با ظاهری درخشان و زیبا ، برای مصارف تزیینی ، معمولی و خانگی توصیه می‌شود. ورق‌های آبکاری شده به روش گرم و سرد، پس از تولید تحت فرآیندهای شکل‌دهی قرار گرفته و برای کاربردهای مختلف آماده می‌شوند. حتما پیش از خرید ورق فولادی گالوانیزه، به تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد توجه نماییم.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button