تولید تسمه فولادی

تولید تسمه فولادی

تولید تسمه فولادی به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد. این مقاطع به دلیل برخورداری از خواص منحصر به فرد مثل مقاومت بالا و قابلیت جوشکاری در صنایع مختلف کاربرد گسترده‌ای دارند. انواع تسمه شامل ترانس، فابریک ، نوردی و ماشین کاری می‌شود. در ادامه این مقاله با انواع فرآیند تولید تسمه فولادی به طور کامل آشنا خواهید شد.

تولید تسمه فولادی

تسمه فولادی

به مقطع فولادی که عرض و طول آن اختلاف زیادی دارند، تسمه گفته می‌شود. گرچه در این مقاله آنچه مقصود ما می‌باشد تسمه فولادی است. اما باید بدانید که که از مواد غیر فلزی نیز برای تولید تسمه استفاده می‌کنند. جنس ماده مصرفی موجب می‌شود تا تسمه کاربردهای گسترده‌ای داشته باشد. انواع تسمه در حمل و نقل محصولات مختلف کاربرد دارد. در این زمینه برای انتقال کالاهای سنگین و فلزی از تسمه‌های فلزی و برای حمل بسته‌های سبک‌تر از تسمه غیر فلزی استفاده می‌کنند. با وجود این تسمه فولادی خود از شمش یا ورق تولید می‌شود، خود به عنوان ماده اولیه تولید گریتینگ کاربرد دارد. به محصولی که از اتصال تار و پودیِ تسمه‌های فولادی به وجود می‌آید گریتینگ گفته می‌شود. کاربرد تسمه فلزی به قدری گسترده است که تقریبا شاهد رد پای آن در اکثر صنایع هستیم.

تولید تسمه فولادی

فرآیند تولید تسمه فولادی

این گروه از مقاطع فولادی به دو روش تولید و عرضه می‌شوند. نورد و ماشین کاری دو فرایند رایج تولید تسمه فولادی هستند. محصولات حاصل از این دو روش علاوه‌بر تفاوت فرایند تولید، در ماده اولیه نیز فرق می‌کنند. از ورق فولادی به عنوان ماده اولیه در روش ماشین کاری و از شمش فولادی در روش نورد استفاده می‌شود. گرچه تولید کنندگان تسمه فولادی را مطابق با نظر مشتری برش می‌دهند، اما غالب محصولات بازار به طول‌های ۶ و ۱۲ متر به صورت رول و یا تخت می‌باشد. در ادامه به توضیح بیشتر روش‌های مختلف تولید تسمه فولادی می‌پردازیم.

روش اول ، نورد

شمش فولادی با طی مراحل مختلف، در نورد گرم یا سرد، به تسمه تبدیل می‌شود. محصول نهایی این روش در بازار، به تسمه فابریک معروف می‌باشد. مراحل تولید تسمه با نورد گرم مراحل زیر طی می‌شود:

پیش گرم کردن

برای تغییر شکل دادن شمش اولیه و تبدیل آن به تسمه فولادی، باید در مرحله اول آن را حرارت داد. در این مرحله دمای مواد مورد استفاده تا حوالی ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می‌کند. پس از رسیدن دما به مقدار مورد نظر، شمش‌ها از کوره خارج می‌شوند.

نورد

پس از تولید تسمه فولادی، محصول باید ابعاد مشخصی داشته باشد. ماده گداخته با عبور از چندین ردیف غلتک در خط تولید، نورد شده و در هر مرحله به شکل و ابعاد نهایی نزدیک می‌شود.

خنک شدن

پس از تولید تسمه فولادی، محصول دمای بالایی در حدود ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد دارد. به همین دلیل تسمه‌ها به کمک غلتک به بستر خنک کننده منتقل می‌شوند تا در مجاورت هوا خنک شوند.

برشکاری و بسته بندی

تولید تسمه فولادی با بریدن انتها و ابتدای مقاطع، پایان می‌یابد. طول استاندارد این مقاطع عموما ۶ و ۱۲ متر است.  محصولات تولیدی پس از بسته‌بندی به انبار انتقال داده می‌شوند.

نورد سرد تسمه

برای تولید تسمه فولادی به روش نورد سرد، مشابه نورد گرم عمل می‌کنند. تنها تفاوت این دو روش دمای کاری است. از آنجا که دمای قطعه بسیار کمتر از روش نورد گرم است، بنابراین تغییرات ابعادی زیاد نیست. این به این معنی است که ماده اولیه ابعادی نزدیک به تسمه نهایی داشته باشد. لازم به ذکر است که کیفیت نهایی تسمه تولیدی نورد گرم با نورد سرد تفاوت دارد.

 روش دوم ، ماشین کاری

برای تولید تسمه فولادی در این روش، از ورق‌های فولادی استفاده می‌کنند. به این منظور رول ورق را باز کرده و داخل دستگاه گیوتین قرار می‌دهند. بر اساس ابعاد مشخص، گیوتین ورق فولادی را می‌برد. از آنجا که ورق پس از برش تاب برمی‌دارد، با اتو کشی این مشکل را برطرف می‌کنند. عبور ورق تاب دار از  غلتک‌های نوردی اتوکشی می‌گویند. کیفیت تسمه فولادی در این روش به کیفیت ورق فولادی مورد استفاده وابسته است.

 انواع تسمه فولادی

چهار نوع تسمه فولادی در بازار آهن آلات عرضه می‌شود. این چهار گروه به شرح زیر است:

تسمه نوردی

در صورتیکه از قراضه‌های آهنی یا بازیافتی برای تولید تسمه فولادی استفاده شود، به آن تسمه نوردی می‌گویند. عموما این محصول در کارگاه تولید می‌شود.

تسمه فابریک

در روش نورد گرم اگر از شمش فولادی برای تولید تسمه فولادی استفاده کنند، به آن تسمه فابریک می‌گویند. این نوع تسمه در مقایسه با تسمه نوردی از کیفیت بالاتری برخوردار است.

تسمه ماشین کاری

به تسمه حاصل از برش ورق، تسمه ماشین کاری گفته می‌شود. تسمه فولادی تولیدی به این روش، علاوه بر کیفیت بالا، قیمت بالاتری نیز دارد.

تسمه ترانس

با کیفیت ترین نوع تسمه، تسمه ترانس است. ساختار این نوع مقطع به قدری یکنواخت می‌باشد که تلورانس آن تقریبا صفر است. هم‌چنین سطح آن کاملا صیقل داده می‌باشد. توجه کنید که برای تولید تسمه ترانس از سه مدل تسمه‌ای که در بالا مطرح شد استفاده می‌کنند.

تسمه استیل

در صورتی که از ورق استیل برای تولید تسمه استفاده شود، به آن تسمه استیل می‌گویند. ورق استیل مورد استفاده معمولا از آلیاژ استیل با گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ است. از آنجا که استیل از مقاطع وارداتی می‌باشد، انتظار می‌رود که این تسمه فولادی قیمت بالاتری داشته باشد. از تسمه استیل در صنایع لوله سازی، خودرو سازی، ساخت تجهیزات پزشکی، لوازم آشپزخانه و مخابرات استفاده می‌شود.

قیمت تسمه فولادی

قیمت تسمه فولادی به ماده اولیه آن وابسته است. از آنجا که ورق خود از شمش تولید می‌شود، بسیار منطقی است که قیمت محصول حاصل از روش ماشین کاری نسبت به نورد بیشتر باشد. هزینه تولید و حمل و نقل محصول نیز بر قیمت تسمه تاثیر می‌گذارد. ذوب آهن اصفهان، گروه صنعتی غفاری، پروفیل فولادی اصفهان، نورد آهنین اسپادانا، فولاد کوهپایه و نورد آریان فولاد به تولید تسمه فولادی مشغول هستند.

تولید تسمه فولادی

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button