تیرآهن IPE چیست ؟

تیرآهن IPE چیست ؟

تیرآهن IPE ، تیرآهن یکی از اعضاء اصلی در مجموعهٔ المان‌های مورد استفاده در سازه‌های ساختمانی است. در واقع وظیفه اصلی تیرها تحمل تنش‌های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی ناشی از بارهای وارد بر آن و وزن خود تیر است. در طراحی سازه‌ها، معمولاً تیرها بر اساس لنگر خمشی موجود طراحی گشته و ضابطه برش در آن‌ها کنترل می‌گردد. خصوصیت‌های اصلی تیرها عبارتند از نیمرخ (پروفیل)، طول و مادهٔ سازنده.

تیرآهن IPE

تیر، معمولاً در معماری و مهندسی سازه، به عنوان عضوی بلند، مستقیم و منشوری تعریف می‌شود که برای نگه‌داری بارهای مختلف وارده در طول عضو طراحی می‌گردد. با این حال در سازه‌های کوچکتر مانند کامیون‌ها و بدنه اتومبیل‌ها نیز تیرها کاربرد دارند و با راهکارهایی مشابه محاسبه می‌شوند. البته در کار اجرایی عنوان تیر غالباً فقط به اعضای افقی اطلاق گردیده و به اعضای عمودی ستون گویند.

تیرآهن IPE

یکی از متداول­ ترین اشکال تیرآهن، تیرآهن­ هایی با مقطع به شکل حرف I می­باشد. این تیرآهن ها در کشور ما بسیار پر مصرف میباشد. بخش عمودی این سازه را جان تیرآهن و دو بخش افقی آن را دو بال آن می نامند. معمولا از روش نورد گرم جهت تولید این محصولات از شمش ­های آهنی استفاده می­ شود. از استانداردهای تیرآهن که در بازار رایج هستند، می توان به IPE، IPB و INP اشاره کرد. در ادامه به تشریح مشخصات استاندارد تیرآهن IPE و تفاوت­های آن با دیگر محصولات این رده پرداخته می ­شود.

تیرآهن IPE

تیرآهن

تیرآهن (Girder) اساسی‌ترین پروفیل ساختمانی است که بعضاً در پروژه‌های صنعتی نیز کاربرد دارد.

این محصول به سه صورت یافت می‌شود:

  1. نوع تیرآهن IPE (استاندارد اروپا و ایران)
  2. تیرآهن INP (استاندارد چین و روسیه)
  3. نوع تیرآهن IPB (بال پهن)

انواع تیرآهن IPE و INP به ارتفاع ۸۰–۶۰۰ میلی‌متر وانواع تیرآهن IPB به ارتفاع ۱۰۰–۱۰۰۰ میلی‌متر تولید می‌شود. کاربرد تیرآهن در ساختمان به صورت ستون، خرپا، نعل درگاه، تیر در پوشش سقف‌ها و پل‌های لانه زنبوری استفاده می‌شود.

تیرآهن IPE

مشخصات تیرآهن IPE

این تیرآهن یکی از متدوال ترین تیرآهن­ های مورد استفاده در مصارف گوناگون است که طبق استاندارد اروپا تولید وعرضه می گردد. جالب است بدانید این محصول فولادی سبک ترین نوع تیرآهن فولادی با ابعاد اروپایی است که تولید می شود. مرکز تیرآهن I شکل، که به عنوان جان شناخته می شود، این اطمینان را به مصرف کننده می دهد که مقاومت در برابر نیروهای برشی وجود دارد.

این محصول معمولی و استاندارد I شکل در ایران وجود دارد. این تیرآهن طبق استاندارد اروپا تولید می‌شود و ضخامت بال آن ثابت است. بجز جان، مشخصات تیرآهن IPE شامل بال‌هایی است که به طرفین باریک می شوند. بال ها در هر دو طرف جان قرار دارند. بال ها مقاومت در برابر خمش را برای تیرآهن فراهم می کند. عرض بال این تیرهای پر استفاده، حدود نیمی از ارتفاع این تیرآهن ها می‌باشد.  

ویژگی تیرآهن های IPE

تیرآهن مذکور در ایران نیز به صورت رایج و استاندارد مورد استفاده قرار گرفته است. جالب است بدانید که این تیر محبوبیت بیشتری در بازار دارد. ویژگی ساختاری این تیرآهن ضخامت ثابت بال­های آن از ابتدا (محل اتصال به جان تیرآهن) تا انتها (لبه) است. این ویژگی تیرآهن IPE که آن را از تیرآهن های INP متمایز می کند. در تیرآهن INP، ضخامت بال آن­ها ثابت نبوده و با دور شدن از جان تیرآهن به تدریج کم می‌شوند.

تیرآهن IPE

نازک بودن لبه‌ی بال ­ها و ضخیم شدن آن در انتها مشخص ترین وجه تمایز تیرآهنINP با IPE می­ باشد. تیرآهن‌های INP از استانداردهای تیرآهن کشورهای چین و روسیه است. این تیرآهن، نسبت به تیرآهن دیگر از محبوبیت کمتری در بازار ایران برخوردارست. همچنین در مقایسه این دو تیر آهن پرمصرف، می توان به تفاوت دیگری نیز اشاره کرد. اینکه تیرآهن IPB به شکل H بوده و طول بال ­های آن نسبت به تیر IPE بلندتر است. IPB نسبت به دو نوع قبلی سنگین تر و مقاومتر می ­باشد. انواع تیرآهن­ IPE در ابعاد مختلف در دسترس می باشند.

تیرآهن مورد نظر با توجه به ضخامت بال و جان، دارای وزن های مختلفی است. تیرآهن را با توجه به اندازه جان آن نام گذاری می کنند. به عنوان مثال، تیری که دارای جان 80 متری باشد، با تیر 80 شناخته می شود. تناسب یکنواختی بین قسمتهای مختلف این تیرآهن وجود دارد. به این صورت که هرچه جان تیرآهن بیشتر شود، به همان نسبت بال و ضخامت های بال و جان هم افزایش می‌یابد. تیرآهن ipe 14 از انواع پرکاربرد این تیرآهن است.

کاربرد های این محصول

تیرآهن­‌ها مقاطع  فولادی اساسی و پرمصرفی هستند که در ابعاد و اشکال مختلف جهت ساخت سازه های فلزی ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو قیمت تیرآهن در بازار بر برآورد هزینه ساخت سازه تاثیر بسزایی دارد. این سازه ­ها می­توانند مقاطعی با اشکال مختلف داشته باشند. از جمله معروف­ترین این اشکال حروف لاتین I، H، T و U هستند که هر یک با ارائه­ ی ویژگی ­های مختلف در مصارف خاصی مورد استفاده قرار می­گیرند. وظیفه تیرآهن ­ها تحمل تنش­های حاصل از نیروهای برشی و لنگر خمشی است که می تواند به سازه وارد شود. از کاربرد تیرآهن IPE، استفاده از آنها، بصورت ستون، خرپا، تیر و نعل درگاه در ساخت انواع سازه­ های ساختمانی و صنعتی می توان اشاره کرد.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button