روش تشخیص انواع استیل

  • خانه / روش تشخیص انواع استیل

روش تشخیص انواع استیل

روش تشخیص انواع استیل ؛ یکی از محصولات بسیار پرکاربرد کارخانه‌ های فولاد، ورق استیل می ‌باشد. ورق استیل کاربردهای مختلفی دارد و به همین دلیل انواع ورق استیلی که تولید می‌ شوند از نظر ساخت، ضخامت، ترکیب آلیاژهای مورد استفاده و موارد دیگر کاملاً با هم متفاوت هستند. در نتیجه باید هنگام خرید نیز کاملاً با این تفاوت ‌ها آشنا باشیم تا بتوانیم استیلی که نیاز ما را برآورده می ‌کند تهیه نماییم .

روش تشخیص انواع استیل

تفاوت استیل نگیر و بگیر

روش تشخیص انواع استیل ، بااینکه طبق استانداردهای مختلف دسته‌بندی‌های متفاوتی برای انواع ورق استیل وجود دارد همه استیل‌ها ازنظر نحوه ساخت در دو دسته بزرگ بگیر و نگیر جای می‌گیرند. تفاوت بزرگ این دو دسته در وجود میدان مغناطیسی است. درواقع استیل‌های بگیر میدان مغناطیسی داشته و جذب آهنربا می‌شوند اما استیل‌های نگیر میدان مغناطیسی ندارند و جذب آهنربا نمی‌شوند.

روش تشخیص انواع استیل

بیشتر مردم فکر می‌کنند وقتی یک استیل جذب آهنربا می‌شود به دلیل درصد بالاتر آهن است؛ اما این تفکر کاملاً اشتباه است و عاملی که باعث وجود یا عدم وجود میدان مغناطیسی در ورق استیل می‌شود ساختار بلوری استیل می‌باشد و میزان آهن در هر دو سبک به یک اندازه به کار می‌رود.

روش تشخیص انواع استیل

تفاوت دیگر مقاومت این دو نوع استیل در برابر حرارت است. معمولاً ورق‌های استیل بگیر که عمدتاً مربوط به سری 400 می‌باشند بعد از مدتی که در برابر حرارت مستقیم قرار می‌گیرند مقداری از کروم و کربن خود را از دست می‌دهند. این ورق‌ها در حرارت‌های بالا نیز تغییر رنگ داده و دچار پوسیدگی می‌شوند. در واقع حرارت باعث تغییر ساختار بلوری این نوع استیل شده و می‌تواند منجر به زنگ‌ زدگی آن نیز شود؛ اما ورق ‌های نگیر که بیشتر شامل سری‌ های 300 می‌ شوند مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته و به ‌طور کلی مقاوم‌ ترند .

روش تشخیص انواع استیل

بنابراین در هنگام خرید ظروف آشپزخانه استیل به این نکته توجه داشته باشید. چون قیمت استیل سری 400 پایین‌تر است و برخی تولیدکنندگان تنها برای فروش بیشتر از این نوع استیل برای ساخت وسایلی مثل قابلمه استفاده می‌کنند. با نزدیک کردن یک آهنربا می‌ توانید هنگام خرید این موضوع را به ‌راحتی تشخیص دهید.

روش تشخیص انواع استیل

کاربردهای ورق استیل

روش تشخیص انواع استیل ، ورق‌ های استیل برای استفاده در صنایع مختلف تولید می ‌شود. بسته به نوع کاربرد و هدف استفاده از ورق استیل، نحوه ساخت و ترکیبات موجود در ورق استیل متفاوت خواهد بود. صنایعی که بیشترین استفاده را از ورق استیل می ‌کنند عبارتند از

  • مخازن نگهدارنده سوخت در دمای پایین
  • ریل‌‍‌ های راه ‌آهن
  • صنایع نظامی
  • صنعت داروسازی
  • صنایع تولید شکر
  • صنعت آسیاب
  • صنایع غذایی
  • پوسته جت
  • مخازن سوخت هوافضا
  • در ساختن پلاک
  • صنایع روغن
  • ساخت قطعات بزرگ مانند کشتی ‌های غول ‌پیکر
  • صنایع پتروشیمی
  • صنایع ساختمانی
  • ساخت لوازم ‌خانگی
  • صنایع فلزی
  • صنایع حمل‌ و نقل
  • صنعت حمل ‌و نقل برای ساخت خودرو
  • صنایع ساخت‌ و ساز برای استفاده در برخی از جاهای ساختمان
روش تشخیص انواع استیل

تفاوت انواع استیل

روش تشخیص انواع استیل ، به دلیل اینکه هر ورق استیل ویژگی ‌های فنی مختلفی از نظر آلیاژ، ضخامت، نحوه تولید، طرح، پوشش دهی و موارد مشابه دارد انواع بسیار متفاوتی از آن تولید می‌ شود.

روش تشخیص انواع استیل

ورق استیل سری 200

این نوع ورق ‌ها از آلیاژهای آستینیتی کروم، نیکل و منگنز به‌ عنوان آلیاژهای اصلی ساخته می ‌شوند و انواع آن عبارتند از

  1. ورق استیل 201: از نوع آستینیتی و تولید شده به روش نورد سرد.
  2. ورق استیل 202: از نوع آستنیتی و تولید شده با ترکیب فولاد ضدزنگ.
روش تشخیص انواع استیل

ورق‌ های استیل سری 300

ورق استیل 301

این نوع ورق‌ ها قابلیت انعطاف ‌پذیری زیادی دارند و به ‌راحتی می ‌توانید آن ‌ها را شکل دهید. از طرفی قابلیت جوشکاری خوبی دارند و مقاومت سایشی آن‌ ها بسیار بالا می ‌باشد.

روش تشخیص انواع استیل
ورق استیل 302

ورق ‌های 302 در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند، می ‌توان گفت مقاومتشان در حد سری 304 است. حتی کربن نوع 302 کمی بیشتر از 304 بوده و همین امر آن را مقاوم ‌تر کرده است.

روش تشخیص انواع استیل
ورق استیل 303

ورق ‌های استیل 303 نسبت به نوع 304 شکل ‌پذیری بهتری دارند. علت این انعطاف زیاد وجود گوگرد و فسفر بیشتر است.

روش تشخیص انواع استیل
ورق استیل 304

مرغوب ‌ترین و رایج ‌ترین نوع ورق استیل ضد زنگ ورق 304 است که 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل دارد.

روش تشخیص انواع استیل
ورق استیل L304

این نوع ورق تقریباً مانند ورق استیل 304 است و تنها تفاوتش در میزان کربن است. کربن این ورق کمتر از نوع 304 بوده و کاملاً مناسب برای جوشکاری می ‌باشد.

روش تشخیص انواع استیل
ورق استیل 309

این محصول مقاومت حرارتی بالاتری نسبت به ورق ‌های 304 دارند.

روش تشخیص انواع استیل
ورق استیل 316

بعد از ورق استیل 304 ورق استیل 316 پرکاربردترین ورق استیل در صنایع مختلف است. در این نوع ورق از آلیاژی به نام مولیبدن استفاده می ‌شود. به همین دلیل بیشتر در صنایع غذایی و محصولات دارویی کاربرد دارد و میزان آلودگی آن بسیار پایین است. همچنین مقاومت آن در برابر خوردگی بالاتر از ورق 304 است. به همین دلیل در صنایع دریایی نیز بیشتر از این نوع ورق استیل استفاده می ‌شود. جالب است بدانید از این نوع استیل برای ساخت انواع ساعت نیز استفاده می‌ شود. این ورق حرارتی برابر با 2000 درجه فارنهایت را نیز تحمل می ‌کند. نوع L316 نیز ورق استیل کم‌ کربن از همان سری 316 است.

روش تشخیص انواع استیل
ورق استیل 317

این ورق از فولاد ضد زنگ ساخته می‌ شود و میزان آلیاژ مولیبدن آن بالا است. به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارد. همچنین استحکام کششی بالایی داد و تحمل تنش آن بسیار عالی است.

استیل 321

این ورق مشابه ورق 304 است و در هنگام جوشکاری خطر پوسیدگی جوش به دلیل افزودن تیتانیوم را تا حد زیادی کاهش می‌ دهد.

ورق استیل سری 400

ورق 405

این ورق دارای ترکیباتی مخصوص جوشکاری می ‌باشد.

ورق408

در این ورق 11 درصد کروم و 8 درصد نیکل استفاده می ‌شود و به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد؛ اما نسبت به خوردگی مقاومت پایینی دارد.

ورق 409

از ورق استیل 409 بیشتر برای ساخت اگزوز خودرو استفاده می ‌شود و از ارزان ‌ترین نوع ورق استیل است.

ورق 410

این محصول دارای مقدار زیادی آهن است و به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر سایش و خوردگی دارد.

ورق 416

این نوع ورق دارای گوگرد اضافی است و به همین دلیل قابلیت انعطاف و ماشین ‌کاری زیادی دارد.

ورق 420

از این نوع ورق بیشتر برای ساخت انواع کارد و چنگال استفاده می ‌شود.

ورق 430

این ورق برای ساخت انواع وسایل تزئینی کاربرد دارد؛ زیرا شکل ‌پذیری بسیار خوبی داشته و مقاوم است.

ورق استیل 440

ورق ‌های 440 در درجه حرارت ‌های بسیار بالا تولید می ‌شوند. به دلیل کربن زیادی که در این نوع ورق ‌ها به کار می ‌رود برای ساخت انواع وسایل آشپزخانه و به‌ خصوص قاشق و چنگال مفید هستند. همچنین ضد زنگ می ‌باشند. این نوع ورق بسته به میزان آلیاژهای به ‌کار رفته در آن در درجه های مختلفی تولید می ‌شود.

ورق 446

از این ورق ‌ها بیشتر برای کار در درجه حرارت بسیار بالا استفاده می ‌شود.

ورق استیل سری 500

ورق استیل سری 500 تنها در یک نوع تولید می ‌شود که دارای کروم زیادی نسبت به سری‌ های قبلی است. در نتیجه مقاومت حرارتی آن بالاتر است.

ورق استیل سری 600

ورق ‌های استیل سری 600 نیز بسته به نوع آلیاژ بکار رفته در آن‌ ها متفاوت هستند و بر اساس این آلیاژها مقاومت و کاربردشان نیز متفاوت است.

 آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button