روش تولید میلگرد ترمکس

  • خانه / روش تولید میلگرد ترمکس

روش تولید میلگرد ترمکس

روش تولید میلگرد ترمکس ، بر روی میلگردهای مختلف حروف اختصاری خاصی مثل CT یا CU وجود دارد . قطعا برای شما این سوال پیش می آید که این علائم به چه معنا می باشد. در حقیقت می توان گفت که دو روش کلی برای تولید میلگرد آجدار در صنعت وجود دارد.

روش تولید میلگرد ترمکس

روش اول میلگرد آلیاژسازی شده

در روش اول که میلگرد آلیاژسازی شده، علائم اختصاری به سه صورت روی میلگرد حک شده اند:

  • علامت CU برای میلگرد A3 یا آج ۴۰۰
  • JU برای میلگرد A2 یا آج ۳۴۰
  • SA برای میلگرد A4 یا آج ۵۰۰
روش تولید میلگرد ترمکس

روش دوم روش تولید میلگرد ترمکس

در روش دوم یا همان روش ترمکس یعنی خنک کاری و برگشت تحت کنترل، علامت اختصاری و حک شده بر روی این محصولات به دو صورت می باشد:

  • علامت CT برای A3 یا آج ۴۰۰
  • علامت JT برای A4 یا آج ۳۴۰
کد نشانه گذاریروش تولید
Tتولید به روش ترمکس
Uتولید به روش آلیاژی
Aتولید به روش مندرج در شناسنامه محصول
جدول علامت‌های حک شده بر روی میلگردها

مواد ساخت میلگرد ترمکس

مانند دیگر روش های تولید میلگرد در روش ترمکس نیز میلگردها از شمش های فولادی تولید می شوند، اما آلیاژهایی که ببه آن اضافه می شود به صورت زیر است:

عنصرمقدار
کربنحداکثر ۰.۲۵%
گوگردحداکثر ۰.۰۵
سیلسیومحداکثر ۰.۵۲%
منگنز۰.۶% تا ۱.۵%
فسفرحداکثر ۰.۰۵%
جدول آلیاژ تولید میلگرد به روش ترمکس
روش تولید میلگرد ترمکس

مشخصات میلگرد ترمکس

جدول خواص و مشخصات میلگرد ترمکس

استحکام تسلیم۵۰۰ نیوتن بر متر
نسبت استحکام کششی به حداقل تنش تسلیم۱/۱۲ (TS/YS)
سختی در جدارهبیش از ۲۶۰ ویکرز
سختی در مرکز۱۵۰ تا ۱۶۰ ویکرز
روش تولید میلگرد ترمکس

انواع روش های تولید میلگرد

روش های مختلفی در کشورهای مختلف برای تولید میلگرد وجود دارد. در هر کشور بر اساس اقلیم آن کشور و شرایط جغرافیایی آن، متفاوت می باشد.

چند روش تولید میلگرد در کشورهای پیشرفته جهان

  • استاندارد ملی در کشور ژاپن بر تولید با روش آلیاژی تاکید داشته و به تولید میلگرد از روش ترمکس هیچ اشاره ای ندارد. در واقع تولید این محصول با روش ترمکس (عملیات حرارتی) در کشور ژاپن توصیه نمی شود . دلیل این امر نیز قرار گرفتن این کشور در مناطق زلزله خیز می باشد.
  • کشورهای اروپایی برای تولید روش ترمکس را مد نظر قرار داده اند و دلیل این امر نیز امن بودن این کشورها از لحاظ زلزله خیزی می باشد.
  • و اما در کشور ایران هر دو روش برای تولید این محصول مورد استفاده قرار می گیرد ولی به دلیل ضریب امنیت بالای مصرف، لازم است تولیدکنندگان، خریداران را از فرایند تولید آگاه سازند. حک کردن علامت مشخص ای دال نشان دهنده تولید به روش ترمکس بر روی پلاک الحاقی، رنگ آمیزی مقطع شاخه های این محصول به یک رنگ تعریف شده، درج جمله فرآیند تولید به وسیله ترمکس بر روی گواهینامه فنی.
روش تولید میلگرد ترمکس

تفاوت روش آلیاژسازی شده و روش تولید میلگرد ترمکس

در تولید میلگرد به روش ترمکس، شمش فولادی مورد استفاده از کیفیت پایین تری برخوردار می باشد. برای این که شمش مورد استفاده به مقاومت مطلوب برسد، محصول تولیدی را از داخل لوله های آ ب عبور می دهند. به این شکل، سطح بیرونی به یکباره خنک خواهد شد. این روش باعث می شود که سطح بیرونی میلگرد از مقاومت بالایی برخوردار شود و سطح داخلی نیز از مقاومت پایین تری برخودار گردد.

برای افزایش ضریب اطمینان سازه ها، میلگرد ذوب آهن اصفهان با روش آلیاژسازی شده تولید می گردد و تمامی تولیدکنندگان نیز برای رعایت حقوق مصرف کننده، لازم است روش ساخت محصول مصرفی خود را به خریداران اعلام نمایند. علاوه بر این، لازم به ذکر است که فولاد نورد یزد یا همان فولاد احرامیان نیز در حال حاضر از روش ترمکس برای تولید خود استفاده می نماید.

روش تولید میلگرد ترمکس

نکته مهمی که در خصوص میلگرد ترمکس باید مدنظر قرار داد این است که انجام عملیات جوشکاری بر روی این نوع محصولات مجاز نمی باشد.می توان گفت که تقریبا بیش از ۹۰ درصد نوردکاران داخلی از روش ترمکس استفاده می کنند. تعداد انگشت شماری هم مثل شرکت ذوب آهن اصفهان یا فولاد آلیاژی ایران، روش تولید غیر ترمکس را به کار گرفته اند.

تفاوت روش TMT و روش تولید میلگرد ترمکس

این دو میلگرد تفاوت آنچنانی با یکدیگر ندارند . اما میلگرد ترمکس استاندارد و کیفیت بالایی نسبت به میلگردهای TMT دارد. همچنین میلگردهای ترمکس خواص فیزیکی بالاتری نسبت به میلگردهای TMT دارد.

روش تولید میلگرد ترمکس

آیا جوشکاری بر روی میلگردهای ترمکس مجاز می باشد ؟

محصولات غیر ترمکسی به روش آلیاژسازی تهیه نمی شوند، بلکه با افزایش کربن معادل (افزایش کربن و منگنز) که کاهش شکل پذیری فولاد را به همراه دارد، تهیه می شود و این موضوع در سایزهای بالا خطرناک نیز است.اطلاع رسانی روش تولید به دلیل مشکل دار بودن روش ترمکس یا برتری روش غیر ترمکسی نیست. طبق استانداردی برای تولید میلگرد، عنوان شده که تنها محدودیت برای جوشکاری میلگرد، کربن معادل است که محصول ذوب آهن دارای کربن معادل بالاتری می باشد.

روش تولید میلگرد ترمکس

وقتی کربن معادل افزایش پیدا می کند، شما طبق جداول استاندارد ذکر شده بایستی دمای پیش گرم را رعایت کنید. نکته دیگه در مورد بزرگنمایی مبحث جوشکاری میلگردها در ایران است که میزان استفاده از جوشکاری در سازه های بتنی برای اتصال این محصولات تقریبا صفر می باشد.ممکن است درصد جوش پذیری روش ترمکس نسبت به حالت غیر ترمکس مقداری افت پیدا کند، اما در واقع با توجه به این که در ترمکس کربن معادل پایین تر است و از طریق عبور محصول از درون لوله های ترمکس محتوای آب سختی سطحی ایجاد می شود لذا قابلیت جوش پذیری را خواهند داشت.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button