روش های اتصال میلگرد

  • خانه / روش های اتصال میلگرد

روش های اتصال میلگرد

روش های اتصال میلگرد ، اتصال میلگردها از جمله عملیاتی است که بسیار در ساخت و ساز صورت می گیرد. همانطور که می دانید میلگردها در طول های ۱۲ متری تولید می شوند که برای استفاده از آن در طول های بیشتر، نیاز به متصل کردن میلگردها به یکدیگر است. روش های اتصال میلگردها عبارتند از:

  • اورلب (وصله پوششی)
  • کوپلر (وصله مکانیکی)
  • جوش فورجینگ یا جوشکاری
روش های اتصال میلگرد

روش های اتصال میلگرد ، اورلب (وصله پوششی)

اولب میلگرد به معنی اتصال و همپوشانی میلگردها می باشد. به طور کلی چند روش برای همپوشانی میلگردها یا اورلب میلگرد در ساخت و ساز وجود دارد و برای انتقال بار از یک میلگرد به میلگرد دیگر این کار نیاز است. در صورتی که به طول مناسب اورلب توجهی نشود باعث از بین رفتن ماکنیزم سازه شده و بسیار خطرناک است.

روش های اتصال میلگرد ، کوپلر (وصله مکانیکی)

کوپلر میلگرد نوعی اتصال مکانیکی توخالی است که برای اتصال میلگردها به یکدیگر کاربرد دارد. به صورتی که دو آرماتور از نظر ساختاری به یک میلگرد تبدیل شوند. همچنین کوپلرها باعث افزایش تحمل نیرو و فشار می گردد . کیفیت اجرای بتن را بالا می برد.از کاربردهای دیگر کوپلر میلگرد در دیوارهای دیافراگمی است که گاهی ارتفاع آن به ۴۰ متر می رسد. کوپلرها در ساخت پل، سد، پتروشیمی، صنعت نفت و گاز و غیره استفاده می شود . به طور کلی می توان گفت که هر سازه ای که نیاز به استحکام بالا دارد، از کوپلر استفاده می شود.

روش های اتصال میلگرد

روش های اتصال میلگرد ، جوش فورجینگ یا جوشکاری

در این فرآیند برای اتصال دو سر میلگرد معمولا با سوختن گاز استیلن، دو قطعه حالت خمیری پیدا می کنند . با اعمال فشار مکانیکی میلگردها به یکدیگر متصل می شوند.

عوامل شکستگی میلگرد

شکستگی گاهی برای مقاطع فولادی از جمله میلگرد اتفاق می افتد که دلایل متعددی دارد. همانطور که می دانید میلگردها دارای استانداردهای مختلفی می باشند که ترکیبات  هر یک از آن ها با یکدیگر متفاوت است، به طور مثال میلگردهای نوع A2 دارای سختی متوسط هستند و از کربن کمتری ساخته شده اند، به همین منظور برای خم شدگی مناسبند .

در حالی که میلگردهای نوع A4 که سختی بالایی دارند، نباید برای جاهایی که نیاز به خم شدگی است استفاده شوند.از دیگر دلایل شکستگی، خم کردن بیش از زاویه توصیه شده، استفاده از میلگرد زنگ‌زده، استفاده از ابزار مخصوص و غیره هستند که توجه به هریک از این موارد از شکستگی میلگردها جلوگیری می کند.

روش های اتصال میلگرد

میخکوبی خاک با میلگرد

در این روش در خاک به منظور تقویت کردن سازه و ثابت کردن سازه نگهدارنده انجام می شود و نقش تقویت و مسلح کردن خاک را بر عهده دارد. میخکوبی به این صورت است که چاله هایی در سطح خاک ایجاد می شود و میلگردها در آن ها قرار می گیرند. بعد از تزریق دوغاب و نصب نوارهای زهکش، بتن پاشی صورت می گیرد. به همین ترتیب مراحل ذکر شده، تا رسیدن به تراز کف گود تکرار می شوند.

اندازه گیری قطر میلگرد

به طور کلی میلگردها از سایز ۸ تا ۵۰ میلیمتر تولید می شوند، اما گاهی اوقات لازم است که در محل پروژه یا کارگاه سایز و قطر میلگرد را اندازه گیری کرد. بسیاری از افرادی که در زمینه ساخت وساز فعالیت دارند، می توانند به صورت چشمی سایز آن ها را تشخیص دهند. معمولا روش های تشخیص سایز میلگرد به وسیله شابلون، ریسمان، آچار فرانسه و بند انگشت هستند.

انواع خم میلگرد

میلگردها در شکل ها و صورت های متنوعی موجود هستند. برخی از شکل های مختلف این محصول و کاربردهای آن شامل موارد زیر است:

میلگرد راستا

 استفاده در جهت افزایش مقاومت کششی بتن.

میلگرد خاموت

 برای درست کردن خاموت لازم است فرآیند خم کردن میلگردها به صورت سرد و به وسیله ماشین های مجهز انجام می شود. جالب است بدانید دمای خم کردن میلگردها نیز اهمیت دارد، دمای کمتر از ۵ درجه سانتی گراد برای این عملیات مناسب نیست. همچنین خم کردن میلگردهای داخل بتن اصلا توصیه نمی شود. خاموت ها برای جلوگیری از بیرون زدگی آرماتورهای طولی در اثر کمانش، تحمل نیروهای برشی و جلوگیری از گسترش ترک‌ استفاده می شود.

روش های اتصال میلگرد

میلگرد سنجاقی

 سنجاقی نوعی از میلگردهای عرضی است که به رکابی و قلاب دوخت نیز معروف هستند. برای ساخت میلگردهای سنجاقی معمولا از میلگردهای A2 در سایزهای ۸ و ۱۰ استفاده می گردد. این میلگردها باریک و کوچک هستند که از هر دو طرف در ۹۰ یا ۱۳۵ درجه خم می شوند. میلگردهای سنجاقی برای محکم نگهداشتن میلگردهای طولی کاربرد دارد، به راحتی اجرا شده و نیاز به افراد متخصص ندارد.

روش میلگرد خرک

 استفاده برای قرار دادن دو شبکه متوالی افقی با فاصله معین در داخل قالب (‌در بتن ریزی های کف و فونداسیون‌).

روش های اتصال میلگرد

میلگرد رکابی

 استفاده برای در امتداد نگه داشتن آرماتورهای طولی یا عمودی در بتن ریزی دیوارها و دال ها (به شکل حرف u یا بین دو سفره آرماتور (شبکه مش بندی).

استفاده از میلگرد ادکا

 میلگردهای اتکا وظیفه اتصال تیرچه به بال های تحتانی تیر است زیرا گاهی اوقات فضای نشیمن تیرچه ها به اندازه کافی نیست و امکان در رفتن وجود دارد، به همین منظور از میلگردهای ادکا استفاده می شود.

میلگرد ممان منفی

 میلگردهای ممان منفی، روی تکیه گاه نصب می شوند. این میلگرد به میلگرد بالایی تیرچه متصل شده و باید طوری نصب شود که تا فاصله یک دهانه آزاد از تکیه گاه به طرف داخل دهانه، ادامه داشته باشد. میلگردهای ممان منفی وظیفه تحمل لنگرهای منفی تیرچه ها را دارند، به همین منظور از میلگردهای کوچک ۸ ، ۱۰ ، ۱۲ یا ۱۴ استفاده شده و این نوع از میلگردها در قسمت فوقانی بتنی سقف و بین دو دهانه مجاور به کار برده می شود.

روش های اتصال میلگرد

میلگرد‌ گذاری شالوده‌ ها

میلگردها به صورت شبکه ای، در کف شالوده به منظور چسبندگی بیشتر و انتقال مناسب تر نیرو، بین فولاد و بتن در کناره های فوندانسیون قرار می گیرند. با توجه به میزان بار و عمق فوندانسیون، سیستم میلگرد گذاری در آن ها می تواند به صورت شبکه های تحتانی یا ترکیبی از شبکه های تحتانی و فوقانی باشد. برای حفظ فاصله مناسب بین دو شبکه از خرک (‌میلگرد خم شده به صورت تکیه گاه) استفاده می شود.

اهمیت شناسایی میلگرد در بتن

شناسایی میلگرد در بتن از اهمیت بالایی برخوردار بوده چرا که در بسیاری از مواقع در هنگام ساخت و ساز نیاز به برش و حفاری سازه های بتنی می باشد که در صورت آگاه نبودن از جایگاه میلگرد، ممکن است خسارات جبران ناپذیری رخ دهد.شناسایی میلگرد در بتن با استفاده از دستگاه هایی قابل تشخیص می باشد، مانند دستگاه GPR، میلگرد یاب (Rebar Detector)، فلزیاب (Metal Detectors)، Cover Meters و غیره است.

روش های اتصال میلگرد

تست میلگرد

برای تعیین کیفیت میلگرد لازم است آزمایش هایی بر روی میلگردها انجام گردد. کیفیت و استحکام آن ها و تعیین مقاومت کششی تسلیم، کششی نهایی و تنش گسیختگی به وسیله تست میلگرد تعیین می شود. تست میلگرد، شامل تست خمش، تست خستگی و تست کشش است.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button