ریخته‌ گری با قالب دائمی

  • خانه / ریخته‌ گری با قالب دائمی

ریخته‌ گری با قالب دائمی

ریخته‌ گری با قالب دائمی یک فرآیند از ریخته گری فلزات می باشد . در آن از قالب‌های چندین بار مصرف یا به اصطلاح «دائمی» استفاده می‌شود که معمولاً از جنس فلز می‌باشند.از شناخته شده‌ترین زیرشاخهٔ این شیوه، ریخته‌ گری نیمه منجمد می‌باشد.

ریخته‌ گری با قالب دائمی

پرکاربردترین فلزات در ریخته گری قالب دائم عبارتند از: آلومینیوم، منیزیم، آلیاژهای مس و سایر فلزات همچون قلع،روی، آلیاژهای سرب . آهن و استیل هم در قالب‌هایی از جنس گرافیت ریخته گری می‌شوند.معمول‌ترین قطعاتی که با این روش تولید می‌شوند عبارت اند از: چرخ دنده، هزار خار، جعبه دنده، اسباب لوله کشی، محفظهٔ تزریق سوخت و پیستون موتور اتومبیل و…

ریخته‌ گری با قالب دائمی


مراحل این فرآیند

 آماده سازی قالب

ابتدا قالب گرم می گردد. تا دمای حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ درجه فارنهایت گرم و اجازهٔ جریان بهتر به فلز می دهند . سپس یک پوشش سرامیکی برای سطح حفره دار قالب به کار می رود . تا هم فرایند جداسازی قطعه از قالب آسان تر شود هم اینکه عمر قالب افزایش یابد.

ریخته‌ گری با قالب دائمی


مونتاژ قالب

قالب‌ها حداقل از ۲ قسمت تشکیل می‌شوند یا ۲ قسمت با مرکزهایی دیگر برای تولید قطعاتی پیچیده‌تر. مرکزها معمولاً از جنس آهن یا استیل هستند ولی گاهی از ماسهٔ قابل کاربرد هم استفاده می‌شود. در این مرحله مرکزها جایگذاری می‌شوند و دو نیمه در هم چفت می‌شوند .

ریخته‌ گری با قالب دائمی

ریختن مذاب

در این مرحله فلز مذاب توسط ملاقهٔ مخصوصی و به آرامی از طریق سوراخ راه گاه بالای قالب داخل قالب جاری و وارد حفره‌ها می‌شود. مرحلهٔ جریان فلز مذاب داخل قالب از سوراخ راه گاه بالای قالب انجام می گردد .

ریخته‌ گری با قالب دائمی

خنک کردن

به فلز مذاب درون قالب زمان جهت خنک و جامد شدن داده می شود.

ریخته‌ گری با قالب دائمی


بازکردن قالب

بعد از طی مرحلهٔ انجامد ۲ نیمهٔ قالب از هم باز می‌شوند . قطعهٔ منجمد ش خارج می‌شود.

ریخته‌ گری با قالب دائمی

پرداخت کاری قطعه

در حین خنک کردن، فلز باقی مانده در راه گاه به قطعهٔ اصلی میچشبد و در این مرحله این چنین قسمت‌های زایدی باید از قطعه جدا و کنده شوند .

ریخته‌ گری با قالب دائمی

رایج‌ترین فرایندهای ریخته گری با قالب دائم 

روش نیمه جامد

این روش یک حالت ویژه از ریخته‌ گری قالب دائم می‌باشد . در این فرآیند تمام فلز مذاب منجمد می شود .

ریخته‌ گری با قالب دائمی

روش کورتیاس

در این روش از یک پیستون برای جمع‌آوری فلز مذاب داخل راه گاه استفاده می‌شود که روشی مناسب برای تولید قطعاتی با ضخامت‌های کم و دارای جزئیات می‌باشد.

ریخته‌ گری با قالب دائمی

روش تحت فشار

در این روش به جای استفاده از جاذبهٔ زمین برای جاری شدن مذاب، از فشار حدود ۱ اتمسفر استفاده می‌شود. نگهداری فلز تحت این فشار باعث می‌شود که قالب به‌طور کامل پر شود و هر میزان افتی در مرحلهٔ خنک کردن را متعادل نگه می‌دارد. خواص مکانیکی قطعهٔ تولیدی توسط این روش به نسبت روش‌های سنتی ۵ درصد برتری دارد.

ریخته‌ گری با قالب دائمی

روش تحت خلاء

این روش بسیار مشابه روش تحت فشار می‌باشد، با این تفاوت که به جای استفاده از فشار، فلز مذاب را تحت خلاء قرار می‌دهند.در هر ۲ روش تحت فشار و تحت خلاء، مادامی که تغذیه کننده‌ای استفاده نشود، بازده بالایی خواهیم داشت.در این روش نیز خلوص فلز به خوبی حفظ می‌شود و برتری خواص مکانیکی نسبت به روش‌های سنتی حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد می‌باشد.

ریخته‌ گری با قالب دائمی

ریخته‌ گری در قالب‌های دائمی بدون الگو

در ریخته‌ گری با قالب‌های دائمی بدون الگو، به جای استفاده از الگو، شکل قطعه نهایی مورد نظر در داخل یک قالب دائمی، معمولاً از جنس فلز یا گرافیت، ماشین‌کاری می‌شود. هزینه ساخت قالب در این روش بالاست، اما از این قالب برای ساخت هزاران قطعه می‌توان استفاده کرد.

روش‌های ریخته‌ گری در قالب‌های دائمی بدون الگو

ریخته‌ گری در قالب دائم

این روش یک فرایند شبه-دقیق است و به دلیل قابلیت خنک‌شدن سریع قالب می‌تواند خواص مکانیکی بهتری در قطعه ایجاد کند. به علاوه با این روش امکان ساخت قطعات با ابعاد یکنواخت، تلرانس‌های دقیق، و سطوح صاف امکان‌پذیر است. این قالب‌ها اغلب از جنس چدن خاکستری و فولاد کربنی و فولادهای ابزاری کارگرم و گرافیت ساخته می‌شوند. این قالب‌ها برای ریخته‌ گری فلزات غیرآهنی از قبیل آلیاژهای آلومینیوم، مس، منیزیم، سرب و روی مناسب هستند.

برخی از چدن‌های خاکستری را نیز می‌توان در این قالب‌ها ریخته‌ گری کرد. ریخته‌ گری در قالب دائم را هم می‌توان به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک برای تولید انبوه انجام داد. برای انجام مطلوب این فرآیند ، قالب‌های دائمی معمولاً قبل از شروع فرآیند پیش‌گرم و در دمای مناسب نگهداری می‌شوند. این کار باعث بهبود جریان مذاب و کاهش صدمات حرارتی به قالب می‌شود. خط جدایش را می‌توان برای راحت‌تر جدا کردن قطعه ریختگی به صورت عمودی قرار داد. برخی فلزات در قالب‌های افقی خروجی بهتر ی دارند . با روش های موجود چرخش قالب ، قالب را پس از اتمام بچرخانند.

پس از مذاب ریزی امکان گرمایش یا سرمایش کمکی نیز وجود دارد. ماهیچه‌ها می‌توانند قطعات فلزی متحرک در داخل خود قالب باشند یا آنها را از ماسه یا گچ درست کرده و در داخل قالب قرار داد. به روشی که در آن از ماهیچه‌های ماسه‌ای یا گچی استفاده گردد فرایند ریخته‌ گری قالب شبه دائم گفته می‌شود. از اینسرت‌ها نیز می‌توان برای هواکشی، خنک‌کاری، گرمایش یا افزودن قابلیت‌های دیگر به قطعه نهایی استفاده کرد. برای افزایش عمر قالب، کنترل انجماد مذاب، و راحت‌تر شدن جدایش قطعه از قالب، اجزای داخلی آن با پوشش‌هایی پوشانده می‌شود. این پوشش‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: پوشش‌های عایق و پوشش‌های روانکار. برخی پوشش‌ها هر دو عملکرد را فراهم می‌کنند.

ریخته‌ گری گریز از مرکزی

این روش شامل انجماد ماده مذاب تحت یک نیروی گریز از مرکزی توسط یک قالب دوار دائم یا یکبارمصرف می‌باشد. این نیرو باعث تولید قطعه‌ای چگال‌تر نسبت به قالب‌های ثابت می‌شود. تقریباً هر ماده‌ای را می‌توان به این روش ریخته‌ گری کرد. دو روش ریخته‌ گری گریز از مرکزی اصلی وجود دارد: ریخته‌گری گریز از مرکزی واقعی و ریخته‌گری نیمه-گریز از مرکزی.

از این روش برای تولید لوله‌های قطر بالا، لوله‌های دوفلزه، غلتک‌هایی با هر نوع طول یا ضخامت استفاده می‌شود. قطر خارجی و طول توسط قالب و قطر داخلی با میزان مذاب وارده کنترل می‌شود. در ریخته‌ گری نیمه-گریز از مرکزی قالب کل شکل قطعه را ایجاد می‌کند. قالب معمولاً افقی دوران و مذاب از بالا ریخته می‌شود. در صورتی که قطعه توخالی باشد از ماهیچه استفاده می‌شود.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button