سپری ، خواص و کاربردها

  • خانه / سپری ، خواص و کاربردها

سپری ، خواص و کاربردها

سپری یا پروفیل T، یکی از مقاطع پُرکاربرد در ساختمان‌سازی و صنعت است. بسیاری از افراد، ممکن است که تیرآهن سپری را با نبشی اشتباه بگیرند، اما باید گفت که این دو مقطع با هم متفاوت هستند. در این مقاله به بررسی کامل تیرآهن سپری، کاربردها و انواع آن می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

سپری

سپری چیست؟

این محصول ها بال و جان باریک و بلندی دارد و از آنجایی که شکل ظاهری‌اش شبیه به حرف T است، به پروفیل T نیز شناخته می‌شود. این محصول صنعتی و ساختمانی به دو صورت فابریک و پرسی تولید می‌شود؛ در برخی موارد نیز تیرآهن را از وسط به صورت طولی بُرش می‌دهند و این محصول را تولید می‌کنند. اگر قرار باشد از این مقطع در اتصالاتی استفاده شود که به ضخامت بالا نیاز دارند، تیرآهن‌های سنگین و هاش را بُرش می‌دهند تا مقاومت و ضخامت مورد نیاز را برای سپری ایجاد کنند.

سپری

گفتنی است سپری‌هایی که ضخامت ۲ میلی‌متر دارند، کاربردی‌تر هستند؛ اما این محصول در بازار از ضخامت ۰/۹ تا ۲/۵ میلی‌متر موجود است. علاوه بر ضخامت، قیمت آن‌ها نیز باهم تفاوت دارد .

سپری

دیواره‌ی‌ سپری‌ها، معمولاً با لبه‌ی آن‌ها هم‌اندازه هستند و به همین دلیل، نمره‌های مختلفی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، بر اساس اندازه‌ی لبه یا دیواره‌ی سپری است که با واحد میلی‌متر محاسبه می‌شود. مثلاً اگر  اندازه‌ی لبه‌ی آن ۲۰ میلی‌متر باشد، نمره‌اش‌ ۲ می‌شود که اصطلاحاً به آن سپری نمره ۲ می‌گویند. علاوه بر این، اندازه‌ی طول سپری‌ نیز غالباً بین ۶ تا ۱۲ متر است و طبق استاندارد جهانی باید به صورت لبه‌گرد و لبه‌تیز تولید شوند. در ادامه، پیرامون انواع سپری توضیح بیشتری خواهیم داد.

سپری

انواع سپری

سپری‌ها از جنس آهن، مس، آلومینیوم، برنج و استیل هستند و همان طور که گفتیم، از لحاظ ظاهری به دو دسته تقسیم و تولید می‌شوند.همچنین، به دو روش نورد گرم و سرد تولید می‌شوند. در روش نورد گرم از دستگاه‌های پیشرفته استفاده می‌کنند و اگر وزن را معیار قرار دهیم، نورد گرم بین فرآیندهای تولیدی در صدر جدول قرار می‌گیرد.

سپری

این روش، در مقایسه با روش نورد سرد، متداول‌تر است و قطعات مرغوبی که به روش نورد گرم تولید می‌شوند، قیمت کمتری دارند؛ در نتیجه، بیشتر سپری‌ها را به روش نورد گرم تولید می‌کنند تا صرفه‌ی اقتصادی بیشتری داشته باشد. سپری‌های تولیدشده به روش نورد گرم،  استانداردهای متعارفی دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از: DIN EN 10055 ،DIN59051 و DIN1022

سپری
سپری آلومینیومی

از سپری‌های آلومینیومی، بیشتر در موارد روکاری، سقف‌های کاذب، حمام‌ها و آشپزخانه‌ها استفاده می‌شود و به دلیل استحکام مناسب و نظافت آسان آن، در طراحی فروشگاه‌ها و به طور کلی، معماری مدرن نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سپری
سپری آهنی

انواع سپری‌های آهنی موجود در بازار، شامل دو نوع است:

آهنی فابریک

پروفیل سپری آهنی فابریک، پروفیلی به شکل T است که پس از طی مراحل نورد، به شکل سپری درمی‌آید. این پروفیل، دارای عرض و ضخامت بال و جان بوده و وزن محصول تولیدشده نیز منطبق با استاندارد آلمان یا همان جدول اشتال است.

آهنی نوردی

سپری آهنی نوردی، پروفیلی هندسی‌شکل است و تفاوتش با سپری‌های آهنی فابریک در وزن کمتر است؛ در نتیجه، مقاومت کمتری نیز دارد و در مواردی استفاده می‌شود که ابعاد، اولویت و اهمیت بیشتری داشته باشد.
اما دسته‌بندی سپری‌های آهنی به اینجا ختم نمی‌شود؛ سپری‌ها از لحاظ شکل ظاهری مقطع نیز به سه دسته‌ی مختلف تقسیم می‌شوند:

  • اضلاع متساوی که عرض و ارتفاع آن‌ها برابر است.
  • سپری با اضلاع نامتساوی که در آن‌ها ارتفاع، نصف عرض است.
  • سپری با ارتفاع زیاد

جدول وزن سپری

در جدول زیر به تفصیل، وزن سپری شرح داده شده است. وزن سپری آهنی ارائه‌شده در این جدول نیز با احتساب طول ۶ متر، در نظر گرفته شده است.

جدول وزن سپری
جدول وزن سپری

به غیر از سپری، نبشی و ناودانی هرکدام تفاوت های زیادی با هم دارند و در صنایع مختلفی قابل استفاده هستند.

سپری

کاربرد سپری

این محصول از آن دسته مقاطع فولادی است که امروزه به شدت مورد توجه قرار گرفته و در صنعت ساختمان‌سازی و به طور کلی در صنعت، کاربرد زیادی دارد. با نگاه دقیق‌تر به پیرامون خود، نمونه‌های زیادی از کاربرد آن‌ها را خواهیم دید.

نمونه‌هایی از کاربرد این محصول را مرور می‌کنیم تا ملموس‌تر شود

  • اتصال پل‌ها به ستون‌ها
  • ستون و خرپا (سازه‌های صلب از واحدهای مثلثی‌شکل)
  • ساخت انواع در و پنجره
  • استحکام اسکلت گلخانه‌ها
  • سقف‌های شیشه‌ای و ساخت سازه‌های فلزی
  • به عنوان قطعه در سقف‌های کاذب
  • نماکاری خشک یا خشکه‌چینی
  • به عنوان مهارکننده در ساختمان‌ها
  • صنعت سدسازی
  • گاردریل‌ها (کنار اتوبان، کنار پل و …)
  • سقف‌های نورگذر
  • زیرسازی‌های فلزی
  • کلاف‌بندی دیوارهای بنایی (وال پست)
سپری

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button