سیم مفتول ، انواع ، خواص و کاربردها

  • خانه / سیم مفتول ، انواع ، خواص و کاربردها

سیم مفتول ، انواع ، خواص و کاربردها

سیم مفتول آهنی یا Steel wire rod محصولی نیمه پایانی است که از بیلت فولادی تولید میگردد. این محصول برای کارخانه تولیدی یک محصول نهایی بوده و برای کارگاه های تولیدی محصولات مفتولی یک متریال خام به حساب می آید.

سیم مفتول

پس از عملیات نورد سیم مفتول به صورت کویل یا کلاف بسته بندی می شود لذا وزن سیم مفتول را به صورت وزن کلاف سیم مفتول بیان می کنند. قیمت سیم مفتول در قیمت محصولات تولید شده از سیم مفتول نظیر قیمت سیم خاردار، قیمت توری حصاری، قیمت توری مرغی، قیمت انواع توری و قیمت سیم آرماتور تاثیر گذار می باشد.

سیم مفتول

سیم مفتول

محصولی فولادی که به طور متداول دارای سطح مقطع 0.4 تا 4 میلیمتر متغیر و با استفاده از فرآیند کشش و نورد گرم تولید می گردد سیم مفتول نام دارد. این محصول عموما از فولاد کم کربن ساخته می شود. به عنوان مثال بر اساس استاندارد DIN EN ISO 16120-2 جنس C32D، بر اساس استاندارد ASTM A510M جنس 1008 و یا بر اساس استاندارد GOST30136 جنس Ct0M گرید های فولاد به کار رفته در تولید این محصول هستند.

سیم مفتول

به عبارت دیگر هر کدام از گریدها محتوی میزان مشخصی از کربن و دیگر عناصر آلیاژی می باشند که به دلیل گسترده بودن انواع سیم مفتول تولیدی، گرید های مختلفی از این محصول وجود دارد. مفتول فولادی می تواند به صورت خام یا همان مفتول سیاه باشد و یا می تواند در مواردی گالوانیزه شود. نوعی مفتول فولادی که برای تولید محصولات یک پارچه تر به کار می رود به صورت آنیل شده در بازار وجود دارد. و نوعی از این محصول را با استفاده از پی وی سی روکش دار می نمایند.

موارد ذکر شده برای مفتول فولادی صدق می نماید در حالی که یکی دیگر از انواع این محصول سیم مفتول مسی می باشد، اگرچه این نوع سیم مفتول نیز کاربرد بسیار زیادی در صنعت خصوصا صنعت برق دارد، لازم به ذکر است این گونه از این محصول را مسوار نیز می گویند.

انواع مفتول

همانگونه که گفته شد تنوع مفتول ها به لحاظ جنس مفتول می باشد. در این بخش انواع مفتول فولادی را با هم بررسی می کنیم

مفتول سیاه

مفتول سیاه یا مفتول آرماتور بندی محصولی فولادی است که قابلیت خوبی برای خم و تابیده شدن دارد.این محصول با مقاومت خوبی می تواند تابیده شود، بافته شود و یا دوباره به حالت اول باز گردد. مفتول سیاه از فولاد کم کربن تولید می شود، از این رو پلاستیسیته بالایی دارد. در کل می توان گفت شکل پذیری مفتول سیاه بسیار خوب و در عوض مقاومت آن در مقابل خوردگی ناچیز می باشد.

سیم مفتول

با توجه به اینکه مفتول سیاه هیچ پوششی ندارد به شدت در معرض خوردگی می باشد. معمولا مفتول سیاه با قرار گرفتن در معرض هوا زنگ می زند. آثار زنگ زدگی همواره بر روی سیم مفتول سیاه به صورت لکه های قرمز رنگی مشخص می گردد.

سیم مفتول
مفتول گالوانیزه

مفتول گالوانیزه از گالوانیزاسیون مفتول سیاه به دست می آید. این نوع مفتول برای محیط های مرطوب قابل استفاده می باشد. مفتول گالوانیزه به دو صورت گالوانیزه گرم و یا گالوانیزه سرد تولید می گردد. نوع گرم این محصول کاملا یکپارچه و براق می باشد و به طور کل می توان گفت کیفیت مفتول گالوانیزه سرد نسبت به مفتول گالوانیزه گرم پایین تر می باشد.

مفتول گالوانیزه گرم

هنگامی که سیم مفتول سیاه را در وان مذاب از فلز روی غوطه ور می کنند و گالوانیزاسیون با عمق زیادی در سطح فلز  اعمال میگردد این محصول را سیم مفتول گالوانیزه گرم می نامند.

مفتول گالوانیزه سرد

در فرآیند گالوانیزاسیون سرد این محصول ، مانند دیگر محصولات فولادی که با فرآیند گالوانیزه سرد تولید می گردند، با استفاده از روش الکترولیز، سیم مفتول سیاه را آبکاری می کنند. عمق گالوانیزاسیون در این حالت کمتر از گالوانیزاسیون گرم می باشد.

سیم مفتول
سیم مفتول پی وی سی

مفتول پی وی سی همان مفتول سیاه می باشد که طی فرایند پوشش دهی با مواد پی وی سی پوشش داده شده است. عملیات پوشش دهی مفتول بوسیله دستگاه روکش مفتول انجام می گردد. این نوع مفتول مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی داشته در عین حال قابلیت شکل پذیری آن بالا می باشد.

سیم مفتول استینلس استیل

سیم مفتول استینلس نیز نوعی دیگر از این محصول می باشد. این نوع مقاومت بالایی نسبت به زنگ زدن دارد. قیمت این محصول نسبت به قیمت سیاه و یا قیمت گالوانیزه بالاتر است. اصولا محصولات فولادی از جنس فولاد زنگ نزن قیمت بالاتری نسبت به قیمت محصولات فولادی تولید شده از فولاد کربنی دارند.

سیم مفتول

از این رو استفاده از سیم مفتول استینلس استیل در جاهایی است که به لحاظ مهندسی و اقتصادی چاره ای به غیر از استفاده از این نوع محصول وجود ندارد. به این محصول سیم مفتول نگیر هم میگویند. دلیل این تسمیه این است که محصولات فولادی استینلس استیل به دلیل آرایش کریستالی مخصوص به خود، خاصیت مغناطیسی نداشته و جذب آهن ربا نمی شوند.

کاربرد سیم مفتول

در مورد کاربردهای این محصول نمی توان به یک جمع بندی کلی رسید. به دلیل انعطاف این محصول کاربردهای زیادی برای آن در نظر گرفته می شود. همچنین دامنه ی جنس این محصول باعث گسترده شدن بیشتر کاربردهای آن می گردد. در جایی که از سیم مفتول برای بستن قالب به صورت موقت استفاده می شود نیاز نیست از نوع گالوانیزه انتخاب گردد. در جایی که تولید مش پرسی مد نظر باشد بدلیل این که استفاده از نوع بسیار نرم با ضخامت پایین مقدور نیست به همین ترتیب نوع محصول متناسب با کارآیی آن در نظر گرفته شود.

کاربردهای این محصول

لیست زیر نشان دهنده ی رایج ترین کاربردهای این محصول می باشد

تولید انواع توری اعم از توری حصاری، توری مرغی، توری گابیون، توری فرنگی و توری پرسی

تولید سیم خاردار های خطی و حلقوی به عنوان سیم راسته و یا خار مربوط متصل به آن

بستن قسمت های مختلف قالب برای محصور کردن محوطه بتن ریزی

در قسمت های مختلف آرماتور بندی

بستن رابیتس گالوانیزه

تولید سیم جوش

تولید فنر

سیم مفتول

مشخصات فنی سیم مفتول

مهمترین مطلبی که در هنگام ذکر مشخصات فنی این محصول می بایست در نظر گرفت جنس آن می باشد. برای نمونه چند نوع مفتول متداول با جنس های مختلف را در جدول مشاهده می کنیم

گرید فولادماکزیمم درصد کربنمنگنزفسفرگوگردسیلیسیومکرومتنش تسلیمدرصد ازدیاد طولدرصد کاهش سطح مقطع
SAE 10060.080.40.040.05360-45037-4565-75
SAE 10080.10.50.040.05370-42535-4365-75
RSt340.160.80.040.050.040.01360-42038-4567-78
RSt370.180.80.040.070.040.01400-47035-4365-75
SG20.151.850.0250.0351.15500-56038-4773-80
S20.151.250.030.030.1420-46037-4873-80
S2MO0.151.20.0250.0250.25
SG30.131.90.0250.0351.2

نحوه تولید سیم مفتول

این محصول از لحاظ نحوه تولید به دو نوع طبقه بندی می گردد که عبارتند از فابریک و کششی. محصول فابریک همانگونه که از نامش مشخص می گردد سیم مفتول تولید شده در کارخانه به صورت مستقیم می باشد. این محصول با استفاده از فرآیند نورد گرم در کارخانه تولید می شود و به همان صورت در بازار ارائه می گردد .

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button