شیر توپی فولادی ، خواص و مصارف آن

  • خانه / شیر توپی فولادی ، خواص و مصارف آن

شیر توپی فولادی ، خواص و مصارف آن

شیر توپی فولادی ، روش باز وبسته کردن شیر های سیالات چگونه است ؟ و به چه روشی با تغییر زاویه یک شیر، ما می توانیم جریان آب را قطع و سپس دوباره به جریان در آوریم ؟

شیر توپی فولادی

برای اینکار ابزار های و مکانیسم های متفاوتی وجود دارند. یکی از این مکانیسم ها سیستمی می باشد که در این سیستم از قطعه ای مکانیکی به نام شیر توپی استفاده می گردد. شیرهای توپی انواع مختلف زیادی دارند که این محصول از پرکاربردترین ترین آنها می‌باشد. سایر جنس های شیر توپی عبارتند از: شیر توپی برنجی، پلیمری و استنلس استیل.

شیر توپی فولادی

هر یک از این متریال ها، برای کاربرد خاصی طراحی شده اند. این محصول برای تحمل دما و فشار بالا کاربرد دارد و در صنعت به فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد . این محصول دارای دریچه های یک چهارم چرخشی هستند که غالبا با طرح های تمام سوراخ ساخته می شوند.

شیر توپی فولادی

این بدان معناست که آن ها می توانند در صورت بسته شدن جریان کاملا متوقف شده و با باز شدن مانع جریان نمی شوند.این با نرخ جریان و فشار برای کاربرد مهم است.فولاد ضد زنگ یکی از مقاوم ترین مواد موجود در آن است که دارای مقاومت در برابر فشار و دما می باشد.

شیر توپی فولادی

کاربردهای شیر توپی فولادی

شیر توپی فولادی چیست؟

این محصول یکی از انواع شیرهای توپی با متریال فولاد است که مورد استفاده آن به هنگام قطع و وصل جریان سیالات مورد نظر، به خصوص در مناطقی که فشار زیاد است، میباشد. شیر دارای ساختاری کروی می‌باشد که در وسط آن به شکل یک استوانه خالی می‌باشد.

شیر توپی فولادی

تغییر زاویه این استوانه در راستای عمودی باعث عبور یا عدم عبور سیال مورد نظر می‌شود. هنگامی که استوانه داخل شیر در راستای عبور سیال مورد نظر باشد، جریان برقرار است. برای قطع جریان سیال کافیست به جای آن استوانه توخالی، بدنه شیر در راستای جریان باشد.

این محصول دارای یک دسته در بیرون از ساختار مرکزی است که به ما کمک می کند تا شیر را باز و بسته کنیم . هنگامی که این دسته در جهت مسیر باشد یعنی شیر باز است و اگر در راستای عمود بر مسیر باشد به معنی بسته بودن شیر توپی است.

شیر توپی فولادی

در مدل دیگر به جای اهرم دستی کنترل خروج یا عبور جریان توسط یک موتور انجام می‌شود. این نوع از شیر در مواردی که نیروی لازم جهت چرخاندن دسته زیاد باشد کارا و مفید است. این محصول به دلیل جنس فولادین خود عمر ، دوام و استحکام بالایی دارد و تا سال های زیادی قابل استفاده است. این نوع شیر می‌تواند فشاری به اندازه 1000 بار (bar) و حرارتی حدود 400 سلسیوس را تحمل کند.

اما باید توجه داشت که این محصول ضد زنگ نیست و لذا در محیط هایی با جنس خورندگی بالا بهتر است از شیر توپی استنلس استیل بهره برد. اما اگر همزمان نیاز به تحمل فشار بالا و خاصیت ضد اکسید داشته باشد می توانیم به این محصول یک لایه آلیاژ نیکل اضافه کنیم تا ضد زنگ شود.

معایب و مزایایی این محصول

یکی از معایب شیرهای توپی در تمام جنس ها این است که اگر سیال عبوری در وسط ساختار شیر توپی بماند و در دمای پایین یخ بزند، بعلت افزایش حجم مایعات هنگام یخ زدن (همان آزمایش معروف دبیرستان که اگر آب یخ بزند به علت قرار گرفتن مولکول های اکسیژن در بین مولکول های آن حجم آن حدود 9% افزایش میافت.) می تواند باعث ترک خوردن ساختار شیر توپی فولادی و از بین رفتن کارایی آن در دراز مدت شود.

از مزیت های استفاده از شیر توپی فولادی می‌توانیم به مواردی همچون وزن پایین، آب بندی مناسب، نصب آسان و سرعت بالا در باز و بسته شدن اشاره کرد. همچنین این نوع شیر بعلت ساختار ساده ای که دارد نسبت به سایر ابزارهای مربوط به کنترل باز و بسته کردن جریان سیالات، قیمت مناسب تری دارد.

شیر توپی فولادی

‎شیر توپی فولادی انتخابی مناسب

انتخاب گسترده ای از شیرهای توپی از مواد برنز ، برنج ، فولاد کربن یا فولاد ضد زنگ در دسترس است. این محصول مناسب را به صورت یک تکه ، دو تکه ، سه تکه ، پورت کامل یا پورت معمولی انتخاب کنید.

این محصول چگونه کار می کند

سوپاپ های توپی ، دریچه های یک چهارم چرخشی هستند که غالباً با طرح های تمام سوراخ ساخته می شوند. این بدان معناست که آنها می توانند در صورت بسته شدن جریان کاملاً متوقف شده و با باز شدن مانع جریان نمی شوند. این با نرخ جریان و فشار برای کاربرد مهم است. فولاد ضد زنگ یکی از مقاوم ترین مواد موجود در آن است که دارای مقاومت در برابر فشار و دما می باشد. کاربردهای زیادی برای شیرهای توپی فولادی ضد زنگ وجود دارد.

مشخصات فنی این محصول

نام شیر: شیر توپی GDV فولادی

مدل شیر توپی:Floting

برند شیر توپی:GDV

جنس بدنه:کربن استیل

انواع شیر توپی فولادی و کاربرد آن

از نظر کاهش یا عدم کاهش جریان عبوری به دو دسته زیر تقسیم می شود

۱) مدل reduced bore

در این نوع شیر، مساحت استوانه درونی شیر، از مساحت لوله ای که داخل آن قرار دارد کمتر است. در نتیجه هنگامی که سیال به این استوانه می‌رسد مجبور است مقدار کمتری در واحد زمان عبور کند. لذا فشار خروجی از شیر کم می‌شود. ساخت این مدل از شیر توپی فولادی نیازمند دقت و مهارت بالایی است چرا که اگر اندازه ها دقیق نباشند باعث ایجاد تلاطم در جریان عبوری از لوله ها می شوند.

۲) مدل full bore

این نوع از شیر استوانه ای دقیقا اندازه مساحت لوله را دارد و تمام جریان سیال را از خود عبور می دهد.

شیر توپی فولادی

تقسیم بندی برحسب بدنه

با توجه به بدنه اصلی این محصول آن را به پنج دسته تقسیم می‌کنند

۱) شیر توپی فولادی single piece یا یک تکه

۲) شیر توپی فولادی three piece یا سه تکه

۳) شیر توپی فولادی split body یا چند تکه: مزیت آن نصب ساده و عیب آن عدم کارایی در فشارهای بالا است.

۴) شیر توپی فولادی top entry یا ورودی از بالا

۵) شیر توپی فولادی welded body یا بدنه جوشی: این نوع از شیر قابلیت تحمل فشار بالایی دارد و زیر زمین به کار میرود. اما تعمیر آن درصورت خرابی سخت و گاهی غیر ممکن است.

هر یک از این دسته های شیر توپی، در شرایطی خاص کاربرد بهتری دارند .

تقسیم بندی برحسب ساختار

این محصول را براساس ساختار کروی آن نیز دسته بندی می کنند.

از انواع آنها می توان به انواع شناور ، شیر توپی فولادی ترونیون و شیر توپی فولادی V شکل اشاره کرد. شیر توپی فولادی V شکل در مواردی کاربرد دارد که نیاز به تنظیم دقیق تر خروجی داشته باشیم. شیر توپی فولادی ترونیون از چهار سمت به بدنه وصل میشود و در موارد فشار بالا قابل استفاده است. این نوع از شیر توپی فولادی نسبت به سایرین قیمت بیشتری دارد.

از این محصول علاوه بر کنترل خروج و عدم خروج سیالات، در کنترل گاز ها نیز استفاده میشود.

کاربرد های روزانه

شیر آب منازل، شیر سینک ها، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال ها، شومینه های گازی و …

شیر توپی فولادی

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل تهران که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button