عملیات رنگ ورق گالوانیزه ، انواع و مزایا

  • خانه / عملیات رنگ ورق گالوانیزه ، انواع و مزایا

عملیات رنگ ورق گالوانیزه ، انواع و مزایا

عملیات رنگ ورق گالوانیزه ، همانطور که می‌دانید رطوبت بزرگترین عامل زنگ زدگی فولاد و ورق‌های فولادی است. هنگامی که مقاطع فولادی در مجاورت با هوا و اکسیژن قرار می‌گیرد ، اکسید گردیده و ترکیبات شیمیایی آن تغییر می‌کند. از این رو فرآیندی به نام  گالوانیزاسیون بر روی ورق انجام می‌شود تا آن را در برابر رطوبت محافظت کند.

عملیات رنگ ورق گالوانیزه یکی از راه‌های افزایش مقاومت و زیبایی ورق است. یکی از پرکاربردترین ورق‌ها در صنایع، ورق‌های ضدزنگ و یا گالوانیزه است. برای آشنایی با ورق گالوانیزه ، رنگ کردن ورق گالوانیزه ، شیوه ساخت ، تهیه و کاربردهای آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

هدف از رنگ نمودن ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه، ورقی است که طی فرآیند گالوانیزاسیون، تولید می‌شود. در این فرآیند، ورق فولادی، روی اندود می‌شود تا در برابر ضعیف شدن و زنگ زدگی مقاوم باشد. از این رو این گونه مقاطع، طرفداران بیشتری دارند. اگر به نرده‌ها یا چراغ‌های راهنمایی رانندگی نگاهی بیندازید، اثری از آن می‌بینید.

اما سوال این است که چه ماده اولیه‌ای برای گالوانیزاسیون ورق مناسب‌تر است؟ در ادامه ما به این پرسش، جواب روشنی خواهیم داد. رنگ کردن ورق گالوانیزه از بهترین روش‌های موجود جهت مقاوم‌سازی است. این نوع ورق به سبب ظاهر زیبایش ، اکثرا در سقف خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراحل آماده سازی ورق گالوانیزه جهت رنگ

فرآیند رنگ ورق گالوانیزه به صورت زیر است:

  • در  ابتدای کار، ورق می‌بایست از هرگونه گرد و غبار و چربی، پاک و تمیز باشد.
  • در مرحله بعدی ورق‌های توسط دستگاهی مجدداً مورد بازبینی قرار می‌گیرند تا هرگونه ایراد موجود بر روی سطح آن رفع شود.
  • پس از اطمینان نسبت به آماده بودن ورق ، آن را برای خشک نمودن، پاکسازی و بازبینی دوباره می‌فرستند. این مرحله تا جایی ادامه می یابد که پوسته‌ها و زدگی‌ها بر روی آن ، طی مرحلۀ سمباده‌کشی از بین می‌رود و صیقل داده می‌شود.
  • پس از این مراحل، سطوح آن توسط ماده‌ اسیدی شستشو می‌شود. در حالی که باید مقداری سطح رویی ورق ، مقداری زبر باشد ، ورق زبر شده را در جهت مقاوم سازی در برابر خوردگی و اکسیده شدن آهن با پرایمرهای اپوکسی پوشش می‌دهند.
  • پس از آن ورق‌های آماده شده را برای خشک کردن و کاهش رطوبت به اتاق خشک ، هدایت می‌شود.
  • در مرحله بعد ، آن را به اولین مرحله رنگ پاشی می‌فرستند و پس از بازه زمانی 4 ساعته لایه‌ی دوم رنگ را بر روی آن می‌زنند. (بر روی یک لایه ورق، نباید بیش از 2 تا 3 لایه رنگ پاشید.)
  • ورق گالوانیزه شده برای بازبینی مجدد به بخش کنترل کیفی هدایت می‌شوند و مواردی چون: رنگ ، ضخامت ، وزن ، کیفیت رنگ و چسبندگی آن بر اساس DIN EN ISO 2360 مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

مزایای رنگ نمودن ورق گالوانیزه

از مهمترین ویژگی‌های عملیات رنگ ورق گالوانیزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گاهی در جهت زیبایی و تزئین و هم برای افزایش سطح مقاومت ، رنگ کردن ورق گالوانیزۀ انجام می‌شود که هم از نظر ظاهری و هم از نظر مقاومت ، از کیفیت بالایی برخوردار است.
  • البته انتخاب رنگ ورق گالوانیزه باید در نهایت دقت باشد. زیرا که بی‌کیفیت بودن رنگ سبب بی‌کیفیت شدن ورق می‌شود. از این رو به هنگام انتخاب رنگ ورق باید مواردی مانند کوتاه بودن زمان خشک شدن رنگ، حتما در نظر گرفته شود. زیرا کوتاه بودن زمان خشک شدن رنگ بر روی ورق باعث کاربرد هرچه سریع‌تر آن خواهد شد.
  • ورق گالوانیزه ، در برابر دما و حرارت از مقاومت و چسبندگی بالا برخوردار است . زیرا که چسبندگی و مقاومت در برابر ضربه بالا، یکی از خواسته‌های افرادی است که این نوع ورق را خریداری می‌کنند.
  • یکی دیگر از ویژگی‌های ورق رنگی، ضد اشعه UV بودن آن است. زیرا که اشعۀ خورشید توانایی بالایی برای از بین بردن ورق رنگی دارد.
  • قابلیت شستشو بودن ورق یکی دیگر از مواردی است که ورق گالوانیزه شده باید داشته باشد . زیرا پس از گذشت مدتی، ورق نیاز به ترمیم مجدد و رنگ آمیزی دارد.
عملیات رنگ ورق گالوانیزه

انواع طرح ‌ها و رنگ های عملیات رنگ ورق گالوانیزه

ورق رنگی در بازار هم به صورت رول و هم به صورت شیت عرضه می‌شود. از میان رنگ‌های موجود در بازار برخی بیشتر مورد استقبال و توجه قرار می‌گیرند. مانند: آبی ، سبز، قهوه‌ای، قرمز، خاکستری.

ورق رنگی کرکره‌ای یا سینوسی

از این نوع ورق رنگی کرکره‌ای و یا سینوسی در موارد مختلفی مانند لوازم خانگی ، خودرو و بناهای ساختمانی استفاده می‌گردد. این محصول به دو صورت موجود است :

  • الف) کرکره ای درشت
  •  ب) کرکره ای ریز

ورق رنگی ذوزنقه

ورق رنگی ذوزنقه، یکی از کاربردی‌ترین ورق‌ها در اجرای سقف است. این محصول با رنگ‌های مختلف در بازار موجود و به فروش می‌رسد. قیمت ورق ذوزنقه‌ای رنگی بسته به ضخامت مطلوب سفارش ، متغییر می باشد .

ورق رنگی شادولاین

ورق رنگی شادولاین، یکی دیگر از طرح‌های ورق‌ رنگی است. طرح شادولاین شبیه به ذوزنقه در ساخت ساندویچ پانل‌ها، پوشش سقف و دیواره سوله، ساختمان، ویلا، پوشش دیواره سردخانه‌ها و… استفاده می‌شود.

عملیات رنگ ورق گالوانیزه

ورق رنگی سفال

رنگ کردن ورق رنگی گالوانیزه طرح سفال به دلیل وزن سبک، استحکام و زیبایی که دارد ، در سقف آلاچیق‌ها، شیروانی‌ها، سقف‌های شیب‌دار و…. استفاده می‌شود.

عملیات رنگ ورق گالوانیزه

کاربردهای ورق رنگی

ورق رنگی کاربردهای متفاوتی دارد. این کاربردها نسبت به رنگ آن‌ها متفاوت و متنوع است. از جمله کاربردهای این ورق‌ گالوانیزه می‌توان  صنایع لوازم خانگی، صنایع ساختمانی ، صنایع برق و الکترونیک ، تجهیزات ساختمانی مانند: یخچال و فریزر ، سقف کاذب ، انبار ، کارگاه ، آبگرمکن ، اجاق گاز و … را نام برد.

عملیات رنگ ورق گالوانیزه
سخن پایانی

ورق گالوانیزه ورق پرکاربردیست . و علت آن این است که این ورق در برابر خوردگی، ضربه و اکسیداسیون مقاوم است. به کاربردن این ورق به صورت رنگی به این دلیل است که علاوه بر وجه زیبایی ، کارایی و مقاومت بالایی دارد. کاربردهای این ورق به دلیل مقرون به صرفه بودن و طراحی‌های زیبا و کاربردی ، مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرد.

عملیات رنگ ورق گالوانیزه

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button