فرایند تولید ورق سیاه

  • خانه / فرایند تولید ورق سیاه

فرایند تولید ورق سیاه

فرایند تولید ورق سیاه با استفاده از عملیات نورد گرم بر روی تختال صورت می‌گیرد. این فرایند باعث تغییرات زیادی در خواص فیزیکی ماده اولیه می‌شود. مراحل تولید ورق سیاه با استفاده از فرایند نورد گرم بر روی اسلب یا تختال انجام می‌شود. تختال، به عنوان ماده اولیه، یک محصول نیمه‌ساخته فلزی است که در فرایند تولید ورق سیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرایند تولید ورق سیاه

روش تولید ورق سیاه با استفاده از عملیات نورد گرم بر روی تختال، با مراحل مختلفی صورت می‌گیرد. در ابتدا، تختال به کوره وارد می شود. و به دمای ۱۲۸۰ درجه سانتی‌گراد رسیده تا مناسب برای انجام عملیات نورد شود. در این مرحله، فولاد حرارت دیده به وسیله غلتک‌هایی عبور می‌کند. که در خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند. نیروی وارده از سمت غلتک‌ها باعث کاهش ضخامت و افزایش طول تختال می‌شود و به دلیل فشار وارده، خواص فیزیکی و مکانیکی محصول بهبود پیدا می‌کند.

در مرحله بعد، تختال گرم به دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد. تا عیوب ریزساختاری برطرف شود. با این حال، دقت در تنظیم دما ضروری است و عدم توجه به این موضوع می‌تواند هزینه‌های اضافی را به دنبال داشته باشد. در صورت انتخاب دمای نامناسب، رسوباتی ناخواسته در ساختار تشکیل می‌شود.

در ادامه، تختال با آب پوسته زدایی می گردد. و با عبور از قفس‌هایی ضخامت آن ۷۵ درصد کاهش می‌یابد. با کاهش ضخامت تختال، عرض ورق‌های تولیدی افزایش می‌یابد. سپس تختال‌ها به عملیات نورد خشن می‌روند. و در قفس‌های تعبیه گردیده در نورد خشن، با ۲ الی ۴ غلتک، نورد می‌شوند. در این شیوه از نورد، دمای بسیار بالایی استفاده می‌شود. سپس تختال‌ها به جعبه‌های کلاف منتقل می شوند. و هدف از قرار گیری آن‌ها در این مرحله، یکنواخت کردن خواص مکانیکی و دمای ورق است.

در مرحله نهایی، تختال‌ها با عبور از ۵ تا ۷ قفسه نورد، ضخامت ورق تولیدی بار دیگر کاهش پیدا می‌کند (حدود ۱ تا ۴ میلی‌متر). سپس ورق‌ها روی میزهای خنک کننده قرار می‌گیرند تا دمای آن‌ها کاهش پیدا کند. فرایند تولید ورق سیاه به پایان می‌رسد. و ورق‌ها برای انتقال آماده می شوند.

فرایند تولید ورق سیاه

خط تولید ورق سیاه

خط تولید ورق سیاه شامل چندین مرحله است که به طور کلی شامل موارد زیر می‌شود:

  1. نوردگرم پیشین: در این مرحله، تختال به دمای حدود ۱۲۵۰-۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود. تا عناصر آلیاژی حل شده و عیوب ساختاری حاصل از ریخته گری حذف شود.
  2. آب‌پوسته‌زدایی: در این مرحله، تختال با استفاده از آب پوسته زدایی می‌شود و ضخامت آن حدود ۷۵ درصد کاهش می‌یابد.
  3. نورد خشن: در این مرحله، تختال‌ها به عملیات نورد خشن منتقل می شوند. در قفس‌های تعبیه گردیده در نورد خشن، با ۲ الی ۴ غلتک، نورد می‌شود.
  4. جعبه‌کلاف: در این مرحله، تختال‌ها به جعبه‌های کلاف منتقل می شوند. و هدف از قرار دادن آن‌ها در این مرحله، یکنواخت کردن خواص مکانیکی و دمای ورق است.
  5. نورد نهایی: تختال‌ها با عبور از ۵ تا ۷ قفسه نورد، ضخامت ورق تولیدی بار دیگر کاهش پیدا می‌کند (حدود ۱ تا ۴ میلی‌متر).
  6. خنک کننده: در مرحله نهایی، ورق‌ها روی میزهای خنک کننده قرار می‌گیرند تا دمای آن‌ها کاهش پیدا کند.
  7. برش و بسته‌بندی: در این مرحله، ورق‌ها برش می خورند. و به اندازه مورد نظر بسته‌بندی می‌شوند. تا آماده بارگیری و ارسال به مقصد شوند.
فرایند تولید ورق سیاه

ترکیب شکلی ورق سیاه

ورق سیاه در عملیات تولید به صورت مستطیل و با ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. شکل هر ورق سیاه بستگی به نوع کاربرد و مصارف مختلف دارد. برای مثال، ورق‌های سیاه معمولاً به صورت تخت و یا مستطیل، با اندازه‌های مختلف از جمله طول، عرض و ضخامت تولید می‌شوند. همچنین شکل هر ورق سیاه به صورت محدوده‌هایی از انحنای مناسب برای استفاده در قطعات مختلف مهندسی مانند قاب‌های ساختمانی، خودرو و … می‌باشد.

چرا به ورق نورد گرم ورق سیاه گفته می شود؟

ورق سیاه به دو صورت نورد گرم و نورد سرد تولید می‌شود. ولی به دلیل اینکه بیشتر ورق‌های سیاه با استفاده از روش نورد گرم تولید می‌شوند، به آن‌ها ورق نورد گرم (Hot Rolled Coil) هم می‌گویند. در فرایند نورد گرم ، تختال به دمای بالا و در حالت جامد قرار می‌گیرد. و سپس با استفاده از نوردگرم، فشرده می گردد. و به شکل ورق سیاه تبدیل می‌شود. در این روش، ورق سیاه خروجی با خواص مکانیکی بالاتر و قابلیت شکل‌دهی بهتری نسبت به ورق سیاه نورد سرد دارد. لذا به دلیل استفاده بیشتر از روش نورد گرم در تولید ورق سیاه، به آن‌ها ورق نورد گرم نیز اطلاق می‌شود.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button