فولادهای CK ، خواص و کاربردها

  • خانه / فولادهای CK ، خواص و کاربردها

فولادهای CK ، خواص و کاربردها

فولادهای CK

فولاد CK10

فولادهای CK ، فولاد CK10 از قابلیت سخت شدن خوبی برخوردار است ، با خنک شدن در برابر هوا می تواند سخت شود و نیازی به نگرانی در مورد ترک خوردگی آن نیست. فولاد CK10 ورق فولادی با کربن بالا است. حداقل مقدار کربن در فولاد CK10 ۷٪ است .

فولادهای CK

CK 10 یک فولاد کربن ساده با محتوای کربن ۰٫۱در صد است . این یک فولاد با استحکام در شرایط آبکاری (سخت کاری) نسبتاً کم است اما می تواند برای افزایش استحکام متعادل سازی شود .از فولادهای کم کربن مانند CK 10 برای کاربردهایی مانند اتصالات بست و پیچ ها استفاده می‌شوند .

فولادهای CK

این فولاد به طور کلی در حالت آنیل شده یا شرایط سخت شده مورد استفاده قرار می‌گیرد .تغییر پذیری فولاد CK 10 ، به خصوص در شرایط سرد کاری ، کاملاً مناسب است . بر اساس استاندارد فولاد کربن AISI1112 ،  که به عنوان مرجع صد در صد قابل پردازش (راحتی در پردازش و ماشین کاری) در نظر گرفته شده ، فولاد CK 10 با ۵۵ در صد امکان ماشین کاری رتبه بندی خوبی را دارا است .

CK 10 یک فولاد کربن ساده و معمولی است و مقاومت در برابر خوردگی پایینی دارد . اصلا ضد زنگ نبوده و در مجاورت عوامل اکسید کننده زنگ خواهد زد . مگر اینکه سطح آن پوشانده گردد . فولاد CK 10 را می توان با تمام روش های استاندارد جوشکاری جوش داد .

فولادهای CK

فولاد CK15

ورق های فولادی Ck15 برابر با شماره استاندارد آلمان با کد فولادی ۱٫۱۱۴۱ هستند. ورق فولادی Ck15 بیس فولاد های ضد سایش بوده و قابلیت آبکاری بسیار محدودی دارد این فولاد جهت ساخت بسیاری از قطعات صنعتی کاربرد داشته و در صنایع خودرو سازی بسیار پر مصرف می باشد .

فولادهای CK

نام های دیگر: C15E – IASC1141 – S15CK – ۱۰۱۵-۱۰۱۷

خصوصیت: دارای استحکام و سختی پذیری متوسط, مقاومت سایشی خوب و مقاومت تنشی برش خیلی خوب

کاربرد: مناسب برای ساخت قطعات کوچک ماشین آلات تحت سایش با استحکام مغزی پائین, بازوها, بوش‌ها و پیچ‌ها و پین‌ها

دمای پیش گرم: 150 الی ۲۰۰ درجه سانتیگراد

فولاد CK45

  فولادهای CK ، فولاد ck45 فولادی غیر آلیاژی با کربن متوسط است ( در حدود ۰٫۴۵در صد کربن) که به دلیل قیمت ارزان و مقرون به صرفه بودن در ساخت محور پمپ کاربرد زیادی دارد .این نوع فولاد به دلیل کمبود میزان کروم دچار خوردگی و زنگ زدگی می شود. فولاد ck45 جزو فولادهای قابل عملیات حرارتی میباشد که موارد مصرف آن کار سرد، یکنواخت سازی، آب دهی یا برگشت دهی می باشد .

فولادهای CK

در ساخت ابزارهای کشاورزی ، محور ماشین ، میل های رابط، پیج ها، میلنگ، کوپلینگ ها ،ابزار دستی، چرخ دنده، شفت ، انبردست ، پیچ چرخ ها و واشر کف گرد کاربرد دارد. این فولاد به روش القایی یا به وسیله شعله سخت کاری شود و در قطعاتی استفاده شود که در معرض تنش‌های متوسط هستند .

فولادهای CK

فولاد CK60

فولاد CK60 که آن را به نام ۱٫۱۲۲۱ نیز می شناسند در دسته بندی فولاد های آلیاژی تولید شده به روش نورد گرم قرار می گیرد . در آلیاژهای خود عناصر مختلفی دارد که این عناصر باعث بوجود آمدن خواص مختلفی در این نوع فولاد شده اند .عناصر شیمیایی مورد استفاده در این نوع فولاد عبارتند از: “۰٫۷۵ درصد منگنز، ۰٫۳۵ درصد سیلیسیوم و ۰٫۶۱ درصد کربن” .

داشتن این عناصر باعث شده است که این نوع فولاد دارای سختی پذیری و استحکام بیشتری نسبت به نمونه های قبلی خود مانند CK 45 داشته باشد . و در مواردی که نیاز به تحمل فشار و ضربه زیادی است از این نوع فولاد استفاده شود.دمای آهنگری یا فورجینگ این نوع فولاد بین ۸۵۰ تا ۱۰۵۰ درجه سانتی گراد است . دمای آنیلینگ آن بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ درجه سانتی گراد می باشد.

فولاد CK 75

فولاد CK75 که در استاندارد DIN آلمان آن را فولاد ۱۲۴۸ و در صنعنت به فولاد ۱۰۷۸ معروف است . در دسته بندی فولاد های آلیاژی فنری قرار میگیرد .برای آلیاژکاری این نوع فولاد از عناصر و ترکیبات شیمیایی مختلفی استفاده شده است که عبارتند از:کمتر از ۰٫۴ درصد نیکل، “کمتر از ۰٫۱ درصد مولیبدن، ۰٫۰۲ درصد گوگرد، ۰٫۰۴ درصد منگنز، بین ۰٫۶ تا ۰٫۹ درصد منگنز، ۰٫۳ درصد سیلیسیوم، ۰٫۴ درصد کروم و ۰٫۸ درصد کربن” .

فولادهای CK

برای انجام عملیات تنش زدایی بر روی فولاد فنر CK75  باید این نکته را در نظر داشته باشید که آن را حدود مدت زمان ۲ ساعت در درمای ۶۰۰ تا ۶۵۰ درجه سانتی گراد قرار دهید سپس با استفاده از کوره های اتمسفر، دمای آن را کنترل کنید و کم کم آن را به ۴۵۰ درجه سانتیگراد برسانید و بعد از این مرحله قطعه فولادی مورد نظر خود را درون هوای آزاد قرار دهید . از ویژگی های اصلی این نوع فولاد می توان قابلیت الاستیسیته بالا، استحکام بالا و سختی پذیری متوسط را نام برد .

نام های دیگر

75 – C75 – ۱۰۸۰ – ۱۷۷۴

خصوصیت

 استحکام خیلی خوب, سخت پذیری متوسط, خاصیت الاستیسیته خوب, مقاوم در برابر سایش و مقاوم در برابر خوردگی

دمای پیش گرم: 150 الی ۲۰۰ درجه سانتیگراد

الکترود جوشکاری: E7028- OK38.48

خواص مثبت : خاصیت ارتجاعی بالا ، تنش پذیری بالا ، استحکام کششی خیلی خوب ، مقاومت سایشی خوب ، ماشین کاری خیلی خوب ، مقاوم در برابر مواد و محیط های اسیدی

خواص منفی : خصوصیت مقاومت به مواد و محیط های اسیدی در بعضی از فولاد های این گروه می باشد .

کاربرد

 تسمه های فولادی نورد شده سرد برای فنر های با اندازه دقیق و کیفیت سطحی خیلی خوب

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل تهران که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button