فولاد آلیاژی CK60 دارای چه خصوصیاتی می باشد ؟

  • خانه / فولاد آلیاژی CK60 دارای چه خصوصیاتی می باشد ؟

فولاد آلیاژی CK60 دارای چه خصوصیاتی می باشد ؟

فولاد آلیاژی CK60

فولاد آلیاژی CK60  از دسته فولاد های آلیاژی عملیات حرارتی پذیر می باشد که با نام 1.1221 نیز شناخته می شود. این محصول جزو فولاد های کربنی می باشد. از خصوصیات این فولاد می توان استحکام و سختی پذیری بیشتر نسبت به فولاد ck45 را  برشمرد که برای مقاطع با بارگذاری های بالا مناسب می باشد.

فولاد آلیاژی CK60

همچنین این فولاد دارای مقاومت بسیار عالی در برابر اصطکاک می باشد. دمای آنیل کردن این فولاد چیزی بین 700-650 درجه سانتیگراد و دمای فورجینگ آن در حدود 1050-850 درجه سانتیگراد می باشد. این فولاد به روش نورد گرم تولید می شود.

فولاد آلیاژی CK60

فولاد ck60 اغلب به صورت تسمه فولادی عرضه می شود و از این فولاد بیشتر در مواردی استفاده می شود که تحمل فشار یا ضربه پذیری بالایی مورد نیاز باشد. میلگرد ck60 در مراحل سخت سازی حرارت داده می شود و سپس با روغن و آب به سرعت خنگ می شود. عنصر سیلیسیوم در کنار عناصر دیگر به خاصیت فنری بودن این فولاد کمک می کند. سختی فولاد ck60 معادل HB 241 (سختی برینل) می باشد.

فولاد آلیاژی CK60

ترکیبات شیمیایی فولاد 1221

در ترکیب شیمیایی فولاد 1121 عناصر کربن، سیلیسیوم، کروم، فسفر، گوگرد، مولیبدن و نیکل به مقادیر مختلفی که در جدول زیر می بینید به کار رفته اند.

C%Si%Mn%P%
0.57 – 0.650.40.6 – 0.90.035
S%Cr%Mo%Ni%
0.0350.40.10.4
فولاد آلیاژی CK60

فولاد 1.1221

میلگرد CK60 با شماره متریال 1.1221 یا 1221 شناخته می شود.

استانداردهای دیگر ck60

DINAISIJISMat. No
CK601060S58C1.1221

کاربرد فولاد 1.1221

میلگرد ck60 در قطعات مهندسی مکانیک، قطعات موتورها-پیچ ها، شفت ها، محور ها، بازوی اکسل ها، قطعات فرران، قطعات دنده ها پین ها ، میل لنگ ها اجزای فرران، چرخ دنده ها، پیسوله ها، رینگ ها، متصل ها، میل لنگ، مهره ها، چرخ های محرک، میل محور و… کاربردهای فراوان دارد. بطور خلاصه از فولاد CK60 در صنایع خودرو، نفت گاز و پتروشیمی، جنگ افزار سازی، معدن، غذایی و دارویی، تجهیزات آزمایشگاه، ساختمان، کشاورزی و غیره استفاده می شود.

فولاد فنر چیست؟

عناصر مختلفی از جمله سیلیسیم، منگنز، کرُم، وانادیوم و مولیبدن. با مقادیر و درصد های مختلف و مناسبی در فولاد فنر به کار رفته اند. این آلیاژ دارای پایداری در کشش می باشد. و این ویژگی در فولاد فنر بسیار حائز اهمیت می باشد.با توجه به وجود عناصری همچون سیلیسیم و کروم در فولاد فنر. خواصی همچون الاستیسیته و مقاومت پایداری در مقابل خوردگی پدید آمده است.

فولاد آلیاژی CK60

خاصیت الاستیسیته باعث می شود. هنگامی که این آلیاژ تحت فشار بسیار زیادی قرار می گیرد. بتواند به مقدار کافی تغییر شکل بدهد. و همچنین باعث می شود که دارای استحکام قابل توجهی در مقابل کشش داشته باشد. بنابراین وجود عنصر سیلیسیم در این آلیاژ نقش بسیار مهم و کلیدی را داراست . لازم به ذکر است که وجود عنصر تیتانیوم در فولاد فنر ، باعث ایجاد مقاومت در مقابل مواد و محیط اسیدی می شود.

فولاد آلیاژی CK60

اگر مقدار و یا درصد عنصر موجود در فولاد فنر افزایش یابد، مقدار این مقاومت نیز افزایش می یابد. و اگر مقدار آن در این آلیاژ کم شود ، طبیعتاً میزان مقاومت نیز کاهش می یابد.فولاد فنر دارای معایبی نیز می باشد. از جمله ی این معایب می توان به قابلیت بسیار پایین جوش کاری و همچنین احتمال بالای ترک خوردگی اشاره کرد .

فولاد آلیاژی CK60

انواع فولاد آلیاژی CK60

فولاد فنر ck از انواع فولادهای قابل عملیات حرارتی می باشند. که انواع مختلفی دارند. از جمله ی آنها می توان به ck70,ck75,ck60,ck45,ck35 اشاره کرد. که دارای ویژگی و ساختار متفاوتی نسبت به یکدیگر می باشند. این فولاها در صنعت بسیار پُرکاربرد و پُر مصرف می باشند.

فولادهای فنر ck70 و ck60 از جمله ی فولادهای فنر بسیار پرکاربرد در صنعت می باشند. که در ساخت تولید تسمه های فنر از آن ها استفاده می شود.مقدار و درصدهای عناصر به کار رفته در این آلیاژها با یکدیگر متفاوت می باشد. ولی تا حدودی مقدار این درصدها در فولادهای فنر ck60 و ck70 به یکدیگر نزدیک می باشد.

از فولاد فنر ck75 در موارد بسیار زیادی استفاده می شود. و دامنه ی کاربرد بسیار زیادی دارد. که از جمله ی آن می توان به استفاده در مهندسی مکانیک، قطعات موتورها – پیچ ها، شفت ها، محورها. بازوی اکسل ها، قطعات فرران، قطعات دنده ها کردن پین، میل لنگ ها اجزای فرران، چرخ دنده ها. پیستوله ها، رینگ ها، متصل ها، میل لنگ، مهره ها. چرخ های محرک، میل محور اشاره کرد. بنابراین این فولاد فنر در صنایع خودرو، نفت و گاز و پتروشیمی، جنگ افزار سازی. معدن، غذایی و دارویی، تجهیزات آزمایشگاه. ساختمان، کشاورزی و غیره دامنه ی کاربرد بسیار گسترده ای دارد.

انواع فنرها

فنرها انواع متفاوتی دارند. که از جمله ی آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کششی
  • فشاری
  • پیچشی
  • دیسکی
  • بشقابی
  • دیاگرامی
  • و…

این فنرها در عین حال که ظاهری بسیار ساده ای دارند. اما کاربرد و رفتاری پیچیده و غیر ساده دارند که این موضوع جالب توجه می باشد. بنابراین ساخت و تولید هر یک از این فنر ها نیز با یکدیگر متفاوت می باشد و نیاز به اصول و قوانین علمی متفاوتی دارد .

بنابراین برای ساخت فنر و تولید آن باید اصول و قوانین علمی را به کار برد که کار بسیار پیچیده می باشد و نیاز به یک صنعت توسعه یافته دارد تا بتوان فنری اصولی و مطابق با قوانین علم مکانیک تولید کرد.

مقایسه فولاد Ck60 

میلگرد Ck60 شباهت زیادی با فولاد Ck45 دارد و تنها تفاوت این دو محصول در کروم موجود در Ck60 است.

اگر قصد خرید محصولات استیل برای موارد مصرف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button