فولاد آموتیت چیست و دارای چه ویژگی هایست ؟

  • خانه / فولاد آموتیت چیست و دارای چه ویژگی هایست ؟

فولاد آموتیت چیست و دارای چه ویژگی هایست ؟

فولاد آموتیت

فولاد آموتیت که به آن فولاد ۱٫۲۵۱۰ نیز می گویند . از دسته ی فولادهای آلیاژی تولید شده توسط روش نورد سرد می باشند . که آن ها را با نام بهلری K460 نیز می شناسند .

فولاد آموتیت

این نوع فولاد دارای ترکیبات مختلفی است ، که این ترکیبات باعث شده اند خواصی متفاوتی داشته باشند . به همین دلیل برای مصارف مخصوصی استفاده می گرددد .

فولاد آموتیت

 ترکیبات آلیاژی فولاد آموتیت

  • ۰٫۷ % تنگستن
  • ۰٫۱۵ % وانادیوم
  • ۰٫۷ % کروم
  • ۱٫۲ % منگنز
  • ۰٫۳ % سیلیسیوم
  • ۰٫۹ تا ۱٫۰۵ % کربن
فولاد آموتیت

جدول  ترکیبات آلیاژی فولاد آموتیت

کربنسیلیسیوممنگنزکروموانادیومتنگستن
 0.9 تا۱٫۰۵ در صد   0.3 در صد 1.2در صد  0.7 در صد۰٫۱۵  در صد 0.7 در صد

فولاد آموتیت یکی از انواع فولاد سخت شونده درصنعت فولاد است . که اصطلاحا به آن “فولاد آب دیده ” می گویند

فولاد آموتیت

یکی از خصوصیات اصلی آن ، تغییرات ابعادی بسیار کم آن در شرایط مختلف است . از طرفی وجود تنگستن در ترکیبات این فولاد باعث شده که خاصیت سختی و چقرمگی آن افزایش پیدا کند . 

فولاد آموتیت

روند آنیل کاری این فولاد آموتیت به این صورت است که آن ها را ابتدا در دمای ۷۵۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲ ساعت قرار می دهند و سپس کم کم و با سرعت حدودی ۱۰ تا ۲۰ درجه در ساعت آن را سرد میکنند تا دمای فولاد مورد نظر به ۶۰۰ درجه برسد .

فولاد آموتیت

فولاد ابزار سردکار ۱٫۲۵۱۰ (آموتیت)

با نام بهلری K460 نیز شناخته نوع دیگری از فولادهای ابزار سرد کار می‌باشند که کاربردهای فراوانی در صنعت دارند ، سختی و مقاومت به سایش فولاد ابزار نسبت به سایر فولادها بیشتر می‌باشد .

فولاد آموتیت

در ساخت این آلیاژها از عناصر آلیاژی کاربیدزا مانند کروم، وانادیم، مولیبدن و تنگستن استفاده می‌شود که با درصد وزنی های مشخصی برای ساخت فولادهای ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرد .از لحاظ خواص مکانیکی فولادهای ابزار به فولاد ابزار سرد کار، فولاد ابزار گرم کار و فولاد ابزار تندبر تقسیم می‌شوند .

فولاد آموتیت

همچنین فولاهای ابزار سردکار به چند زیر گروه فولاد ابزار سخت شونده در روغن (O) ، فولاد ابزار سخت شونده در آب (W) ، فولاد ابزار سخت شونده در هوا (A)، فولاد ابزار پرکربن و پرکروم (D) و فولاد ابزار مقاوم در برابر شوک (S) دسته بندی می‌شوند.

فولاد آموتیت

فولاد ابزار گروه D به دلیل بالا بودن عانصر آلیاژی آنها مثل کربن و کروم، پس از عملیات حرارتی سخت کاری، سخت ترین نوع این فولادها خواهد بود . به طوری که نه تنها سطح آنها سخت می شود . بلکه عمق ابزارهای ساخته شده با این گروه نیز سختی بالایی پیدا می‌کنند .

فولاد آموتیت

فولاد ابزار گروه S با توجه به ترکیب شیمیاییشان چقرمگی و مقاومت به ضربه بالایی دارند و در واقع ترد نیستند اما مقاومت به سایش آن‌ها در مقایسه با سایر گروه‌ها کمتر می‌باشد . 

فولاد آموتیت

فولاد ۱٫۲۵۱۰ یا فولادهای آموتیت، یکی از پر کاربرد ترین انواع فولاد در مصارف صنعتی است . کاربردهای گسترده ای دارد که برخی از آن ها عبارتند از: “ماتریس، تولید انواع سنبه، قلاویز و حدیده، ابزارهای مخصوص کشیدن سیم، مته ها و سایر ابزارهای سوراخکاری، ابزار های برشی، پانچ ها، قالب ها و…”

فولاد آموتیت

کاربردهای فولاد ۱٫۲۵۱۰

یکی دیگر از نکاتی که باید در خصوص فولاد آموتیت بدانید این است که شماره استاندارد ۱٫۲۵۱۰ نشان دهنده نوع آلیاژها و درصد استفاده از آن ها می باشد . در مورد این محصولات از آنجایی که وادیوم و تنگستن به محصول اضافه کرده ایم . محصول ما دارای مقاومت بالایی در برابر سایش می باشد . دارای خاصیت برندگی قوی است .که همین باعث شده K460 کاربردهای گسترده ای داشته باشند .

 بخشی ازکاربردهای فولاد ۱٫۲۵۱۰ عبارتند از

  • استفاده در ابزار های اندازه گیری
  • ابزارهای مربوط به فلز کاری
  • استفاده در صنایع چوب و کاغذ به عنوان تیغه برش
  • پرگارهای آهنی، تیغه فرز های برقوکاری
  • ابزارهای مورد استفاده در تراشکاری مانند پیچ تراشی

ویژگی های کلیدی فولاد آموتیت عبارت است از

  • دمای سختی پذیری یا Hardening: 780 تا ۸۲۰ درجه سانتی گراد
  • درجه آنیلینگ یا :annealing 710 تا ۷۵۰ درجه سانتی گراد
  • دمای فرجینگ یا آهنگری (Forging): 850 تا ۱۰۵۰ درجه سانتی گراد
  • دمای محیط مناسب برای خنک کاری (با روش استفاده از روغن یا حمام نمک): ۱۰۰ تا ۴۰۰ درجه سانتی گراد

تفاوت فولاد ابزار سردکار و گرم کار

ترکیب شیمیایی فولاد ابزار سردکار ۱٫۲۵۱۰ (آموتیت) شامل حدود ۰/۵ درصد کروم، ۰/۲ درصد وانادیم، ۰/۶ تنگستن و ۰/۹۵ درصد کربن می‌باشد. این فولاد با توجه به آنالیز و نوع عملیات حرارتی در دسته سخت شده در روغن قرار می‌گیرد . به طور کلی با توجه به موارد استفاده از فولاد ابزار که معمولا تحت تنش و سایش شدید قرار دارند، ضروری است که سختی بالایی داشته باشند و در دمای بالا هم دچار افت سختی نشوند.

تفاوت اصلی فولادهای ابزار سرد کار، گرم کار و تندبر نیز این مقاومت به سایش در دمای بالا می‌باشد ، فولادهای ابزار سرد کار سطح دمای کاری پایین‌تری از فولاد گرم کار دارند و فولاد ابزار گرم کار سختی خود را تا دماهای بالاتری حفظ می‌کند و فولادهای تندبر بالاترین سطح تحمل دما را دارند به طوری که در سرعت‌ها واصطکاک‌های بسیار زیاد هم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

ابعاد و کاربرد میلگرد 1.2510 (آموتیت)

فولاد ۱٫۲۵۱۰ (آموتیت) در کارخانه های فولاد آلیاژی عمدتا به حالت میلگرد (شفت) تولید می‌شوند. قطر این میلگردها از ۳۰ میلیمتر تا ۹۰ میلیمتر بیشترین مقدار فروش را دارد.

این نوع فولاد علاوه بر این که قابلیت سختکاری مناسبی دارد با توجه به کوئنچی که در محیط روغن روی آن انجام میشود کمترین اعوجاج و تغییر ابعادی را دارد .

سخت کاری فولاد ۱٫۲۵۱۰ (آموتیت) با حرارت دهی در دمای ۷۸۰-۸۲۰ درجه سانتیگراد و کوئنچ در روغن انجام می‌شود. به دلیل دقت ابعادی بسیار مناسب این فولاد از آن برای تولید قالب‌های پانچ کاری، قالب پلاستیک، ابزارهای اندازه‌گیری و … استفاده می‌شود. 

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button