فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۴۳ ، خواص و کاربردها

  • خانه / فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۴۳ ، خواص و کاربردها

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۴۳ ، خواص و کاربردها

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۴۳

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۴۳ یا M35 از فولادهای ابزاریست که در دسته فولاد تندبر (High Speed Steels) قرار می‌گیرند. مقاومت به سایش این فولادها بسیار زیاد می‌باشد و سختی بالایشان را تا دماهای بالا هم حفظ می‌کنند، فولادهای ابزار به سه دسته کلی فولاد ابزار سردکار، فولاد گرمکار و فولاد تندبر تقسیم می‌شوند، از بین فولادهای ابزار فولاد تندبر بیشترین خواص حفظ سختی در دمای بالا را دارد .

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۴۳

فولادهای ابزار بر اساس نوع ترکیب شیمیایی شان به سه دسته تنگستن دار، مولیبدن دار و کبالت دار تقسیم می‌شوند. دسته تنگستن دار فولادهای تندبر با کد T شناخته می‌شوند مثل فولادهای T1 و T4 ، همچنین گروه مولیبدن دار و کبالت دار با کد M نشان داده می‌شوند مثل فولاد M35 که از معروف‌ترین این فولادها می‌باشد.

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۴۳

خرید و فروش فولاد ۱٫۳۲۴۳

خرید و فروش فولاد ۱٫۳۲۴۳ معمولا در حالت تسمه و میلگرد به صورت شاخه‌های ۶ متری و بر حسب کیلوگرم انجام می‌شود. فولاد تندبر ۱٫۳۲۴۳ وارداتی با برندهایی از چین و بهلر آلمان در بازار موجود می‌باشد.

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۴۳

قیمت فولاد تندبر ۱٫۳۲۴۳ به دلیل حضور عناصر آلیاژی گران قیمت، خواص منحصر به فرد و روش تولید پر هزینه از بسیاری از انواع معمولی فولاد گرانتر می‌باشد و جز گران قیمت‌ترین آلیاژهای فولادی به حساب می‌آید.

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۴۳

ویژگی های فولاد تندبر ۱٫۳۲۴۳

ترکیب شیمیایی فولاد ۱٫۳۲۴۳ حاوی ۴/۱۵ درصد کروم، ۴/۷۵ درصد کبالت، ۶/۳ درصد وانادیم و ۱/۹ درصد نیکل می‌باشد . به واسطه حضور این عناصر در ترکیب شیمیایی سختی فولاد بسیار بالا خواهد بود و علاوه بر این سختی بالای خود را تا دماهای بالا هم حفظ می‌کنند .

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۴۳

با توجه به اینکه همه‌ی فلزات با افزایش دما با کاهش سختی روبرو می‌شوند، و با در نظر گرفتن این نکته که با توجه به کاربرد فولادهای تندبر در محل کار این ابزارها به دلیل اصطکاک شدید حرارت موضعی بالایی ایجاد می‌شود و دما به شدت بالا می‌رود . به همین دلیل به شدت در معرض افت سختی قرار دارند .

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۴۳

با توجه به ترکیب شیمیایی این فولادها افت سختی فولادهای تندبر در بین فولادها کمترین مقدار می‌باشد و قابل مقایسه با مواد بسیار سختی مثل سرامیک‌های صنعتی هستند . برای موادی که در دمای بالا کار می کنند یک پارامتر مهم به اسم سختی قرمز تعریف می‌شود .

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۴۳

در محدوده‌ی دمایی مشخصی افت شدیدی در سختی فلز رخ می‌دهد . سختی ماده در این دما به سختی قرمز فلز معروف است . سختی قرمز فولاد تندبر ۱٫۳۲۴۳ بالا می‌باشد . با توجه به این ویژگی این فولادها در ساخت ابزارهایی با سرعت براده برداری بسیار بالا کاربرد دارند و به همین دلیل با نام تندبر نیز شناخته می‌شوند.

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۴۳

کاربرد میلگرد ۱٫۳۲۴۳

فولاد ۱٫۳۲۴۳ معمولا به صورت میلگرد یا تسمه تولید می‌شود، نحوه تولید این فولادها دشوار و پر هزینه می‌باشد. معمولا میلگرد ۱٫۳۲۴۳ با قطر بین ۲۰ میلمیتر تا ۲۰۰ میلیمتر بیشترین کاربرد را دارد. خرید و فروش تسمه یا میلگرد فولاد ۱٫۳۲۴۳ به صورت آنیل شده که نرم ترین حالت آن می‌باشد ، انجام می‌شود . پس از تولید ابزار مورد نظر با عملیات حرارتی مشخصی به خواص نهایی مورد نظر می‌رسند.

سختی اکثر فلزات با عملیات حرارتی تنظیم می شود و سختی فولاد آنیل شده کمترین مقدار خواهد بود، آنیل نرم سازی فولاد ۱٫۳۲۴۳ در دمای ۸۲۰ تا ۸۸۰ درجه سانتیگراد انجام. جهت سخت کاری فولاد ۱٫۳۲۴۳ این فولاد در دمای ۱۲۱۰ تا ۱۲۵۰ درجه سانتیگراد حرارت دهی می‌شود و در روغن، هوا یا حمام نمک مذاب کوئنچ می‌شود، به دلیل قابلیت کوئنچ این فولاد در هوا این نوع فولاد با نام خشکه هوایی نیز شناخته می‌شود. از این فولاد برای تولید هر نوع ابزار برشی، تراشکاری و یا سوراخکاری می‌توان استفاده کرد.

این دسته از فولادها استحکام بالا و مقاومت به سایش بالایی در دمای بالا دارند. برای نام گذاری این فولادها معمولا از پیشوند H و یا HS استفاده میک‎نند. عناصر آلیاژی ‎ای که در ترکیب این دسته از فولادها به کار برده شده است : تنگستن،مولیبدن،وانادیم،کبالت و کروم می باشد. فولاد با استاندارد ۱٫۳۲۴۳  از فولاد های تندبر با مولیبدن است که مقاومت بالایی در برابر سایش و خوردگی دارد .

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۴۳

فولاد تندبر ۱٫۳۲۴۳

بر اساس استاندارد آلمان با نام فولاد M36 شهرت دارد و همینطور با نام S705 شناخته می شود. این فولاد علی‌رغم مقادیر بالای تنگستن، قابلیت جوشکاری خوبی دارد . فولاد با استاندارد ۱٫۳۲۴۳ که یک فولاد سوپر hss است که تقریبا ۵  درصد کبالت دارد .

کبالت سبب پایداری ساختار می شود و از رشد دانه ها جلوگیری می کند و همین امر سبب می شود تا در دماهای بالا نیز سختی این استاندارد حفظ شود.این ویژگی برای ابزار های تندبر بسیار مورد توجه است چرا که دمای بالای موجود در منطقه ‎ی برش این ویژگی را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۴۳

خواص فیزیکی فولاد تندبر M35 عبارتند از

چگالی g/cm3  8.1

درجه سختی پذیری ( Hardening  1190-1230)

دمای آنیلینگ ( Annealing  770-840)

دمای برگشت ( Tempering  540-570)

محیط خنک شدن  (Quench) روغن – هوا – حمام نمک

ضریب الاستیک  217 GPa

دمای فرجینگ (Forging 900- 1100)

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۴۳

آنیل کاری فولاد ۱٫۳۲۴۳

فولاد را در کوره تا دمای ۸۲۰-۸۸۰ بالا می بریم سپس در کوره نگه می داریم تا خنک شود این به آرامی خنک شدن سبب می شود که سختی این استاندارد تا ۳۰۰ برینل نیز برسد.

سخت کاری

برای بالا بردن سختی این فولاد آن را طی سه مرحله حرارت می دهند سپس بعد از اینکه به دمای ۱۲۵۰ درجه سانتیگراد رسید آن را در آب و یا روغن و یا هوا سرد می کنند تا سختی آن به ۶۴-۶۶HRC  برسد.

تنش زدایی

برای رفع تنش‌های ناشی از ماشینکاری و عملیات حرارتی آن را تا دمای ۶۵۰ درجه حرارت می دهیم و به مدت یک ساعت در این دما نگه می داریم و بعد آن را در محیط آزاد قرار می دهیم تا خنک شود که باعث کاهش تنش‌ها می‌شود.

مقاومت در برابر خوردگی

این فولاد معمولا در کاربرد هایی که نیاز دارند که در برابر خوردگی مقاوم باشند استفاده نمی شود.

مشخصات فنی

میلگردهای فورج  Φ۵۱-Φ۲۵۰

میلگرد نورد گرم Φ۱۵-Φ۵۵  

دور کشیده شده سرد Φ۳٫۰-Φ۱۴  

سیم کشی سرد  Φ۱٫۰-Φ۱۴

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۴۳ با سرعت بالا M35 را می توان به همان روش دیگر فولادهای پر سرعت با تشکیل پلاستیک ، ماشینکاری ، سنگ زنی ، ماشینکاری تخلیه الکتریکی ، جوشکاری و پولیش کار کرد . فولاد ابزار M35 در برابر سرما سازگاری دارد. در سنگ زنی ، باید از گرمایش محلی سطح ، که باعث تغییر ساختار و تغییر ویژگی آن می شود ، جلوگیری شود.

فولاد تندبر ۱٫۳۲۴۳ بدلیل اینکه حاوی تنگستن زیادی است .

کابردهای بسیاری دارد که عبارتند از:

تیغه‎ های اره های دوار

تیغه ‎های فرز

ابزارهای شکل دهی

ابزار خان کشی

ابزار برش پروفیل

ابزارهای شکل دهی سرد

ساخت کلیه ابزارهای برشی

از HSS M35 برای برش فلز مانند لوله های فولادی، ورق فولادی، فولاد ضد زنگ و مناسب برای برش آلومینیوم، مس و غیره نیز می‎ باشد.

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل تهران که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button