فولاد ضد زنگ فریتی

فولاد ضد زنگ فریتی

فولاد ضد زنگ فریتی ، استیل­ های فریتی، فولادهای ضدزنگ مغناطیسی حاوی مقدار زیادی کرم هستند که از محتوای کربن اندکی برخوردار می­ باشند. استیل­ های فریتی به داشتن خواصی نظیر چکش­ خواری خوب، مقاومت در برابر خوردگی و ترک ناشی از تنش خوردگی شناخته شده­ اند . اغلب در مصارفی نظیر وسایل آشپزخانه، خودرو و تجهیزات صنعتی به ­کار می ­روند.

فولاد ضد زنگ فریتی

این فولادها درصد کروم بالایی دارند (تا ۲۷٪) و مغناطیسی اند. مقاومت به خوردگی خوب دارند ولی انعطاف پذیریشان از فولادهای ضد زنگ آستینتی کمتر است. فولادهای ضد زنگ فریتی با سردکاری سخت می‌شوند و قابل عملیات حرارتی نیستند.اغلب برای کاربردهای غیر سازه‌ای مانند لوازم آشپزخانه و لوازم تزیینی خودرو به کار گرفته می‌روند.

فولاد ضد زنگ فریتی

خصوصیات فولاد ضد زنگ فریتی

در مقایسه با استیل ­های آستنیتی که از ساختار مکعبی با مرکز وجوه پر (FCC) برخوردارند، استیل­های فریتی با ساختار مکعب مرکزدار (BCC) شناخته می­ شوند. به بیان دیگر، ساختار بلوری چنین استیل­ هایی متشکل از یک واحد اتمی مکعبی به­ همراه یک اتم در مرکز آن می­ باشد.

فولاد ضد زنگ فریتی

ساختار دانه­ معمول این استیل­ ها آهن آلفا بوده و عامل اصلی ایجاد خواص مغناطیسی در استیل­ های فریتی همین آهن آلفا می ­باشد. استیل­ های فریتی قابل سخت کاری یا تقویت شدن از طریق عملیات حرارتی نیستند . ولی از مقاومت خوبی در برابر ترک خوردگی ناشی از تنش برخوردارند. این فولادها می ­توانند تحت کارسرد قرار گرفته و سپس توسط آنیل و عملیات حرارتی نرم شوند.

با وجود کمتر بودن مقاومت به خوردگی و استحکام نسبت به گریدهای آستنیتی، گریدهای فریتی عموما از خواص مهندسی بهتری برخوردارند. گرچه اغلب این استیل ­ها از قابلیت جوشکاری خوبی برخوردارند، اما برخی از آنها می­ توانند نسبت به منطقه متاثر از گرما و ترک گرم فلز جوش حساس باشند. بنابراین، محدودیت­ های جوشکاری استفاده از این استیل­ ها را به اندازه ­های ظریف ­تر محدود می ­کند.

فولاد ضد زنگ فریتی

انواع فولاد های ضد زنگ فریتی

گریدهای استاندارد فولاد زنگ­ نزن فریتی به ­دلیل دارا بودن مقادیر کمتر کرم و نیکل نسبت به هم ارزهای آستنیتی­ شان از قیمت ارزان­تری برخوردارند. مقدار کرم می­تواند در محدوده ۱۰.۵ تا ۲۷ درصد تغییر کند و همانند گریدهای مارتنزیتی عموما مقدار نیکل نزدیک به صفر است. گریدهای ویژه اغلب حاوی مولیبدن بوده و در مقادیر کمتری از آلومینیوم و تیتانیوم استفاده می ­شود.

فولاد ضد زنگ فریتی

آلیاژهای فولاد ضد ­زنگ فریتی را می ­توان عموما به ۵ گروه، ۳ خانواده از گریدهای استاندارد ( گروه ۱تا ۳) و ۲ خانواده از استیل ­های گرید ویژه ( گروه ۴ و ۵)  دسته­ بندی کرد. در حالیکه تا کنون استیل­ های فریتی پرمصرف­ترین گروه به لحاظ تناژ هستند. تقاضا برای فولادهای ضد زنگ گرید ویژه نیز با شیب ثابتی رو به افزایش است.

فولاد ضد زنگ فریتی ، گروه ۱ ( نوع ۴۰۹/۴۱۰ L)

این گروه کمترین مقدار کرم را در بین فولادهای ضد زنگ داشته و برای محیط­ های خورنده ملایم که پوسیدگی موضعی رخ می­دهد مناسب هستند. نوع ۴۰۹ که کمترین قیمت را دارد در ابتدای امر  برای خاموش کننده سیستم های اگزوز خودرو ایجاد شده بود ، اما اکنون می توان آن را در لوله های اگزوز خودرو و گیرنده های کاتالیزوری نیز یافت. نوع ۴۱۰ L اغلب برای ظروف ، اتوبوس­ ها و قاب ­های مانیتور LCD استفاده می ­شود.

فولاد ضد زنگ فریتی

فولاد ضد زنگ فریتی ، گروه ۲ ( نوع ۴۳۰)

متداول ­ترین فولاد فریتی ، نوع ۴۳۰ است که از میزان کرم بالاتری برخوردار است و به همین دلیل در برابر خوردگی توسط اسیدهای نیتریک ، گازهای گوگردی و بسیاری از اسیدهای آلی و غذایی مقاوم­تر است. در برخی از کاربردها ، از این گرید می­توان به عنوان جایگزینی برای کلاس آستنیتی ۳۰۴ استفاده کرد. نوع ۴۳۰ اغلب در وسایل داخلی از جمله محفظه­ های ماشین لباسشویی ، سینک ­های آشپزخانه ، کارد و چنگال ، پانل های داخلی ، ماشین ظرفشویی و سایر وسایل آشپزی یافت می­ شود.

فولاد ضد زنگ فریتی ، گروه ۳ ( نوع ۴۳۰ Ti، ۴۳۹ و ۴۴۱)

با برخوردار بودن از قابلیت جوش ­پذیری و شکل ­پذیری بهتر نسبت به ورق­ های فولادی فریتی گروه ۲ ، می­توان از فولادهای گروه ۳ به عنوان جایگزینی برای نوع ۳۰۴ آستنیتی در طیف گسترده تری از کاربردها از جمله در سینک ها ، لوله های تبادل ، سیستم های اگزوز و قطعات جوش داده شده ماشین لباسشویی استفاده کرد.

فولاد ضد زنگ فریتی

فولاد ضد زنگ فریتی ، گروه ۴ ( نوع ۴۳۴، ۴۳۶ و ۴۴۴)

از انواع دیگر فولاد ضد زنگ فریتی میتوان به چهارمین دسته با داشتن محتوای مولیبدن بالاتر ، این گرید از فولاد ضد زنگ فریتی مقاومت در برابر خوردگی را بهبود بخشیده و در مخازن آب گرم ، بخاری­های خورشیدی ، قطعات سیستم اگزوز ، کتری­ های برقی ، اجزای اجاق مایکروویو و همچنین ترمز اتومبیل استفاده می­ شود. گرید ۴۴۴ ، به طور خاص ، دارای مقاومت در برابر خوردگی حفره­ای معادل با گرید  ۳۱۶ است که امکان استفاده از آن را در محیط­ های خورنده ­تر فضای بیرون فراهم می­ کند.

فولاد ضد زنگ فریتی

فولاد ضد زنگ فریتی ، گروه ۵ ( نوع ۴۴۶، ۴۴۵، ۴۴۷)

این گروه ویژه از فولادهای ضد زنگ با خاصیت محتوای کرم نسبتاً بالایی مشخص می­شوند. نتیجه این امر استیلی با مقاومت در برابر خوردگی و پوسته پوسته شدن (یا اکسیداسیون) بسیار عالی است. در حقیقت ، مقاومت در برابر خوردگی گرید ۴۴۷ معادل فلز تیتانیوم است. برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی ، مولیبدن نیز معمولاً اضافه می ­شود. مصارف کاربردی برای فولاد گروه ۵ در محیط ­های بسیار خورنده ساحلی و دریایی یافت می­ شوند.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید.

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button