فولاد هارد کروم ، خواص و کاربردها

  • خانه / فولاد هارد کروم ، خواص و کاربردها

فولاد هارد کروم ، خواص و کاربردها

فولاد هارد کروم

فولاد هارد کروم یکی فولادهای پرکاربرد صنعتی می‌باشد. این فولاد در دسته فولادهای پوشش دارمحسوب می شود .میلگرد یا شفت هاردکروم در واقع یک فولاد از جنس CK45 می‌باشد . که با فلز کروم پوشش داده شده است. فلز کروم پوششی سخت و مقاوم به سایش روی سطح فولاد CK45 ایجاد می‌کند.

فولاد هارد کروم

آبکاری با هدف تزیینی یا تولید یک قطعه صنعتی انجام می‌شود . آبکاری کروم به روش الکترولیز انجام می‌شود.با انجام این فرآیند یک لایه سخت کروم در سطح فولاد نشانده می‌شود که خواص مقاومت به خوردگی و مقاومت به سایش در آن ایجاد می‌کند.در برخی کاربردها به منظور ایجاد خواص بهتر لایه سطحی ایجاد شده از نیکل کمک گرفته می‌شود . میزان چسبندگی پوشش به سطح در این حالت بیشتر می‌شود.

فولاد هارد کروم

فولاد هارد کروم چیست ؟

فولاد هارد کروم یک نوع از فولادهای دارای پوشش بوده که دامنه‌ی گسترده‌ای از فولادها می‌توانند به این روش پوشش‌کاری شوند. از جمله فولادهایی که به این روش پوشش داده می‌شوند عبارتند از: CK45، CK35، ۲۰MnV6، ۳۸MnSiVS5 و ۴۲CrMo4.عملیات‌های مهندسی سطح و پوشش‌ها می‌توانند خواص ویژه‌ای از خوردگی و مقاومت به سایش را بدون تاثیرگذاری بر روی مشخصات زیرلایه یا فلز پایه به ارمغان آورند.

از روش‌هایی که در تولید پوشش به کار می‌روند می‌توان به رسوب بخار، القاء، پاشش حرارتی و روش‌های بسیار دیگر اشاره کرد .همگی در تلاش هستند تا سطحی بی‌نهایت سخت، مقاوم به سایش، کم اصطکاک و مقاوم به خوردگی را بدست آورند.آبکاری هاردکروم یک تنوع گسترده‌ای از خواص مطلوب را فراهم می‌آورد، خواصی که بسیاری از مهندسین برای اجزاء و محصولات خود نیاز دارند.

فولاد هارد کروم

از کاربردهای پوشش هاردکروم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: اجزای اتومبیل، سلاح گرم، هوافضا، ابزار ماشین، چرخ‌دنده، قالب‌های پلاستیکی و … .

فرایند هارد کروم

آبکاری فولاد هارد کروم یک فرایند الکترولیتی با استفاده از یک اسید کرومیک بر پایه‌ی الکترولیت است.بخشی از آن کاتد را ایجاد می‌کند و با عبور یک جریان DC از طریق آندهای سربی، فلز کروم بر روی سطح اجزاء می‌نشیند.

فولاد هارد کروم

قابل ذکر است که محدوده‌ی ضخامت معمول آبکاری از ۰/۰۰۰۰۵ تا ۰/۰۲۵ اینچ است. علاوه‌براین اجزایی با سختی بیش از ۳۶ راکول C یا بیشتر باید حداقل به مدت ۳ ساعت در دمای ℃۱۹۰ نگه داشته شود تا هیدروژن محبوس شده آزادسازی شود.  

فولاد هارد کروم

مزایای پوشش هارد کروم

۱- سختی این پوشش در حدود ۶۵ تا ۷۰ راکول C بوده که سخت‌تر از اکثر ساینده‌های صنعتی است. به طور غیرمعمول، پوشش هاردکروم این سختی را با یک درجه‌ای از چقرمگی ترکیب کرده، بنابراین رسوب می‌تواند در مقابل تماس تنش بالا مقاومت کند. 

فولاد هارد کروم

۲- پوشش هاردکروم به محدوده‌ی گسترده‌ای از فولادهای آلیاژی یا مهندسی (شامل فولادهای زنگ‌نزن و چدن‌ها)، آلیاژهای آلومینیوم یا تیتانیوم سبک وزن، آلیاژهای مس، برنج‌ها و برنزها به علاوه‌ی آلیاژهای پایه نیکل قابلیت اعمال دارند.

۳- پوشش هاردکروم حتی تحت تنش تماس بالا قابلیت مقاومت به سایش عالی را فراهم می‌کند به طوری که این پوشش یک نرخ سایش بسیار پایین (حداقل ۱۰۰ برابر بهتر از فولادهای سخت شده یا نیکل الکترولیت) را ارائه می‌دهد. وجود رسوب‌های ضخیم منجر به ایجاد مقاومت به سایش عالی تحت تماس تنش بالا نسبت به ماسه، زغال، سیمان، آهک، فیبرهای شیشه و … می‌شود. سایش که مرسوم‌ترین و مخرب‌ترین فرایند موجود در صنعت است، از طریق اعمال پوشش هاردکروم در پمپ‌ها، دریچه‌ها، یاتاقان‌ها و … محدود می‌شود.

۵- برخلاف پلیمرها، کربن‌ها و گرافیت‌ها، پوشش هاردکروم اصطکاک بسیار کمی دارد. این نکته پوشش را برای کاربردهای بافتی یا سطوح آب‌بندی شده به علاوه‌ی اجزایی مثل پمپ‌های پره ایده‌آل می‌سازد. 

 نحوه آبکاری کروم

جهت انجام آبکاری نیاز به انجام مراحل آماده سازی سطحی فولاد است تا آماده پذیرش لایه کروم شود . همچنین نیاز به یک حمام الکترولیت، یک آند و یک کاتد می‌باشد . در این روش حمام الکترولیت حاوی یون‌های کروم می‌باشد . معمولا از ترکیب کرومیک اسید و اسید سولفوریک به عنوان الکترولیت آبکاری استفاده می‌شود .

فولاد هارد کروم

استفاده از اسید سولفوریک به بهتر انجام شدن و سریع‌تر انجام شدن فرآیند آبکاری کمک می‌کند، اینکه از این اسیدها با چه غلظتی استفاده شود بستگی به ضخامت و تراکم لایه ای که قرار است نشانده شود دارد و این موضوع با توجه به کاربرد هاردکروم تعیین می‌شود.

میلگرد فولادی که معمولا از جنس CK45 است . در سل الکترولیز در جایگاه کاتد قرار می‌گیرد . به قطب منفی مولد متصل می‌شود. در قطب مثبت از یک آند مثل سرب استفاده می‌شود ، تا واکنش‌ها به درستی انجام شوند. البته در حالتی که آبکاری نیکل هم روی قطعه صورت گیرد، آند استفاده شده یک ورق نیکلی می‌باشد .

محلول الکترولیت از اسید سولفوریک تهیه می‌شود. با اعمال یک پتانسیل مشخص به آند و کاتد سل واکنش ها انجام می‌شود و یک لایه کروم روی سطح می‌نشیند و آبکاری انجام می‌شود.

ابعاد و کاربرد هارد کروم

علاوه بر سختی بالا، مقاومت به سایش و مقاومت به خوردگی، به ویژگی‌های ظاهر زیبا و براق و تحمل فشار بالای آن هم اشاره کرد. همچنین این میلگرد در برابر حرارت هم مقاومت مناسبی دارد و تا نزدیکی ۴۰۰ درجه سانتیگراد دچار اکسیداسیون سطحی نمی‌شود.

هاردکروم معمولا به صورت میلگرد و شفت تولید می‌شود، این میلگردها بیشتر در قطرهای ۸۰ تا ۲۰۰ میلیمتر استفاده می‌شوند. ضخامت لایه کروم معمولا بین ۷ تا ۳۰ میکرومتر می‌باشد .تراکم لایه کروم ایجاد شده بستگی به اختلاف پتانسیل و زمان آبکاری دارد . از هاردکروم به واسطه خواصش در ساخت جک های هیدرولیکی استفاده زیادی می‌شود .

این جک‌ها در دستگاه‌های پرس، خودروهای سنگین، خوردروهای معدن، ماشین آلات کشاورزی و … استفاده می‌شوند، همچنین هاردکروم در برخی کاربردهای دکوراسیونی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل تهران که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button