فولاد گرمکار ۱٫۲۳۴۴ ، خواص و کاربردها

  • خانه / فولاد گرمکار ۱٫۲۳۴۴ ، خواص و کاربردها

فولاد گرمکار ۱٫۲۳۴۴ ، خواص و کاربردها

فولاد گرمکار ۱٫۲۳۴۴ که با شناسه کد H13   شناخته می‌شود . از جمله فولادهای گرمکار با کاربرد گسترده در صنایع مختلف می‌باشد. ویژگی اصلی فولادهای ابزار گرم کار سختی و مقاومت به سایش بالا و حفظ این خواص در دماهای کاری بالا می‌باشد .

فولاد گرمکار ۱٫۲۳۴۴

خواص سختی بالا و ضدسایش این فلزات از فاز کاربید موجود در ساختاراین محصول می باشد . این فاز از ترکیب عناصر آلیاژی کاربیدزا مثل کروم، مولیبدن و تنگستن با کربن موجود در فولاد ایجاد می‌شود.

فولاد گرمکار ۱٫۲۳۴۴

فولادگرمکار با توجه به ترکیب شیمیایی سازنده آن‌ها به سه دسته ‌ی فولادهای ابزار گرم کار کروم دار، فولادهای ابزار گرم کار مولیبدن ‌دار و فولادهای ابزار گرم کار تنگستن دار تقسیم می‌شوند.

فولاد گرمکار ۱٫۲۳۴۴

معمولا فولادهای ابزار گرم کار کرومدار پرمصرف ترین نوع این فولاد ها می‌باشند . سایر گروه‌ها هم کاربردهای خاص و ویژه خود را دارند. فولاد ۱٫۲۳۴۴ در دسته فولادهای ابزار گرمکار کروم دار قرار می‌گیرند، این فولاد علاوه بر مقادیر زیاد کروم مقادیر قابل توجهی وانادیم و مولیبدن هم در ترکیب خود دارد. 

فولاد گرمکار ۱٫۲۳۴۴

تفاوت فولاد گرمکار و سردکار

فولادهای ابزار با توجه خواص آنها به سه دسته کلی فولاد ابزار سردکار، فولاد ابزار گرمکار و فولاد ابزار تندبر دسته بندی می‌شوند. ویژگی اصلی این فولادها همانطور که گفته شد سختی و مقاومت به سایش بالای آن‌هاست .

فولاد گرمکار ۱٫۲۳۴۴

این خصوصیات آن‌ها را برای ساخت ابزار تراشکاری، برشکاری، سوراخکاری و سایر کاربردهای ازین دست مناسب می‌کند. فولادهای ابزار در محل کاربردشان تحت اصطحکاک‌های شدید قرار می‌گیرند . اصطحکاک باعث ایجاد حرارت و بالا رفتن دمای کاری می‌شود .

فولاد گرمکار ۱٫۲۳۴۴

به طور معمول با افزایش دما و تحت حرارت فلزات با کاهش سختی مواجه می‌شوند . اما فولادهای ابزار نسبت به فولادهای عادی مقاومتی در برابر این موضوع از خود نشان می‌دهند . با توجه به ترکیبات و خواص این فولادها تحمل حرارتی فولادهای ابزار سردکار کمتر است .

فولادهای ابزار گرمکار تا دمای ۵۰۰-۶۰۰ درجه سانتیگراد هم سختی خود را حفظ می‌کنند . فولادهای ابزار تندبر تا دماهای بالاتر را هم تحمل می‌کنند به همین دلیل از ابزار ساخته شده با این نوع فولاد در سرعت‌های خیلی بالا که اصطکاک شدید ایجاد می‌شود هم می‌توان استفاده کرد.

فولاد گرمکار ۱٫۲۳۴۴

ابعاد و کاربرد میلگرد فولاد گرمکار ۱٫۲۳۴۴

فولاد گرمکار ۱٫۲۳۴۴ معمولا به صورت میلگرد یا شفت تولید می‌شود، فرآیند ساخت این میلگردها نورد می‌باشد. قطر میلگرد از این جنس معمولا از ۲۰ میلمیتر تا ۳۳۰ میلیمتر بیشترین کاربرد را دارد. این نوع فولاد فقط در حالت آنیل شده قابیلیت ماشین کری دارد .

فولاد گرمکار ۱٫۲۳۴۴

آنیل نرم سازی فولاد گرمکار ۱٫۲۳۴۴ در دمای ۷۵۰-۸۰۰ درجه سانتیگراد انجام می‌شود . حاصل آن نرم ترین حالت فولاد گرمکار می‌باشد. برای سخت کاری فولاد ۱٫۲۳۴۴ حرارت دهی در دمای ۱۰۰۰-۱۱۰۰ درجه سانتیگراد صورت می‌گیرد‌ و در روغن کوئنچ می‌شود. از این فولاد برای تولید قالب‌های دایکست آلومینیوم، منیزیم و روی استفاده می‌شود، همچنین این فولاد جهت ساخت قالب‌های اکستروژن هم مناسب می‌باشد.

مشخصات فنی فولاد گرمکار ۱٫۲۳۴۴

فولاد ابزار گرمکار ۱٫۲۳۴۴ که با نام X40CrMoV5-1 نیز شناخته می‌شود . یک فولاد ابزار گرمکار دارای کروم بوده که به طور گسترده‌ای در کاربردهای ابزاری کار سرد و گرم استفاده می‌شود. این فولادها در گروه H به وسیله‌ی سیستم طبقه‌بندی AISI مشخص شده و از H1 شروع و تا H19 ادامه دارند.

فولاد ابزار گرمکار ۱٫۲۳۴۴ دارای مشخصات ، مقاومت خوب به سایش در هر دو دمای بالا و پایین، میزان بالایی از چقرمگی و چکش‌خواری، میزان بالا و یکنواختی از قابلیت ماشین‌کاری و قابلیت پولیش‌کاری، استحکام بالای خوب و مقاومت به خستگی حرارتی، خواص عالی بدست آمده از طریق سخت شدن و اعوجاج بسیار محدود در طول سخت کردن می باشد .

در این فولاد مولیبدن و وانادیم به عنوان عوامل استحکام‌بخشی عمل می‌کنند. میزان کروم به این فولاد کمک کرده تا در برابر نرم شدن در دمای بالا مقاومت کند. فولاد ابزار کارگرم ۱٫۲۳۴۴ یک ترکیب عالی از مقاومت به شوک و سایش را نشان می‌دهد و همچنین دارای سختی سرخ خوبی است. همچنین قادر است در مقابل سرد کردن سریع از خود مقاومت نشان دهد.

فولاد گرمکار ۱٫۲۳۴۴

این نوع از فولاد گرمکار با توجه به خواص متعدد آن بیش از هر فولاد ابزار دیگری در کاربردهای ابزاری استفاده می‌شود. از کاربردهای این نوع از فولاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ماهیچه‌ها،‌ قالب‌های اکستروژن و ریخته‌گری تحت فشار، پین‌های بیرون‌انداز قطعه از قالب، قالب‌های حدیده‌کاری، ابزار پرس‌کاری فلزات سبک و سنگین، سوزن سوخت‌رسان، بوش‌ها و ابزارآلات ریخته‌گری تحت فشار.   

عملیات حرارتی فولاد ۱٫۲۳۴۴

فرایند آنیل کردن این فولاد در محدوده‌ی دمایی ℃۸۹۸-۸۴۳ انجام و در کوره به آرامی (℃۵ در هر ساعت) تا دمای ℃۵۳۷ خنک می‌شود. بعد از این فرایند، نرخ خنک کردن افزایش پیدا می‌کند. همچنین مسائلی نیز باید به جهت جلوگیری از کربوریزاسیون یا دکربوریزاسیون اضافی درنظرگرفته شود.

در فرایند سخت کردن، ابتدا یک پیش‌گرمایش قبل از افزودن شارژ به درون کوره انجام می‌شود که محدوده دمایی این پیش‌گرمایش برابر است با: ℃۸۱۵-۷۶۰٫ فولاد ابزار کارگرم ۱٫۲۳۴۴ یک فولادی است که قابلیت سختی‌پذیری بسیار بالایی داشته و باید به وسیله‌ی سرد کردن در هوای ساکن خنک شود. استفاده از یک حمام نمک یا کوره‌ای با اتمسفر کنترل شده به منظور به حداقل رساندن دکربوریزاسیون مطلوب است.

دمای این فرایند بسته به اندازه‌ی مقطع در محدوده‌ی ℃۱۰۱۰-۹۸۲ قرار می‌گیرد. فرایند کوئنچ این فولاد در دمش هوای خشک یا ساکن انجام می‌شود. درصورتی که اشکال پیچیده‌ای سخت شده باشند می‌توان از یک کوئنچ روغن مرحله‌ای استفاده کرد. قطعه را در روغن کوئنچ کرده و زمانی که رنگ آن عوض شد، قطعه از حمام برداشته می‌شود (℃۵۳۷-۵۹۳).

فرایند نهایی خنک کردن تا زیر دمای ℃۶۵-۵۱ در هوا انجام شده و بلافاصله عملیات بازپخت انجام می‌شود. روش بازپخت ممکن است بر اساس اندازه و کاربرد تغییر کند، اما معمولاً در محدوده‌ی حداکثر سختی ثانویه یا بالاتر از آن انجام می‌شود. در این فولاد بازپخت دوتایی نیز پیشنهاد می‌گردد. محدوده‌ی دمایی بازپخت در این فولاد از ℃۱۰۰ تا ℃۷۰۰ گزارش شده است.

استاندارد و ترکیب شیمیایی فولاد گرمکار ۱٫۲۳۴۴

فولاد گرمکار ۱٫۲۳۴۴ در استاندارد AISI/SAE با کد H13 شناخته می‌شود. ترکیب شیمیایی فولاد گرمکار ۱٫۲۳۴۴ آلیاژی در جدول زیر آورده شده است

کربنمنگنزفسفرگوگردسیلیسیمکروموانادیممولیبدن
۰/۳۲ %- ۰/۴۵ %۰/۲ %-۰/۶ %۰/۰۳ %۰/۰۳ %۰/۸ %-۱/۲۵ %۴/۷۵ %-۵/۵ %۰/۸ %-۱/۲ %۱/۱ %-۱/۷۵ %

 آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button