فولاد یاتاقان ، فولادی با مقاومت به سایش و تنش بالا

  • خانه / فولاد یاتاقان ، فولادی با مقاومت به سایش و تنش بالا

فولاد یاتاقان ، فولادی با مقاومت به سایش و تنش بالا

فولاد یاتاقان از محصولاتی می باشد که در صنایعی که سایش و نیروی زیاد نیاز باشد مورد استفاده قرار می گیرد . فولاد یاتاقان کاربرد فراوانی در صنعت دارد که میتوان از آنها به حلقه های اتصال و برقوزن ها اشاره کرد.

فولاد یاتاقان

وسیله‌ای است که اجازه حرکت نسبی مشخصی را بین دو یا بیشتر از دو قطعه می‌دهد که به‌طور نمونه به صورت چرخش یا حرکت خطی است. فولاد های دسته یاتاقان را با نام فولاد بلبرینگ نیز می شناسند.

۱۰۰Cr6 یکی از فولاد های این دسته است که با نام KLZ نیز شناخته نیشود. فولاد یاتاقان ۱۴۵Cr6 یا همان فولاد بلبرینگ ۱۴۵Cr6 از دسته فولادهای آلیاژی یاتاقان بوده که در استاندارد DIN آلمان با نام فولاد ۲۰۶۳ نیز شناخته می شود . در این مقاله با فولادکاران همراه باشید .

فولادهای بلبرینگ و رولبرینگ

اجزای بلبرینگ ها و رولبرینگ ها شامل رینگ ها و اجسام غلتان (ساچمه و غلتک ها) را از جنس فولادهایی می سازند که به آن ها فولادهای بلبرینگ و رولبرینگ می گویند . سپس با عملیات حرارتی، ساختار فازی و سختی مناسبی در آن ها ایجاد می کنند. این قطعات به صورت سنگ زنی و پولیش شده مورد استفاده قرار می گیرند.

فولادهای بلبرینگ و رولبرینگ باید دارای مقاومت مکانیکی بالا، پایداری در مقابل فرسایش و حد خستگی خیلی بالایی باشند. زیرا اجزاء یک بلبرینگ و رولبرینگ در موقع کار، بارهای متناوب بزرگی را تحمل می نماید. فولادهای بلبرینگ باید تا حد امکان خالص و عاری از آخال های غیر فلزی، حفره ها و هر نوع نقص دیگر که می تواند محل تمرکز تنش بوده و موجب شکست قطعه شود، باشند.

گروه های فولادی برای ساخت بلبرینگ و رولبرینگ

  • فولاد بلبرینگ و رولبرینگ سخت کاری شده از نوع فولادهای پرکربن کروم دار
  • فولادهای بلبرینگ و رولبرینگ سخت کاری سطحی شده از نوع فولادهای کم کربن کم آلیاژ یا آلیاژ متوسط با قابلیت کربن دهی سطحی
  • فولاد بلبرینگ و رولبرینگ سخت کاری القایی از نوع فولادهای کربن متوسط کم آلیاژ با قابلیت سخت کاری القایی
  • فولادهای بلبرینگ و رولبرینگ زنگ نزن کروم دار
  • فولادهای بلبرینگ و رولبرینگ با سخت کاری دما بالا از نوع فولادهای آلیاژی

فولاد بلبرینگ ۱۰۰CR6

فولاد یاتاقان ۱۰۰Cr6 یا بلبرینگ ۱۰۰Cr6 از دسته فولادهای آلیاژی یاتاقان بوده که با نام فولاد یاتاقان ۳۵۰۵ نیز شناخته می شود.این فولاد دارای ترکیب شیمیایی میانگین %۱ کربن، %۰٫۳ سیلیسیوم، %۰٫۳۵ منگنز و %۱٫۵ کروم می باشد. فولاد ۱۰۰cr6 که در بعضی دسته بندی ها جزو فولادهای ابزار سردکار محسوب می شود.

خواص مکانیکی فولاد ۱٫۳۵۰۵

سختی برینل: HB 210-180

مدول الاستیسیته: ۱۹۰Gpa

مقاومت کششی نهایی: ۶۹۰-۶۰۰ Mpa (مگاپاسکال)

کاربرد فولاد بلبرینگ ۱۰۰CR6

فولاد ۱۰۰cr6 که در استاندارد DIN به اسم فولاد ۱٫۳۵۰۵ می باشد، دارای کاربردهایی در صنعت می باشد که از آن جمله می توان به استفاده در مرغک ماشین های تراش، دریل ها، حدیده های پیچ تراش، تیغه های فرز، برقوزن ها و… اشاره کرد.

فولاد ۱٫۳۵۰۵ دارای مقاطع گرد و تسمه می باشد که در ابعاد مختلف قابل ارائه می باشد .فولاد بلبرینگ KLZ ، فولاد ۱۰۰Cr6 در استاندارد پولدی با نام تجاری KLZ شناخته می شود.

جدول آنالیز فولاد بلبرینگ ۱۰۰Cr6

ترکیب شیمیایی فولاد ۱۰۰cr6 شامل کربن، سیلیسیوم، منگنز، فسفر، گوگرد، کروم، مولیبدن و آلومینیوم می باشد . که در این عناصر کربن دارای بیشترین مقدار و گوگرد دارای کمترین مقدار می باشد.

جدول آنالیز فولاد بلبرینگ ۱۰۰Cr6

C%Si%Mn%P%
0.93 – ۱٫۰۵۰٫۱۵ – ۰٫۳۵۰٫۲۵ – ۰٫۴۵۰٫۰۲۵
S%Cr%Mo%Al%
0.0151.35 – ۱٫۶۰٫۱>0.05>

 فولاد یاتاقان ۱۴۵CR6

فولاد یاتاقان ۱۴۵Cr6 یا همان فولاد بلبرینگ ۱۴۵Cr6 از دسته فولادهای آلیاژی یاتاقان بوده که در استاندارد DIN آلمان با نام فولاد ۲۰۶۳ نیز شناخته می شود. این فولاد دارای ترکیب شیمیایی میانگین %۱٫۵ کربن، %۰٫۲۲ سیلیسیوم، %۰٫۶ منگنز و %۱٫۴ کروم می باشد.از خواص مکانیکی این فولاد می توان به سختی ۲۲۵HB (برینل) و استحکام کششی ۶۸۰-۶۵۰ مگاپاسکالی آن اشاره کرد.

آنالیز فولاد بلبرینگ ۱۴۵Cr6

در ترکیبات شیمیایی فولاد ۲۰۶۳ یا همان ۱۴۶cr6 عناصر کربن، سیلیسیوم، منگنز، فسفر، گوگرد و کروم به کار رفته اند که در جدول زیر نیز پیداست.همان طور که مشاهده می کنیم این فولاد دارای کربن بیشتر نسبت به سایر عناصر می باشد و عناصر فسفر و گوگرد با میزان ۰٫۰۳۵ درصد جزو کمترین عناصر تشکیل دهنده این فولاد محسوب می شوند.

جدول آنالیز فولاد بلبرینگ ۱۴۵Cr6

C%Si%Mn%
1.4 – ۱٫۶۰٫۱۵ – ۱٫۳۰٫۵ – ۰٫۷
P%S%Cr%
0.0350.0351.3 – ۱٫۵

کاربرد فولاد بلبرینگ ۱۴۵CR6

فولاد ۱٫۲۰۶۳ که جزو فولادهای ابزار سرد کار هم محسوب می شود ، دارای کاربردهایی همچون استفاده در برقوزن ها، دریل ها و… می باشد.

فولاد ۱٫۲۰۶۳

فولاد ۱۴۵Cr6 با شماره متریال فولاد ۱٫۲۰۶۳ شناخته می شود.

وظایف اصلی یاتاقان ها

  • با تحمل بارهای شعاعی و محوری، قطعات متحرک را در مسیر حرکت خود نگه می دارند.
  • اصطکاک را به وسیله تماس لغزشی یا تماس غلتشی و همچنین به دلیل روغنکاری کاهش می دهند.
  • سایش، فرسودگی و تخریب زودهنگام قطعات اصلی را کاهش می دهند.
  • یاتاقان ها یک سطح سایشی قابل تعویض را تشکیل می دهند که از نظر اقتصادی بسیار با صرفه تر از تعویض دنده ها، چرخ ها و محورها است.

نیروی اعمالی به یاتاقان ها می تواند به صورت عمود بر محور و یا موازی آن باشد. به یاتاقان هایی که فقط نیروی شعاعی را تحمل می کنند یاتاقان های شعاعی، به یاتاقان هایی که فقط نیروی محوری را تحمل می کنند ، یاتاقان محوری می گویند.یاتاقان های محوری و به یاتاقان هایی که هر نیروی شعاعی و محوری را هم زمان تحمل می کنند یاتاقان های شعاعی و محوری می گویند.

انوع عمده یاتاقان ها

  • یاتاقان های لغزشی: در یاتاقان های لغزشی، بین سطوح حرکت لغزشی وجود دارد. بوش هایی که وظایف یاتاقانی دارند، از جمله یاتاقان های لغزشی هستند.
  • یاتاقان های غلتشی: در یاتاقان های غلتشی، بین سطوح غلتش وجود دارد و این امر با استفاده از اجسام غلتان کروی و غیر کروی امکان پذیر است.

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button