لوله آتشخوار ، خواص و کاربردها

  • خانه / لوله آتشخوار ، خواص و کاربردها

لوله آتشخوار ، خواص و کاربردها

لوله آتشخوار

لوله آتشخوار یکی دیگر از لوله های فولادی بدون درز می‌باشد که مقاومت بالایی به فشار و حرارت دارد. لوله‌ها از نظر نوع ساخت به دو دسته بدون درز (Seamless) و درزدار (Welded) تقسیم می‌شوند.

لوله آتشخوار

لوله های درزدار از ورق های فولادی ساخته می‌شود. دو روش کلی برای ساخت این لوله ها وجود دارد. روش اسپیرال و روش درز مستقیم . در حالت اسپیرال لوله به صورت حلزونی می‌ پیچد و توسط جوشکاری اتصالات برقرار می‌شود .

لوله آتشخوار

جوشکاری مورد استفاده برای ساخت لوله اسپیرال جوشکاری زیر پودری از درون و بیرون لوله می‌باشد . در حالت درز مستقیم لوله حول محور طولش خم می‌شود تا به شکل لوله درآید و مجددا با استفاده از یک تکنیک جوشکاری مثل جوشکاری مقاومتی اتصال بین دو لبه ورق خم شده برقرار می‌شود.

لوله آتشخوار

فرآیند تولید این محصول

برای ساخت لوله‌های بدون درز که لوله آتشخوار جز این دسته لوله‌ها می‌باشد . لوله به طور مستقیم از میله‌های استوانه‌ای شکل تولید می‌شود .میله با آنالیز مورد نظر در دمای بالا پیش گرم می‌شود تا قابلیت فرم پذیری آن افزایش پیدا کند . سپس یک سوراخ کننده در مرکز میله سوراخی ایجاد می‌کند .

لوله آتشخوار

همزمان توسط غلطک‌های گردان قطر بیرونی و ضخامت لوله تنظیم می‌شود در تمام مراحل ساخت این نوع لوله یک ماندرل(سنبه) درون آن قرار دارد که مانع از تغییر شکل و اعوجاع در لوله می‌شود . آلیاژی که برای ساخت ساخت لوله آتشخوار استفاده می‌شود باید خواص خود را در دمای بالا حفظ کند چون معمولا کاربرد این لوله در دمای بالا می‌باشد. فولاد مورد استفاده برای ساخت این نوع لوله‌ معمولا فولاد ST35.8 و ST45.8 می‌باشد .

لوله آتشخوار

این آلیاژها به دلیل داشتن مقادیر منگنز سختی و استحکام خود را دمای بالا حفظ می‌کنند . مقاومت فولاد ST35.8 تا نزدیک به ۶۰۰ درجه سانتیگراد و فولاد ST45.8 در دماهای کمی پایین‌تر قابل کاربری هستند . تحمل فشار این لوله ها نزدیک به ۳۰ بار می‌باشد.

لوله آتشخوار

البته هر چه قطر لوله آتشخوار کمتر و ضخامت آن بیشتر باشد مقاومت آن به فشارهای بالا بیشتر خواهد بود و لوله هایی با مقاومت به فشارهای نزدیک به ۸۰ بار نیز وجود دارد. همچنین این لوله‌ها قابلیت فرم پذیری مناسبی دارند و حتی خم با زاویه نود درجه هم قابل ایجاد می‌باشد.

لوله آتشخوار

ابعاد و کاربرد این نوع لوله

معمولا قطر خارجی لوله‌های آتشخوار ۲۵/۴، ۳۱/۸، ۳۸، ۴۴/۵، ۵۰/۸، ۵۷، ۶۰/۳، ۶۳/۵ و ۷۶/۱ میلی متر می‌باشد . همچنین پرکاربرد ترین ضخامت گوشت لوله‌های آتشخوار از ۲/۱۱ تا ۷/۸ میلیمتر می‌باشد . قطر درونی این لوله ها برابر است با اختلاف ریاضی قطر بیرونی از ۲ برابر ضخامت گوشت لوله.  

لوله آتشخوار

همچنین این لوله‌ها به صورت شاخه‌ی ۶ متری یا ۱۲ متری تولید می‌شوند. این لوله ها به واسطه خواصی که دارند در ساخت دیگ‌های بخار، مبدل‌های حرارتی، بویلر، موتورهای دیزل، صنایع نفت و گاز و سایر کاربردهای دما بالا، کاربرد دارند.

بررسی فنی  لوله آتشخوار

استاندارد DIN 17175 Grade St 35-8 مربوط به لوله‌های استیل بدون درز  مقاوم در برابر گرما می‌باشد. در ساخت دیگ‌ها، خطوط لوله، مخازن تحت فشار و تجهیزات برای سرویس تا ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد و در فشارهای بالا استفاده می‌شود. این گونه لوله‌ها همانطور که از نامشان پیداست، به دلیل مقاومت بالایی که در برابر حرارت دارند، شناخته شده هستند. در نتیجه، می‌توانند مایعات و گازها با دمای بالا را از خود عبور دهند.

لوله آتشخوار

همچنین، این لوله‌ها، به دلیل خواص منحصر به فردی که دارند، در مخازن تحت فشار  و برای انتقال مایعات و گاز‌های دارای دما و فشار بسیار بالا استفاده می‌شود. بدون درز بودن لوله‌های آتشخوار از اهمیت بالایی برخوردار است که این ویژگی به نحوه و فرآیند ساخت لوله‌ها مرتبط می‌باشد.

لوله های آتشخوار از دسته  لوله های صنعتی هستند که بدلیل حضور عنصر کربن و منگنز مقاومت بسیار بالایی در تحمل حرارت را دارند و در نتیجه به لوله‌های آتشخوار مشهور بوده و در نتیجه برای انتقال مایعات با دمای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لوله آتشخوار

ازمهم‌ترین صنایعی که از این نوع از لوله‌ها در آن‌ها به طور فراوان استفاده می‌شود، می‌توان به موارد چون تولید محصولات شیمیایی، نفت و گاز و صنایع مرتبط با آن‌ها، صنعت ساخت و تولید موتورهای دیزلی،  ساختمان‌سازی،صنایع کشتی‌سازی، تولید و مونتاژ سیستم‌ها و مبدل‌های حرارتی، ساخت فولاد و صنعت فرآوری لبنیات و غیره اشاره کرد.

همچنین، لوله فولادی St45.8  نیز جزو لوله‌های آتشخوار محسوب می‌شود که در ادامه به بررسی فنی این دو لوله می‌پردازیم .

استانداردها و گریدهای معادل لوله آتشخوار St35.8     

برای نمونه جدول استانداردها و گریدهای معادل لوله آتشخوار St35.8 در ادامه آورده شده است:

DINENBSNFAASTMASME
DIN 17175
Grade St 35-8
NFA A 49-213
Grade TU 37-c
ASTM A 369
Grade FPA
ASME A 369
Grade FPA
ترکیب شیمیایی لوله آتشخوار St35.8

ترکیب شیمیایی لوله آتشخوار St35.8 در جدول زیر به طور کامل آورده شده است:

CarbonSiliconManganesePhosphorousSulphurMolybdenumNickelChromiumCopperOthers
max 0.170.10-0.350.40-0.800.040.04
ترکیب شیمیایی لوله آتشخوار St45.8

ترکیب شیمیایی لوله آتشخوار St45.8 در جدول زیر به طور کامل آورده شده است:

C, %Si, %Mn, %P, %S, %
0.21 max0.10-0.350.40-1.200.040 max0.040 max
خواص مکانیکی لوله آتشخوار St45.8

خواص مکانیکی لوله آتشخوار St45.8 در جدول زیر به طور کامل آورده شده است:

Tensile Strength , MPaYield Strength, MPaElongation, %
410-530255 min21 min

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button