لوله آلیاژی MO40 و میلگرد آلیاژی MO40 دارای چه ویژگی هایست ؟

  • خانه / لوله آلیاژی MO40 و میلگرد آلیاژی MO40 دارای چه ویژگی هایست ؟

لوله آلیاژی MO40 و میلگرد آلیاژی MO40 دارای چه ویژگی هایست ؟

لوله آلیاژی MO40

لوله آلیاژی mo40 که با نام فولاد 1.7225 نیز معروف می باشد، با مشخصه شیمیایی 42CRMO4 در میان فولادها شناخته می شود. این محصول ،لوله mo40 دارای ترکیب شیمیایی %0.42 کربن، %0.25 سیلیسیوم، %0.75 منگنز، %1.1 کروم، %0.22 مولیبدن و %0.035 گوگرد می باشد. از جمله مهمترین خواص لوله MO40 می توان به استحکام تسلیم و استحکام کششی بالا، شکل پذیری و دوام بالا و همچنین هدایت گرمایی خوب آن اشاره کرد که آن را در رده فولاد های آلیاژی پرکاربرد در صنعت قرار داده است.

ترکیب شیمیایی  لوله mo40

 لوله mo40 دارای ترکیب شیمیایی %۰٫۴۲ کربن، %۰٫۲۵ سیلیسیوم، %۰٫۷۵ منگنز، %۱٫۱ کروم، %۰٫۲۲ مولیبدن و %۰٫۰۳۵ گوگرد می باشد

جدول ترکیب شیمیایی  لوله mo40

گوگردمولیبدنکروممنگنزسیلیسیومکربن
۰٫۰۳۵۰٫۲۲ در صد۱٫۱ در صد۰٫۷۵ در صد۰٫۲۵ در صد 0.42 در صد

جدول آنالیز لوله Mo40

C%Si%Mn%P%
0.38 – 0.450.40.6 – 0.90.035
S%Cr%Mo%
0.0350.9 – 1.20.15 – 0.3

خواص فیزیکی لوله mo40

از جمله مهمترین خواص لوله MO40 می توان به :

استحکام تسلیم بسیار بالا

استحکام کششی بالا

شکل پذیری و دوام بسیارخوب و بالا

همچنین هدایت گرمایی عالی و خوب

اشاره کرد و این خواص است که آن را در رده فولاد های آلیاژی پرکاربرد در صنعت قرار داده است .

کاربرد این محصول

کاربرد لوله Mo40 در صنایع خودرو، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع برق و الکترونیک و دیگر صنایع است.

میلگرد Mo40 

میلگرد Mo40 از میلگردهای آلیاژی پرکاربرد می‌باشد که در دسته فولادهای قابل عملیات حرارتی جای دارد . ترکیب شیمیایی این فولاد شامل متوسط ۰٫۰۴ درصد کربن و ۰٫۲ درصد مولیبدن و ۱ درصد کروم می‌باشد .

پس از این که آهن به یکی از روش‌های کوره بلند یا احیای مستقیم از سنگ آهن استحصال شد ، فولادسازی انجام می‌شود ، آهن استخراج شده مقادیر زیادی کربن دارد و برای تبدیل شدن به فولاد باید مقادیر کربن آن به کمتر از ۲ در صد برسد، این فرآیند به کمک کوره‌های کنورتور و سوزاندن کربن انجام می‌شود . همانطورکه قبلا هم گفتیم  فولاد Mo40 با اضافه کردن عناصر آلیاژی که مهمترین آن کروم و مولیبدن می‌باشد تولید می‌شود .

این عناصر به شکل فرو مولیبدن و فروکروم وارد مذاب فولاد کوره‌های آلیاژ سازی می‌شود. مذاب آلیاژ به روش ریخته گری پیوسته (مداوم) به شکل یکی از مقاطع تختال، شمشه یا شمشال ریخته می‌شود . برای تولید میلگرد و مقاطع دایره ای از جنس Mo40 از شمشه های فولادی با این جنس استفاده می‌شود .

با انجام چند مرحله نورد گرم مقاطع مورد نظر در قطرهای مختلف تولید می‌شود . این فولاد ها نسبت به فولادهای معمولی استحکام تسلیم بالاتری دارند ، همچنین با اضافه شدن مولیبدن، میزان تردی که به دلیل مقادیر بالای کروم ایجاد می‌شود ، حذف می‌شود و فولاد سختی و مقاومت به ضربه‌ی بالاتری پیدا می‌کند . 

عملیات حرارتی میلگرد Mo40

همانطور که اشاره شد این فولاد قابل عملیات حرارتی می‌باشد و با انجام عملیات حرارتی‌های مختلف می‌توان به خواص مورد نظر رسید، عملیات حرارتی هایی که روی این نوع آلیاژها قابل انجام است، عبارتنداز: نرماله کردن، آنیل، آب دهی (سخت کاری) و تمپر کردن، خرید و فروش میلگردهای Mo40 معمولا به صورت آنیل شده که نرم‌ترین حالت می‌باشد انجام می‌شود تا کار کردن با آن از جمله ماشینکاری، فرم دهی و … ساده‌تر باشد .

عملیات حرارتی نرماله کردن میلگرد Mo40  با حرارت دهی در دمای ۹۱۳ درجه سانتیگراد و خنک کردن فولاد در هوا می‌باشد ، حاصل این عملیات حرارتی ساختاری یکنواخت و هموژن از عناصر آلیاژی می ‌باشد . 

عملیات آنیل میلگرد Mo40 با حرارت دهی در دمای ۸۷۲ درجه سانتیگراد و آرام خنک کردن آن در کوره خاموش انجام می‌شود، نرم‌ترین حالت فولاد پس از آنیل کردن آن می‌باشد . میلگرد Mo40 آب دیده  بیشترین خواص سختی را دارد، میلگرد Mo40 در دمای ۸۴۵ درجه سانتیگراد گرم می‌شوند و در آب یا روغن کوئنچ می‌شود و با تغییر خواص ساختاری سختی آن افزایش پیدا می‌کند .

فرآیند تمپر کردن (برگشت یا بازپخت) میلگرد Mo40 که به منظور حذف تنش های ناشی از سخت کاری انجام می‌گیرد با حرارت دهی در دمای حداکثر ۶۵۰ درجه سانتیگراد و خنک کردن آن در هوا صورت می‌گیرد .

از دیگر فرایندهایی که بر روی این فولادها انجام می‌شود می‌توان به فورجینگ اشاره کرد که شامل حرارت ‌دهی در محدوده دمایی ℃۱۱۵۰-℃۱۲۰۰ و انجام عملیات فورجینگ است. جوشکاری Mo40 در شرایط بازپخت و سخت شده پیشنهاد نمی‎‌شود و باید در صورت امکان از آن جلوگیری شود. بهترین حالت برای جوشکاری این فولاد آلیاژی در حالت آنیل است. همچنین باید بیان شود که جوشکاری Mo40 در هر شرایطی باید با استفاده از الکترودهای کم هیدروژن انجام گردد.

ابعاد و کاربرد این محصول

میلگرد Mo40 ( لوله آلیاژی MO40) در قطرهای 6 تا ۶۰۰ میلیمتر بیشترین درخواست و فروش را دارند . به واسطه خواص مکانیکی بسیار عالی میلگرد Mo40 از جمله سختی و استحکام بالا این میلگرد،  مقاومت به اکسیداسیون در دمای بالا و مقاومت به ضربه دارد .

 از این فولاد در تولید چرخ دنده‌های فولادی گیربکس‌های مختلف ، غلطک‌های فولادی صنایع سیمان و نورد فولاد ، بدنه آسیاب‌ها و چکش برخی از آن‌ها و … مورد استفاده قرار می ‌گیرد . 

خرید و فروش میلگرد Mo40

خرید و فروش میلگرد Mo40 به صورت شاخه‌های ۶ متری و بر حسب وزن آن انجام می‌شود.

استاندارد و ترکیب شیمیایی میلگرد Mo40

جدول استاندارد و ترکیب شیمیایی میلگرد Mo40

کروممنگنزکربنسیلیسیممولیبدنسولفورفسفر
۰/۸ % تا ۱/۱ %۰/۷۵ % تا ۱ %۰/۳۸ % تا ۰/۴۳ %۰/۱۵ % تا ۰/۳ %۰/۱۵ % تا ۰/۲۵ %۰/۰۴ %0/


اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button