لوله استیل 304 چه ویژگیهایی دارد و موارد مصرف آن کدامند ؟

  • خانه / لوله استیل 304 چه ویژگیهایی دارد و موارد مصرف آن کدامند ؟

لوله استیل 304 چه ویژگیهایی دارد و موارد مصرف آن کدامند ؟

لوله استیل 304 ، لوله‌های استیل در صنایع مختلف مانند تاسیسات حساس انتقال نفت و گاز در پالایشگاه ها، تاسیسات ساختمانی و صنعتی و یا به عنوان یک مسیر فلزی توخالی برای انتقال سیالات و مواد جامد پودری شکل کاربرد گسترده‌ای دارند. لوله‌های استنلس استیل با توجه به آلیاژ، نحوه ساخت و کاربرد به انواع مختلفی مانند لوله استیل 304، 316 و … دسته‌بندی می‌شوند.

لوله استیل 304

لوله استیل 304 یکی از پرکاربردترین لوله‌های استیل در صنعت است و در استاندارد DIN آلمان با نام لوله 1.4301 شناخته می‌شود.  همچنین لوله زنگ نزن 304 در مقایسه با سایر لوله‌های استیل از قیمت پایین‌تری برخوردار می‌باشد.

لوله استیل 304

لوله استیل 304 از حدود 18 درصد عنصر کروم و 8 درصد نیکل تشکیل شده است. ایجاد کاربیدهای مضر در این لوله با وجود کربن کم محدود شده به همین دلیل از لوله استیل 304 می‌توان به راحتی در بیشتر عملیات جوشکاری و شرایطی که دمای کار محدود به 800 درجه فارنهایت است، استفاده نمود. از ویژگی‌های این لوله می‌توان به مقاومت در برابر خوردگی، استحکام بالا، وزن کم ، قابلیت شکل پذیری، قابلیت بازیافت، ظاهر زیبا، اشاره نمود.

لوله استیل یکی دیگر از محصولات پرکاربرد خانواده استنلس استیل است و به دلیل وجود حداقل 10.5 درصد عنصر کروم و تشکیل لایه سطحی اکسید کروم در برابر خوردگی و رطوبت مقاوم می‌باشد. این محصول در صنایع مختلفی مانند تاسیسات انتقال نفت و گاز در پالایشگاه‌ها، رینگ های کلکتور هواپیما، پوشش بویلرها، اتاقک گرمکن، لوله‌های هوای کاربراتور، صنایع شیمیایی و غذایی و تاسیسات ساختمانی کاربرد گسترده‌ای دارد و به عنوان یک مسیر فلزی توخالی برای انتقال سیالات و مواد جامد پودری شکل استفاده می‌شود.

لوله استیل 304

لوله استنلس استیل

از مهمترین ویژگی‌های لوله استنلس استیل می‌توان به مقاومت در برابر خوردگی، سطح صاف و صیقلی، درخشندگی، پایداری حرارتی بالا، قابلیت بازیافت و دوام و طول عمر بالا اشاره نمود. گفتنی است لوله‌های استیل نگیر بوده و خاصیت مغناطیسی ندارند.

لوله استیل 304

لوله فولادی ضد زنگ با توجه به آلیاژ، نحوه ساخت و کاربرد به انواع مختلفی طبقه بندی شده و آلیاژ به کار رفته در قیمت گذاری آن‌ها تاثیر گذار است و هر یک از ویژگی‌های خاصی برخوردار می‌باشند. همچنین امکان تولید لوله استیل در ابعاد مختلف و با توجه به نیاز صنایع وجود دارد. از انواع لوله فولادی ضد زنگ می‌توان لوله استیل 304، 316، 321، لوله استیل نسوز 309 و لوله استیل نسوز 310 را نام برد.

انواع لوله استیل

لوله استیل 304 ، از پرکاربردترین لوله‌های استیل در صنعت گرید 304 است که در مقایسه با سایر لوله‌های استیل قیمت پایین‌تری دارد. از مهمترین ویژگی‌های لوله فولادی ضد زنگ 304 می‌توان مقاومت در برابر خوردگی، استحکام بالا، وزن کم ، قابلیت شکل پذیری، قابلیت بازیافت و ظاهر زیبا را نام برد. از این لوله استیل در صنایع غذایی، خودروسازی، لبنیات، نوشیدنی، نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می‌شود.

لوله استیل 304

لوله استیل 316 ، این لوله استیل بعد از لوله استیل 304 جز پرفروش ترین و پرکاربردترین لوله در صنایع مختلف محسوب می‌شود. لوله استیل 316 به دلیل وجود مولیبدن و مقاومت به خوردگی در محیط‌های کلرایدی، در صنایع غذایی کاربرد گسترده‌ای دارد. استیل 316 که با نام گرید دریایی یا Marine نیز شناخته می‌شود مقاومت خوبی در برابر هیدروکلریک اسید، استیک اسید، فورمیک اسید و … از خود نشان می‌دهد.

لوله استیل 304

لوله زنگ نزن 321 ، لوله استیل 321 فاقد دمای آنیل کاری بوده و در ساخت دستگاه ها و وسایل مورد استفاده در صنایع غذایی و شیمیایی، قطعات کوره، رینگ‌های کلکتور هواپیما، اتاقک گرمکن و … کاربرد دارد.

لوله استیل 304

لوله نسوز 309 ،  لوله نسوز 309 علاوه‌بر مقاومت به خوردگی می‌تواند درجه حرارتی معادل ۸۰۰ درجه سانتی گراد در سازه را تحمل نماید. از این لوله استیل در تجهیزات فرآیندهای شیمیایی و پالایش، موتور هواپیما، قطعات اگزوز خودرو،، پوشش و ساخت اجزای کوره‌ها، مبدل های حرارتی، دیگ‌های بخار و… استفاده می شود. همچنین برای انتقال ترکیبات اسیدی مانند سیتریک اسید، سولفید اسید، نیتریک اسید، لاکتیک اسید و در محیط‌های دریایی کاربرد دارد.

لوله استیل 304

لوله نسوز 310 ، لوله استنلس استیل 310 به دلیل وجود مقادیر زیادی از عناصر نیکل و کروم مقاومت به حرارت بسیار بالایی دارد و رده فولاد های نسوز قرار می‌گیرد. از لوله نسوز 310 در ظروف حمل مواد شیمیایی، مخازن تحت فشار و دمای بالا و ساخت قطعات در معرض خوردگی استفاده می‌شود.

معرفی لوله استیل 304

لوله استیل 304 به دلیل نداشتن خاصیت مغناطیسی و جذب نشدن آن توسط آهنربا با نام استیل نگیر 304 در میان فروشندگان معروف است. در شرایط انجماد این لوله استیل، غیر مغناطیسی بوده و در عملیات حرارتی انعطاف پذیر نیست. می‌توان میزان سختی و قدرت کششی لوله استیل را بوسیله کارهای سرد افزایش داد اما ممکن است باعث کاهش خاصیت مغناطیسی آن شود. این فولاد زنگ نزن دارای قابلیت ماشینکاری و عملکرد جوشکاری خوبی می‌باشد. همچنین استیل 304 و 304L از خاصیت کششی، مهر زنی و شکل‌گیری خوبی نیز برخوردارند.

لوله‌ زنگ‌ نزن 304 در انواع زیر تولید می شود

  • درزدار (WLD)
  • بدون درز (SMLS)،
  • کار سرد شده (لوله‌ی HCW)
  • HCW و درزدار

انواع لوله استیل 304

لوله‌های استیل 304 در دو نوع درزدار و بدون درز تولید می‌شوند. برای تهیه لوله‌های درزدار از روش جوش دادن درز نیز استفاده می‌کنند. لوله‌های بدون درز که با نام لوله مانسیمان نیز شهرت دارند از استحکام بیشتری در مقایسه با لوله‌های درزدار برخوردارند.

عملیات حرارتی

در عملیات حرارتی، لوله استیل 304 و 304L انعطاف پذیر نیستند. همچنین مقاومت کششی و فرم پذیری آن توسط کارهای سرد افزایش می‌یابد. محدوده آنلینگ بازپخت  بین 1010 تا 1121 درجه سانتی گراد می‌باشد. برای بخش های سبکتر از هوا و برای قسمت‌های سنگین تر باید از آب استفاده نمود. دامنه رفع تنش نیز بین 204 تا 400 درجه سانتی گراد می‌باشد.

خواص مکانیکی

خواص مکانیکی لوله استیل 304 به شرح زیر می باشد:

برینل: 123HB

راکول: 70 HRA

ویکرز: 129 HV

مقاومت کششی: 700-500 مگاپاسکال

آنالیز استیل 304

لوله استنلس استیل 304 دارای ترکیب شیمیایی %20-18 کروم، %10-8 نیکل، %2 منگنز، %0.03 گوگرد، %0.045 فسفر، %0.08 کربن و %1 سیلیسیوم می باشد. در آنالیز لوله استیل 304 مشاهده می کنیم که عناصر کروم و نیکل دارای بیشترین مقادیر در میان سایر عناصر است. همچنین فسفر و گوگرد نیز دارای کمترین مقدار می‌باشند.

کاربرد لوله 304

لوله استیل 304 و 304L برای قطعاتی که نیاز به جوشکاری، ماشینکاری، سنگ زنی و یا پرداخت دارند و زمانی که مقاومت در برابر خوردگی خوبی مد نظر است، کاربرد دارد. همچنین در محیط های خوردگی مانند صنایع کاغذ و شیمیایی استفاده می‌شود. این لوله برای ساخت ابزار به دلیل کم بودن خاصیت مغناطیسی گزینه‌ی مناسبی است. لوله استیل 304 در معماری نیز کارایی دارد.

این لوله استیل در جایی که بهداشت و پاکیزگی اهمیت زیادی دارد مانند صنایع غذایی، لبنیات و نوشیدنی دارای کاربرد گسترده‌ای می‌باشد. قطعاتی که در معرض تماس با مواد شیمیایی ارگانیک و غیر آلی، سیتریک اسید، استیک، نیتریک، رنگدانه ها، روغن های خام و … هستند از استیل 304 ساخته می‌شوند.

از دیگر کاربردهای لوله استیل 304 می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • صنعت نفت، گاز و پتروشیمی
  • صنایع غذایی و دارویی
  • صنعت معماری و دکوراسیون
  • حفاری و معدن
  • ساخت کندانسور هوا
  • خودروسازی
  • در لوله کشی و انتقال سیالات
  • سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی
  • در لوله کشی آب شیرین کن

مزایای استفاده از استیل در صنایع غذایی

  • مقاومت در برابر حرارت
  • استحکام
  • در برابر ضربه و سایش مقاوم است
  • درخشندگی خود را حفظ کرده و ماندگار است
  • از ورود آلودگی به درون محفظه مواد غذایی جلوگیری کرده و طراوت مواد غذایی را حفظ میکند
  • تمیز کردن آن آسان است؛ بنابراین از آلودگی های باکتریایی جلوگیری می کند
  • میتواند در شرایط سخت خراش(شرایط تهاجمی و شدید) مقاومت کند
  • مناسب برای حمل و نقل مواد غذایی حاوی مواد تند و رنگ های خوراکی
  • به سرعت خنک میشود
  • در برابر شستشو های پر قدرت با استفاده از مواد شیمیایی یا سایر مواد شستشو مقاوم است
  • نسبت به مواد قلیایی و اسیدی واکنش نشان نمی دهد
  • به راحتی ترک نمی خورد و دچار شکست نمی شود
  • در برابر حرارت و آتش مقاومت خوبی دارد
  • داکتیل است(شکل پذیری خوبی دارد)

اگر قصد خرید محصولات استیل برای موارد مصرف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

لوله های استیل نیز بر اساس کاربرد به چهار گروه لوله های استیل نرده، نسوز ، نازک و طلایی تقسیم بندی می گردد.لوله های استیل نرده همانگونه که از نامش پیداست برای تولید نرده و حفاظ استفاده می شود. این لوله ها معمولا از نوع درزدار می باشند. همچنین مقاومت بسیار خوبی دارند. دارای سطحی صاف و براق هستند. فرآیند نگهداری از این محصول راحت می باشد. این محصول قابلیت بازیافت دارد. قیمت این محصول به قطر و آلیاژ مصرفی در آن وابستگی دارد. هر چه ضخامت و قطر آن بالاتر قیمت محصول بالاتر خواهد بود .

فرآیند واردات و پخش لوله استیل

بدلیل عدم تولید این محصول در کشورمان ایران آن را از سایر کشور ها به کشور وارد و عمل توزیع و فروش انجام می پذیرد. در سال های قبل لوله های استیل بیشتر از کشور های مانند آمریکا، ژاپن و آلمان تهیه می شد . اما در شرایط کنونی و به دلیل تحریم ها امکان واردات مانند سابق وجود ندارد و این لوله ها از کشور هایی مانند چین و تایوان و آفریقای جنوبی و سوئد به کشور وارد می گردد. شرکت های با سابقه ی زیادی در این زمینه در کشور مان وجود دارند. فرآیند واردات این محصول به کشور را انجام و تسهیل می نمایند. پس از دریافت و ترخیص محصولات توزیع آن ها را نیز بر عهده دارند. بازار هدف این محصولات در سراسر کشور گسترده است .

لوله استیل 304

متقاضیان این لوله ها بسیاری از شرکت ها و همچنین صنایع مختلف می باشند. از جمله مشتریان پر مصرف و دائمی لوله استیل صنایع پتروشیمی، سیستم های تصفیه آب و آبرسانی، پالایشگاه نفت می باشند. از دیگر صنایع مصرف کننده لوله های استیل سیستم انتقال گاز و نفت، کارخانجات تولید دارو و مواد غذایی، شرکت های سرمایشی برای وسایل یخچال و…، سیستم فاضلاب و لوله کشی، انتقال آب دریا و تولید انواع محصولات شیمیایی می باشد. همچنین برای مصارف شخصی مانند حفاظ و نرده پنجره و بالکن و همچنین برای طراحی و دکوراسیون داخلی مورد مصرف واقع می گردد.

لوله استیل 304

مزایت های بهره گیری از لوله استیل

استفاده از این ورق ها با توجه به نوع محصول مزیت های فراوانی دارد. ولی به طور کلی گوشه ای از مزیت های مصرف لوله استیل عبارت است از:

  • مقاومت بالا آن ها در برابر پوسیدگی و زنگ خوردگی ، بنابراین از این لوله ها در آب و هوای مرطوب و آب دریا بدون ایجاد هیچ گونه مشکلی می توان استفاده کرد.
  • این لوله ها دارای طول عمر زیاد و دوام بالا می باشند همچنین در صورت استفاده از دست دادن کارایی قابل بازیافت می باشد.
  • علاوه بر این لوله های استیل در برابر دمای بالا و حرارت و همچنین دمای پایین هم مقاوم می باشند.
  • از مزایای دیگر لوله استیل به تحمل وزن بالا آن باید اشاره کرد. که به همین دلیل دچار تغییر شکل و خم شدگی نمی شود.
  • همچنین عدم تغییر رنگ نیز از دیگر ویژگی های آن است.
  • یکی دیگر از مزایای لوله استیل ضد رسوب بودن آن است. که در برابر مواد اسیدی و قلیایی نیز مقاوم است.
  • همچنین سهولت در نظافت این لوله ها از دیگر ویژگی های مثبت آن می باشد که به همین علت در سرویس های بهداشتی، آزمایشگاه ها و بیمارستان ها از آن استفاده می شود.
لوله استیل 304

کاربرد لوله استیل در صنایع غذایی

در خط تولید کارخانه های مواد غذایی و مواد خوارکی لوله های فراوانی وجود دارد. الزامات بهداشتی و رعایت بهداشت از لحظه تولید تا انتهای کار و بسته بندی مواد غذایی لازم و اجتناب ناپذیر می باشد. علت انتخاب لوله استیل در صنایع غذایی با توجه به مقاومت خوب در مجاورت مواد با خورندگی بالا که با مواد شوینده قوی ضدعفونی می کنند انتخابی هوشمندانه می باشد. جریان مایعات و مخصوصا آب که در این لوله‌های استیلی جریان می‌یابد، حتما دارای مقادیر زیادی عناصر و املاح معدنی مانند کلسیم و منیزیم می باشد.

این عناصر سختی آب را افزایش و سبب گرفتگی لوله‌ها و اتصالات موجود می گردد. از راه‌های موثر برای حل این مشکل و جلوگیری از این فرآیند مخرب ، استفاده از لوله‌های استیل می باشد. مقدار آهن کم در این نوع محصولات و لوله ها مانع از رسوب نمک می‌گردد. لوله استیل مورد مصرف در صنایع‌غذایی به صورت لوله درزدار تولید و به بهره برداری می رسد.

مصارف پزشکی لوله استیل

ویژگی نگیربودن در کنار سایر ویژگی ها مانند مقاومت ‌به‌ خوردگی، استحکام و پایداری حرارتی باعث گردیده تا استیل در حوزه پزشکی وارد و همچنین از محبوبیت بالایی برخوردار باشد. استیل‌های گروه 200 و 300 دارای خاصیت مغناطیسی نیستند. به همین دلیل به آنها استیل‌نگیر اطلاق می گردد. استیل گروه 400 با مقدار نیکل بسیار کمتر و نبود عنصر مولیبدن دارای خاصیت مغناطیسی می باشند. به همین دلیل با عنوان استیل‌بگیر معروف می باشد. برای‌ تولید تجهیزات‌ جراحی، لوازم آزمایشگاهی، ملزومات دندان‌پزشکی‌ و در صنایع داروسازی، از انواع لوله‌ های استیل استفاده می‌گردد. در بعضی مواقع از این محصولات برای مصارف ارتوپدی و در شکستگی استخوان‌ها استفاده می‌کنند. راحتی و آسان بودن نظافت لوله استیل آن را به یکی از بهداشتی‌ ترین متریال های فلزی بدیل نموده است. 

استفاده از لوله استیل در صنایع تولید برق

لوله های استیل صنعتی در دستگاه‌های تولید برق کاربردهای گسترده ای دارند. نیکل موجود در آلیاژ این محصولات در دماهای بالا باعث پایداری حرارتی استیل می گردد. به همین علت در نیروگاه‌های هسته‌ای تولید برق ، لوله استیل صنعتی بدون درز ( مانیسمان )کاربرد گسترده‌ای دارد. وجود کربن در ساختار این محصولات باعث افزایش استحکام آن می گردد. اهر چند استحکام بالا مزیتی عالیست ، اما باید دقت نمود که با افزایش سختی انعطاف‌ پذیری به همان نسبت کاهش می‌یابد. بنابراین باید با توجه به این موضوع و کاربرد این محصول به درصد کربن لوله‌استیل توجه ویژه ای داشت. در توربین‌ های بخار و گاز به دلیل وجود عوامل خورنده در این محیط ها از لوله استیل استفاده می‌شود.

استفاده از لوله استیل در صنایع نفت و گاز

لوله استیل یک انتخاب کارآمد و عالی جهت تامین امنیت و محافظت در خطوط انتقال نفت و گاز می باشد. اغلب از لوله 304 در ساخت تانک‌ ها ذخیره ، لوله‌های انتقال ، تجهیزات پمپ‌ها و همچنین در ساختمان شیرآلات پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود. از لوله‌های استیل با مشخصات و ویژگی های مناسب تر مانند لوله استیل 316که از مقاومت به خوردگی و پایداری‌ حرارتی بالاتری برخوردار می باشد در ایجاد چاه‌های نفت دریایی و بندرگاه‌ها استفاده می گردد.

استفاده از لوله استیل در زیبا سازی ساختمان

لوله استیل دکوراتیو به صورت لوله درزدار تولید می‌شود. اغلب جایگاهی در نمای داخلی و خارجی ساختمان، ساخت لوازم خانگی، نرده‌ها و حفاظ‌ها برای خود دارد. کروم علاوه بر ایجاد مقاومت در لوله‌استیل ، ظاهری براق و درخشنده‌ به آن می‌بخشد . با توجه به این خصیصه لوله استیل دکوراتیو زیبایی دوچندانی به ساختمان ها و نمای آن می‌دهد. این لوله ها با قرارگیری در مجاورت نور خورشید، رطوبت محیطی و شرایط آب و هوایی مختلف به سختی تغییر شکل و رنگ می‌دهند. از سایر مزایایی این مقاطع فولادی به خاصیت ضدخشی آن ها اشاره کرد. گروهی از لوله‌های استیل که در طراحی نرده‌های راه پله و استخرها به کاربرد می روند، با مشخصه های 201،202 و 304 در بازار قابل تهیه می باشد.

سایز انواع لوله استیل

انواع لوله استیل ( لوله استیل 304 ، لوله استیل 316 ، لوله استیل نسوز ) برا اساس جدول استاندارد لوله استیل تقسیم بندی می گردد. که این جدول لوله براساس استانداردهای مشخص شده ای مانند ASTM , ANSI , DIN و غیره تعریف گردیده است . مشخصات و ویژگی های لوله های فولادی و استیل بر اساس اصطلاحاتی سایز بندی می گردد. که در زیر به آنها اشاره می گردد :

در ابتدا باید به این نکته توجه نمود که  ASME B3610 برای لوله های فولادی و ASME B3619 برای لوله های استنلس استیل بکار می رود و در جدول B3619 ، انواع لوله استیل به صورت 5S  ,  10S  ,40S  , 80S  نامگذاری میشوند .

مشخصات لوله استیل بر حسب سایز لوله استیل :

  • NPS : NOMINALPIPE SIZE به معنی اندازه اسمی لوله میباشد .
  • OD : OUT SAID DIAMETER قطر خارجی لوله
  • THK : WALL TIKNAS ضخامت جداره لوله
  • SCH : SCHEDULE  اسکجوئل یا رده که استاندارد لوله به شکل قراردادی میباشد .
  • STD : STANDARD لوله با ضخامت استاندارد ، معمولا و ( نه همیشه ) استاندارد در لوله مطابق رده 40 میباشد.
  • XS : XETRA STANDARD  قوی (لوله سنگین) که معمولا مطابق رده 80 میباشد .
  • XXS DOUBLE XETRA STANDARD  فوق سنگین که معمولا با رده 160 برابری دارد .

با شناخت عوامل فوق این توانایی را کسب می نماییم که استاندارد لوله استیل و مشخصات لوله استیل را محاسبه و بدست آوریم. و بر اساس فشار وارده و همچنین دمای مطلوبی که سیال مورد نظر خواهد داشت ، ضخامت لوله ی مناسب را جهت مصرف مورد نظر محاسبه نمود .

فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ یک ماده ی پر کاربرد می باشد. که می تواند برای طیف گسترده ای از مصارف و اهداف داخلی و خارجی مصرف گردد. یکی از مصارف این محصول تهیه و تولید لوله های استیل می باشد. استفاده از فولاد ضد زنگ در ساخت لوله های استنلس استیل، مزایای فراوانی را ایجاد می کند . در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می گردد:

  • وزن سبک
  • با دوام
  • قابلیت کنترل شدت جریان‌های بالا
  • ماشینکاری راحت 
  • ضد سایش
  • تمیزکاری آسان
  • نیاز به تعمیر کم
  • مقاومت در برابر خوردگی بالا
  • قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست

قرن نوزدهم زمانی که تکنولوژی نورد فقط تنها روش تولید لوله های استنلس استیل (ضد زنگ) برای مصارف در صنایع مختلف بود. تکنیک نورد شامل مراحل طولانی جهت تولید محصول نهایی است. مراحل این فرآیند به این صورت است که نوارهای نورد شده‌ی ورق به کمک نورد قیف به یک مقطع دایره ای، شکل وارد می شوند. پس از جوشکاری لبه (از طریق جوشکاری فورج)، روی نوارهای نوردی تولید می‌شود.

خوشبختانه با توسعه‌ی فن آوری، فرآیندهای متنوع زیادی برای ساخت لوله های ضد زنگ و سایر لوله‌ها در هند ابداع گردید. امروزه لوله ها و مخصوصا لوله های فولادی ضد زنگ با استفاده از نورد پیوسته با روش چندگانه تنگستن (با گاز بی اثر) تولید می گردد. فرآیند جوشکاری فلزی یا فورج در این روش مورد استفاده قرار نمی گیرد.

فولاد ضد زنگ گرید سری ۳۰۰

فولاد ضد زنگ نوع گرید ۳۰۰ آلیاژ کروم نیکل را در ترکیبات خود داراست. که در طیف وسیعی از محصولات مصرف می گردد. محصولات فراوانی از جمله لوله های فولادی و لوله های فولادی از این دست هستند. هر دو نوع محصول لوله استنلس استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ برای حفظ استحکام خود در دمای بالا به اندازه کافی با دوام می باشند. همچنین این محصولات در برابر خوردگی مقاوم و نگهداری آن آسان می باشد. انتخاب از بین این دو ماده، به نحوه استفاده از لوله و محیطی که در آن لوله نصب به بهره برادای می رسد بستگی دارد.

لوله های فولادی ضد زنگ ترکیبی از آلیاژهای با پایه‌ ی آهن می باشند که معمولا حاوی حداقل ۱۱.۵٪ کروم می باشند. سایر عناصر در کنار نیکل که از مهم ترین عناصر این آلیاژ هاست ، برای ایجاد خواص مهم در ترکیب با کروم به این آلیاژ اضافه می شود. فولاد ضد زنگ در دمای بالا در برابر خوردگی و اکسیداسیون  بسیار مقاوم می باشد. به طور کلی، با افزایش مقدار کروم، مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون به تدریج افزایش می یابد.

فواید ‌استیل ۳۰۴ 

استیل ۳۰۴ نقش اساسی و کارآمد در ظاهر و فرم و خروجی معماری نوین دارد. این استیل ها که به فولاد ضد زنگ نیز شهرت یافته به فولادی اطلاق می گردد که با مقادیری عنصر آلیاژی ترکیب گردیده تا قابلیت استقامت بسیار به زنگ زدگی در محیط های خورنده و درجه حرارت بالا داشته باشد. این استیل شامل مقادیر زیادی کروم می باشد. وجود این عنصر عمده ترین دلیل استقامت بالای این محصول می باشد. بخشی از مزایای به کار گیری از فراورده های استیل در معماری به شرح زیر می باشد :

  • دوام و ماندگاری بسیار به علت مقاومت در برابر خوردگی
  • ظاهری جذاب و زیبا
  • قابلیت شستشوی راحت و فوری
  • راحتی فرم دهی به ایجاد ظاهر زیبا در نما
  • انعطاف پذیری مناسب با هر نوع نمای ساخت و ساز
  • استقامت بسیار در مقابل تغییرات وضعیت آب و هوایی
  • قدرتمند در بکارگیری مناطق با رطوبت بسیار

بازیافت ورق استیل

انواع ورق استیل قابلیت بازیافت دارند. می توان این محصولات را  به صورت حداکثر و ۱۰۰ درصد بازیافت نمود. به نحویکه استیل های ضایعاتی را در کارخانه ها و کارگاه ها ذوب و دوباره آن‌ها را قالب گیری می نمایند. بیشترین ورق های استیل موجود در بازار جهانی چیزی حدود ۶۵ تا ۸۰ درصد این محصولات به روش بازیافت تولید می­ گردد. برای اولین بار در دنیا توسط انجمن آهن و فولاد آمریکا ورق ها را دسته بندی کردند. این تقسیم بندی مطابق با مشخصات فیزیکی، شیمیایی و شرایط تولید برای استنلس استیل گروه و دسته بندی گردید.

تلفیق و ترکیبات شیمیایی

در ادامه شما را با انواع ترکیبات شیمیایی استیل۳۰۴ آشنا می سازیم:

ترکیبات شیمیایی استیل ۳۰۴ با کروم

این عنصر سبب بالا رفتن استقامت کششی، سختی ، استقامت به زنگ زدگی، اصطکاک و سختی پذیری می شود.

ترکیبات شیمیایی استیل ۳۰۴ با نیکل

این عنصر سبب بالا رفتن استقامت و سختی می شود. بدون اینکه فرم پذیری چقرمگی کم شود.

ترکیبات شیمیایی استیل ۳۰۴ با مولیبدن

وجود این عنصر در استیل ۳۰۴ سبب بالا رفتن استقامت، سختی پذیری، چقرمگی و سختی می شود. همچنین استقامت خزشی و مقاومت در درجه حرارت زیاد را نیز بالا می برد.  میزان تهنشینی کاربید کروم که در پی کاهش میزان کربن صورت می گیرد، موجب تولید آلیاژ استنلس استیل ۳۰۴L می گردد که جوش پذیری بهتری حتی در محیط های خورنده دارد.

مزایای ورق استیل ۳۰۴ در مقایسه با سایر استیل ها

یکی از سوال هایی که ممکن است مصرف کننده انواع گوناگونی از ورق استیل ۳۰۴ در ذهنش خطور کند این است که استیل 304 چه برتری هایی نسبت به سایر استیل ها دارد؟ زیرا گاهی به دلیل وجود تنوع گوناگون موجود در بازار انتخاب حدودی سخت می گردد. بیشترین دلیل محبوبیت این نوع استیل در مقایسه با استیل های دیگر این نکته می باشد که استیل ۳۰۴ در انواع محصولات گسترده ای شامل ورق های مات و براق ، نوع ورق استیل بگیر و نگیر و همچنین دارای ویژگی فرم دهی و قابلیت جوشکاری عالی دارد.

ورق استیل ۳۰۴ به راحتی در اجزای مختلف محصولات مصرفی و صنعتی و کاربردی مانند صنعتی، معماری و حمل و نقل نقش دارد . حجم استیل ۳۰۴ بیش ترین میزان فولاد زنگ نزن عرضه شده در بازار را دارد . این محصول دارای قابلیت بسیاری مانند استقامت در مقابل زنگ زدگی و خوردگی و اتصال پذیری عالی می باشد. نیازمند عملیات های پس از مصرف ندارد.

از دیگر مزایای بارز این محصول قابلیت بسیار خوب آن در محیط های مصرف عمومی می باشد. همانطور که استیل ۳۰۴ دارای ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل می باشد ، در این صورت به  فولاد ۱۸Cr8Ni مشهور می باشد. هم اکنون این فراورده کم و بیش ۵۰ درصد از مجموع این تولیدات را شامل می شود.

تبدیل هم مرکز

تبدیل هم مرکز استنلس استیل ۳۰۴ رده ۱۰ ، مانند تمامی اتصالات جوشی به روش بدون درز و بدون هیچ گونه جوشکاری در مرحله ی تولید آن ساخته می شود. این گونه تبدیل ها جهت کاهش یا افزایش سایز لوله مورد مصرف قرار می‌گیرند. در خطوط عمودی لوله از کاهنده یا همان تبدیل بدون درز  استفاده می کنیم. طرز به کارگیری اتصالات به روش جوشکاری انجام می شود. یک طرف آن با لوله نصب هم سایز می باشد. در مرحله ی مصرف سر به سر هم قرار می گیرد. سپس دور آن با دقت جوشکاری می شود. در ادامه طرف دیگر تبدیل که کوچکتر می باشد با لوله کوچکتر لب به لب با جوشکاری دقیق متصل می گردد. به این ترتیب دو لوله با کاهش سایز به وسیله کاهنده یا همان تبدیل بدون درز جوشی ، به هم متصل می گردند.

تبدیل هم مرکز در رده های مختلف تولید می گردد. و این رده نشان دهنده ضخامت هر سایز از این محصول می باشد، مانند رده 40 رده 80 رده 160 رده std و ……… تولید می گردد. ضخامت کلیه رده ها طبق جدول استاندارد لوله های مانیسمان مشخص و یکسان می باشد. ضخامت هر سایز زیر رده آن قید می گردد. تبدیل جوشی از سایز “۱/۲ الی “۲۴ تولید می شود. سایزهای بالاتر از ۲۴ اینچ به صورت درز دار و یا درز ماهیچه ای تولید می شود. جهت لوله کشی های با فشار بالاتر از جوش ماهیچه ای استفاده می شود. تا اتصالات فشار مورد نظر را تحمل کنند.

مزایای تبدیل هم مرکز استنلس استیل ۳۰۴ رده ۱۰

  • تولید شده از فولاد مرغوب جهت جلوگیری از زنگ زدگی
  • مقاومت عالی و عمر طولانی
  • این نوع تبدیل جوشی هم مرکز بدون درز تولید و فشار بالایی را تحمل می کند.
  • نصب سریع و راحت به کمک جوشکاری
  • قیمت مناسب
  • دارای پوشش مناسب و ضد آب
  • این محصول استحكام استاتيكي بالایی دارد.
  • قابلیت آب بندی کامل را داراست
لوله استیل 304

تبدیل های هم مرکز و غیر هم مرکز

تبدیل هم مرکز استنلس استیل ۳۰۴ رده ۱۰، که یکی از اتصالات پر مصرف اتصالات جوشی است. در تولید تبدیل هم مرکز ، محور مرکزی یک سر اتصال منطبق با محور مرکزی طرف دیگر است. و قطعه تولیدی دارای تقارن حول محور طولی قطعه است. اما در تولید تبدیل غیر هم مرکز ، محور مرکزی سر بزرگتر با اختلاف جزئی نسبت به محور مرکزی سر کوچک تر طراحی می شود. قطعه تولیدی دارای یک پله اختلاف بین دوسر قطعه است.

لوله استیل 304

تبدیل صاف جوشی رده 10

تبدیل صاف جوشی رده 10 استنلس استیل 304 ، تبدیل های جوشی از پرکاربردترین اتصالات برای تغییر سایز درخطوط لوله می باشند . از تبدیل های جوشی برای تغییر سایز در انشعابات  خط لوله در قسمت هایی که طراحی شده استفاده می شود. به گونه ای که خط لوله در سایز بزرگتر را به سایزی کوچکتر تبدیل می نماید و  پس از این اتصال سایز لوله تغییر می یاید.  این نوع اتصالات در انواع تبدیل جوشی صاف و تبدیل جوشی کج  می باشند . برای استفاده تبدیل های جوشی باید به ضخامت و متریال این قطعات توجه داشت که با لوله های مورد استفاده در خط همخوانی داشته باشند . تبدیل جوشی رده 10 ، مانند همگی اتصالات جوشی به طریق  بدون درز و بدون هیچ گونه جوشکاری در آن تولید می شود.

مشخصات فنی
تبدیل صاف جوشی رده 10 استنلس استیل 304 ERNE FITTING
سایز“1/2*”3/4 – “10*”12
فشار کاریSCH 10
متریالS.S 304
استاندارد طراحیASME  B16.9
طراحی سطح تماسBUTT WELD

اتصالات رده 10  به دلیل کاربرد فراوان در لوله کشی سیستم های موتورخانه ها ، آتش نشانی ، گاز کشی صنعتی و ساختمانی ، پایپینگ صنایع نفت و گاز و پتروشیمی مورد مصرف قرار می گیرد. همچنین بیشترین موارداستفاده را به خود تخصیص می دهند.

لوله استیل 304

مزایای لوله استیل 304

از بارزترین مزایای کاربرد لوله استیل 304 در این مقاله به موارد زیر اشاره می نماییم:

  • مقاومت در برابر حرارت عالی
  • استحکام بسیار بالا
  • مقاومت در برابر ضربه و ساییدگی
  • ماندگاری خوب و حفظ ظاهر درخشنده و براق
  • ممانعت از ورود آلودگی به درون محفظه مواد غذایی و حفظ طراوت محتویات
  • سهولت تمیز کاری و جلوگیری از آلودگی‌های باکتریایی
  • مقاومت در برابر شرایط تهاجمی‌ و ایجاد خراش
  • مناسب برای حمل مواد غذایی که حاوی مواد تند و رنگ‌های خوراکی می باشند.
  • سرعت بالایی در سرد شدن
  • مقاومت در برابر شستشوی زیاد و عدم تغییر در استفاده از مواد شیمیایی یا سایر محلول‌های شست و شو
  • عدم واکنش با مواد اسیدی و یا حتی قلیایی
  • مقاومت در برابر ترک خوردگی و شکستگی ، شکل پذیری بالا و یا به اصطلاح داکتیل بودن
  • مقاومت در برابر آتش و حرارت بالا

دلایل برتری این محصول نسبت به سایر لوله های فولادی

تفاوت اصلی لوله استیل و لوله‌های فولادی معمولی در ترکیبات شیمیایی، خواص و کاربرد آن‌ها می باشد. در لوله‌های استیل به جز آهن و کربن از عنصر کروم نیز استفاده می گردد. چهارمین عنصر آلیاژی مهم در این آلیاژ‌ها نیکل می باشد. استنلس استیل در دو نوع درز دار و بدون درز تولید و عرضه می‌شود. لوله استیل یکی از انواع پرکاربرد و لوله استیل ۳۰۴ نیز از جمله پرفروش ترین و کاربردی‌ ترین انواع این محصولات می باشد. 

این محصول یک فولاد ضد زنگ حاوی کروم و نیکل با کربن بسیار کمی‌حدود 8 الی 18 درصد است. که در برابر خوردگی و پوسیدگی بین دانه‌ای پس از جوش کاری ، از مقاومت بالایی برخوردار است. مقدار پایین کربن موجود در لوله استیل، ایجاد کاربیدهای مضر را تا حد زیادی محدود می‌کند. به طوری که این گرید از لوله را می‌‌توان در اکثر عملیات جوشکاری و مکان‌هایی که دمای محدوده کار محدود به 800 درجه فارنهایت است استفاده نمود.

لوله مانیسمان استیل ۳۰۴

لوله استیل ۳۰۴ از جمله رایج ترین گریدهای انواع لوله استیل است که یک آلیاژ کروم آستنیتی است که به عنوان ضد زنگ “۱۸/۸” نیز شناخته می شود زیرا ترکیب فولاد ۱۸٪ کروم و ۸٪ نیکل است. اگرچه فولاد ضد زنگ ۳۰۴ در برابر خوردگی توسط جایگزین های کلرید آسیب پذیر است. سوراخ یا ترک ممکن است توسط یون های کلرید ایجاد گردد. که اساساً مناطق خوردگی موضعی می باشند.

لوله فولادی ضد زنگ آلیاژی ۳۰۴ استحکام و مقاومت در برابر خوردگی را افزایش می دهد. از این محصول برای انواع فرآیندهای تولید ، به ویژه در شرایط محیطی در فضای باز استفاده می شود. توجه داشته باشیم که لوله مانیسمان استیل ۳۰۴ به دلیل عدم درز جوش تولید محصول ، کاربرد بیشتری نسبت به نوع درزدار این محصول را داراست.

ویژگی های لوله مانیسمان ۳۰۴

لوله استیل ۳۰۴ دارای ویژگی های جوشکاری برجسته برای تمام فرآیندهای همجوشی استاندارد، با یا بدون فلزات پرکننده می باشد. جوشکاری قطعات سنگین فولاد ضد زنگ ۳۰۴ برای حداکثر مقاومت در برابر خوردگی نیاز به بازپخت پس از جوش دارند. در طول عملیات حرارتی ، فولاد ضد زنگ ۳۰۴ را تا ۱۰۱۰-۱۱۲۰ درجه سانتیگراد گرم می نمایند. سپس به سرعت خنک کاری انجام می گیرد. این دسته از محصولات با عملیات حرارتی سخت نمی شوند. عملیات حرارتی یک فرآیند مهم و اصلی در فرآیند تولید لوله های فولادی ضد زنگ می باشد. برای ایجاد استحکام و دوام بالا در لوله های فولادی ضد زنگ ۳۰۴ اهمیت فراوانی دارد. لوله مانیسمان ۳۰۴ دارای خاصیت ماشینکاری مناسبی است .

لوله استیل 304

مزایا

لوله فولادی ضد زنگ ۳۰۴ مقاومت در برابر خوردگی را افزایش می دهد و به راحتی ضدعفونی می شود. برای طیف گسترده ای از کاربردها در صنایع مختلف به خصوص صنایع مواد غذایی ایده آل می باشد. از آن جایی که ساخت آن ارزان تر و آسان تر است، لوله مانیسمان استیل ۳۰۴ پرمصرف ترین محصول لوله فولادی زنگ نزن آستنیتی در جهان می باشد. مزایای لوله استیل ۳۰۴ عبارتند از:

  • مقاومت در برابر خوردگی عالی
  • در برابر مواد شیمیایی مقاوم می باشد.
  • مقاوم در برابر ضربه
  • زیبایی خوب و با ارزش
  • بازیافت آسان
لوله استیل 304

کاربرد لوله مانیسمان استیل ۳۰۴

لوله های SS 304 را می توان در مبدل های حرارتی، نیروگاه ها، ظروف مواد شیمیایی و خطوط لوله به مصرف رساند. از این محصول در مخازن تحت فشار برای ذخیره بخار یا بخارات نفتی با دمای بالا استفاده می گردد. لوله های فولادی ۳۰۴ در زمینه های مختلف به خصوص در فرآوری مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا این لوله ها در معرض خوردگی های اسیدی موجود در غذاهای معمولی نیستند. این فولاد برای محصولاتی مانند سینک ظرفشویی، ماشین ظرفشویی، پل های پایه فولادی ضد زنگ ، تجهیزات تجاری پردازش مواد غذایی و یخچال ها مناسب می باشند. از کاربردهای معمول لوله مانیسمان استیل ۳۰۴ به موارد ذیر اشاره می کنیم :

  • صنعت خودرو سازی
  • در واحدهای برودتی
  • سیستم های گرمایشی و لوله کشی
  • انواع نرده ها
  • قاب دوچرخه
  • و…
لوله استیل 304

تفاوت لوله استیل ۳۰۴ با لوله استیل ۳۱۶

لوله استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ از نظر ظاهری بسیار شبیه هم هستند، لوله های استیل ضد زنگ در صنایع و پروژه‌ها مورد استفاده قرار میگیرند، یکی از مهم ترین تفاوت میان لوله استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ وجود آلیاژ نیکل و مولیبدن بیشتر در لوله استیل ۳۱۶ است به همین دلیل باعث افزایش قیمت آن نسبت به گرید ۳۰۴ شده است. وجود آلیاژ مولیبدن مقاومت استیل ۳۱۶ را در برابر خوردگی در محیط نمکی یا کلرید را افزایش می دهد که استنلس استیل ۳۰۴ این ویژگی را ندارد.

تفاوت لوله استیل 304 با 316

همچنین لوله استیل ۳۰۴ به دلیل قیمت پایین تری که دارد یک گزینه اقتصادی برای اکثر محیط‌ ها می‌باشد.گفتنی است لوله فولادی ۳۱۶ نسبت به لوله استیل ۳۰۴ دارای خواص مکانیکی بهتر، مقاومت به خوردگی بیشتر و همچنین استحکام در مقابل حرارت در دماهای بالا می‌باشد. لازم به ذکر است وجود عنصر کروم و نیکل در استیل های ضد زنگ سری ۳۰۰ منجر به نگیر بودن آن‌ها شده است.

چگونگی تشخیص لوله استیل ۳۰۴ از استیل ۳۱۶

محصولات لوله های استنلس استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ به دلیل شباهت نزدیک به یکدیگر، تشخیص آن‌ها از روی ظاهر، وزن بسیار سخت است به همین دلیل برای تشخیص آن‌ها از روش آنالیز شیمیایی توسط دستگاه درصد عناصر استفاده می‌شود.

لوله های استیل موجود در بازار

لوله دکوراتیو برای تزیین در محیط پیرامون مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله‌های دکوراتیو انواع مختلفی دارد. قیمت این محصول با توجه به انواع آن متفاوت است. در ادامه به انواع لوله استیل دکوراتیو موجود در بازار ایران و ویژگی های آنها و کاربردشان اشاره می نماییم :

لوله استیل با مصارف نرده

از لوله استیل ۳۰۴ و لوله استیل 201 معمولا به صورت نرده و حفاظ استفاده می‌گردد. ابعاد لوله نرده از قطر‌های کم تا متوسط می باشد. ولی برای مصارف لوله استیل جهت حفاظ از قطرهای بالا تر هم استفاده می شود. ضخامت ورق استیل مورد استفاده در لوله نرده بین ۱۶ تا ۳۸ میلیمتر متغیر می باشد. محصول لوله استیل 201 مناسب محیط‌هایی با رطوبت کم م تا حدی خشک می باشد. شاید این محصول را به عنوان لوله ای ضد زنگ بشناسند ولی آلیاژ ۲۰۱ به طور کامل ضد زنگ نمی باشد. جهت بهره گیری از این خاصیت باید از لوله استیل ۳۰۴ استفاده نمود. با توجه به ویژگی های برتر لوله استیل 304 نسبت به لوله استیل ۲۰۱ قیمت آن نیز بیشتر است. آلیاژ 304 در مقابل رطوبت مقاومت مطلوبی دارد.

محصول لوله استیل نسوز

در محیط هایی با دما و حرارت بالای از لوله‌های نسوز استفاده می گردد. لوله استیل 310 و لوله استیل 321 برای این کار مناسب هستند. این دو آلیاژ در برابر دما و سوختن مقاومت مطلوبی دارند. آلیاژ 321 توانایی تحمل دمای 960 درجه را دارد. برای دماهای بالای 1000 درجه هم باید از آلیاژ 310 استفاده نمود. قیمت لوله استیل 310 بالاتر از آلیاژ 321 می باشد. تغییر در میزان ترکیبات کروم ، نیکل ، مولیبدن و تیتانیوم باعث کم و زیاد شدن مقاومت حرارتی می‌ گردد.

محصول لوله استیل نازک

لوله‌هایی با قطر کمتر از 2 اینچ را به عنوان لوله استیل نازک می‌شناسند. در این گروه لوله استیل 2 اینچ، لوله استیل 1 اینچ، لوله استیل 1/2 اینچ و لوله استیل 1/4 اینچ را داریم. قیمت لوله استیل نازک خیلی بالا نیست اما قیمت گذاری آن‌ها عموما به صورت شاخه‌ای می باشد. در تجهیزات دکوراسیون داخلی ، از قیمت گذاری وزنی استفاده نمی گردد و اغلب خرید با واحد شاخه انجام می گیرد.

محصول لوله استیل طلایی

جنس و آلیاژ لوله استیل طلایی همانند لوله استیل ساده نقره‌ای است. اما وجود رنگ طلایی ثابت و بدون تغییر باعث می‌شود که بتوانید از این لوله‌ها به عنوان لوله استیل دکوراتیو استفاده نمایند. قیمت لوله استیل طلایی تفاوت چندانی با لوله استیل نقره‌ای ندارد. آلیاژ ، قطر ، ضخامت و طول شاخه لوله استیل کم و زیاد شدن این پارامترها تغییر قیمت آن را در پی دارد.

مصارف و کاربردهای لوله استیل دکوراتیو

کاربرد لوله استیل دکوراتیو را با توجه به آلیاژ و محل نصب آن مشخص می گردد. لوله‌های دکوراتیو امکان نصب در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان را دارند. اما اینکه کدام آلیاژ برای چه محیطی مناسب است، نیاز به بررسی بیشتر دارد. نوع آلیاژهای ۲۰۱ و ۳۰۴ را می‌توان در محیط‌های مرطوب و بارش کم و زیاد استفاده کرد. آلیاژهای ۳۱۰ و ۳۲۱ هم برای محیط‌های گرم و با حرارت بالا مناسب است. آلیاژهای لوله استیل 309، لوله استیل 316، لوله استیل 409 و لوله استیل 430 هم به عنوان لوله دکوراتیو استفاده می‌شوند. قیمت لوله استیل در هر کدام از این آلیاژ‌ها با هم متفاوت است.بعضی از مصارف و کاربردهای لوله استیل دکوراتیو :

  • حفاظ پنجره ها
  • حفاظ نرده ها
  • ساخت مبلمان
  • حفاظ و دستگیره بالکن ها
  • حفاظ و دستگیره آسانسورها
  • ساخت ریل و پیشخوان استیل

معرفی لوله استیل ۳۱۶

لوله استیل 316 از خانواده لوله های استنلس استیل می باشد. این لوله های از نوع زنگ نزن هستند. بیشترین کاربرد لوله های استیل 316 در صنایع نفت و پتروشیمی، غذایی و دارویی است، همچنین این آلیاژ با نام نگیر به معنای نداشتن خاصیت مغناطیسی معروف می باشد. استحکام کششی لوله زنگ نزن 316 معادل ksi 83 می باشد. از لوله زنگ نزن 316 یا همان لوله استنلس استیل 316 در جاهایی که نیاز به سختی، استحکام و مقاومت به خوردگی بالایی تری دارند استفاده می شود.

مقایسه لوله استیل 304 و 316

معرفی لوله استیل ۳۱۶

لوله زنگ نزن ۳۱۶ یا همان لوله استیل 316 از خانواده لوله های استنلس استیل می باشد . این لوله های زنگ نزن با نام انگلیسی آنها یعنی استنلس استیل نیز شناخته می شوند. همچنین این آلیاژ با نام نگیر به معنای عدم خاصیت مغناطیسی معروف می باشد. استحکام کششی لوله زنگ نزن ۳۱۶ معادل ksi 83 می باشد. از لوله استنلس استیل ۳۱۶ در کاربردهایی که نیاز به سختی ، استحکام و مقاومت به خوردگی بالایی باشد استفاده می شود.

ویژگی های مکانیکی

  • سختی راکول: ۷۹ HRA
  • سختی برینل: ۱۴۶ HB
  • مدول الاستیسیته : 164 گیگاپاسکال

کاربردهای لوله ۳۱۶

لوله ۳۱۶ در صنایع نفت و پتروشیمی ، صنایع غذایی و دارویی کاربردهای فراوانی دارد.

تفاوت لوله استیل ۳۰۴ با لوله استیل ۳۱۶

لوله استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ از نظر ظاهری بسیار شبیه یکدیگر هستند. لوله های استیل ضد زنگ در صنایع و پروژه‌ها مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مهم ترین تفاوت میان لوله استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ وجود آلیاژ نیکل و مولیبدن بیشتر در لوله استیل ۳۱۶ می باشد. به همین دلیل باعث افزایش قیمت آن نسبت به گرید ۳۰۴ شده است. وجود آلیاژ مولیبدن مقاومت استیل ۳۱۶ را در برابر خوردگی در محیط نمکی یا کلرید را افزایش می دهد. که استنلس استیل ۳۰۴ این ویژگی را ندارد.

تفاوت لوله استیل 304 با 316

همچنین لوله استیل ۳۰۴ به دلیل قیمت پایین تر ، یک گزینه اقتصادی برای اکثر محیط‌ ها می‌باشد. لوله فولادی ۳۱۶ نسبت به لوله استیل ۳۰۴ دارای خواص مکانیکی بهتر، مقاومت به خوردگی بیشتر و همچنین استحکام در مقابل حرارت در دماهای بالا می‌باشد. وجود عنصر کروم و نیکل در استیل های ضد زنگ سری ۳۰۰ منجر به ایجاد خاصیت نگیر درآن‌ها شده است.

راه های تشخیص لوله استیل ۳۰۴ از استیل ۳۱۶

لوله های استنلس استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ به دلیل شباهت نزدیک به یکدیگر ، تشخیص آن‌ها از روی ظاهر ، وزن بسیار دشوار می باشد. به همین دلیل برای تشخیص آن‌ها از روش آنالیز شیمیایی توسط دستگاه درصد عناصر استفاده می‌گردد.

مقایسه دو نوع ورق استیل در تهیه لوله استیل

مقایسه ورق استیل ۳۰۴ و ۴۳۰

مقایسه ورق استیل ۳۰۴ و ۴۳۰ ، ورق استیل ۳۰۴ در سری ۳۰۰ بوده و ریز ساختار آستنیتی دارد. خواص مغناطیسی ندارد و به ورق استیل نگیر معروف است. ورق استیل ۴۳۰ نیز در سری ۴۰۰ بوده و خواص مغناطیسی دارد و به آن ورق استیل بگیر نیز می گویند.فولاد زنگ نزن‌ عمدتا با ویژگی هایی نظیر مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی شناخته می شوند. مقاومت به خوردگی و دیگر ویژگی هایی نظیر مقاومت در برابر به خاطر وجود عناصر آلیاژی این فولادهاست. از جمله عناصر ﺁلیاژی موجود در استنلس استیل، کروم است که علاوه بر این عنصر، عناصر نیکل، مولیبدن و…. نیز در ترکیب شیمیایی گریدهای مختلف وجود دارند.

نوع و میزان عناصر آلیاژی سبب تغییر خواص می شود. قابلیت مغناطیسی و مقاومت در برابر خوردگی دو نمونه از این خواص هستند. به عنوان مثال ورق استیل ۴۳۰ (ورق استیل بگیر) که فاقد نیکل می باشد دارای ساختار فریتی بوده و مغناطیسی است. در حالی که فولادهای آستنیتی همچون ورق استیل ۳۰۴ (ورق استیل نگیر) دارای خواص غیر مغناطیسی با ساختار آستنیت دارای خواص غیر مغناطیسی هستند.

لوله استیل 304

تفاوت ورق استیل ۳۰۴ با ورق استیل ۴۳۰

رده های آلیاژی متعددی از فولادهای ضد زنگ با خواص متالوژیکی متفاوت وجود دارند. این فولادها بر حسب ساختار فازی به گروه های مختلفی تقسیم می شوند. یک نوع دسته بندی خانواده های آلیاژی در استنلس استیل، بصورت عددی (با اعداد) می باشد، به عنوان مثال سری های ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ که در این بین ورق استیل ۳۰۴ از سری ۳۰۰ و ورق استیل ۴۳۰ از سریِ معروفترین و پرفروش ترین گریدهایی هستند که در بسیاری از حوزه های صنعتی کار گرفته شده اند. در ادامه، به بحث در خصوص تفاوت میان این دو آلیاژ پرداخته می شود.

لوله استیل 304
مقایسه ساختار فازی ورق استیل ۳۰۴ و ۴۳۰

همانطورکه پیش تر نیز اشاره شد، ورق استیل های آستنیتی بصورت نمادین با سری های 200 و 300 و آلیاژهای فریتی و مارتنزیتی در سری های 400 معرفی شده اند. در حال حاضر معروفترین خانواده آلیاژی در بین استنلس استیل ها، فولاهای آستنیتی هستند که علاوه بر کروم دارای نیکل نیز می باشند. خواص مغناطیسی فولادهای زنگ نزن شدیداً وابسته به عناصر آلیاژی و ساختار فازی آنها است. به عنوان مثال نیکل (Ni) پایدار کننده فاز آستنیت و نیوبیم (Nb) پایدار کننده فاز فریت هستند.

فولادهای آستنیتی حاوی نیکل هستند. میزان نیکل در این آلیاژها حداقل 8 و حداکثر 20 درصد می باشد. این فولادها بنا بر دارا بودن ساختار آستنیتی، غیر مغناطیسی (نگیر) هستند. اما ورق استیل فریتی سری 400 دارای مقادیر ناچیزی از عنصر نیکل هستند. اصلی ترین عنصر آلیاژی در این فولادها کروم می باشد. کروم پایدار کننده فاز فریت است. فولادهای فریتی نیز از این جهت که دارای ساختار فریتی هستند، خواص مغناطیسی دارند (بگیر هستند).

مقایسه قیمت ورق استیل ۴۳۰ و ۳۰۴

معروفترین و ارزان ترین گریدها در بین فولادهای زنگ نزن، ورق استیل ۴۳۰ است که حاوی ۱۷% کروم و ۰.۱۲% کربن می باشد. از آنجا که این فولاد نیکل و مولیبدن ندارد، از تمامی آلیاژهای سری ۳۰۰ ارزان تر است. اما ورق استیل ۳۰۴ حاوی ۱۸% کروم و ۸% نیکل می باشد. از آنجا که بهای نیکل تاثیر مستقیمی بر قیمت فولادهای زنگ نزن دارد، قیمت ورق استیل ۳۰۴ به مراتب گران تر از آلیاژ ۴۳۰ است.

مقایسه کاربرد ورق استیل ۳۰۴ و ۴۳۰

ورق استیل ۳۰۴ در بسیاری از کاربردهایی که نیاز به مقاومت به خوردگی باشد، بکارگیری می شود. همچنین برای مصارفی که خاصیت مقاومت به خوردگی در آنها مورد تقاضا نیست نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ورق استیل ۴۳۰ در مواردی بکار می رود که شرایط خورندگی شدیدی وجود نداشته باشد یا اینکه میزان خوردگی در دماهای متوسط مدّ نظر باشد. بنابراین ورق استیل ۳۰۴ در ساخت ظروف و تجهیزات مرتبط یا صنایع غذایی کاربرد بیشتری دارد، زیرا این وسایل در معرض رطوبت بوده و موادی که انتخاب می شوند باید مقاومت به خوردگی بالایی داشته باشند. همچنین ورق استیل ۳۰۴ در ساخت لوازم پزشکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این امر به خاطر می باشد که در مقابل بسیاری از مایعات بدن حساسیت زا نیست.

لوله استیل 304

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button