لوله استیل 316 با ترکیبات مقاوم در برابر خوردگی چه کاربردهایی دارد ؟

  • خانه / لوله استیل 316 با ترکیبات مقاوم در برابر خوردگی چه کاربردهایی دارد ؟

لوله استیل 316 با ترکیبات مقاوم در برابر خوردگی چه کاربردهایی دارد ؟

لوله استیل 316

لوله استیل 316 ، لوله‌های استیل در صنایع مختلف کاربرد بسیاری دارند. این پروفیل‌های استوانه‌ای تو خالی به دلیل ترکیبات شیمیایی خود در برابر خوردگی مقاومند و در گریدهای مختلفی مانند 304، 316، 309 و … تولید شده‌اند. هرکدام از این گریدها با توجه به ترکیبات شیمایی ویژگی و کاربرد خاصی دارند. علاوه بر این، سطح صاف و صیقلی لوله‌های استیل سبب زیبایی و شستشوی آسان این محصولات شده است .

لوله استیل 316

لوله زنگ نزن 316 از خانواده لوله های استنلس استیل می‌باشد و بعد از لوله استیل 304 جز پرفروش ترین و پرکاربردترین نوع لوله هاست. لوله استیل 316 از 16% کروم، 10% نیکل و 2% مولییدن تشکیل شده و وجود عنصر مولیبدن باعث مقاومت بیشتر آن در برابر خوردگی‌های ناشی از کلراید، در مقایسه با استیل 304 شده و از قیمت بالاتری برخوردار است. همچنین قابلیت شکل دهی و جوشکاری لوله استیل 304 بهتر می‌باشد.

لوله استیل 316

استنلس استیل 316 در صنایع غذایی و قسمت‌هایی که مستعد خورندگی هستند، کاربرد دارد. قرارگیری در مجاورت گوشت، نمک و اسیدهای مختلف باعث میشود تا احتمال خورندگی افزایش پیدا کند. این لوله زنگ نزن در سایز و ضخامت مختلف و با توجه به نیاز مشتریان تولید می‌شود.

لوله استیل 316

لوله استنلس استیل

از مهمترین ویژگی‌های لوله استنلس استیل می‌توان به مقاومت در برابر خوردگی، سطح صاف و صیقلی، درخشندگی، پایداری حرارتی بالا، قابلیت بازیافت و دوام و طول عمر بالا اشاره نمود. گفتنی است لوله‌های استیل نگیر بوده و خاصیت مغناطیسی ندارند.

لوله استیل 316

لوله فولادی ضد زنگ با توجه به آلیاژ، نحوه ساخت و کاربرد به انواع مختلفی طبقه بندی شده و آلیاژ به کار رفته در قیمت گذاری آن‌ها تاثیر گذار است و هر یک از ویژگی‌های خاصی برخوردار می‌باشند. همچنین امکان تولید لوله استیل در ابعاد مختلف و با توجه به نیاز صنایع وجود دارد. از انواع لوله فولادی ضد زنگ می‌توان لوله استیل 304، 316، 321، لوله استیل نسوز 309 و لوله استیل نسوز 310 را نام برد.

انواع لوله استیل

لوله استیل 304 ، از پرکاربردترین لوله‌های استیل در صنعت گرید 304 است که در مقایسه با سایر لوله‌های استیل قیمت پایین‌تری دارد. از مهمترین ویژگی‌های لوله فولادی ضد زنگ 304 می‌توان مقاومت در برابر خوردگی، استحکام بالا، وزن کم ، قابلیت شکل پذیری، قابلیت بازیافت و ظاهر زیبا را نام برد. از این لوله استیل در صنایع غذایی، خودروسازی، لبنیات، نوشیدنی، نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می‌شود.

لوله استیل 316

لوله استیل 316 ، این لوله استیل بعد از لوله استیل 304 جز پرفروش ترین و پرکاربردترین لوله در صنایع مختلف محسوب می‌شود. لوله استیل 316 به دلیل وجود مولیبدن و مقاومت به خوردگی در محیط‌های کلرایدی، در صنایع غذایی کاربرد گسترده‌ای دارد. استیل 316 که با نام گرید دریایی یا Marine نیز شناخته می‌شود مقاومت خوبی در برابر هیدروکلریک اسید، استیک اسید، فورمیک اسید و … از خود نشان می‌دهد.

لوله زنگ نزن 321 ، لوله استیل 321 فاقد دمای آنیل کاری بوده و در ساخت دستگاه ها و وسایل مورد استفاده در صنایع غذایی و شیمیایی، قطعات کوره، رینگ‌های کلکتور هواپیما، اتاقک گرمکن و … کاربرد دارد.

لوله استیل 316

لوله نسوز 309 ،  لوله نسوز 309 علاوه‌بر مقاومت به خوردگی می‌تواند درجه حرارتی معادل ۸۰۰ درجه سانتی گراد در سازه را تحمل نماید. از این لوله استیل در تجهیزات فرآیندهای شیمیایی و پالایش، موتور هواپیما، قطعات اگزوز خودرو،، پوشش و ساخت اجزای کوره‌ها، مبدل های حرارتی، دیگ‌های بخار و… استفاده می شود. همچنین برای انتقال ترکیبات اسیدی مانند سیتریک اسید، سولفید اسید، نیتریک اسید، لاکتیک اسید و در محیط‌های دریایی کاربرد دارد.

لوله نسوز 310 ، لوله استنلس استیل 310 به دلیل وجود مقادیر زیادی از عناصر نیکل و کروم مقاومت به حرارت بسیار بالایی دارد و رده فولاد های نسوز قرار می‌گیرد. از لوله نسوز 310 در ظروف حمل مواد شیمیایی، مخازن تحت فشار و دمای بالا و ساخت قطعات در معرض خوردگی استفاده می‌شود.

لوله استیل 316

معرفی لوله استیل 316

استیل 316 آلیاژی معروف به نام نگیر بوده که به معنای نداشتن خاصیت مغناطیسی است و برای تشخیص استیل نگیر و بگیر از آهنربا استفاده می‌کنند. لوله استیل 316 از ورق‌های بزرگ استیل تولید و طبق نیاز هر پروژه به آن فرم می‌دهند. این لوله ها می‌توانند بدون اینکه آسیب ببیند انواع مواد اسیدی و غیر اسیدی را در دماهای مختلف از خود عبور بدهند.

 استحکام کششی لوله زنگ نزن 316 معادل ksi 83 می‌باشد. از لوله استیل 316 یا همان لوله استنلس استیل 316 برای کاربردهایی که نیاز به سختی، استحکام و مقاومت به خوردگی بالایی دارند استفاده می شود. عواملی مانند میزان مقاومت در برابر سرما و گرما، ضخامت، قطر داخلی و بیرونی و … بر قیمت و کارایی این استنلس استیل تاثیر می‌گذارد.

لوله استیل 316

این لوله دارای دو نوع 316 و 316L می‌باشد که حرف L نشان می‌دهد میزان کربن کمتر از 0.03% است. بر روی سطح لوله استنلس استیل 316L در هنگام جوشکاری یک لایه اکسید محافظتی باقی می‌ماند و میزان کربن کمتر باعث بهتر انجان شدن عملیات جوش و خم در این سری شده است. همچنین استنلس استیل 316L از قیمت بالاتری برخوردار می‌باشد.

گرید استنلس استیل 316 به نام گرید دریایی یا Marine نیز شهرت دارد. این استیل در برابر هیدروکلریک اسید، استیک اسید، فورمیک اسید، کلرید های سولفات، سولفوریک اسید، تانتاریک اسید و آلکالین مقاومت به خوردگی بالایی از خود نشان می‌دهد. 

لوله استیل 316

انواع لوله استیل 316

این محصول در دو نوع درز دار و بدون درز (مانیسمان) تولید می‌شود.

خواص مکانیکی 

سختی راکول: 79 HRA

سختی برینل: 146 HB

مدول الاستیسیته : 164 گیگاپاسکال

آنالیز این محصول

استنلس استیل 316 شامل %0.07 کربن، %1 سیلیسیوم، %2 منگنز، %0.045 فسفر، %0.015 گوگرد، %18/5-16/5 کروم، %2/5-2 مولیبدن و %13-10 نیکل است. در جدول ترکیب شیمیایی این فولاد عنصر کروم با میزان %18.5-16.5 دارای بیشترین مقدار و گوگرد با %0.015 دارای کمترین مقدار می باشد.

کاربرد لوله 316

لوله استنلس استیل 316 در ساخت برخی قایق ها، صنعت ساعت سازی، صفحه‌های جوش داده شده برای فیلتر کردن آب، فنرها و اتصال دهنده‌ها، نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع غذایی، دارویی، برخی تجهیزات آزمایشگاهی، کارخانه جات مواد غذایی با محیط های کلرایدی و در معماری های ساحلی یا نرده هایی که در آب دریا قرار می گیرند کاربرد دارد.

از دیگر کاربردهای این لوله استیل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود

  • ساخت تجهیزات کنترل آلودگی هوا
  • در صنعت هوافضا
  • در صنعت دکوراسیون و معماری
  • ساخت تجهیزات پزشکی

مزایا و معایب این محصول

لوله استیل 316 با توجه به نیاز صنایع از ورق‌های استیل در اندازه و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند این لوله‌ها می‌توانند مواد اسیدی و غیر اسیدی را بدون خوردگی از خود عبور دهند و کاربرد گسترد‌ه‌ای دارند. همچنین از مقاومت بالایی در برابر خوردگی و نفوذ مواد برخوردار می‌باشد.

لوله استیل 316 انتقال دهنده مناسبی برای گرما نمی‌باشد و در مقایسه با لوله 304 از قیمت بالاتری برخوردار است.

اگر قصد خرید محصولات استیل برای موارد مصرف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button