لوله اسپیرال ، خواص و ویژگی ها

  • خانه / لوله اسپیرال ، خواص و ویژگی ها

لوله اسپیرال ، خواص و ویژگی ها

لوله اسپیرال ، از مهم‎ترین روش‌‎های تولید لوله فولادی تولید به روش اسپیرال می‌باشد. لوله های تولید شده در این روش جز لوله‌های درزدار قرار دارند . اما درز جوش‎ های این نوع لوله به صورت مارپیچ است . از این روش می توان لوله هایی با ضخامت متفاوت و قطرهای بالا تولید کرد.

لوله اسپیرال

سایز لوله های تولیدی

سایز‎های تولیدی لوله اسپیرال از ۸ اینچ تا ۱۲۰ اینچ می باشد.این نوع لوله معمولا برای مصارف آب رسانی و گاز رسانی و پایل استفاده می ‎شودکه با توجه به زمین ه‎ای که از آن استفاده می‎ کنند استانداردهای خاصی را دارند.

لوله اسپیرال

فرآیند تولید

تولید لوله اسپیرال دو روش آنلاین یا تک مرحله ای و روش آفلاین یا دو مرحله ای را دارند. در روش تک مرحله ای بعد از آماده سازی ورق ها آنها را کاملا صاف می کنند تا بتوان راحت تر آن‌ها را فرم داد . سپس بعد از فرآیند فرم دهی توسط دستگاه فرمینگ جوشکاری زیر پودری انجام می شود در انتها لوله ها با طول های ۱۲ متری یا ۶ متری برش داده می شوند و محصول کامل وارد مراحل انجام تست و تعمیرات می شود.

لوله اسپیرال

کیفیت لوله های تولیدی از این روش متوسط می باشد . در روش دو مرحله ای به گونه ای است که در حین شکل دهی ورق نیز درزها را با GMAW جوشکاری می‌کنند . مابقی مراحل مانند روش تک مرحله‌ای است . انتقال و دسترسی به مواد اولیه این محصول را نسبت به لوله‌های مشابه بسیار آسان‌تر نموده است . برای همین موضوع تولید آن راحت ‎تر و مقرون به صرفه ‎تر می‎‌باشد.

لوله اسپیرال

تفاوت در دو روش تولید

۱-    سرعت تولید روش آفلاین بیشتر از روش آنلاین می‎باشد
۲-    کیفیت درز جوش های روش آفلاین بسیار بالاتر از روش آنلاین است.


پس از تولید لوله ‎ها در سایزها و ضخامت ‎های مختلف سطح داخل و خارج آنها را با موادی چون بیتوسیل، بیتومن، اپوکسی مایع و پلی اتیلن سه لایه پوشش دهی می‎ کنند . این کار باعث مقاومت در برابر خوردگی می شود . در نهایت بتوان آنها را در شبکه های مختلف مورد استفاده قرار داد.

لوله اسپیرال

خرید و فروش لوله اسپیرال

خرید و فروش لوله اسپیرال به صورت شاخه ۶ متری و ۱۲ متری و بر حسب وزن آن انجام می‌شود. کارخانه های متعددی تولید لوله اسپیرال را در داخل کشور انجام می دهند. قیمت لوله اسپیرال به ابعاد و برند تولید کننده و استاندارد آن بستگی دارد. قیمت لوله اسپیرال نزدیک به قیمت لوله درز مستقیم و در مقایسه با لوله مانیسمان ارزانتر می‌باشد.

تفاوت لوله اسپیرال و لوله درز مستقیم

لوله‌های درز مستقیم از ورق فولادی تولید می‌شوند. با روش خاصی از نورد این ورق ها حول محور طولشان خم می شنود . تا حالت دایره ای لوله بوجود بیاید. پس از این لبه های مماس شده‌ ی ورق توسط یک روش جوشکاری مثل جوشکاری مقاومتی به هم متصل می‌شوند.

به دلیل وجود درزی در محل اتصال و جوشکاری این لوله‌ها که در جهت طول آن در سراسر لوله وجود دارد به لوله‌های درز مستقیم شناخته می‌شوند.برای تولید لوله های اسپیرال هم از ورق فولادی با ضخامت مشخصی استفاده می‌شود. جنس ورق فولادی مورد استفاده برای تولید لوله اسپیرال ورق سیاه با استاندارد ST37 می‌باشد .

لوله اسپیرال

در مرحله نورد با نوع خاصی چینش غلطک‌ها ورق به صورت حلزونی (اسپیرال) می‌پیچد . شکل لوله به این ترتیب به وجود می‌آید. درز به وجود آمده روی لوله که حالت مارپیچی دارد توسط یک روش جوشکاری مثل جوشکاری زیر پودری به دقت جوشکاری می‌شود.

لوله اسپیرال

جوشکاری زیر پودری در لایه بیرونی و درونی لوله انجام می‌شود. معمولا برای جوشکاری زیر پودری از دستگاه های اتوماتیک استفاده می شود. در جوشکاری زیر پودری حوضچه مذاب و منطقه قوس الکتریکی تحت حفاظت یک سری پودر محافظ به نام فلاکس قرار دارند ، تا بهترین خواص استحکامی جوش و حداقل میزان اکسیداسیون در آن رخ دهد. محل اتصال لوله‌های اسپیرال توسط روش های غیر مخرب تست می‌شوند تا استانداردهای لازم را برآورده کند.

ابعاد و کاربرد لوله اسپیرال

معمولا قطر بیرونی لوله‌های اسپیرال در بازه ۸ اینچ تا ۱۲۰ اینچ می ‌باشد . ضخامت گوشت این لوله ها معمولا بین ۵/۵ میلی متر تا ۲۵/۴ میلیمتر می‌ باشد. برای محاسبه قطر درونی لوله ها باید ۲ برابر ضخامت گوشت لوله بر حسب میلی متر را از ابعاد قطر خارجی آن بر حسب میلی متر کم کنیم.

همچنین لوله‌های اسپیرال به صورت شاخه‌های ۶ متری و ۱۲ متری برش می‌خورند و در دو حالت تست آب و صنعتی خرید و فروش می‌شوند. تست آب یکی از استانداردهایی است در لوله های درزدار باید برآورده شود تا لوله در کاربردهای انتقال سیالات مورد استفاده قرار گیرد.

لوله اسپیرال صنعتی در کاربردهای با حساسیت کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرند . لوله‌های اسپیرال در لوله‌های انتقال دهنده آب و گاز با دبی بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.  

استانداردها

ASTM A252 – AWWA C200 – DIN 2460 – API 5L

سهم عمده ای از مجموع حدود ۳۹۰۰۰ کیلومتر خط لوله صنعت نفت مختص به این لوله ها بوده است . این در حالی است که هیچگونه گزارشی مبنی بر حادثه که ناشی از کیفیت این لوله ها باشد گزارش نشده است .


در بخش آبرسانی با توجه به اینکه گزینه های دیگری همچون لوله های پلی اتیلن چدنی و کامپوزیتی وجود دارد . اما در پروژه هایی که در مناطق زلزله خیز هستند و یا فشارهای طولی بر لوله و اتصالات وارد می شود لوله های فولادی گزینه ی مناسب تری هستند . اما از آنجا که لوله های درز مستقیم محدودیت سایز دارند استفاده از لوله های اسپیرال گزینه مناسبی برای این بخش می باشند.


اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button