لوله فولادی ، خواص و کاربردها

  • خانه / لوله فولادی ، خواص و کاربردها

لوله فولادی ، خواص و کاربردها

لوله فولادی یکی از پر استفاده ترین محصولات در صنایع فولادی است. ساختار آن به شکل استوانه می باشد و از متریال فولادی تولید می گردد . متداول ترین کاربرد این محصول برای حمل و نقل محصولات صنایع گوناگون به خصوص صنایع نفتی است. مواد به کار رفته در آن موجب می گردد تا برای استفاده های طولانی مدت مناسب باشد . به دلیل سختی و مقاومتی که در برابر انواع خرابی ها دارند، می توان لوله های فولادی را در زیر زمین دفن کرد.

لوله فولادی

اما در کل می توان از آنها برای ساخت و ساز نیز استفاده کرد. نمونه بارز استفاده از این محصول در ساخت لوله باریک استیلی است که در سیستم خنک کننده یخچال اجرا می شود. همچنین این لوله را می توان برای لوله های گرمایشی و یا لوله کشی ها نیز به کار گرفت.

لوله فولادی

تولید این محصول مربوط به اوایل دهه 1800 است. در سال 1815 ولیام مرداک سیستم لامپ های زغال سنگ را اختراع کرد که برای پژوهش های خود نیاز به لوله های فولادی اولیه( برای انتقال گازها) داشت. بعدها پیشرفت های بزرگی در فناوری تولید این محصول از جمله روش ساخت، توسعه برنامه های کاربردی و ایجاد مقررات و استاندارهایی صورت گرفت که منجر به صدور گواهینامه هایی در این زمینه شد.

لوله فولادی

لوله فولادی چگونه ساخته می شود؟

‎لوله هایی توخالی و طولانی که برای اهداف مختلف ساخته می شوند. این محصولات به دو روش تولید می شوند . حاصل این روش ها لوله فولادی جوش داده شده و لوله فولادی بدون درز می باشد . در هر دو روش ساخت ، ابتدا نیاز به فولاد خام می باشد .

لوله فولادی

یعنی فولاد خام در کارخانه ها از طریق فرآیند ذوب مواد اولیه تولید می شود ( در خلال این مرحله برای آنکه لوله فولادی نهایی با کیفیت باشد، ممکن است عناصری را به فلزات مذاب اضافه کرده و ناخالصی های آن را حذف کنند). سپس فولاد مذاب حاصل را در قالب هایی مخصوص می ریزند تا متناسب کاربردهایشان، باقی مراحل انجام گیرد.

لوله فولادی

این محصول یکی از پرمصرف ترین و رایج ترین محصولات در صنعت فولاد می باشد. استفاده اصلی از لوله در انتقال مایع یا گاز در زیر زمین است ، از جمله نفت ، گاز و آب. با این حال ، لوله ها در اندازه های مختلف در طول ساخت و ساز استفاده می شوند. یک نمونه معمول تولید خانگی ، لوله باریک فولادی است که سیستم خنک کننده را در یخچال ها اجرا می کند. از این محصول در ساخت و ساز برای لوله های گرمایش و لوله کشی استفاده می کنند.

لوله فولادی

‎انواع این محصولات

لوله های فولادی بدون درز

‎یک سری از لوله های فولای بدون درز تولید می شوند. در تولید لوله های فولادی بدون درز از تخته های فولادی که ظاهرشان مربعی می باشد استفاده می گردد .به صورت مستقیم در دستگاه ریخته گری تولید می گردد . و یا آنکه به عنوان یک محصول ثانویه از شمش های نورد ساخته می شوند. بدلیل اینکه هیچ گونه درز جوش بر روی این محصول وجود ندارد ، استحکام و مقاومت بیش تری نسبت به نوع درز دار دارند.

لوله فولادی

سپس با دستگاه های مخصوصی به فرم لوله در می آیند. این محصول را با دستگاه های اتوماتیکی از بخش بیرونی و داخلی به کمک الکترودها جوشکاری می کنند. نوع دیگر این محصول درز دار مدل مارپیچی آن است .

لوله فولادی کربنی

یکی از پرطرفدارترین انواع لوله های فولادی نوع کربنی است. روال کلی تولید این نوع لوله ها به این صورت است که سازندگان کربن را به آهن اولیه اضافه کرده تا محصول نهایی سختی و مقاومت بیشتری داشته باشد.

لوله فولادی

این لوله ها در ابعاد و شکل های مختلفی طراحی شده و برای فعالیت های ساختمانی، زیر سازی ها، ساخت پل، کشتی سازی، ساخت انواع ماشین آلات، صنایع خودرو سازی، داربست های فلزی، سیستمهای آبپاشی و آبیاری، راه آهن و غیره قابل استفاده می باشند.

اما بیشترین موارد استفاده این محصول برای جا به جایی آب و فاضلاب در بخش های زیر زمینی است. همچنین از آنها برای عملیات هایی که گرمای زیادی ایجاد می کند، مناسب اند.

طبقه بندی لوله فولادی کربن دار

1. لوله فولادی کربن یک تا دو درصدی که کربن بسیار بالایی در آن به کار رفته است.

2. لوله های کربنی که خلوص کربن در آنها 0.66 تا 0.99 درصد بوده و به گروه کربن بالا معروف هستند.

3. گروه کربن متوسط، میزان کربن مصرفی در آنها از 0.30 تا 0.59 درصد است.

4. لوله فولادی کم کربن، دارای 0.16 تا 0.29 درصد کربن هستند.

5. گروه دیگری از لوله های فولادی کربن دار نیز وجود دارد که خلوص کربن در آنها از 0.05 تا 0.15 درصد متغیر است و به گروه “کربن ملایم” معروفند.

لوله فولادی استیل

یکی دیگر از انواع این محصول مدل استیلی آن است که متقاضیان آنها کم نیست. ویژگی اصلی این لوله ها، مقاوم بودن در برابر عوامل خورندگی و پوسیدگی می باشد. لوله استیل فولادی دارای کاربردهای متعددی است . مثلا از این محصول برای صنایع دارویی، ساختمان سازی با معماری های امروزی، ساخت دستگاه های تهویه ها، فرآوری مواد خوراکی همچون لبنیات، انتقال مواد گازی و مایع( مانند گوگرد، آب، روغن) و … استفاده می شوند.

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل تهران که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button